"Mer enn tre av ti sitter feil vei" - sikring av barn i bil

At foreldrene fant en «god» grunn for å snu. :bag:

Og en liten andel får idiotisk informasjon fra butikk når de skal kjøpe ny stol.
 
Lite kunnskap.. og syns ofte de setene som er fremoverlent har en snillere prislapp.

her settes sikkerheten først og jeg har lest meg grønn på tester og kjøpt en av setene med høyest skår. Koste hva det koste vil. Vet aldri når ulykken inntreffer..
 
At foreldrene fant en «god» grunn for å snu. :bag:

Og en liten andel får idiotisk informasjon fra butikk når de skal kjøpe ny stol.
Hva kan disse gode grunnene være?

Ja ,har hørt om flere som får feilinformasjon i butikk, det er også skremmende, men bør ikke foreldre innhente kunnskap selv?
 
1 liten bil og stort barn. Da blir det ubehagelig for mini å sitte bakovervendt på lengre turer. I vår bil håper jeg vi kan ha han sittende bakovervendt til han er 3,5, Men han er allerede nå så lang at det kun er plass til korte folk i passasjersetet foran. I svigers sin bil sitter han enda bakovervendt, men han sitter ubehagelig med beina pga liten plass og 10min turer er nok. Så der må han ha ny stol. 2,5år.
 
Hva kan disse gode grunnene være?

Ja ,har hørt om flere som får feilinformasjon i butikk, det er også skremmende, men bør ikke foreldre innhente kunnskap selv?

Trangt med beina, bilsyk, misfornøyd unge i bil, trangt i bilen, for stor for setet, alle andre sitter fremovervendt, det er ikke SÅ farlig, osv osv.
Grunnene er selvsagt ikke gode. Derfor jeg skrev det i hermetegn.

Og jo, man burde nok kanskje sjekke opp selv, men det er det ikke alle som gjør, så da bør t være et minimumskrav til de som selger bilstoler.

Jeg leste meg opp på forhånd, og visste både hvilken stol jeg skulle ha og hvor jeg skulle kjøpe den når minien ble gammel nok. Jeg valgte den butikken jeg opplevde som mest troverdig og minst opptatt av salget. Men dette kunne jeg jo ta et bevisst valg på nettopp fordi jeg hadde gjort grundig research. Hvis jeg ikke visste bedre kunne jeg ha stolt på at magepute til fremovervendt bruk er akkurat like trygt f.eks. (Bilstoljungelen er vanskelig å orientere seg i. Så mange tester, og ikke alle testvinnere er tryggest, f.eks).
 
Hva tror dere er grunnen til at 36% av barna sitter feil vei?

"Fordi jeg vet hva som er best for min familie, og ingen skal komme her og fortelle meg noe annet".

Folk evner ikke til å ta innover seg at de kan ta feil, eller at "det beste" noen ganger er ubehagelig. De vil ha lettvintløsninger og de vil ikke endre seg 1 millimeter til høyre eller venstre. Grunnen til at vår verden er et ganske uhyggelig sted som ikke gjør særlig store framskritt for tiden.
 
Mange tror de vet bedre enn ekspertisen, enkelt og greit :) Andre får grov feilinformasjon fra butikker og sjekker ikke ut mer selv pga manglende kunnskap/interesse.
 
Lite kunnskap og unnskyldninger.
 
1 liten bil og stort barn. Da blir det ubehagelig for mini å sitte bakovervendt på lengre turer. I vår bil håper jeg vi kan ha han sittende bakovervendt til han er 3,5, Men han er allerede nå så lang at det kun er plass til korte folk i passasjersetet foran. I svigers sin bil sitter han enda bakovervendt, men han sitter ubehagelig med beina pga liten plass og 10min turer er nok. Så der må han ha ny stol. 2,5år.

Hvis du vil ha alternativer; de fleste biler kan ha bakovervendt i midten bak uten problem. Noen stoler passer også bedre i enkelte biler enn andre og er derfor plassbesparende. I nyere biler hvor airbagen kan skrus av er også forsetet et trygt alternativ for bakovervendte barn (kilde: trygg trafikk) :)
 
1 liten bil og stort barn. Da blir det ubehagelig for mini å sitte bakovervendt på lengre turer. I vår bil håper jeg vi kan ha han sittende bakovervendt til han er 3,5, Men han er allerede nå så lang at det kun er plass til korte folk i passasjersetet foran. I svigers sin bil sitter han enda bakovervendt, men han sitter ubehagelig med beina pga liten plass og 10min turer er nok. Så der må han ha ny stol. 2,5år.
Stort sett tar forovervendt sete større plass enn bakovervendt, hugs at du skal ha 55cm klaring fra stolryggen til setet forran for at det skal vere trygt :) og dei ferraste barn syns det er ubehagelig med kryssende bein med mindre vi seier det til dei, har ein på 2,5 sjølv og han foretrekker det slik, har framleis ingen beinplass til han i bilen.
 
Mange tror de vet bedre enn ekspertisen, enkelt og greit :) Andre får grov feilinformasjon fra butikker og sjekker ikke ut mer selv pga manglende kunnskap/interesse.
Jo ,men jeg tenker at dette er en så rar ting å "vite bedre enn ekspertisen på", tallene er veldig tydelige.
 
1 liten bil og stort barn. Da blir det ubehagelig for mini å sitte bakovervendt på lengre turer. I vår bil håper jeg vi kan ha han sittende bakovervendt til han er 3,5, Men han er allerede nå så lang at det kun er plass til korte folk i passasjersetet foran. I svigers sin bil sitter han enda bakovervendt, men han sitter ubehagelig med beina pga liten plass og 10min turer er nok. Så der må han ha ny stol. 2,5år.

Hvor lang er han nå?
Vi må måtte til et annet sete før bakoverperioden er over vi også.
 
Hvis man kjøper isofix-stol etter babystolen må man dessverre belage seg på og kjøpe en stol til før man er ferdig med bakovervendtperioden, dessverre (dersom man følger anbefalingene). Min på 2 vokser straks ut av Maxi Cosi som passer til samme base som babystolen, Sirona går en liten stund til men ikke til 4-5 år.

Ja, det er akkurat det samme her. Jeg visste ikke bedre og kjøpte maxi cosi til babybasen.. Får undersøke litt, vi har liten vil, ikke stasjonsvogn, men vi bytter den kanskje ut om 2 år avhengig av økonomi. Men vi må uansett ha et nytt om ikke så veldig lenge. Han er rundt 90 cm nå, så i lengden skal det vel gå en stund til, men varer jo bare til 18 kg. Er et sted mellom 14 og 15 kg tung nå. Så tenker det blir nytt sete på vårparten.
 
Hvis man kjøper isofix-stol etter babystolen må man dessverre belage seg på og kjøpe en stol til før man er ferdig med bakovervendtperioden, dessverre (dersom man følger anbefalingene). Min på 2 vokser straks ut av Maxi Cosi som passer til samme base som babystolen, Sirona går en liten stund til men ikke til 4-5 år.
Mange er justerbare. Men avhengig av bil med god plass da
 
Vi tenker å kjøpe ebda større bil nå for at ungen skal sitte bedre bakovervendt i mange år til.

Vi har besafe isi setet til vår 2 åring, og jeg tror ikke det kommer til å passe mer enn 1 år til.
 
Back
Topp