Erik eller Eirik?

Hvilke variant liker du best?

  • Erik

    Votes: 37 48,1%
  • Eirik

    Votes: 40 51,9%

  • Antall som har svart
    77

Tekopp

Forumet er livet
Septembergull'17
Februarbarna 2020
Stjerneskuddene 2024
Jeg er fryktelig usikker på hvilke variant folk foretrekker.
Kom gjerne med tanker/begrunnelse også :)
 
Liker begge to like godt egentlig. Erik er kanskje litt mer brukt enn Eirik herover.
 
Føler at Erik er mer vanlig enn Eirik her også :)

Jeg liker best Erik da :)
 
Syns disse er helt forskjellige navn egentlig, selv om det bare er en bokstav som skiller.

Eirik er i samme kategori som f.eks Emrik og Ulrik.
Erik er mer i samme gate som f.eks Preben og Herman.

Jeg er usikker på hvilke navn jeg foretrekker, men syns nok Eirik er koseligere. Erik er et hardere navn, uten at det trenger å være noe negativt. Jeg pleier selv å foretrekke mykere navn. :)
 
Syns disse er helt forskjellige navn egentlig, selv om det bare er en bokstav som skiller.

Eirik er i samme kategori som f.eks Emrik og Ulrik.
Erik er mer i samme gate som f.eks Preben og Herman.

Jeg er usikker på hvilke navn jeg foretrekker, men syns nok Eirik er koseligere. Erik er et hardere navn, uten at det trenger å være noe negativt. Jeg pleier selv å foretrekke mykere navn. :)
Ja, syns det er stor forskjell selv om det bare er den ene bokstaven som skiller de.

Jeg vet jo hvilke jeg foretrekker, men har fått fin feedback på navn her på forumet tidligere. Greit med nye måter å se ting på, takk :)
 
Jeg opplever Erik som mer internasjonalt. Det finnes jo både på fransk og engelsk.
Eirik opplever jeg som mer norsk/norrønt. Men kan fremdeles uttales på engelsk.
 
Eirik, synes det er et navn som er "sterkt" alene. Men så er jeg glad i typiske norrøne og nordiske navn, og kanskje påvirkes litt av det :)
 
Det er jo bare smak og behag, men jeg synes Eirik er hakket finere, noe mykere og litt penere klang over det? Erik er veldig fint på engelsk, men Eirik er min favoritt på norsk. Tenker forøvrig ikke på de som så like navn.
 
Erik heter duste x’en til søstera.. så da må det bli Eirik :wacky:
 
Kommer an på hvor du bor :) med Rogalandsdialekta blir Eirik til «Airik», da er det bedre å hete Erik her i hvertfall :)
 
Erik. Klassisk. Lett for alle nasjonaliteter å uttale. Ikke at det er noe krav, har selv et navn på sønnen min som nok er helt håpløst å uttale på andre språk enn norsk. Men skal man gå for et solid og godt navn som dette, så stemmer jeg for «originalen».
 
Vi hadde samme valget for 7 år siden, så er nok litt inhabil ☺️ De er veldig forskjellige navn. Erik er er sterkt og robust navn, mens Eirik er kanskje penere og mykere navn.

Vi valgte Erik. Jeg liker litt robuste navn, en fordel er at det også funker godt internasjonalt.
 
Back
Topp