Cøliaki

Håndballmamma

* Lykke *
Novemberskattene 2014 <3
Påskekyllingene 2020
Hei
Jeg har ei jente på 5 år som fikk diagnosen cøliaki før fylte 4 år. Som liten har hun reagert med forstoppelse av mat hun har fått og nå vil hun ikke smake på mat hun tidligere har spist med vond og oppblåst mage. Dette resulterer i at hun ikke spiser grønnsaker som hun var så glad i tidligere. Hun er redd det vil gjøre vondt når hun spiser dem. Og dessverre får dette ringvirkninger for lillesøsteren som er 2 år og ikke vil spise noe hvis ikke storesøster smaker/ spiser det. Helsesykepleier sier at vi ikke må presse henne og at det vil komme etterhvert. Men hun kan jo ikke leve på ris og pasta som tilbehør til kjøtt og fisk :(

Er det noen med erfaringer tips eller råd. Jeg tar imot alt mulig for nå begynner jeg å bli ganske rådvill.
 
Bare gi henne tid :) ikke press og ikke gjør problem utav det, da blir det bare verre.

Dere voksne kan være ekstra flinke til å storkose dere med maten og grønnsakene.
Her smaker vi på mat og må smake en god del ganger før det er lov å si “jeg liker ikke”
 
Har du prøvd ulike tilberedninger av grønnsakene?
Ikke samme situasjon og bakgrunn, men hos oss funker det meste som mos/puré selv om det ikke fungerer som kokt f eks.
Ovnsbakt er også hit hos oss.

Skjønner hun sliter med minnene om hvor plaget hun har vært.
Hvis hun har mangler av vitaminer eller noe kan det kanskje være lurt med vitamintilskudd en periode..?
 
Har du prøvd ulike tilberedninger av grønnsakene?
Ikke samme situasjon og bakgrunn, men hos oss funker det meste som mos/puré selv om det ikke fungerer som kokt f eks.
Ovnsbakt er også hit hos oss.

Skjønner hun sliter med minnene om hvor plaget hun har vært.
Hvis hun har mangler av vitaminer eller noe kan det kanskje være lurt med vitamintilskudd en periode..?
Hun tar vitamintilskudd hver dag. Målet er selvfølgelig å slippe det etterhvert. Heldigvis spiser og smaker hun på både grønnsaker og frukt i barnehagen. Jeg har prøvd litt forskjellig. Hun har også selv fått være med å plukke grønnsaker på butikken og valgt hvordan de skal tilberedes til middag men så stopper det ved middagsbordet:meh:
 
Bare gi henne tid :) ikke press og ikke gjør problem utav det, da blir det bare verre.

Dere voksne kan være ekstra flinke til å storkose dere med maten og grønnsakene.
Her smaker vi på mat og må smake en god del ganger før det er lov å si “jeg liker ikke”
Hun sier ikke at hun ikke liker hun sier hun får vondt i magen eller at hun ikke bil ha. Vi presser ikke. Vi er bare glad hun spiser i det hele tatt. Før hun fikk diagnosen spiste hun tørrt havregryn til frokost og kvelds og bittelitt til middag så nå spiser hun jo bra heldigvis i forhold til da men ikke så mye som man kan forvente av en 5 åring
 
Bra jobba!
Tror det kanskje da bare er å være tålmodig
Evt hør med ernæringsfysiolog eller noen på sykehuset eller cøliaki-foreningen om de har noen tips/erfaringer
 
Ville fortsatt og tilby uten å presse. Gjerne ulike tilbredningsmåter. Liker hun tomatsaus? Her kan man kamuflere grønnsakene i sausen. Har du prøvd grønnsaksmos eks potetstappe eller kålrotstappe?
Hjelper det hvis hun er med på å lage maten? Noen barn spiser mer hvis de har vært med på å lage selv
 
Hun sier ikke at hun ikke liker hun sier hun får vondt i magen eller at hun ikke bil ha. Vi presser ikke. Vi er bare glad hun spiser i det hele tatt. Før hun fikk diagnosen spiste hun tørrt havregryn til frokost og kvelds og bittelitt til middag så nå spiser hun jo bra heldigvis i forhold til da men ikke så mye som man kan forvente av en 5 åring
Da er det bare å fortsette den gode jobben :) det kommer etterhvert :)
Du kan med fordel bruke mer grønnsaker “gjemt” i maten?
 
Back
Topp