Kontroll

Sonniken

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberbarna 19
Har vært på kontroll hos jordmor i dag. Alt ser fint ut.

Rart å tenke på at det begynner å minke på disse nå altså... neste er når jeg er 36+2, og etter det er det jammen meg ikke lenge igjen altså :p

Har dere nettopp vært eller skal dere snart på ny kanskje?
 
Har vært på kontroll hos jordmor i dag. Alt ser fint ut.

Rart å tenke på at det begynner å minke på disse nå altså... neste er når jeg er 36+2, og etter det er det jammen meg ikke lenge igjen altså :p

Har dere nettopp vært eller skal dere snart på ny kanskje?
Skal på ny kontroll neste uke, både på ul og til jordmor, veldig spent på hva ultralyden viser. Mens kontrollene hos jordmor ser jeg mer på som samtaler om forventninger egentlig...
 
Var på onsdag, skal igjen den 3okt, er vel i uke 35/36 da, så blir det kun en liten kontroll igjen før resten blir gjort på UNN.
 
Jeg skal på vanlig kontroll torsdag..og vekstkontroll med ul på mandag. Går jammen fort utover nå! Både spennende og litt skremmende:p
 
Jeg skal på mandag. Er 30+1 da. Tiden går raskt nå synes jeg
 
Jeg var hos jordmor onsdag forrige uke, da var jeg 32+6 uker på vei. Skal tilbake der 2.oktober, da er jeg 35+6 uker på vei.
Har kommet litt på utur med ukene og kontrollene pga sommerferien.
Og så var jeg jo på ultralyd igjen 3.september, og skal dit igjen nå på torsdag når jeg er 34+0.
Guttene her har vært 3960 og 4070, så ble satt opp på ultralyden nå sist når jeg var på ordinær ultralyd, for å følge med at han her ikke blir veldig mye større igjen.
Men på ultralyden nå var han -8%, så da ville hun ha meg tilbake igjen for å se om han holder seg der, eller om han plutselig flater av mer i vekst.
 
Var på kontroll i dag, 31+2.
Neste kontroll er om én mnd, da vil jeg være 35-36 :)

Hvis blodtrykket stiger mot slutten sånn som sist, så blir det ukentlig kontroll hos jordmor eller på St. Olavs. Men det gjenstår å se :)
 
Har ultralyd i morgen (vekstkontroll), og neste jordmortime er 32 ukers kontrollen 29 september. Må og ha en legetime innimellom det for å forlenge sykemeldingen min.
 
Var på vekstkontroll/ultralyd på torsdag, guttungen er fortsatt stor, skal tilbake i oktober for ny kontroll i uke 36. Skal også møte med anestesi slik at de kan være forberedt.
Var hos legen i går og fikk egentlig beskjed om at hun ville redusere arbeidsmengde og sykemelde meg. Kjenner at det stresser meg litt, for jeg er ikke klar for å føle meg handikappet pga svangerskapsforgiftning. Jeg er en selvstendig person, og er forsåvidt ikke klar for å måtte sette meg ned når andre jobber...
Men nå blir det ukentlig kontroller osv fremover, så får vi se hva som skjer. Men det er så vanskelig...

Besteforeldrene mine skal flytte, og foreldrene mine forventer at vi stiller opp med bil og henger (så da leier jeg liten varebil, for jeg kan jo kjøre i det minste). Sambo klager over alt som ligger og venter på arbeidslista hans før høsten, hytta som står uten veranda og ikke tåler et snøfall sånn som det er nå, innhøsting og innhenting av babyutstyr vi er blitt lovet fra forskjellige snille mennesker... Og ikke minst, innrede barnerommet... phuuh :/
 
Er det vanlig med vekstkontroll? Jeg har vært på 32+3 kontroll i dag, har alle kontrollene hos fastlegen. Snakker ikke om forventninger egentlig, bare måler og veier og sånt. Jeg har vært oppfulgt med ultralyd av gyno da, pga fjerning av polypp, så jeg har sett ungen mange ganger. Men får dere mer ut av samtale med jordmor?:)
 
Skal på fødselsforberedende kontroll neste gang. Da blir det en hel time og samboeren skal være med. Da er jeg i uke 32.
Kontroll etter det blir i uke 35 eller 36, og etter det har jeg fått deilig sene timer i permisjonsperioden (Jeg har alle kontrollene mine første time på morgenen for å få det gjort før jobb..)
 
Er det vanlig med vekstkontroll? Jeg har vært på 32+3 kontroll i dag, har alle kontrollene hos fastlegen. Snakker ikke om forventninger egentlig, bare måler og veier og sånt. Jeg har vært oppfulgt med ultralyd av gyno da, pga fjerning av polypp, så jeg har sett ungen mange ganger. Men får dere mer ut av samtale med jordmor?:)

Jeg synes jeg får mye mer ut av samtale
med jordmor enn med fastlege, men det kommer vel sikkert an på hvordan jordmora og legen sin er tenker jeg :)

Jeg trives best med å ha kontrollene hos jordmor i alle fall, selv om jeg ikke har noe å utsette på legen min altså!

Ang. vekstkontroll så er det vel kun om de synes ungen er såpass mye over/under snittet på UL - eller om symfyse fundus-målet er mye over/under. Aldri vært på det selv, så sikkert noen som kan svare bedre :)
 
Er det vanlig med vekstkontroll? Jeg har vært på 32+3 kontroll i dag, har alle kontrollene hos fastlegen. Snakker ikke om forventninger egentlig, bare måler og veier og sånt. Jeg har vært oppfulgt med ultralyd av gyno da, pga fjerning av polypp, så jeg har sett ungen mange ganger. Men får dere mer ut av samtale med jordmor?:)
Nei, er ikke alle som er på vekstkontroller. Slik jeg har forstått det må man ha økt risiko i svangerskapet for å få rutinemessig vekstkontroll, altså feks diabetes som gir økt fare for stort barn.

Men så er det ting som kan oppdages på de vanlige kontrollene hos jm eller lege som kan gi grunn til en ekstra kontroll med ultralyd, som høyt eller lavt SF mål.

Iforhold til om jeg (personlig) får mer ut av timene hos jordmor, absolutt. Legen min er skikkelig dårlig på svangerskap (men han prøver værtfall, men ender ofte med å ringe en gynekolog for å rådføre seg, noe jeg synes er positivt at han gjør), men timene hos lege er veldig fokus på at sjekkpunkter skal gjennomgås (SF mål, hjertelyden, blodtrykk, vekt, urinprøve), mens hos jordmor er det mye mer samtale rundt svangerskapet og hva jeg tenker/føler/lurer på. Og jordmor er spesialist på svangerskap og å "ta vare på" fødekvinnen, men det kommer også an på hvilken kjemi man har med jordmor/lege.
Jeg går til begge, men det er pga at vi har jordmor bare 1 gang i måneden her, så alt jeg evt måtte lure på eller om jeg trenger en time imellomtiden, så blir det legen.
 
Takk for svar :) Jeg har gått til legen fordi jeg også må måle stoffskiftet hver måned, og justere medisineringen ut fra dette. Hadde blitt dobbelt, eller trippelt opp med timer hvis jeg skulle ha både lege, jordmor og gyno-oppfølgingen ;D Jeg føler egentlig ikke at jeg trenger praten med jordmor, men jeg vet jo heller ikke hva jeg går glipp av. Var på fødselskurs på Rikshospitalet, og det var helt gull verdt!

Skal dere ta modningsakupunktur? Eller er det en egen tråd for dette? Jeg er ikke så dreven her inne :)
 
Takk for svar :) Jeg har gått til legen fordi jeg også må måle stoffskiftet hver måned, og justere medisineringen ut fra dette. Hadde blitt dobbelt, eller trippelt opp med timer hvis jeg skulle ha både lege, jordmor og gyno-oppfølgingen ;D Jeg føler egentlig ikke at jeg trenger praten med jordmor, men jeg vet jo heller ikke hva jeg går glipp av. Var på fødselskurs på Rikshospitalet, og det var helt gull verdt!

Skal dere ta modningsakupunktur? Eller er det en egen tråd for dette? Jeg er ikke så dreven her inne :)
Jeg tror jeg skal spørre om det når jeg kommer til tromsø 2 uker før termin, da må jeg uansett fylle tiden med noe i påvente av fødsel :hilarious:
Blir kjedelig å bare vente der i potensielt 3 uker før de eventuelt setter meg i gang...
 
Ja forståelig! :) Jeg har et håp om at det skal gjøre åpningsfasen litt lettere. Verdt et forsøk sikkert!
 
Takk for svar :) Jeg har gått til legen fordi jeg også må måle stoffskiftet hver måned, og justere medisineringen ut fra dette. Hadde blitt dobbelt, eller trippelt opp med timer hvis jeg skulle ha både lege, jordmor og gyno-oppfølgingen ;D Jeg føler egentlig ikke at jeg trenger praten med jordmor, men jeg vet jo heller ikke hva jeg går glipp av. Var på fødselskurs på Rikshospitalet, og det var helt gull verdt!

Skal dere ta modningsakupunktur? Eller er det en egen tråd for dette? Jeg er ikke så dreven her inne :)

Jeg går til jordmor, men det er mest fordi at det er nærmest, og fordi jeg slipper å vente så lenge på å komme inn der :p
Fastlegen min er kjempeflink og har veldig god peiling på det meste, føler jeg kan spør om hva som helst og bli tatt på alvor, men han har så sinnsykt mange pasienter, og er alltid minst en time forsinket. Så da vil jeg helst unngå å vente 1-1,5 timer på legekontoret :p

Jordmor tar jo de samme sjekkpunktene som legen, men hun spør gjerne om det er noe annet jeg lurer på. Må si at jeg har ikke fått så mye mer ut av det nå enn jeg ville gjort hos legen, men det er mest fordi jeg ikke har så mye jeg lurer på, siden dette er andre gang :)

Jordmoren jeg går til er helt grei, men hun er litt rar også :p Men det er nå helt greit, føler ikke et stort behov for å snakke så mye med henne, så lenge alle mål og slikt er i orden :)
 
Skal til lege på Unn Tromsø i morgen. Ser litt frem til det.

Har også bestilt ultralyd neste torsdag privat, sånn at jeg kan berolige meg på at alt er ok med knerten. Det gleder jeg meg til! Og virkelig verd de ekstra kronene.

Vet ikke hvem jeg skal si jeg trives best med angående kontrollene jeg har vært på hos fastlege og jordmor. Har jo bare vært på 1 time hos dem hver. Å tenkte jeg skulle ta opp det meste med jordmor, men hun har jo så dårlig tid, at jeg føler det er ganske døfødt prosjekt. Har hatt tegn til svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiapetes så liker ikke at det går nesten 1 måned mellom sjekkene hos jordmor og lege, i tillegg får jeg da dobbel sjekk innenfor 1 uke mellom hver, så tenkte jeg skal spørre legen om hun kan ta meg inn 2 uker etter jordmor neste gang, selv om hun har faste datoer hun bruker å kontrollere de gravide, men kanskje jeg får en litt jevnere oppfølging, er jo liten vits å sjekke 2 ganger på 1 uke, bortkasta ressurser. Selv om jeg skjønner det blir et problem når man har liten jordmorstilling i kommunen å mange gravide. Men nå skal jeg jo neppe så mange flere kontroller uannsett. Men som førstegangsfødende hadde jeg nok ikke overlevd med den oppfølgningen hos legene alene. Å sykt glad dette forumet ennå finnes, finner stadig ting som kan berolige meg, og ting jeg ønsker å forberede meg til i forhold til fødselen som jeg ikke var klar over.
 
Jeg var hos jordmor på mandag, var 32+5 da. Neste jordmortime er når jeg er i uke 36. I den tida skal jeg også på ammeskole og fødselsforberedende kurs :happy:.
Tia går så fort!!
 
Skal til lege på Unn Tromsø i morgen. Ser litt frem til det.

Har også bestilt ultralyd neste torsdag privat, sånn at jeg kan berolige meg på at alt er ok med knerten. Det gleder jeg meg til! Og virkelig verd de ekstra kronene.

Vet ikke hvem jeg skal si jeg trives best med angående kontrollene jeg har vært på hos fastlege og jordmor. Har jo bare vært på 1 time hos dem hver. Å tenkte jeg skulle ta opp det meste med jordmor, men hun har jo så dårlig tid, at jeg føler det er ganske døfødt prosjekt. Har hatt tegn til svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiapetes så liker ikke at det går nesten 1 måned mellom sjekkene hos jordmor og lege, i tillegg får jeg da dobbel sjekk innenfor 1 uke mellom hver, så tenkte jeg skal spørre legen om hun kan ta meg inn 2 uker etter jordmor neste gang, selv om hun har faste datoer hun bruker å kontrollere de gravide, men kanskje jeg får en litt jevnere oppfølging, er jo liten vits å sjekke 2 ganger på 1 uke, bortkasta ressurser. Selv om jeg skjønner det blir et problem når man har liten jordmorstilling i kommunen å mange gravide. Men nå skal jeg jo neppe så mange flere kontroller uannsett. Men som førstegangsfødende hadde jeg nok ikke overlevd med den oppfølgningen hos legene alene. Å sykt glad dette forumet ennå finnes, finner stadig ting som kan berolige meg, og ting jeg ønsker å forberede meg til i forhold til fødselen som jeg ikke var klar over.
Siden du skal til lege på UNN, tar de ikke ul mens du er der da?
 
Back
Topp