Ventetid ED

Palma12

Betatt av forumet
Kan noen fortelle meg litt om ED prosessen?
Er det lang ventetid på å finne matchende donor?
Hvilke medisiner må jeg evt ta i prosessen?

Jeg har bestemt meg, nå håper jeg bare samboeren min også gjør det. Han vil prøve inseminering med donor. Jeg har ikke tro på det med mine dårlige egg..
 
Heisann! Og gratulerer med et tøft valg:Heartred Håper du og samboeren finner en løsning sammen.

Det du spør om avhenger av hvilke ønsker dere har. Åpen/ evt kjent donor (Danmark, Sverige, Finland, Island, England, USA) eller anonym donor (omtrent resten av verden)

Finland har noen mnd ventetid på matchende donor. Danmark opplyser nå om 6-12 mnd venting. Sverige, Island og England er det snakk om år. Når det gjelder matching er det snakk om høyde, vekt, hud-, hår- og øyefarge. Andre land som Spania, Russland, Hellas, Latvia osv har bedre matching, mot bilder av deg. Flere av disse landene utfører også gentesting av donor, noe som ikke gjøres i Skandinavia. Men da er donor anonym og kan ikke kontaktes når barnet er 18 år.

Noen klinikker setter inn ferske, andre fryste embryo. Medisiner avhenger av type forsøk og klinikker. Ved ferske egg overstyres ofte egen syklus ved p-piller eller nedreguleringssprøyte, så østrogentabletter og etterhvert progesterone noen dager før innsett. Østrogen og progesterone står man ofte på til uke 12. Tilleggsmedisiner avhenger av din historie samt klinikkens rutine. OLGA i St Petersburg er kjent for å bruke mer medisiner og vitaminer enn andre. Ved fryste embryo kan disse settes inn i medisinert, delvis medisinert eller naturlig syklus.

Det er også store prisforskjeller, og varierende tilbud med garanti for antall egg eller pakker med barngaranti eller penger tilbake etc.

Er skrevet endel om ED tidligere, bl a i tråder som Eggdonasjon 2018 og Vi som holder til hos Instituto Bernabeu. Anbefaler å lese litt der også. Jeg kontaktet flere klinikker/land, og brukte lang tid på å sette meg inn i deres tilbud, før jeg bestemte meg. Ting er mer/mindre viktig for oss, og valget blir litt deretter. Magefølelsen tror jeg er viktig. Mitt tips er å lese litt rundt, utnytte at noen klinikker tilbyr skypesamtale gratis eller mot en kostnad, og ta det derfra. Du kan også snakke med IVF klinikken dere har brukt til nå, selv om ED ikke er lovlig i Norge er de ofte behjelpelig med info.

Dette ble mye og veldig generelt, men håper det bringer deg litt videre. Bare spør om det du lurer på! Masse lykke til med prosessen!
 
Takk for utfyllende svar :)

Valget har ikke vært enkelt, men orker ikke flere runder på maksdoser med medisiner og som allikevel ikke fungerer. 2 år med dette er nok :/

Jeg skal lese litt i trådene som du tipser om. Har allerede sett på et par klinikker og har merket meg IVF Cube Riga og Invicta i Gdansk. Ser mange reiser til Riga, men har ikke sett at Polen har vært nevnt. Vet du om det er en grunn til det?

Ellers synes jeg det er vanskelig å vurdere siden de tilbyr så forskjellige pakker.
 
Skjønner det, tok lang tid før jeg aksepterte å avslutte med egne egg. Og må innrømme at det fortsatt er sårt av og til. Men jeg vet det var riktig valg, nok er nok.

Ja det er kjempevanskelig! Mye man må være oppmerksom på. Men start med å bestemme deg for åpen eller anonym donor, og hvor viktig utseende matching og sykdom-/gensjekk er. Da eliminerer du automatisk endel land/klinikker. Du får ikke sjekket ALLE klinikker. Mange er nok ganske like også så det er nok helt greit. Noen er heldige med sitt valg, andre ikke like heldige med samme valg. Så det blir nesten som lotteri. Men jeg følte trygghet i at klinikker var anerkjente, samarbeidet med norske/danske klinikker, eller var hyppig valgt av andre norske etc. Og seff suksessrate da, det er viktig. Sjekk forresten www.eggdonationfriends.com. der vurderes klinikker.

Polske klinikker vet jeg lite om. Kanskje er det tilfeldig at de ikke er omtalt så ofte i forum, kanskje er det ofte sånn at man velger det andre har valgt tidligere.
 
Skjønner det, tok lang tid før jeg aksepterte å avslutte med egne egg. Og må innrømme at det fortsatt er sårt av og til. Men jeg vet det var riktig valg, nok er nok.

Ja det er kjempevanskelig! Mye man må være oppmerksom på. Men start med å bestemme deg for åpen eller anonym donor, og hvor viktig utseende matching og sykdom-/gensjekk er. Da eliminerer du automatisk endel land/klinikker. Du får ikke sjekket ALLE klinikker. Mange er nok ganske like også så det er nok helt greit. Noen er heldige med sitt valg, andre ikke like heldige med samme valg. Så det blir nesten som lotteri. Men jeg følte trygghet i at klinikker var anerkjente, samarbeidet med norske/danske klinikker, eller var hyppig valgt av andre norske etc. Og seff suksessrate da, det er viktig. Sjekk forresten www.eggdonationfriends.com. der vurderes klinikker.

Polske klinikker vet jeg lite om. Kanskje er det tilfeldig at de ikke er omtalt så ofte i forum, kanskje er det ofte sånn at man velger det andre har valgt tidligere.

Har du fått barn med ED? Eller er i prosessen?

Jeg har hatt noen runder med meg selv jeg også, og håpet i det lengste å få det til med egne egg. Har et barn fra før med eget egg. Dette har også vært en bekymring for jeg har vært redd for at et barn unnfanget med ED skulle føle på det. Jeg er ikke redd for at jeg ikke kommer til å føle likt for biologisk barn og barn født ved hjelp av ED. Nå når jeg har bestemt meg føles det helt greit :) Det blir en lettelse og slippe å tenke eggkvalitet i alt en gjør, spiser etc. Jeg er en low responder med lav amh, så stimuleringsrundene har vært lange og tunge.

Merkelig nok finner jeg ingen som har vært i Polen, til tross for at flere av klinikkene har gode tilbakemeldinger , pris er ok og reiseveien er forholdsvis enkel. Mulig årsak kan være at det ikke ser ut til at dei har garanti for antall embryo eller egg. Hvertfall ikke på de klinikkene jeg har funnet. Jeg har sett på denne: http://www.invictaklinikken.no/

Vurderer også IVF Cube i Riga.
 
IVF Cube er vel i Praha? Eller har de åpnet flere klinikker?

Gravid etter 1.ED forsøk nå:woot::happy: Jeg hadde greie nok hormonverdier og follikler, men low responder og enormt varierende resultat på stimulering. Kunne fortsatt med egne egg da jeg fikk blastocyster og ble gravid, men orket ikke mer etter 7 forsøk.
 
IVF Cube er vel i Praha? Eller har de åpnet flere klinikker?

Gravid etter 1.ED forsøk nå:woot::happy: Jeg hadde greie nok hormonverdier og follikler, men low responder og enormt varierende resultat på stimulering. Kunne fortsatt med egne egg da jeg fikk blastocyster og ble gravid, men orket ikke mer etter 7 forsøk.

Gratulerer - så fantastisk <3
Mente Praha.. ser jeg har klart å skrive Riga to ganger. har vært innom så mange klinikker nå så går helt i surr:D

Jeg har hatt 6 runder, 2 avbrutte. Blir ikke gravid og embryoene overleverer ikke til dag 5. Stort sett bare nedturer alt vi har gjort i denne prosessen siste 2 årene.
Tenk å kunne gå inn i neste runde med en prognose på 50-60% :happy:
 
Takk, håper alt går bra!:happy: Det er noe helt annet ja. Selv om det var spenning rundt uttak etc nå også, slappet jeg av på en helt annen måte. Klarte til og med nyte en ferieuke rundt innsett:happy: Men reagerte mer på medisineringen enn jeg noen gang har gjort med egne egg:facepalm:

Sjekket litt med noen svensker ang Polen. Virker som Invimed Warszawa/Gdynia er forsøkt, noen Gdansk. Spredt erfaring. Høres ut som språk har vært en issue, samt mye styr (rot i papirer/prøver, masse prøver, lange ventelister og lite kommunikasjon). Vil alltid være noen som er fornøyd/Ikke fornøyd, men kanskje greit å ha i bakhodet ved valg av klinikk/land.
 
Last edited:
Takk, håper alt går bra!:happy: Det er noe helt annet ja. Selv om det var spenning rundt uttak etc nå også, slappet jeg av på en helt annen måte. Klarte til og med nyte en ferieuke rundt innsett:happy: Men reagerte mer på medisineringen enn jeg noen gang har gjort med egne egg:facepalm:

Sjekket litt med noen svensker ang Polen. Virker som Invimed Warszawa/Gdynia er forsøkt, noen Gdansk. Spredt erfaring. Høres ut som språk har vært en issue, samt mye styr (rot i papirer/prøver, masse prøver, lange ventelister og lite kommunikasjon). Vil alltid være noen som er fornøyd/Ikke fornøyd, men kanskje greit å ha i bakhodet ved valg av klinikk/land.

Har lest meg litt opp på klinikker i Polen og virker som om det er litt spredte erfaringer ja. Tror nok jeg stryker Polen fra lista :D

Har sendt noen mailer til klinikker i Riga og Praha. Er usikker på om vi skal gå for dobbeltdonasjon eller prøve med samboeren min. Han er sterilisert, men har fått ut celler ved PESA.
 
Har lest meg litt opp på klinikker i Polen og virker som om det er litt spredte erfaringer ja. Tror nok jeg stryker Polen fra lista :D

Har sendt noen mailer til klinikker i Riga og Praha. Er usikker på om vi skal gå for dobbeltdonasjon eller prøve med samboeren min. Han er sterilisert, men har fått ut celler ved PESA.
Spennende! Noen annen grunn enn PESA til at dere ikke skal bruke samboerens? Jeg mener, er det noen sammenheng mellom sterilisering og sædcellekvalitet?
 
Spennende! Noen annen grunn enn PESA til at dere ikke skal bruke samboerens? Jeg mener, er det noen sammenheng mellom sterilisering og sædcellekvalitet?

Vi er litt usikker på om han kan ha redusert kvalitet etter flere år som sterilisert. I utgangspunktet skal det ikke være noen problem. Skal ha en oppfølgingsamtale med en klinikk her i Norge først for å høre status etter prøverørsforsøkene. Vi har allerede vært i denne prosessen i snart 2 år. Han er litt eldre en meg og vil ikke prøve veldig mye lenger på grunn av alder. Jeg har derfor bare maks 2 forsøk med ED og vil da ha best mulig forutsetning :)
 
Tips når du bestemmer deg for klinikk: sjekk at de dyrker embryo 5 dager, faller normalt noen fra mellom dag 3 og 5. Det kan bli dyrt i lengden hvis du/dere må reise ned flere ganger for å sette inn dag 3 embryo som uansett ikke ville holdt til dag 5.
 
Tips når du bestemmer deg for klinikk: sjekk at de dyrker embryo 5 dager, faller normalt noen fra mellom dag 3 og 5. Det kan bli dyrt i lengden hvis du/dere må reise ned flere ganger for å sette inn dag 3 embryo som uansett ikke ville holdt til dag 5.

Takk for tips :) Jeg skal også ha embryoglue og assisted hatching har jeg forstått. Det er dette som gjør det vanskelig å velge klinikk, og finne ut hva det faktisk koster siden alle har så forskjellige pakker

Hva var det som gjorde at dere endte opp med IB i Spania?
 
Takk for tips :) Jeg skal også ha embryoglue og assisted hatching har jeg forstått. Det er dette som gjør det vanskelig å velge klinikk, og finne ut hva det faktisk koster siden alle har så forskjellige pakker

Hva var det som gjorde at dere endte opp med IB i Spania?

En kombinasjon av mange ting egentlig:)Spania ble avklart ganske kjapt (etter at Dk/Finland var utelukket). Opplevde mest ryddige former og rutiner der, tydelig og klart, rask respons. Grei kommunikasjons og et land med lang erfaring. I tillegg var de klare på dyrking til blastocyst, noe ikke så mange øst-europeiske klinikker var. Med jobb i helsevesenet føltes også Spania tryggere, og ga bedre magefølelse.

IB Alicante var ikke førstevalget, men kjente noen som hadde vært der samt at klinikken samarbeider med, og anbefales av, iallefall en norsk og dansk fert.klinikk. Etter noen samtaler med legen der føltes det som et riktig valg. Jo forresten, herregud, de hadde jo også den beste garantipakken av de klinikkene som var aktuelle (i Spania og ellers). Det hadde mye å si.
 
En kombinasjon av mange ting egentlig:)Spania ble avklart ganske kjapt (etter at Dk/Finland var utelukket). Opplevde mest ryddige former og rutiner der, tydelig og klart, rask respons. Grei kommunikasjons og et land med lang erfaring. I tillegg var de klare på dyrking til blastocyst, noe ikke så mange øst-europeiske klinikker var. Med jobb i helsevesenet føltes også Spania tryggere, og ga bedre magefølelse.

IB Alicante var ikke førstevalget, men kjente noen som hadde vært der samt at klinikken samarbeider med, og anbefales av, iallefall en norsk og dansk fert.klinikk. Etter noen samtaler med legen der føltes det som et riktig valg. Jo forresten, herregud, de hadde jo også den beste garantipakken av de klinikkene som var aktuelle (i Spania og ellers). Det hadde mye å si.

Jeg har inntrykk av at det er veldig dyrt i Spania i forhold til f.eks Riga og Praha. Kan jeg spørre ca hvor mye dere har betalt? Det ser jo ellers svært bra ut. Har du kjøpt med garantipakke?
 
Ble garantipakke her ja. Koster €17.890 tror jeg det var.

Enkelt forsøk er €6.500 + €1000 for medisiner til donor (inkl i pakken). €1500 pr fryseinnsett. Må man ha flere ferskforsøk koster neste €5.000 mener jeg.
 
Last edited:
Ble garantipakke her ja. Koster €17.890 tror jeg det var.

Enkelt forsøk er €6.500 + €1000 for medisiner til donor (inkl i pakken). €1500 pr fryseinnsett. Må man ha flere ferskforsøk koster neste €5.000 mener jeg.

Dyrt, men med positivt resultat er det nok helt klart verdt det :) Dersom jeg ikke allerede hadde barn fra før så hadde vi helt klart gått for garantipakken.

Valg av klinikk er kjempevanskelig. Tror vi skal bruke litt tid på det :)
 
Ser ut til at vi lander på Gennet i Praha. Skal ha første skype møte på tirsdag og de har ledig time til oss i November. Spennende og litt skummelt :) Kommer nok til å gå for ferskforsøk med mannens svømmere.

Kjennes rart å planlegge et forsøk der jeg faktisk har forhåpninger om at det kan gå bra :)

Finnes det en tråd for oss som skal gjennom eller er i gang med ED? Føler meg litt alene i prosessen og orker ikke fortelle så mange rundt meg ennå.
 
Det blir sikkert veldig bra! Og tiden går jo så fort! Kjenner at jeg syns det er spennende jeg. Tror jeg var så langt nede og lei da jeg gjorde det at jeg nå nyter spenningen med andres prosess:D

Det er noen tråder, Eggdonasjon og Eggdonasjon 2018 (søk på eggdonasjon), men de er ikke så veldig aktive. Kanskje du kan speede de litt opp igjen?

Ellers er mitt tips å IKKE brenne inne med ting. Finnes masse kontoer på Insta som går gjennom det samme, der er folk mer aktive siden dette er betydelig mer vanlig i utlandet. Insta hjalp meg masse. Finnes også noen fb grupper i Sverige, Danmark etc.
 
Kan jeg bare forberede deg på noe? Ikke for at du skal grue deg eller noe, men jeg har ikke brukt Progynova tidligere og jeg ble overrasket over bivirkningene. Ikke alle reagerer altså! Jeg har gått gjennom mange forskjellige IVF protokoller, uten problemer overhodet. På progynova ble jeg fryktelig nedstemt, særlig 1.uken. Gråt for ALT. Og kvalm...det ble heldigvis bedre med progesteron. Bare så du er oppmerksom på det. Jeg var ikke forberedt, men hadde heldigvis kontakt med andre i prosessen og fikk snakket med legen om dette.
 
Back
Topp