Residiverende UVI uten oppvekst av bakterier i urinen

Fjell-geita

Glad i forumet
Himmelbarn
Januarlykke 2020
Aprilspirene 2023
Hei!

Jeg er gravid i uke 24 og har den siste tiden vært plaget med økte kynnere og irritasjon i blæreområdet. En urinstiks i uke 20 viste positiv nitritt og +1 på leukocytter, urin til dyrkning viste ingen oppvekst av bakterier, ble satt på en ukeskur med selexid. Kontrollerte urinstiks 1 uke etter avsluttet kur og den var negativ. Noen dager senere startet jeg med de samme symptomene igjen, irritert livmor med mye kynnere og ubehag i blæra. Fikk da positiv nitritt og leukocytter på urinstiks, ble igjen satt på samme antibiotikakur som sist. Urin til dyrkning viste heller ikke denne gangen oppvekst av noen bakterier.

Er det urinveisinfeksjon jeg har hatt eller kan man få falske positive utslag på urinstiks? Det var midtstråleprøve av morgenurin som er sendt til dyrkning, så jeg tenkte jo at de hadde funnet bakteriene om det hadde vært noen der..
 
Hei!

Mitt 1 tips, drikk rikelig og syrlige ting, samt ta tranebær.
Og ja det er feilkilder ved stix, det kan komme bakterier fra underlivet. Så neste gang du skal ta en urinprøve, vask deg godt nedentil, spre kjønnsleppene, tiss litt og deretter tisser du oppi koppen, da får du en mest mulig ren prøve.
Det du beskriver høres veldig ut som UVI, og mulig da kuren er for kort. Det er heller ikke uvanelig at det kan komme slike symtomer etter man har hatt sex.

Håper det var til litt hjelp:) Ha riktig god bedring!
 
Back
Topp