XuperB - to tette

Blir i alle fall ikke mindre babysyk av at dere holder på sånn :wacky: men nei, all fornuft tilsier at det er skikkelig, skikkelig dårlig timing :shifty:
Haha, sånne overraskelser bryr seg ikke om timing
 
Hjelpes meg, 21 uker på vei nå!

Merker at jeg er i de tyngste ukene, for meg altså, i svangerskapet nå. Jeg tar meg i å overanalysere alle bevegelsene jeg kjenner. Er det mange nok? Sterke nok? Ofte nok? Og det er bare tull på dette tidspunktet. Jeg kjenner liv hver dag, og burde være fornøyd med det. Men mye vil ha mer og forventningene til å skulle kjenne mye er er store, siden det er tredje, morkaka er på bakre vegg osv.

Godt det er ul på onsdag. :)

Og magen har blitt svææær, men jeg har spist som en hest siste ukene. Har ikke turt å veie meg. :bag:
 
Gratulerer med 21 uker
Pust med magen og lytt til hjertet. Dette går fint. Lykke til på onsdag
 
Gratulerer så mye med 21 uker og masse lykke til på ul i morgen ❤️
 
Lykke til imorgen!
 
Takk!

Rekker ikke så grundig oppdatering, men alt ser fint ut. Veldig aktiv kar, så legen sleit med målingene. :p
 
21+2 - ultralyd på sykehuset.

Dagen starta med forsinkelser. Jeg hadde ei håpløs natt pga bekken som slo seg helt vrangt i går. Det var så ille at jeg la meg kl 21! Sov ikke så mye som antall timer i senga tilsier, men det var bedre å ligge enn å sitte. Våkna halv 5 og lå mer eller mindre våken til 7 før jeg tydeligvis sovna igjen. Bråvåkna kvart på 8, så at mannen hadde stått opp så jeg regna med han hadde kontroll. Han hadde ikke helt det, for han trodde timen var et kvarter seinere. :p Vi kom oss nå ut døra, etter panikkleting etter papirer mens mini spiste frokost. Selv spiste jeg i bilen. :hilarious: Kom fram akkurat i tide, og flaks var det for jeg tror jeg satt i 30 sek. på stolen før jeg ble ropt inn. Uvant, ellers venter vi jo i trehundre evigheter når vi skal noe. :p Ikke fordi vi er så tidlig ute, men de er alltid forsinka.

Kom inn til en lege jeg aldri har vært hos før, men han hadde satt seg inn i journalen og da har han i alle fall oppfylt minstekravet mitt. Var litt plaga sist med å komme inn til leger som ikke hadde lest journalen og knapt visste hvem de hadde foran seg.

Han var litt forsiktig da, og kombinasjonen av det og en passe aktiv baby så fikk han ikke så veldig gode bilder og målinger. Men jeg fikk se det jeg kom for, en sprell aktiv pøbelspire. Sparka mot ultralydapparatet også. :p Han lå fortsatt vrangt til, også denne karen foretrekker tverrleie. Akkurat som storebror. Forskjellen er hvilken vei de vender ryggen, han her snudde den oppover så det ble så mye skygger fra ryggrad og ribbein da de skulle ta en ekstra titt på hjertet. Legen sa han ikke var så god på det enda så han henta ultralydjordmora så hun fikk kikke. Litt annet kaliber det, for hun pressa apparatet godt mot magen og fikk til litt tydeligere bilder. Erfaren dame som vet hvor hardt hun kan trykke. :p Var ikke ubehagelig for meg da, jeg har jo så mye spekk at det skal litt til. :rolleyes: Hun sa hun syns det så greit ut, men det ble så korte tid og ikke noe skikkelig bilde av de små blodårene så de må gjerne kikke en ekstra runde på det i uke 24. Var ikke så usikkert at de satte opp en ekstra hjertekontroll i mellom.

Lo litt da jeg fulgte med på målingsforsøkene, og der varierte det fra 20+1 til 22+3 på samme del av baby. Assistentlege og jeg tror han er ganske ny siden jeg ikke har sett han før. Har jo vært inn og ut av den avdelinga siden 2016 nå så har begynt å i alle fall se de fleste i gangene. Regner med han ber om assistanse om lille er like sprellemann neste gang. Og jeg kan skjønne at vekstestimeringer kan bli helt på viddene noen ganger. :hilarious: Jeg ble ikke bekymra, for jeg så jo at han hadde vokst og så også hvorfor målingene ble som de ble. Det var såpass til liv ei stund at han ikke klarte å finne foten før helt på slutten. :knegg: Mulig yoghurt med Crüsli-blanding var en riktig så energikick til lille. :p


Har også kjent veldig godt med liv de siste dagene, og jeg merker godt hvilken vei han ligger for sparkene kommer ganske langt nede.
 
Så herlig med vellykket UL - til tross for en litt fersk lege :hilarious:
 
Godt det gikk fint idag og at det var en god opplevelse
Og ikke minst - at legen hadde lest leksa si!
 
Så herlig med vellykket UL - til tross for en litt fersk lege :hilarious:

Får jeg han flere ganger får jeg bare be han ta i litt, og skru litt på skjermkontrasten. :p

En av legene jeg hadde oftest sist mente jeg snart kunne ta ultralydene selv. :laughing002
 
21+4 - kjente flere spark på utsida ikveld. :love7


Litt annen verden med morkaka på baksiden. Kjente ikke liv utenpå så tidlig sist.
 
Så deilig med sånne spark!
 
Får jeg han flere ganger får jeg bare be han ta i litt, og skru litt på skjermkontrasten. :p

En av legene jeg hadde oftest sist mente jeg snart kunne ta ultralydene selv. :laughing002
Haha, ja, man føler seg jo nærmest som utlært til å ta ultralyden selv når man har så mye oppfølging :knegg: Ler litt av gynekologen min som hveeer gang jeg skal ta innvendig UL, sier "sånn, og da kommer det til å kjennes litt kaldt først". Da tenker jeg alltid "OH REALLY?! Denne gangen også?? Det var enda godt du sa det, ellers hadde jeg sikkert fått DET sjokket" :hilarious: Jeg veeet gangen i det nå liksom :p
 
Haha, ja, man føler seg jo nærmest som utlært til å ta ultralyden selv når man har så mye oppfølging :knegg: Ler litt av gynekologen min som hveeer gang jeg skal ta innvendig UL, sier "sånn, og da kommer det til å kjennes litt kaldt først". Da tenker jeg alltid "OH REALLY?! Denne gangen også?? Det var enda godt du sa det, ellers hadde jeg sikkert fått DET sjokket" :hilarious: Jeg veeet gangen i det nå liksom :p

Ja, akkurat sånn her også! :p
 
24+2 - vekstkontroll og utvida doppler.

Da var dagen her, og første vekstkontroll + sjekk av blodgjennomstrømning er unnagjort. Grua skikkelig før timen, ble litt beroliget da jeg hadde time til jordmor et par timer før UL og symfysemålet ligger fint til rett over den røde gjennomsnittsstreken.

Målene viste en liten en som vokser akkurat som han skal, og havna vel til slutt på +4 på vekst. Blodgjennomstrømningen til navlesnor så utmerket ut. Men, så kom vi til det med å sjekke noe blodomløp hos meg. Legen fikk virkelig ikke skikkelig "tak", og den "bølgegrafen" som kommer opp når de sjekker sånt så heller interessant ut til tider. Alt fra høye spisse topper til at den var helt utflata omtrent. Til slutt henta hun inn en lege 2, som også sleit bittelitt med å få til å treffe på rett åre og få til greie bilder. De ble fornøyde til slutt da. De, og jeg til og med, så jo at mønsteret så ganske riktig ut på noen bilder - men maskinen ville ha de litt bedre for å gi dem noe tall. Vurderte å bli litt stressa helt i starten, for jeg så at det ikke så noe greit ut da hun sjekka på min venstre side først. Ikke sa hun noe heller da, måtte vel konsentrere seg. Flytta seg over til høyre side og ble vel greit fornøyd der, så tilbake til venstre og ble bare enda mindre fornøyd. :p Ble greit til slutt da, og det så helt fint ut. Hun sa ganske tydelig at ut fra dagens undersøkelse så er risikoen for tidlig vekstavvik og morkakesvikt + prematur fødsel betydelig redusert. Risiko er det jo alltid, og særlig med min historikk.

Fikk også endelig prøvesvarene mine hos jordmor (hun hadde sein OG lang ferie i år :p ), og alt ser fint ut - bortsettt fra S-ferritin. Den var på 14, og jeg ble dytta i retning apoteket og hyllene med jerntilskudd. Starter med 65 mg ferromax fra i dag av. Forstod det sånn at det var nok med mellom 60 og 70 mg nå. Det er jo 11 uker siden blodprøvene ble tatt, så mulig det har krøpet enda lavere nå. Jeg har mye mindre energi, er trøtt og slapp, så håper det kun er litt ekstra jern som må til. Gir det noen uker før jeg ev. kryper til korset og kontakter fastlege for noen prosenter sykemelding.

Jordmor nevnte ikke glukosebelastning med et ord, så jeg kan skyve det foran meg enda ei stund. Jeg bør jo prøve å ta den, men det sitter så innmari langt inne etter opplevelsen sist ...
 
Back
Topp