Oppfølging gjennom svangerskapet

Missymi

Forelsket i forumet
Hei folkens :) 6+1 her. Skal på tul hos fertilitetsklinikken ("7 ukerskontroll") om tre uker. Men må vel ha noe oppfølging utover det. Hehe :) Hva velger dere når det kommer til oppfølging gjennom svangerskapet?

Fastlege? Jordmor på helsestasjon? Begge? :)

(bonus hvis du er fra Haugesund: Sentrum eller Bleikmyr helsestasjon? - hehe)
 
Sist hadde jeg begge deler og tenker i utgangspunktet det samme nå.

Fikk og ekstra oppfølging på kk sist pga unormal lav vekst hos barnet, som viste seg å være morkakesvikt. (Veide 2,4kg og født dagen etter termin). Jeg får kanskje samme denne gangen og, etter uke 22.
 
Jeg hadde litt begge deler sist, men foretrakk fastlegen, for han har ultralyd på kontoret :p Ihvertfall de første kontrollene, der man er spent på liv, så synes jeg det var greit.
Første gang jeg kontaktet jordmor var for å få akupunktur mot kvalme, som de tilbyr gratis på helsestasjonen her :)
 
Jeg hadde litt begge deler sist, men foretrakk fastlegen, for han har ultralyd på kontoret :p Ihvertfall de første kontrollene, der man er spent på liv, så synes jeg det var greit.
Første gang jeg kontaktet jordmor var for å få akupunktur mot kvalme, som de tilbyr gratis på helsestasjonen her :)
Oh - gratis akupunktur hørtes greit ut. Er ikke så veldig kvalm ennå - men kjenner det kommer snikende litt mer hver dag :)
 
Sist hadde jeg begge deler og tenker i utgangspunktet det samme nå.

Fikk og ekstra oppfølging på kk sist pga unormal lav vekst hos barnet, som viste seg å være morkakesvikt. (Veide 2,4kg og født dagen etter termin). Jeg får kanskje samme denne gangen og, etter uke 22.
Godt med ekstra oppfølging hvis ikke alt er helt på stell <3 Håper de tar godt vare på deg <3
 
Har vært hos begge, vet ikke helt hva jeg gjør nå
 
Blir både jm og fastlege, men mest jm :) Fungerte veldig fint i forrige svangerskap!
 
Jeg kommer kun til og gå til jordmor, med mindre jeg trenger sykmelding nå også. Var jevnlig innom legen sist på grunn av det.

Ang. helsestasjon så kan man vel ikke velge, men må gå til den man sogner til?
Det kan godt hende..? Fikk igrunn inntrykk fra kommunens sider at man kunne velge.. men det kan jo hende det er jeg som har lest feil (slett ikke en ukjent problemstilling, hehe).
 
Jeg liker legen min veldig godt, så tenker å gå til henne. Klart, kan jo hende jordmor også er hyggelig, så kan hende det blir litt begge deler.
 
Her i kommunen er det i forveien laget en plan for hvilke uker man skal til enten lege eller jordmor. Antar den er veiledende for normale svangerskap, og man evt kan vike noe fra denne hvis man ønsker/har behov for det. Tenker selv jeg følger den planen med ca annahver lege/jordmor som utgangspunkt :) førstegangsgravid, så har ingenting å sammenligne med heller :D
 
Her i kommunen er det i forveien laget en plan for hvilke uker man skal til enten lege eller jordmor. Antar den er veiledende for normale svangerskap, og man evt kan vike noe fra denne hvis man ønsker/har behov for det. Tenker selv jeg følger den planen med ca annahver lege/jordmor som utgangspunkt :) førstegangsgravid, så har ingenting å sammenligne med heller :D

Man har alltid full rett til å bestemme selv (selv om det kanskje kan bli vanskelig å få time) :) Noen ganger forsøker kommunene seg med sånt, hvis de har for lite jordmorressurser, men hvis alle da følger planen så får de jo ingen grunn til å øke ressursene heller. Så om du foretrekker jordmor, så kan du gå til henne på alle kontroller, uansett hva veilederen sier :)
 
Man har alltid full rett til å bestemme selv (selv om det kanskje kan bli vanskelig å få time) :) Noen ganger forsøker kommunene seg med sånt, hvis de har for lite jordmorressurser, men hvis alle da følger planen så får de jo ingen grunn til å øke ressursene heller. Så om du foretrekker jordmor, så kan du gå til henne på alle kontroller, uansett hva veilederen sier :)

Mulig det blir aktuelt. Fastlegen har jeg aldri vært hos før, og han er en eldre herre :D kan selvfølgelig være han er råflink på gravide, men greit å vite jeg kan velge selv :happy:
 
Her vil de helst man går annen hver gang hos fastlegen og JM. Ser an kapasiteten, men er det mulig går jeg nok til JM mest.
 
Her kommer det til å være oppfølging fra mange kanter. Men regner med jeg kommer til å bruke jordmor til svangerskapskontrollene, for leger vil jeg nok treffe nok av.
 
Jeg skal nå til begge. Er første graviditeten min å tror jeg vil føle meg tryggere på ting når jeg har flere rundt meg. Er av og til litt vanskelig å få konkrete svar fra legen min når jeg har ringt inn for å høre om jeg trenger time eller om symptomene/plagene mine går over.
 
Jeg skal nå til begge. Er første graviditeten min å tror jeg vil føle meg tryggere på ting når jeg har flere rundt meg. Er av og til litt vanskelig å få konkrete svar fra legen min når jeg har ringt inn for å høre om jeg trenger time eller om symptomene/plagene mine går over.

Samme her, mest for å berolige meg selv. Håper jeg finner tonen med jordmor siden vi bare har to av de i kommunen jeg bor i
 
Jeg får litt ekstra oppfølging hos privat gynekolog pga tidligere SA, men det blir bare to ganger der. Har vært hos fastlegen tre ganger allerede (8+2) for fritak fra nattevakter og sykemelding pga kvalme. Men har første time hos jordmor på helsestasjonen 16. august, så tenker å primært gå dit, hun er såååå mye hyggeligere enn fastlegen.
 
Jeg var hos lege på fredag (5+0). Da ville han ha meg inn i uke 10+0 og uke 13+0.
Så blir det ordinær ul, så tenker jeg til jordmor i uke 24ish som første gang.
Blir nok titt og ofte til lege pga sykemeldinger. Blir nok dessverre jobbene redusert hele veien.

Skal også på TUL, har ikke bestilt enda. Men lyst i uke 7ish og uke 12-13 ❤️
 
Back
Topp