Reise til Australia og Hawaii med baby (meslinger??)

joa123

Andre møte med forumet
Vi planlegger å bruke deler av permisjonstiden til å reise, og benytte anledningen hvor vi har "langfri" på vinteren til å besøke venner i både Australia og på Hawaii. Termin er i oktober, og vi tenker reise i løpet av perioden mars-april-mai. Dermed vil baby være mellom 4 og 7 mnd sånn cirka.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende lang-tur med liten baby ?

Jeg har forsøkt å finne info om meslinger i Australia og Hawaii, men ikke blitt veldig klok. Noen med erfaringer å dele ?

Andre tips til planleggingen? :)
 
Vi planlegger å bruke deler av permisjonstiden til å reise, og benytte anledningen hvor vi har "langfri" på vinteren til å besøke venner i både Australia og på Hawaii. Termin er i oktober, og vi tenker reise i løpet av perioden mars-april-mai. Dermed vil baby være mellom 4 og 7 mnd sånn cirka.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende lang-tur med liten baby ?

Jeg har forsøkt å finne info om meslinger i Australia og Hawaii, men ikke blitt veldig klok. Noen med erfaringer å dele ?

Andre tips til planleggingen? :)

Fant dette angående meslinger:)

Risk in Hawaii
https://health.hawaii.gov/docd/disease_listing/measles/#risk_in_hawaii

Australia

Screenshot_20190625_213831.jpg
 
Vi planlegger å bruke deler av permisjonstiden til å reise, og benytte anledningen hvor vi har "langfri" på vinteren til å besøke venner i både Australia og på Hawaii. Termin er i oktober, og vi tenker reise i løpet av perioden mars-april-mai. Dermed vil baby være mellom 4 og 7 mnd sånn cirka.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende lang-tur med liten baby ?

Jeg har forsøkt å finne info om meslinger i Australia og Hawaii, men ikke blitt veldig klok. Noen med erfaringer å dele ?

Andre tips til planleggingen? :)
https://www.fhi.no/sv/vaksine/reisevaksiner/mmr-for-reisen

Her får du info om reise & meslinger, inkl oppdatert liste på forekomst :happy:
 
Vi planlegger å bruke deler av permisjonstiden til å reise, og benytte anledningen hvor vi har "langfri" på vinteren til å besøke venner i både Australia og på Hawaii. Termin er i oktober, og vi tenker reise i løpet av perioden mars-april-mai. Dermed vil baby være mellom 4 og 7 mnd sånn cirka.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende lang-tur med liten baby ?

Jeg har forsøkt å finne info om meslinger i Australia og Hawaii, men ikke blitt veldig klok. Noen med erfaringer å dele ?

Andre tips til planleggingen? :)

Snakk med helsesøsteren deres om dette, hen har nok råd om destinasjon og evt vaksinering og om den kan fremskyndes. Siden du ikke har født kan du høre med jordmor i mellomtiden :) i og med at dere sikkert kommer til å mellomlande, er det sikkert greit å ha barnet vaksinert først.
Selv fikk jeg råd om å ikke å reise til eksotiske steder før barnet var fullvaksinert. Ville uansett ventet med å bestille noe til babyen er født og har blitt et par mnd.
 
Vi planlegger å bruke deler av permisjonstiden til å reise, og benytte anledningen hvor vi har "langfri" på vinteren til å besøke venner i både Australia og på Hawaii. Termin er i oktober, og vi tenker reise i løpet av perioden mars-april-mai. Dermed vil baby være mellom 4 og 7 mnd sånn cirka.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende lang-tur med liten baby ?

Jeg har forsøkt å finne info om meslinger i Australia og Hawaii, men ikke blitt veldig klok. Noen med erfaringer å dele ?

Andre tips til planleggingen? :)

Jeg fikk ikke til å linke direkte til brosjyren, men bla deg nedover til nyttige lenker og brosjyrer og finn brosjyren som omhandler "Å reise langt med små barn". Helsestasjonen din har nok noe lignende tilgjengelig også. Er mer enn bare meslinger man må tenke på når man reiser med små :)

Jeg har unngått eksotiske reisemål selv, men kjenner to forskjellige familier som reiste til Thailand med baby, begge tilfellene endte med baby som fikk reisediare og gikk mye ned i vekt. Vet ikke om det er aktuelt at kan skje de stedene dere reiser, men greit å ha i bakhodet :) :)

https://www.baerum.kommune.no/tjenester/helse-og-omsorg/helsestasjonenes-tilbud/

Dette er feks fra brosjyren:

"Ved langvarige
reiser bør man derfor vurdere MMR vaksine før reisen. MMR vaksine kan gis ved 9 måneders alder, men barnet må da ha en ny
vaksine ved 15 måneders alder.
Reisevaksiner:
Hepatitt A: (mat og vannbåren virus, leverbetennelse) Denne
vaksinen anbefales ved alle reisemål utenfor Europa, Nord- Amerika,
Australia og Japan. Den kan gis fra 12 måneders alder.
Gulfeber: (alvorlig myggbåren virus sykdom) Vaksine era nbefalt/påkrevd ved reise til land i Afrika og Sør-Amerika som ligger
mellom ca.15 grader nord og 15 grader sør for ekvator. Den kan ikke gis før 9 måneders alder.
For alle reisevaksiner gjelder at risiko for smitte øker med reisens
varighet. Ved langvarige reiser bør derfor andre vaksiner vurderes;
Tyfoidfeber (vaksine kan gis fra 2 års alder) og Japansk encefalitt:
(alvorlig myggbåren virus hjernebetennelse, vaksine kan gis fra 2
måneders alder). "
 
Last edited:
Jeg spurte jordmor om det samme for et par dager siden. Termin i oktober og vi har lyst til å reise til f eks thailand i vinter. Hun sa at faren for meslinger er liten hvis mor er vaksinert og fullammer, for da har babyen samme immunforsvar. Man må bare tilpasse ferien litt.
 
Jeg spurte jordmor om det samme for et par dager siden. Termin i oktober og vi har lyst til å reise til f eks thailand i vinter. Hun sa at faren for meslinger er liten hvis mor er vaksinert og fullammer, for da har babyen samme immunforsvar. Man må bare tilpasse ferien litt.
Jeg hadde ikke turt å basere meg på det på forhånd da man ikke vet hvordan det vil gå med amming på forhånd.
 
Jeg spurte jordmor om det samme for et par dager siden. Termin i oktober og vi har lyst til å reise til f eks thailand i vinter. Hun sa at faren for meslinger er liten hvis mor er vaksinert og fullammer, for da har babyen samme immunforsvar. Man må bare tilpasse ferien litt.

Når det gjelder meslinger så er det veldig usikkert hvor lenge og hvor god den beskyttelsen er. Om den varer i 3 mnd eller 6 mnd eller kortere kan man ikke si.
 
Snakk med helsesøsteren deres om dette, hen har nok råd om destinasjon og evt vaksinering og om den kan fremskyndes. Siden du ikke har født kan du høre med jordmor i mellomtiden :) i og med at dere sikkert kommer til å mellomlande, er det sikkert greit å ha barnet vaksinert først.
Selv fikk jeg råd om å ikke å reise til eksotiske steder før barnet var fullvaksinert. Ville uansett ventet med å bestille noe til babyen er født og har blitt et par mnd.
Den kan kun tas fra 9 mnd og må da tas igjen ved 15 mnd.
 
nå er jeg sikkert veldig forsiktig av meg, og med erfaringen fra babyen min litt for ferskt i minnet, men jeg hadde nok ikke planlagt en så stor reise når baby var så liten. Både med risiko for smitte av farlige sykdommer før vaksinering (hadde aldri klart å tilgi meg selv om lille ble alvorlig syk pga reisen)
Men også pga man vet ikke hvilken baby man får. En baby som min eller som søsteren min sin hadde vært et mareritt å ha med seg på en slik reise i den alderen rett og slett.

Nevøen min hadde kollik og gråt i timesvis helt hysterisk uten at noe hjalp fren til han var ca 5 mnd) ser for meg hvordan det skulle gått for stakkar baby, foreldre og medpasasjerer i en 10-14 timer lang flytur, om ikke jeg hadde vært sliten og stresset nok fra før hadde jeg liksom ikke blitt mindre sliten og stresset av å være låst fast oppe i et fly med en baby som hyler av full hals i 10 timer).

Jenta mi har vist seg å være kjempe sensitiv for overstimuli (men det startet som verst først når hun var 3-4 mnd) og veldig var for omgivelser og andre mennesker, og i den alderen der var det mye hylgråt med en gang vi satt foten utenfor døren, hjalp liksom ikke uansett hvor mye vi forsøkte å skjerme, skjedde det mye rundt henne ble det helt krise. Bare en 10 min tur til helsestasjonen føltes ut som et mareritt enkelte ganger så en slik reise som det hadde ikke jeg taklet på det tidspunktet rett og slett:-/ hun var også mye plaget med magen og det endte i at vi måtte til legen noen ganger innen kort tid å få medisiner Etc.

For de fleste så hadde det sikkert gått greit altså, mtp selve reisen. Men jeg synes det er risky å booke en slik reise før baby er født i alle fall. Hva om babyen må være hjemme å ha kontroller på sykehuset, hva om du ikke er i form etter fødselen å trenger lengre tid å komme deg på. Hva om babyen har kolikk og gråter hysterisk hele natten og dagen?

Ville i alle fall sørget for at turen kunne avlyses enkelt om man plusselig kom til punktet å ser at det ikke lot seg gjennomføre.:)

Håper ikke jeg drog inn for mye negativitet i tråden din altså, er ikke meningen, men dette er bare den erfaringen jeg selv har fått etter vi fikk barn. Det ble rett og slett mye mer slitsomt og krevende enn jeg så for meg på forhånd.
 
Vi planlegger å bruke deler av permisjonstiden til å reise, og benytte anledningen hvor vi har "langfri" på vinteren til å besøke venner i både Australia og på Hawaii. Termin er i oktober, og vi tenker reise i løpet av perioden mars-april-mai. Dermed vil baby være mellom 4 og 7 mnd sånn cirka.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende lang-tur med liten baby ?

Jeg har forsøkt å finne info om meslinger i Australia og Hawaii, men ikke blitt veldig klok. Noen med erfaringer å dele ?

Andre tips til planleggingen? :)

Husk at dere må innom mange andre land for å komme til australia. Feks kina. Skulle egentlig dratt selv siden kjæresten er derfra men blir ikke noe av
 
nå er jeg sikkert veldig forsiktig av meg, og med erfaringen fra babyen min litt for ferskt i minnet, men jeg hadde nok ikke planlagt en så stor reise når baby var så liten. Både med risiko for smitte av farlige sykdommer før vaksinering (hadde aldri klart å tilgi meg selv om lille ble alvorlig syk pga reisen)
Men også pga man vet ikke hvilken baby man får. En baby som min eller som søsteren min sin hadde vært et mareritt å ha med seg på en slik reise i den alderen rett og slett.

Nevøen min hadde kollik og gråt i timesvis helt hysterisk uten at noe hjalp fren til han var ca 5 mnd) ser for meg hvordan det skulle gått for stakkar baby, foreldre og medpasasjerer i en 10-14 timer lang flytur, om ikke jeg hadde vært sliten og stresset nok fra før hadde jeg liksom ikke blitt mindre sliten og stresset av å være låst fast oppe i et fly med en baby som hyler av full hals i 10 timer).

Jenta mi har vist seg å være kjempe sensitiv for overstimuli (men det startet som verst først når hun var 3-4 mnd) og veldig var for omgivelser og andre mennesker, og i den alderen der var det mye hylgråt med en gang vi satt foten utenfor døren, hjalp liksom ikke uansett hvor mye vi forsøkte å skjerme, skjedde det mye rundt henne ble det helt krise. Bare en 10 min tur til helsestasjonen føltes ut som et mareritt enkelte ganger så en slik reise som det hadde ikke jeg taklet på det tidspunktet rett og slett:-/ hun var også mye plaget med magen og det endte i at vi måtte til legen noen ganger innen kort tid å få medisiner Etc.

For de fleste så hadde det sikkert gått greit altså, mtp selve reisen. Men jeg synes det er risky å booke en slik reise før baby er født i alle fall. Hva om babyen må være hjemme å ha kontroller på sykehuset, hva om du ikke er i form etter fødselen å trenger lengre tid å komme deg på. Hva om babyen har kolikk og gråter hysterisk hele natten og dagen?

Ville i alle fall sørget for at turen kunne avlyses enkelt om man plusselig kom til punktet å ser at det ikke lot seg gjennomføre.:)

Håper ikke jeg drog inn for mye negativitet i tråden din altså, er ikke meningen, men dette er bare den erfaringen jeg selv har fått etter vi fikk barn. Det ble rett og slett mye mer slitsomt og krevende enn jeg så for meg på forhånd.

Jeg er såå enig.

Man gjør jo sine egne valg, men jeg er litt der at skal vi på reise så skal babyen ha det bra og det skal være til det beste for baby. Sydenferie med flytur på en maks 4-5 timer, en fast base med AC på rommet om det er varmt, vel, det skulle ikke være noe problem, men helsesøster frarådet oss eksotiske reisemål med baby allerede ved hjemme besøket, særlig da utenfor Europa, grunnet fare for sykdommer, både de en kan vaksineres or og de som en ikke vaksineres for, reisediaré for eksempel. Og det tenker jeg det er en grunn til. Jeg ville aldri dratt så langt før fullvaksinering ved 15mnd egentlig - reisen er jo bare til for de voksne og ikke for babyen.
 
Vi planlegger å bruke deler av permisjonstiden til å reise, og benytte anledningen hvor vi har "langfri" på vinteren til å besøke venner i både Australia og på Hawaii. Termin er i oktober, og vi tenker reise i løpet av perioden mars-april-mai. Dermed vil baby være mellom 4 og 7 mnd sånn cirka.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende lang-tur med liten baby ?

Jeg har forsøkt å finne info om meslinger i Australia og Hawaii, men ikke blitt veldig klok. Noen med erfaringer å dele ?

Andre tips til planleggingen? :)
Åh det hørtes fantastisk ut
Jeg vet om flere som har reist md små til Thailand blant annet, det hsr gått helt fint.
Man vet aldri hvilken baby man får men det betyr ikke at man ikke kan planlegge noe heller, regner med dere har svbestillingsforsikring som kan brukes om det viser seg at babyen får kolikk eller andre ting.
 
Takk for alle svar og gode råd! Vi må helt klart se hvilken baby det er vi får og får vi til denne reisen så er det i tilfelle ved bruk av bonuspoeng, hvilket vil si at reisen kan avbestilles inntil 24 timer før avreise. Så det er jo praktisk i en slik «situasjon» der vi ikke helt vet hva og hvem det er vi skal ha med oss eventuelt. Og så er det viktig å ha med seg, helt klart, at babyens behov må tilfredsstilles før foreldrenes. Men jeg har samtidig en (kanskje naiv) tro på at å tilfredsstille både foreldre og baby er mulig i stor grad frem til barnet nærmer seg 1 år. Og at det å reise ikke nødvendigvis er noe negativt for barnet, tvert i mot.
 
Takk for alle svar og gode råd! Vi må helt klart se hvilken baby det er vi får og får vi til denne reisen så er det i tilfelle ved bruk av bonuspoeng, hvilket vil si at reisen kan avbestilles inntil 24 timer før avreise. Så det er jo praktisk i en slik «situasjon» der vi ikke helt vet hva og hvem det er vi skal ha med oss eventuelt. Og så er det viktig å ha med seg, helt klart, at babyens behov må tilfredsstilles før foreldrenes. Men jeg har samtidig en (kanskje naiv) tro på at å tilfredsstille både foreldre og baby er mulig i stor grad frem til barnet nærmer seg 1 år. Og at det å reise ikke nødvendigvis er noe negativt for barnet, tvert i mot.

Det er helt avvhengig av barnet. Noen babyer vil ikke ha noe problem med det. Kolikkbarn, barn som lett blir overstimulert, barn med ernæringsproblemer eller annen sykdom derimot vil det å reise ikke være til det beste for barnet. Jeg trodde også at det ville være null problem å reise med barn, men med baby som ble lett overstimulert og ikke sov godt annet enn i bæresele de første 3 mnd ble det ikke mye sosialt liv, eller noe liv generelt utenfor døra (bortsett fra gåturer i rolige omgivelser uten mye intrykk). Nr 2 var en drøm på dagtid, hun bare sov. Kunne fint dra bort på besøk o.l, men hun nektet å sove på natten. Resultatet var igjen at jeg ble hjemme og brukte hver dupp babyen hadde til å få søvn selv. Min erfaring er at når babyen er 4-6 mnd + så begynner de å ha mer glede av omgivelsene, og evt reiser. Men dette er kun min erfaring, ikke nødvendighvis at det vil gjelde for deg.
 
Takk for alle svar og gode råd! Vi må helt klart se hvilken baby det er vi får og får vi til denne reisen så er det i tilfelle ved bruk av bonuspoeng, hvilket vil si at reisen kan avbestilles inntil 24 timer før avreise. Så det er jo praktisk i en slik «situasjon» der vi ikke helt vet hva og hvem det er vi skal ha med oss eventuelt. Og så er det viktig å ha med seg, helt klart, at babyens behov må tilfredsstilles før foreldrenes. Men jeg har samtidig en (kanskje naiv) tro på at å tilfredsstille både foreldre og baby er mulig i stor grad frem til barnet nærmer seg 1 år. Og at det å reise ikke nødvendigvis er noe negativt for barnet, tvert i mot.

Dere finner snart nok ut hvordan babyen er etter den blir født. Eller de fleste sover masse de første ukene, OGSÅ finner man ut hvordan babyen er :p husk at babyen bør følge vaksinasjonsprogrammet, det kan være endringer siden jeg hadde baby for ett år siden, men det var da vaksine ved 3 og 5 mnd hvertfall og de må tas til rett tid, så jeg ville sørget for å være hjemme til vaksinetidspunktene.
Men hør uansett med helsesøster før dere bestiller noe, de har jo masse erfaring med små barn og reising, og hva en bør tenke på ifht sykdom og slikt :)
Lykke til med fødsel og planlegging av tur!
 
Takk for alle svar og gode råd! Vi må helt klart se hvilken baby det er vi får og får vi til denne reisen så er det i tilfelle ved bruk av bonuspoeng, hvilket vil si at reisen kan avbestilles inntil 24 timer før avreise. Så det er jo praktisk i en slik «situasjon» der vi ikke helt vet hva og hvem det er vi skal ha med oss eventuelt. Og så er det viktig å ha med seg, helt klart, at babyens behov må tilfredsstilles før foreldrenes. Men jeg har samtidig en (kanskje naiv) tro på at å tilfredsstille både foreldre og baby er mulig i stor grad frem til barnet nærmer seg 1 år. Og at det å reise ikke nødvendigvis er noe negativt for barnet, tvert i mot.

Eldste min var en unge som kom med bruksanvisning, og der hadde vi helt klart kunnet tatt en slik tur som dere ønsker å ta :)
Eldste var et klistremerke, og det var lite som gikk om hun ikke fikk ligge på puppen. Der var det vanskelig nok å komme seg ut på trilletur :p
Jeg tenker at det høres ut som at du er forberedt på at ting fort kan snu og har ikke for naive forventninger, så så lenge alt er ok med helse og vaksiner etc så høres det ut som at det kan bli en virkelig minnerik permisjonstid på reise :)
 
Back
Topp