Tråden om det som spirer og gror i 2019

Hvordan klipper du da?
Det har jeg tegnet og forklart med bilder tidligere i tråden

Rett over et bladpar, så deler den seg i to derfra.

Samme funksjon på fuchia som jeg ikke har tatt livet av og kan ta nye bilder og vise enda mer (det er trolig den jeg har vist på før også, basilikum tok ejg rett og slett livet av i vår, skal prøve på nytt)
 
Det har jeg tegnet og forklart med bilder tidligere i tråden

Rett over et bladpar, så deler den seg i to derfra.

Samme funksjon på fuchia som jeg ikke har tatt livet av og kan ta nye bilder og vise enda mer (det er trolig den jeg har vist på før også, basilikum tok ejg rett og slett livet av i vår, skal prøve på nytt)

Ok, da skal jeg lete bakover :)
 
Nå synes jeg at gulrøttene har brukt lovlig lang tid på å spire! Jeg har jo aldri dyrket dem på friland før. Og så må jeg sjekke boka for å finne ut når jeg faktisk sådde ^^
Ellers er det noe som spirer i en annen kasse. Vet ikke om det er vårløk eller spinat. De er kanskje ikke like? ^^
 
Jeg digger den lille kjøkkenhagen min :D
Potetene er digre! Eller, det grønne er det, potetene blir ikke digre på en evighet enda.
Jeg bandt opp sukkererter i dag. Det begynte å bli på tide, for nå hadde de klamret seg rundt purren ^^
Da vet jeg det til neste år at andre vekster ikke bør stå for nære. Salaten er stor! Vi tar litt og litt, og det er så kjekt å kunne plukke med seg en frisk bunt heller enn å kjøpe i butikken. Salaten blir dårlig så kjapt i mitt kjøleskap. Sådde salat i dag, så jeg håper det blir bra.
 
Hvordan står det til i hagene nå i midten av juli?

Her er jeg glad for at dette året ble regnet som "prøveår", fordi ellers kunne jeg nok blitt skuffet over resultatet.
Gulrøttene og maisen vokser knapt. Brokkoli og blomkål forsvant med fuglene. Polkabetene tror jeg led samme skjebne, har ikke sett snurten av de.
Gresskarene synes at det har vært litt kaldt, så de er ganske små og skal såvidt til å blomstre nå.
Salaten koser seg, derimot, og vokser fra dag til dag.
Potetene likeså. De er i full blomst og har såvidt begynt å visne ned. Under luking her om dagen fikk jeg gravd frem en fin liten juno-potet, så er spent på hvor mange det blir!
Løk og sjalottløk er også snart klare.

I vinduet vokser det nå frem en agurk som snart er klar, men tomatene er fortsatt bittesmå.
 
Hvordan står det til i hagene nå i midten av juli?

Her er jeg glad for at dette året ble regnet som "prøveår", fordi ellers kunne jeg nok blitt skuffet over resultatet.
Gulrøttene og maisen vokser knapt. Brokkoli og blomkål forsvant med fuglene. Polkabetene tror jeg led samme skjebne, har ikke sett snurten av de.
Gresskarene synes at det har vært litt kaldt, så de er ganske små og skal såvidt til å blomstre nå.
Salaten koser seg, derimot, og vokser fra dag til dag.
Potetene likeså. De er i full blomst og har såvidt begynt å visne ned. Under luking her om dagen fikk jeg gravd frem en fin liten juno-potet, så er spent på hvor mange det blir!
Løk og sjalottløk er også snart klare.

I vinduet vokser det nå frem en agurk som snart er klar, men tomatene er fortsatt bittesmå.

Så kjedelig at så mye gikk galt :(
Kjekt med det som går bra da :D

Her går det veldig bra. Alt vokser kjapt og godt. Må faktisk ta inn spinaten nå for den begynner å bli diger ^^
Poteten er ferdig med å blomstre, og det grønne har begynt å bli litt brunt og slapt. I fjor var jeg overbevist om at det gikk helt galt, så jeg tok opp potetene da. De var så små.... :hilarious:
Jaja. Gulrøttene kom sent, men har vokst flott siden de kom igang.
 
Så kjedelig at så mye gikk galt :(
Kjekt med det som går bra da :D

Her går det veldig bra. Alt vokser kjapt og godt. Må faktisk ta inn spinaten nå for den begynner å bli diger ^^
Poteten er ferdig med å blomstre, og det grønne har begynt å bli litt brunt og slapt. I fjor var jeg overbevist om at det gikk helt galt, så jeg tok opp potetene da. De var så små.... :hilarious:
Jaja. Gulrøttene kom sent, men har vokst flott siden de kom igang.
Litt kjedelig, men forsåvidt ganske forventet. Har allerede kommet godt i gang med planlegging av neste års sesong. :p
Var på besøk i forrige uke, og hun hadde blant annet nøyaktig samme størrelse på maisen, så det har nok en del med været å gjøre.
Har enda en ladning gulrøtter stående klar til utplanting, må bare få tak i litt mer sand. :)
 
Litt kjedelig, men forsåvidt ganske forventet. Har allerede kommet godt i gang med planlegging av neste års sesong. :p
Var på besøk i forrige uke, og hun hadde blant annet nøyaktig samme størrelse på maisen, så det har nok en del med været å gjøre.
Har enda en ladning gulrøtter stående klar til utplanting, må bare få tak i litt mer sand. :)

Så du skal sette ut gulrøtter så sent? Går det bra? Jeg har ikke mye erfaring med det, da jeg tidligere år har sådd gulrøtter i bøtter tidlig på våren som har stått i vinduene og vokst der. Så har jeg bare satt ut nøttene om sommeren.
 
Så du skal sette ut gulrøtter så sent? Går det bra? Jeg har ikke mye erfaring med det, da jeg tidligere år har sådd gulrøtter i bøtter tidlig på våren som har stått i vinduene og vokst der. Så har jeg bare satt ut nøttene om sommeren.
Ja, det går fint. De rekker ikke å bli så store, og kan ikke lagres siden det er sommergulrøtter, men det er ikke så farlig. De to eldste liker de uansett best små.
Sår de i melkekartonger og kapper ac bunnen når de plantes ut. De ble sådd i juni, og begynner å bli ganske høye.
 
Lite som spirer og gror hos oss er jeg redd.

Ripsa er sikkert moden når vi kommer hjem da.
 
Ja, det går fint. De rekker ikke å bli så store, og kan ikke lagres siden det er sommergulrøtter, men det er ikke så farlig. De to eldste liker de uansett best små.
Sår de i melkekartonger og kapper ac bunnen når de plantes ut. De ble sådd i juni, og begynner å bli ganske høye.

Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket hva mine gulrøtter er :p Bør kanskje finne det ut før jeg tar opp alt på en gang.
 
Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket hva mine gulrøtter er :p Bør kanskje finne det ut før jeg tar opp alt på en gang.
De holder en stund, de også, altså, bare ikke i månedsvis. :p

Er det noen her som har jordskokk? Jeg har fått en plante, men de sprer seg visst så sinnssykt at jeg er usikker på hvor de bør plantes. Kanskje i plantefengsel? (bøtte)
 
Når kan man plukke sukkererter? De har poppet fram nå, og det er mange!
 
Når de er passe store
 
Vi har tatt en skikkelig overhaling i hagen nå i sommer :) Vi flyttet inn i huset til nyttårshelgen når jeg var sprenggravid og bekkenløsning så det er først nå som baby er 5 mnd at vi har gjort noe mer enn å komme på plass. Hagen var i utgangspunktet bare en gruset bakgård med noen trær, hekk og bark. Vi har røsket opp alle trærne, fjernet grus og bark for å så få lagt jord og sådd. Nå vannes det til den store gullmedaljen og vi gleder oss til å få plen :) Skal ha to blomsterbed også, men det blir bare plantet noen løker der når høsten kommer og så skal det plantes mer til våren der. Gleder oss så til å endelig få en ok hage der lillemor kan springe og leke til neste år :)
 
Jeg har lært mye denne sesongen.
* Ikke lag bed uten en matte under om du ikke gidder å luke ugress hele tiden :p
* Crispy salat vokser fort og godt.
* Settepoteter er gull verdt.
* Fiberduk er gull verdt.
* Hjemmedyrket jordbær er overvurdert :p
* Ikke la mannen få fikse i hagen, han ødelegger vekstene mine! :p
 
Nå kjenner jeg at jeg ikke orker mer av urter inne. Orker ikke å potte om det jeg har. Eller kanskje jeg skal potte om basilikumen jeg har i vinduet. De 2 jeg hadde ble glemt i sommer, så de er døde.
 
Back
Topp