Metylfolat

MorT

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Er det noen som har erfaring med å bruke metylfolat fremfor «vanlig» folsyre fra apotek?
Jeg har gjort noen søk på dette fordi jeg tilfeldigvis fikk høre en påstand om at man forsker på sammenhengen mellom stramt tungebånd og bruken av folat/folsyre.
Det jeg kan finne av informasjon på nettet viser til at den tradisjonelle folsyren man får kjøpt på apoteket ikke er spesielt gunstig, heller tvert i mot. Jeg bruker dette nå, men har bestilt metylfolat fra iherb nå, i håp om at jeg får startet på dette før en evt unnfangelse.
Er ikke sikker på om jeg har tolket ting riktig, eller om det egentlig har så mye å si.

Etter det jeg kan finne av informasjon på nettet er folsyre et syntetisk produkt som kroppen ikke kan bruke. Det kan omdannes til metylfolat, men dette tar lang tid og er en omstendelig prosess. En del av folsyren vil ikke bli omdannet, men fortsetter å være i kroppen som umetabolisert folsyre. Dette vil igjen kunne feste seg til folsyrereseptorer og hindre funksjonen til det virksomme folatet.

Er det noen andre som har erfaringer rundt dette?:)
 
Har hørt/lest det samme som deg :) Jeg har snappet opp det med folat hos tungebånd-gruppa. Det er liksom så bredt at jeg har blitt forstyrret og nesten skremt!

Det jeg har fått med meg:
Syntetisk folat, som heter folsyre på apoteket, kan mange mennesker ha problemer med å ta opp i kroppen. Man kan derfor ha mangler selvom man tar tilskuddet. Har man mthrf mutasjon så bør man ikke ta syntetiske vitaminer. Denne mutasjonen blir man sjeldent testet for, så mange kan ha den uten å vite det. Etter det jeg har skjønt så anbefales methylfolat/metafolin, men så leste jeg dette og ble skeptisk:
«Bør kun brukes etter avtale med lege eller helsepersonell av gravide, ammende eller barn under 11 år.» Har også hørt at om man skal ta methylfolat/metafolin så skal man starte forsiktig og heller øke dosen etterhvert. Og ikke nok med det, det er visst ikke baaare er å bytte ut syntetisk folat med methylert folat, for noen som har denne mutasjonen kan også kompensere manglene slik at det da blir altfor mye! Noen tåler heller ikke methyl formene og må feks ha hydroxco formen. Så dette gjorde meg bare så jævla forvirret til slutt!

Jeg har mangel på folat(eller, hadde hvert fall).. Jeg gikk til innkjøp av syntetisk folat, altså apoteket sin som heter folsyre. Det føltes tryggest, jeg syntes at methylfolat ble for stort/bredt/avansert og skummelt til slutt. Men, samtidig vil jeg gjøre alt det jeg kan for å unngå stramt tungebånd på fremtidige barn! Har to barn med stramt tungebånd.
 
Last edited:
Har hørt/lest det samme som deg :) Jeg har snappet opp det med folat hos tungebånd-gruppa. Det er liksom så bredt at jeg har blitt forstyrret og nesten skremt!

Det jeg har fått med meg:
Syntetisk folat, som heter folsyre på apoteket, kan mange mennesker ha problemer med å ta opp i kroppen. Man kan derfor ha mangler selvom man tar tilskuddet. Har man mthrf mutasjon så bør man ikke ta syntetiske vitaminer. Denne mutasjonen blir man sjeldent testet for, så mange kan ha den uten å vite det. Etter det jeg har skjønt så anbefales methylfolat/metafolin, men så leste jeg dette og ble skeptisk:
«Bør kun brukes etter avtale med lege eller helsepersonell av gravide, ammende eller barn under 11 år.» Har også hørt at om man skal ta methylfolat/metafolin så skal man starte forsiktig og heller øke dosen etterhvert. Og ikke nok med det, det er visst ikke baaare er å bytte ut syntetisk folat med methylert folat, for noen som har denne mutasjonen kan også kompensere manglene slik at det da blir altfor mye! Noen tåler heller ikke methyl formene og må feks ha hydroxco formen. Så dette gjorde meg bare så jævla forvirret til slutt!

Jeg har mangel på folat(eller, hadde hvert fall).. Jeg gikk til innkjøp av syntetisk folat, altså apoteket sin som heter folsyre. Det føltes tryggest, jeg syntes at methylfolat ble for stort/bredt/avansert og skummelt til slutt. Men, samtidig vil jeg gjøre alt det jeg kan for å unngå stramt tungebånd på fremtidige barn! Har to barn med stramt tungebånd.

Hmmm, dette virker veldig kompleks ja. Spørs om jeg våger å starte med metylfolat da, får kanskje høre med fastlegen hva hun tenker;)
 
Jeg har MTHFR gen feil. Det er en vanlig genfeil i Europa, ca 1/3 har den. Den kommer i flere varianter. Jeg har 677 t. Man kan ha den på den ene eller begge genene.
Jeg kjøpte også fra iherb, men tok det ikke under graviditet og heller ikke nå under amming. Legen min ville heller at jeg skulle gå på store doser folsyre. Så jeg gjorde det. Det jeg har lest er at man kan få avfallsstoffer i kroppen pga manglende nedbryting av folsyre som kan øke risiko for f.eks hjerteinfarkt.
 
Jeg har MTHFR gen feil. Det er en vanlig genfeil i Europa, ca 1/3 har den. Den kommer i flere varianter. Jeg har 677 t. Man kan ha den på den ene eller begge genene.
Jeg kjøpte også fra iherb, men tok det ikke under graviditet og heller ikke nå under amming. Legen min ville heller at jeg skulle gå på store doser folsyre. Så jeg gjorde det. Det jeg har lest er at man kan få avfallsstoffer i kroppen pga manglende nedbryting av folsyre som kan øke risiko for f.eks hjerteinfarkt.
Vet du grunnen til at legen din ikke ville at du skulle bruke metylfolat? Jeg har ikke så mye kjennskap til MTHFR, men ser når jeg googler det at det er en veldig vanlig genfeil. Merker du noe til det?
 
Vet du grunnen til at legen din ikke ville at du skulle bruke metylfolat? Jeg har ikke så mye kjennskap til MTHFR, men ser når jeg googler det at det er en veldig vanlig genfeil. Merker du noe til det?

Jeg merker ikke noe som jeg har identifisert som effekt av genfeilen. Legen var ikke så tydelig. Hennes filosofi var du tar ikke opp all folsyre, da pøser vi på så opptaket øker til ønsket nivå. Jeg orket ikke diskutere og vi fikk en frisk baby.
 
Jeg går på gravidevitaminer (vel, "jeg vil bli gravid-evitaminer" :p ) - hvor de har 400mg klassisk folsyre, og 400mg metylfolat. De mener det er det ideelle. Mulig det er en god løsning for de som er usikker på hvilken veg man bør gå?
 
Jeg går på gravidevitaminer (vel, "jeg vil bli gravid-evitaminer" :p ) - hvor de har 400mg klassisk folsyre, og 400mg metylfolat. De mener det er det ideelle. Mulig det er en god løsning for de som er usikker på hvilken veg man bør gå?
Hva heter den? :)
 
Jeg brukte metylfolat nå i siste svangerskap, nettopp pga av superstramt tungebånd hos førstemann. Minsten har også litt stramt, men i adskillig mindre voldsom grad enn det eldste hadde. Men om det kommer av metylflaten eller ikke, det er jo vanskelig å si noe om...
 
Ville nok rådført meg med lege før jeg begynte på noe. :)
Har også hørt det samme med tanke på tungebånd, første hadde stramt.
Tar vanlig folsyre fra apoteket og får heller oppsøke hjelp igjen hvis nødvendig. ❤️
 
Metylfolat er egentlig bare den aktive formen av folat, altså formen av folat som kroppen kan gjøre seg nytte av. Det vil si at metylfolat har høyere opptaksprosent enn vanlig folsyre, og at det er mye mer effektivt hvis du f. eks. har folatmangel. Folsyre må som noen nevner over her ganske riktig omdannes i kroppen før kroppen kan absorbere og bruke det, og ikke all folsyre vil bli omdannet, og den aktive mengden av folat fra omdannet folsyre vil være mindre og vanskeligere å forutsi enn hvis du bare tar metylfolat. Du kan ta mindre mengder metylfolat enn vanlig folsyre.

Grunnen til at det står "Konsulter alltid lege hvis du ammer, er gravid eller har en medisinsk tilstand før du bruker dette produktet" er fordi ALLE kosttilskudd med vitaminer/mineraler som har dokumentert og EU-godkjent virkning MÅ merkes med disse advarslene etter en EU-forordning av 2008 (hvis jeg ikke husker feil år). Disse advarslene skal også stå på vanlige folsyretilskudd. Du bør jo alltid konsultere lege før du tar kosttilskudd, hvis du har høye nok nivåer av vitaminer/mineraler vil det være bortkastet å ta kosttilskudd, og i tillegg kan de hope seg opp som avfallsstoffer i lever blant annet. Noen vitaminer, som K og A, skal man ikke ha for mye av, for eksempel, og andre kan påvirke medikamenter mange går på. Det er viktig å være obs på dette.
 
Back
Topp