Samlivsbrudd med barn og felles hus

Slik jeg forstår det så vil ikke han beholde huset, men hun vil. Og hun har ikke råd til å kjøpe han ut. Så da kan han vel kreve å selge huset så pengene blir delt
Åja ja da er jeg med:) ja da kan han nok kreve det ja
 
Han kan vel ønske salg så mye han vil, men sist jeg sjekket kan han ikke tvinge gjennom et salg om hun setter seg på bakbeina og nekter. Ikke at det ville vært særlig voksent, men han kan faktisk ikke tvinge gjennom et salg på mer enn 50% ideell andel, som er hans andel av boligen. Hun kan fint nekte å flytte ut. Mange som gjør det.

Les her under oppløsning av sameie (og ja, dere er i et sameie).
https://www.eiendomsadvokater.no/eierformer/sameie/opplosning-av-eiendomssameie-etter-sameieloven/

Oopsummert må ha selge sin halvpart, eller begjære tvangssalg. Ved tvangssalg (som regel lavere pris da), vil den andre sameierne ha forkjøpsrett og kan tre inn i det høyeste budet. Da får du presset prisen ned.

Sier ikke at du skal gjøre ting vanskelig for han, men er han vrang mot deg kan du kanskje justere maktbalansen litt med å vise han at det taper han kun på.
 
Last edited:
Jeg har råd til å beholde huset, men da kan ikke han få tilbake alt han har betalt i EK, siden lånet er såvidt under takst.. :( vi eier 50 % hver..
 
Vet ikke om det er juridisk riktig, men det som høres logisk ut for meg er følgende;
La oss si at han spyttet inn 300.000 i egenkapital og du kjøpte felles bil og møbler for 300.000. Om bil/møbler nå blir taksert til 200.000 pga verditap, så skal han ha med seg 250.000 (300+200, delt på to) ut igjen av prosjektet. Forutsatt at du overtar felles bil/møbler.

En annen gang er det sikkert lurt å «spleise» på både egenkapital og bil/møbler siden det er lettere å dokumentere.

Ta en ny takst på bolig, det må dere jo uansett utfall. Kanskje den har steget mer enn forventet?
 
Jeg har råd til å beholde huset, men da kan ikke han få tilbake alt han har betalt i EK, siden lånet er såvidt under takst.. :( vi eier 50 % hver..
Oppdater oss gjerne etter at du har snakket med advokat. Det er mulig innboforsikringen dekker dette, leste det et sted. De fleste advokater har uansett gratis forsamtale hvor du kan lufte om du har rettslig grunnlag.
Ellers er det lurt om du snakker med banken om du har mulighet til å overta hele lånet på huset. Få dette sortert i banken heller enn å regne på det selv.
 
Jeg har råd til å beholde huset, men da kan ikke han få tilbake alt han har betalt i EK, siden lånet er såvidt under takst.. :( vi eier 50 % hver..
Regner han med å få solgt for over takst hvis den legges ut på det åpne markedet? For hvis ikke taper han mer på å legge den ut for salg for da må dere betale for megler i tillegg. Hvis boligen selges under summen dere kjøpte for taper han deler av egenkapitalen sin. Det er jo derfor det er krav om EK, slik at man kan selge for litt under uten å sitte igjen med lån.
 
Regner han med å få solgt for over takst hvis den legges ut på det åpne markedet? For hvis ikke taper han mer på å legge den ut for salg for da må dere betale for megler i tillegg. Hvis boligen selges under summen dere kjøpte for taper han deler av egenkapitalen sin. Det er jo derfor det er krav om EK, slik at man kan selge for litt under uten å sitte igjen med lån.
Han mener vi kan få solgt for det vi kjøpte for, men det får vi ikke da boligmarkedet ikke er på topp her nå.. Og vi har kun hatt huset i 1 år så verdien er jo ikke økt noe særlig, og lånet er enda like høyt som takst.. Hvis han mener han skal ha sin EK, selv om vi eier 50/50, sitter jeg igjen med et lån på en halv million og alene med to barn..
 
Har dere vært til samtaler med familievernkontoret i denne prosessen? Det kan kanskje hjelpe litt med å snu dette til hva som blir best for barna, ikke meg meg meg. Ikke sikkert det blir til at du får kjøpt ham ut, men kanskje kan hjelpe litt med å få et nytt syn på det økonomiske.

I noen brudd blir det fort om å gjøre å straffe ekspartner med det man kan, enten det er økonomi, samværsavtaler eller alskens ting man kan krangle om, men fokuset BØR være på barna. Han er fortsatt en pappa til disse to, er han ikke? Mulig han må få hjelp til å huske på det. Det blir ikke noe særlig for HANS barn om du går personlig konkurs liksom.
 
Men hvor mye har han i egenkapital da? Han mister jo minst 100 000 av de til megler om han absolutt skal selge det.
Vi betalte vel 110 000 for å selge huset vårt. Med megler, visninger, forsikring osv
 
Men hvor mye har han i egenkapital da? Han mister jo minst 100 000 av de til megler om han absolutt skal selge det.
Vi betalte vel 110 000 for å selge huset vårt. Med megler, visninger, forsikring osv
Om hun nekter å selge, må han enten prøve å selge sin 50% av boligen (og betale megler av egen lomme) eller begjære tvangssalg. Da blir det ikke brukt megler + hun vil ha fortrinnsrett til å tre inn i høyeste bud. Slik jeg ser det er hun tjent med å bare sitte i ro og vente.
 
Jeg er ikke interessert i å sitte igjen med MINUS 3-400000 pga av at han vil ha igjen egenkapitalen likevel. Kan jeg si at han får betale takst av egen lomme om han vil flytte ut??
 
Har dere vært til samtaler med familievernkontoret i denne prosessen? Det kan kanskje hjelpe litt med å snu dette til hva som blir best for barna, ikke meg meg meg. Ikke sikkert det blir til at du får kjøpt ham ut, men kanskje kan hjelpe litt med å få et nytt syn på det økonomiske.

I noen brudd blir det fort om å gjøre å straffe ekspartner med det man kan, enten det er økonomi, samværsavtaler eller alskens ting man kan krangle om, men fokuset BØR være på barna. Han er fortsatt en pappa til disse to, er han ikke? Mulig han må få hjelp til å huske på det. Det blir ikke noe særlig for HANS barn om du går personlig konkurs liksom.
Jo, han skal ha de annenhver helg. Han nekter FVK
 
Jo, han skal ha de annenhver helg. Han nekter FVK

Han må på minst en mekling, så det fjaset med å nekte får han stappe et visst sted :) For alt han vet kan det bli en bedre prosess for alle, så hva har han å tape? Skulle gjerne filleristet ham for deg :p
 
Jo, han skal ha de annenhver helg. Han nekter FVK
han har ikke noe valg når det gjelder familievern kontoret. Det er lovpålagt i samlivsbrudd med barn. Så bestill en time, og så får de ta styret med å få inn han og. Da viser du at du prøver, mens han viser at han er sta og ikke ønsker å samarbeide
 
Jeg er ikke interessert i å sitte igjen med MINUS 3-400000 pga av at han vil ha igjen egenkapitalen likevel. Kan jeg si at han får betale takst av egen lomme om han vil flytte ut??
Ta en telefon til en advokat du. For å spørre hva slags rettigheter du har. Men det blir dyrt om han mener dere skal selge huset, om boligmarkedet er dårlig og huset ikke har steget i verdi. Siden dere bare har eid det i ett år så taper dere alle utgiftene med å selge det.
 
Ta en telefon til en advokat du. For å spørre hva slags rettigheter du har. Men det blir dyrt om han mener dere skal selge huset, om boligmarkedet er dårlig og huset ikke har steget i verdi. Siden dere bare har eid det i ett år så taper dere alle utgiftene med å selge det.
Det mener jeg også, å vil helst fortsette å bo sammen for å prøve en stund til..
 
Kjære vene da. Du, dette høres litt ut som en som allerede har lagt planer om hva de pengene skal gå til og et litt for planlagt brudd. Er det noen andre i bildet allerede?

Du har rett til å bruke tid til å finne ut av dine ting uten at han presser på. Det må han bare gi rom for.

Skaff deg en skikkelig advokat som de andre sier og få dette gjort ordentlig. Virker nesten som om han prøver å stresse deg til å ta dårlige avgjørelser.
 
Kjære vene da. Du, dette høres litt ut som en som allerede har lagt planer om hva de pengene skal gå til og et litt for planlagt brudd. Er det noen andre i bildet allerede?

Du har rett til å bruke tid til å finne ut av dine ting uten at han presser på. Det må han bare gi rom for.

Skaff deg en skikkelig advokat som de andre sier og få dette gjort ordentlig. Virker nesten som om han prøver å stresse deg til å ta dårlige avgjørelser.
Han har møtt ei ny ei ja..
 
Dette blir ikke en enkel prossess:( Han viser tydeligvis at han hater meg.. Kjefter på meg for en minste lille ting nå :(
 
Back
Topp