Morkaken forran vs bak...

Glucusa

Forelsket i forumet
Hva er egentlig forskjellen om morkaken er forran isteden for bak som er normalt ?

Fordeler ? Bakdeler ? Risiokoer ? Forsiktighetsregler ?

Det eneste jeg vet er det at det er vanskeligere å kjenne spark...
 
Jeg tror ikke det har noe å si enda, men hvis den ligger foran enda når det nærmer seg fødsel så vil de vel gjerne ta keisersnitt istedenfor vaginal fødsel? Det er ihvertfall hva jeg tror...for da ligger morkaka foran fødselsveien til barnet...men ta det med en klype salt for jeg er IKKE sikker..
 
I forhold til risiko tror jeg at det er blødningsfare dersom morkaka ligger foran åpningen.. tror ikke det har noen betyrning om den ligger foran eller bak i den forstand.. Men at man kjenner spark utenfra litt senere dersom den ligger foran ;)
Jeg er heller ingen fødselslege eller jordmor..
 
Jeg har min foran,og trodde ikke det var noe anderledes enn om han har den bak, utenom at man kjenner spark senere (noen),og at det ikke er bra om man har morkaka foran åpningen.

Søstara mi vet en del om disse tinga,og hun nevnte ingenting om noe da jeg sa jeg hadde min foran. hun sa bare at hun hadde hennes foran sist svangerskap

 
Tror heller ikke det skal ha noe å si om morkaka ligger foran eller bak annet enn å kjenne til spark tidlig..

Men det er når morkaka ligger foran fødekanalen at man får mer oppfølging, for da må de sjekke senere om den har flyttet seg vekk fra åpningen.. hvis den ikke har flyttet seg så må de ta keisersnitt for å få ut babyen.
 
Det spørs om du mener foran åpninga, eller bare foran på magen :)
Jeg hadde foran på magen sist og det hadde ikke noe å si på sparkene eller noe sånt for min del, kjente det bedre sist enn nå som den er bak ;) Men normalt sett kjenner man mindre spark med den foran. Ellers har det ikke noe å si å ha morkaka foran på magen.

Hvis den er foran åpninga, mener jeg det er noe blødningsfare, og man kan ikke føde vaginalt om den er foran åpninga mot slutten...
 
Har forran på magen nå og hadde det i sist svangerskap også.

JM mente at det IKKE hadde noe å si i forhold til spark og sånn - men jeg vet liksom ikke helt om jeg tror så veldig på akkurat det...

Har visstnok en veldig aktiv jente i magen, og kjenner kaaaaanskje litt futt etter jeg har lagt meg på kvelden - men er ikke all verden liksom...
Med nr. 2 og 3 når jeg hadde morkaken på bakveggen, kjente jeg tydelige og sterke spark allerede i uke 16 - og mannen kjente å så det utenpå i uke 18. Nå er vi snart 19 uker, og jeg kan si at jeg kjenner liv, men er ikke strekt, ikke utenpå og ikke mye...

Men er ingenting annet man må tenke på. Så lenge morkaken ikke dekker livmoråpningen =)
Om morkaken dekker livmorhalsen, må man ta KS, men om den ligger over nå - så er det veldig mulig at den trekker seg oppover etterhvert =)
 
Har ingenting å si om morkaken ligger forran eller bak. eneste forskjellen som du sier, er at det ikke er like lett å kjenne spart tidlig når morkaken ligger forran....
(hadde forran med første og bak med andre)
Er når morkaken ligger nede forran åpningen at det er snakk om keisersnitt.
 
Har morkalen rett under navelen... Morkaken vokser ut fra der egget festet seg fikk æ beskjed om hos jm.. og så lenge den ikke dekker åpningen er det ingenting å tenke på :)
 
Har morkalen rett under navelen... Morkaken vokser ut fra der egget festet seg fikk æ beskjed om hos jm.. og så lenge den ikke dekker åpningen er det ingenting å tenke på :)
 
Tusen takk for alle svarene :)
Sånn som jeg har forstått det så ligger den bare forran på magen og ikke nede..
Trodde egentlig ikke det var noe fare, så det var godt å høre :D
KS skal jeg ha uansett så da tenker jeg ikke noe på det  :)
 
Er vel ikke noe som er mer normalt enn det andre når det gjelder morkakeplassering.. Den kan ligge overalt i livmoren, er ganske tilfeldig hvor den plasserer seg.
Er ingen praktisk forskjell, og har ingenting å si!

Jeg hadde forran sist, og det samme denne gangen. 
Kjente liv i uke 13 denne gangen, uke 16 sist - så tidlig uansett om den ligger forran.
Idag er jeg 17+6 og både meg og pappan har kjent spark utenpå allerede.
 
Det er forskjell på om morkaka bare ligger foran. Det gjør den om du ikke har fått ekstra ul.
Ikke farlig

Men dersom du har foranliggende morkake kan det bli keisersnitt. Men da får du masse oppfølging osv
 
Det er forskjell på om morkaka bare ligger foran. Det gjør den om du ikke har fått ekstra ul.
Ikke farlig

Men dersom du har foranliggende morkake kan det bli keisersnitt. Men da får du masse oppfølging osv
Dette er en tråd fra 2011 :) Finnes mange nyere tråder om dette
 
Back
Topp