Leder med personalansvar

S

SYkemeldt

Guest
Jeg er en leder med personalansvar, jeg er blitt sykemeldt denne uka, noe jeg har gitt beskjed om til personalet. Hele uka har jeg fått meldinger om ting som jeg må gjøre (helst i går), og svar de ønsker på forskjellig (også helst i går)
Noen av tingene har jeg kunne svart på hjemmefra, men noe vil jeg ikke svare på før jeg har dokumentasjonen jeg har på jobb. Ikke alt som kan delegeres til mellomlederne.
Er det slik at ledere helst skal være på jobb uansett om man er på jobb eller ikke? Kjenner jeg har mest lyst til å slå av telefonen, men har ikke samvittighet til det.
Er selvfølgelig de som stort sett roper høyest som også har sendt meldinger, og det gjør at jeg egentlig ikke har lyst å svare de.
Hilsen meg som føler jeg er på jobb, selv om jeg ligger hjemme på sofaen og er sykemeldt
 
Du skal jo ha en leder eller en som kan steppe inn i din jobb? Ihvertfall er det mange som har.
Hvis vår leder er borte og ikke har vikar skal vi ta kontakt videre opp til lederens leder, det er prosedyren hos oss.
 
Dette burde du ha fått opplæring i før du fikk ansvaret. Er du sykemeldt, er du sykemeldt, og kan fint skru av telefonen. Du er mellomleder, formoder jeg, og da er det den over deg som har ansvaret for å sette inn en vikar. Er du f.eks. pedagogisk leder i barnehage, kan en fagarbeider fint settes inn som vikar for deg en stund. Arbeidsplassen din klarer seg garantert helt fint uten deg en stund, og ofte tar det et lite dytt (at du ikke svarer) før folk innser at de faktisk kan, og bør klare ting på egenhånd. ;)
Snakk med lederen din om dette, eller be dem finne ut av ting selv. (Ja, du kan faktisk gjøre det.) Å ha personalansvar betyr ofte å "piske" andre til å gjøre sin jobb. ;)
 
Hadde samme sak da jeg var sykemeldt tidlige I år... Er også mellomleder i en avdeling stor butikk, og fikk meldinger av ansatte.
Svarte de bare at jeg er sykemeldt og at de måtte kontakte butikksjef, som er min nærmeste leder.
Når man er sykemeldt er det som regel fordi man ikke er tilgjengelig for å jobbe, så da må lederen din finne ut av det
 
Noen ganger er man sykemeldt for at man ikke fysisk er i stand til å møte opp på jobb. Da kan man bl.a være pålagt å være tilgjengelig på tlf.
Søk opp aktivitetsplikt for nærmere informasjon.
Er du ikke i form til å være tilgjengelig, så må du gi beskjed til dine ansatte om dette og delegere ansvar. De vet ikke hvorfor du er sykemeldt og hvor tilgjengelig du kan være.

På jobben vår får vi alltid beskjed når den ene leder er utilgjengelig, at vi kun skal ta kontakt med den andre lederen.
 
Jeg er leder med personalansvar, og jeg skulle vært dausjuk om jeg ikke kunne svart tlf eller Mail. Nå har jeg alltid oppdaterte lister og planer slik at det er mulig for andre å steppe inn i organisering av daglig drift, og det er enkelt å vite hvem som skal ta mitt ansvar om jeg ikke er fysisk på jobb.vi er en Ia bedrift, og det skal mye til for at folk er 100% utilgjengelige.
 
Er ped.leder i barnehage og har kjent på det samme selv. Jeg ga til slutt beskjed om at jeg er sykemeldt, 100%. Det vil si at jeg ikke kan gjøre noen av oppgavene mine.
Hadde det vært sykdom som gjorde det mulig å f.eks gjøre kontorarbeid så hadde jeg gladelig gjort det, men 100% sykemeldt er 100% sykemeldt.
Da bør du ikke høre noe fra jobb med mindre det er for å spørre hvordan det går med deg.

Masse god bedring :Heartred
 
Vi ringer ikke leder når hun er syk med mindre butikken brenner..
Og selv da er det ikke stort hun kan gjøre :p Neida, men helt enig med deg! Når jeg tar ferie/sykemelding sier jeg at det eneste jeg vil høre om er dødsfall, ellers er det ikke noe jeg kan gjøre noe med!
 
Her avtales det hvem som skal ha ansvar for hva når en leder er blitt sykemeldt. Syns du skal oppklare dette med sjefen isteden for å ignorere meldinger. Jeg gjorde selv en feil og sendte en melding til feil sjef. Da var det greit å få beskjed om å sende den videre.
Det er helt greit å gi beskjed om at du er syk og orker ikke å administrere noe før du er tilbake på jobb, er greit for dine ansatte å vite hvem de skal henvende seg til.
 
Noen ganger er man sykemeldt for at man ikke fysisk er i stand til å møte opp på jobb. Da kan man bl.a være pålagt å være tilgjengelig på tlf.
Søk opp aktivitetsplikt for nærmere informasjon.
Er du ikke i form til å være tilgjengelig, så må du gi beskjed til dine ansatte om dette og delegere ansvar. De vet ikke hvorfor du er sykemeldt og hvor tilgjengelig du kan være.

På jobben vår får vi alltid beskjed når den ene leder er utilgjengelig, at vi kun skal ta kontakt med den andre lederen.

Du kan ikke pålegges noe mens du er sykemeldt? Angående aktivitetsplikten må det i så fall være i samråding med den ansatte.

Arbeidsrelatert aktivitet (aktivitetsplikt) er hovedsakelig mtp langtidssykemeldinger og mål om å komme tilbake til jobb. Ikke egenmeldinger og korte sykdomssituasjoner. Aktivitetsplikt betyr ikke at du skal svare på telefon mens du ligger syk i senga bare fordi du har stemme.

Hvis jeg er syk (men ikke veldig alvorlig) svarer jeg gjerne viktige hastemailer/telefoner eller delegerer videre (også for min egen del) . Men det forventes og kreves ikke at du skal fikse opp i alt som dukker opp!


Fra ulike steder på nav.no:

så tidlig som mulig og senest innen 8 uker" prøve seg i "arbeidsrelatert aktivitet", jf. folketrygdloven § 8-4. Aktivitetsplikten gjelder gjennom hele sykefraværet, og etter åtte uker gjør NAV en vurdering av om plikten er oppfylt

Det er ikke krav om å sende slik dokumentasjon i tilfeller hvor:



Medlemmet forventes å bli friskmeldt innen kort tid (en til to uker)


Med arbeidsrelatert aktivitet menes graderte sykepenger, arbeidsrettede tiltak eller reisetilskudd.

Etter endringen vil arbeidstaker som er 100 prosent sykmeldt etter seks uker motta en påminnelse per SMS eller e-post med oppfordring om dialog med arbeidsgiver om aktivitetskravet. Selve aktivitetsplikten ligger fast. NAV vil fortsatt være tydelige på målet om arbeid og aktivitet, og stiller forventninger til andre aktører om bidrag til å nå målet.

Du kan også jobbe i kombinasjon med sykmelding. Det kommer an på hva sykdommen tillater og hva det er praktisk mulig å få til på arbeidsplassen.
 
Back
Topp