Tråden om det som spirer og gror i 2019

Det må nesten være blomkål eller brokkoli. Er det noe annet må det ha kommet langveisfra. :p
Er kun det og gulrøtter som ble direktesådd der, og gulrot har jo andre spirer. :)

Jeg sådde noe inne et år da det fremdeles var snø ute. Jeg fikk noe rart noe, og det var ikke det jeg faktisk hadde sådd. Det må ha kommet inn med jorda, men det var jo jord jeg hadde kjøpt. Et mysterium! Det blir spennende å se hva du får da :D Hvor lang tid tar blomkål og brokkoli?
 
Jeg sådde noe inne et år da det fremdeles var snø ute. Jeg fikk noe rart noe, og det var ikke det jeg faktisk hadde sådd. Det må ha kommet inn med jorda, men det var jo jord jeg hadde kjøpt. Et mysterium! Det blir spennende å se hva du får da :D Hvor lang tid tar blomkål og brokkoli?
Njaa.. Sist jeg prøvde å direkteså de ute rakk de å bli på størrelse med en femmer før frosten kom. :hilarious:
Hvis det er noen igjen som ikke fuglene har spist opp bør de være tidlig nok sådd til at vi i hvert fall klarer oss med én hver per middag. Ja, hvis de har overlevd været. :hilarious:
Jaja, godt jeg gikk løs på prosjektet med innstillingen at dette er et "prøv-og-feil"-år. Vi har bare bodd her i ett år, så jeg er hverken kjent med klima eller jordsmonn.

Jeg tok en tur og snuste litt igjen i sted, og jammen tror jeg ikke at det er en liten potetspire på vei! Den var på riktig sted og var helt ulik alle andre småspirer der borte. Tiden vil vise! :)
En og annen gulrot vokser, i hvrtt fall, så noe spiselig kommer det i løpet av året. :)
(nesten litt for spennende å vente på å se hva som har overlevd min mangel på tålmodighet mtp tidspunkt for utplanting...)
 
Jeg er så glad for at jeg har duk i de fleste plantekassene mine! I den kassen som står på gress som ikke har duk dukker det fram ugress hele tiden. Og jeg har glemt å merke hvor ting er, så nå har det dukket opp noe jeg ikke vet hva er så det får bare stå enn så lenge ^^
Men løvetann tar jeg bort. Den vokser flere cm på en dag!!!
 
Det spirer mye som jeg ikke vet hva er også. Løvetann vet jeg så det tar jeg.

Bedet spirer mye tettere enn ringblomst ene jeg sådde, men aner ikke hva det er. I palelsrmen spirer minimalt... Ikke sukkererter engang, må sette ned nye
 
Godt at jeg avventet, potetene spirer nemlig som bare det nå!
Løk (i hvert fall sjalottløk) vokser og koser seg. Da holder kanskje kattene jordrottene borte allikevel, noe som var litt av grunnen til at vi har to.
Det som ble direktesådd sist er borte, så der har nok fuglene vært.
Jaja, da blir det ikke brokkoli og blomkål før til høsten.

I dag har jeg sådd mer gulrøtter (både sommer og vinter), salat og spinat. Polkabetfrø ligger i vann og gjør seg klare. Mulig det er litt annet som blir sådd ut også, får ta en titt på hva som er igjen av frø som skal direktesås.
Gresskarplantene har flyttet ut, samme med mais, solsikker og sukkererter.
Sukkerertene blomstrer, så det var på høy tid...
En tomat og en paprika skal også få flytte ut som prøveprosjekt. Har så mange at litt svinn er greit.

I går fikk jeg adoptert noen markjordbærplanter. De skal få kose seg i blomsterbedet som markdekker.
 
Må få lagt på fiberduk igjen. Håper det blir siste gang i år. Synes vi skal være ferdig med kulde nå. Heldigvis ikke meldt snø da. Ikke enda i alle fall.
 
Så gøy med hagetråd :)
Vi har greit med hage, driver på med prosjekt “frodig hage”

Noen som har sådd Lavendel før?

Har selv sådd sommergulrot og kjøpt to bringebærbusker

Fjorårets jordbær klarte seg fint, kjøpte 2 sorter:
Korona mye større og kraftigere plante og bær enn Zephyr som ikke tålte vinter like godt

mange skudd som jeg har flyttet klarer seg foreløpig fint.
 
Så gøy med hagetråd :)
Vi har greit med hage, driver på med prosjekt “frodig hage”

Noen som har sådd Lavendel før?

Har selv sådd sommergulrot og kjøpt to bringebærbusker

Fjorårets jordbær klarte seg fint, kjøpte 2 sorter:
Korona mye større og kraftigere plante og bær enn Zephyr som ikke tålte vinter like godt

mange skudd som jeg har flyttet klarer seg foreløpig fint.

Jeg har ikke erfaring med Lavendel dessverre. Hva brukes den til?
 
Jeg har ikke lagt merke til at salaten har vokst, men det har den jo. Jeg kan jo faktisk spise den nå :D
 
Jeg har ikke lagt merke til at salaten har vokst, men det har den jo. Jeg kan jo faktisk spise den nå :D

Hvor lang tid tok det fra du plantet til nå når du kan spise den? Hvilken type er det? Planlegger å så salat nå.
 
Hvor lang tid tok det fra du plantet til nå når du kan spise den? Hvilken type er det? Planlegger å så salat nå.

Romanosalat. Kjøpte fra Plantasjen, en sånn pakke med flere blader. Så satte jeg dem ned i jorda. Rart at jeg ikke så at de vokste, de er jo digre nå ^^
Litt usikker på hvor langt tid det tok, men kanskje en måned? Jeg skal så absolutt gjøre det igjen til neste år, så slipper jeg å passe på dem i spirefasen :)
 
Romanosalat. Kjøpte fra Plantasjen, en sånn pakke med flere blader. Så satte jeg dem ned i jorda. Rart at jeg ikke så at de vokste, de er jo digre nå ^^
Litt usikker på hvor langt tid det tok, men kanskje en måned? Jeg skal så absolutt gjøre det igjen til neste år, så slipper jeg å passe på dem i spirefasen :)

Sådde du frø eller var det småplanter du plantet?
 
Sådde du frø eller var det småplanter du plantet?

Små planter. Altså romanosalat. De hadde andre salater også. Jeg fant dem ikke på nett, men de hadde i butikken da jeg kjøpte. Men salat skal vel vokse ganske kjapt, så det er kanskje like greit å så frø.
 
Små planter. Altså romanosalat. De hadde andre salater også. Jeg fant dem ikke på nett, men de hadde i butikken da jeg kjøpte. Men salat skal vel vokse ganske kjapt, så det er kanskje like greit å så frø.

Håper det ikke går så mye tregere med frø, håper å få salat her snart. :)
 
Det var noen som sa til meg at selvdyrket basilikum var mye bedre enn dem man kjøper i butikken (var det du Sara?)
Det er jeg så enig i! Jeg har aldri hatt basilikum som har vart så lenge som de jeg har nå. De fra butikken dør fra meg iløpet av en uke, mens mine selvdyrkede er flere uker gamle :D
Må bare legge ved et bilde av et blad :D

Snapchat-1163361433.jpg
 
Wow!

Mine har vissnet. kke pottet opp, for varmt, for lite vann, dårlig stell. Jeg skal se hva jeg får reddet en dag, og så sår jeg nye. Jeg har en sort med mindre blader da. Men altså, ja, de er mye bedre, de er dyrket for å vokse fornuftig,ikke på speed sånn som de kjøpte som vissner på et blnk, supergjødslet for å vokse hurtig, ikke bra.
 
Wow!

Mine har vissnet. kke pottet opp, for varmt, for lite vann, dårlig stell. Jeg skal se hva jeg får reddet en dag, og så sår jeg nye. Jeg har en sort med mindre blader da. Men altså, ja, de er mye bedre, de er dyrket for å vokse fornuftig,ikke på speed sånn som de kjøpte som vissner på et blnk, supergjødslet for å vokse hurtig, ikke bra.

Hvor lang tid tar det fra du sår til du kan begynne å bruke av dem?
 
Hvor lang tid tar det fra du sår til du kan begynne å bruke av dem?
Siden jeg jo klipper den så den skal utvikle seg rett så bruker jeg det jeg klipper og da tar det ikke så mange uker. Men da klipper jeg altså bevisst, for utvikling.
 
Siden jeg jo klipper den så den skal utvikle seg rett så bruker jeg det jeg klipper og da tar det ikke så mange uker. Men da klipper jeg altså bevisst, for utvikling.

Hvordan klipper du da?
 
Back
Topp