Fosterreduksjon

Avocado

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Assistert-jentene
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Debatten raser i media etter at fosterreduksjon igjen blir forbudt.
Hva mener dere, er det en rettighet som er nødvendig å ha? Riktig å fjerne?
 
Bortkastet å bruke tid på å fjerne. Dette har gjeldt ca 20 graviditeter siden loven kom på plass, så hvilken nytte gjør det for samfunnet å fjerne det uansett. La folk bestemme over egen kropp.
 
Jeg syns det ble få være opp til den som er gravid.. de (få) som har valgt det har sikkert ikke hatt en enkel avgjørelse :(
 
Bortkastet å bruke tid på å fjerne. Dette har gjeldt ca 20 graviditeter siden loven kom på plass, så hvilken nytte gjør det for samfunnet å fjerne det uansett. La folk bestemme over egen kropp.

Helt enig. Og resultatet dersom ikke en kan fjernes hørte jeg i en debatt med lege som utfører dette, var at kvinnen stort sett valgte å avbryte hele svangerskapet. Så da blir det jo født enda færre barn.
 
Jeg synes det er hull i hodet at de fjerner muligheten.
 
Det jeg synes er trist oppi det hele er at det er så få som taler babyens røst. Kun hva vi kvinner måtte ville/trenge(?) som teller.
 
Det jeg synes er trist oppi det hele er at det er så få som taler babyens røst. Kun hva vi kvinner måtte ville/trenge(?) som teller.

Så lenge fosteret er i min kropp, så er det mitt valg, ja. Et svangerskap medfører risiko for mors liv og helse, selv der alt er helt ukomplisert, og et flerlingesvangerskap desto mer.

Om alle som blir gravide skal bære frem barnet, blir det født veldig mange barn inn i en verden der de verken er ønsket, eller blir ivaretatt på en ordentlig måte. Det er ikke slik at samfunnet kan ta vare på disse heller.

For min egen del så har ikke abort vært et tema, men skulle jeg ha blitt gravid med flerlinger, eller et sykt barn nå, så hadde jeg antagelig valgt abort. De barna jeg allerede har satt til verden betyr mer, og må gå foran det som "bare" er et potensielt liv.
 
Det jeg synes er trist oppi det hele er at det er så få som taler babyens røst. Kun hva vi kvinner måtte ville/trenge(?) som teller.

I flere av tilfellene ved flerlingsvangerskap hvor ett eller flere foster fjernes, ligger de sånn til at ol alle skal bæres frem er det så store sjanser for komplikasjoner at alle står i fare for å dø.
Men du tenker kanskje på tilfellene der alt ligger til rette for for eksempel tvillinger?
Bare viktig å huske at det kan være årsaker vi ikke vet noe om og at det sjelden er snart hvitt, og tvilsomt en enkel oppgave å skulle velge bort et barn fremfor et annet.
 
I flere av tilfellene ved flerlingsvangerskap hvor ett eller flere foster fjernes, ligger de sånn til at ol alle skal bæres frem er det så store sjanser for komplikasjoner at alle står i fare for å dø.
Men du tenker kanskje på tilfellene der alt ligger til rette for for eksempel tvillinger?
Bare viktig å huske at det kan være årsaker vi ikke vet noe om og at det sjelden er snart hvitt, og tvilsomt en enkel oppgave å skulle velge bort et barn fremfor et annet.
Tenker generelt. Hvem skal være de ufødte barnas stemme?
Jeg respekterer at andre har sine meninger og tar valg de mener er best for seg og sitt liv. Livet ikke er svart/hvitt.
 
Tenker generelt. Hvem skal være de ufødte barnas stemme?
Jeg respekterer at andre har sine meninger og tar valg de mener er best for seg og sitt liv. Livet ikke er svart/hvitt.

Tenker at barnets mor er det ufødte barnets stemme all den tid barnet fortsatt er 100% avhengig av hennes kropp på dette tidspunktet av svangerskapet, og også skal være avhengig av henne den første tiden av sitt liv.

Selv ville jeg bare vurdert fosterreduksjon dersom et av barna var alvorlig/dødelig sykt eller situasjonen ville gjort at alle barna hadde dødd dersom man ikke tok bort ett. For min del er det et kriterium når vi skal prøve på flere barn, at vi ikke bare føler vi har mulighet til å få ett friskt barn til, men at vi kjenner at vi kan få et barn som også skulle ha ekstra utfordringer. Eller også tvillinger. :)
 
Back
Topp