Glukosebelastning

MariaR83

Gift med forumet
Hei

Nå er det lenge siden jeg har vært innpå her! Håper alle har det bra og nyter svangerskapet [:D]

Jeg var på sykehuset og tok glukosebelastning idag, etter 30 minutter kastet jeg opp alt sukkervannet jeg hadde drukket. Noen som har vært borti dette før? Jeg har ikke hatt diabetes tidligere, og glukosebelastningen ble tatt som en rutinekontroll for å undersøke om jeg kan være innenfor faresonen for å få svangerskapsdiabetes siden jeg har litt høy vekt.
Jeg ble litt bekymret siden jeg ble så dårlig av sukkervannet, ble fryktelig svimmel og kvalm og det føltes nesten som jeg ble dritings på 30 minutter og kastet opp alt. Jeg måtte avbryte glukosebelastningen siden jeg ikke klarte å sitte i 2 timer uten å kaste det opp igjen. Er det noen som har tatt glukosebelastning og reagert på samme måte? Setter kjempe stor pris på svar [:D]
 
sukkervann er som regel vanvittig kvalmende...

tenk å spise 2 kg med sukker....

det er kvalmende det og... eller alt formye sjokolade...
 
Måtte ta det forrige svangerskap. Hadde ingen diabetes, men huska eg vart skikkelig uvel etter å ha drukke vatnet.. ikkje så rart, når ein ikkje får eta så mange tima før testen, og heller ikkje før to tima etterpå.. sikkert forskjellige reaksjona [;)]
Må du ta den på nytt igjen da?
 
Jeg tok den i forrige uke, følte meg skikkelig uvel første timen, hadde bare lyst å legge meg ned på en seng, men satt på et masete venterom hos legen min..
Var kvalm og utrolig trøtt, men det kom seg litt 2. timen.. ikke noe kjekt!!
 
Jeg tok testen for en mnd siden og ble som deg veldig uvel og kastet opp mens jeg drakk og etter testens 2 timer...
klarte å holde meg til da...
Men dama på legekontoret sendte inne blodprøven på feilglass, så den ble ikke sjekket.

Det endte med at jeg måtte ta den igjen forrige uke, da tok jeg den på sykehuset her i byen, fikk sukkervannet kaldt med sitrondråper... det hjalp veldig, samt at jeg fikk ligge å sove i stressless med tv på. Det var en mye mer vellykket test og jeg ble ikke dårlig. Be om gode hvile muligheter neste gang du skal ta testen!!!

Lykke til

ps. Jeg hadde ikke svg. dia... heldigvis.
 
jeg tok glukosebelastinig i går. ble kvalm etter ca halvtime ja,skikkelig uvel, men klarte og holde det inne.
 
Heldigvis så har jeg ikke svangerskapsdiabetes[:)]
 
Jeg har tatt det 2 ganger. 1 gang i forrige sv.skap, da ble jeg så dårlig at jeg kastet opp etter 20 min. Og det var akkurat grensen for hvor lenge jeg måtte holde det innabords, så jeg slapp å ta den en gang til. Rart du måtte avbryte da.. Jeg tok den på Fürst, skulle tro de hadde peil der.
Tatt den en gang i dette sv.skapet, da gikk det fint og jeg kastet ikke opp.
Må ta den igjen, rett over nyttår.
Har ikke fått påvist sv.diabetes, men tar det pga høy BMI
 
jeg tok testen idag, slet SKIKKELIG med å få ned alt sukkervannet, men det gikk tilslutt!
Så satt jeg og ventet og ble mer og mer uvell, men klarte å la være å spy, før det hadde gått to timer og 10 minutt, da kom ALT! ææææsj! Men det holdt iallefall, jeg fikk tatt alle prøvene jeg skulle...

Håper det går bra med deg nå! Mange som blir veeeldig uvell av den!
 
jeg tok også den testen i dag. hadde psyka meg opp rimelig hardt på at det smakte helt for jæ... så det ble ikke såå ille som jeg hadde sett for meg. det gikk ikke fort ned, men det gikk ned, og ble heller ikke spesielt kvalm når jeg satt å venta. noen ganger jeg kjente jeg var på vei til å bli kvalm, når jeg rapa opp den ekle smaken igjen. haha.

ei anna ei som hadde tatt den rett før meg måtte avbryte å ta den igjen seinere fordi hu spydde.

hadde heldigvis ikke sv.diabetes og alle prøver så kjempe fine ut [:)]
 
Tusen takk for mange svar [:D] gikk å la meg igår etter jeg hadde skrevet inn her, var så trøtt og sliten.

Jeg er ikke sikker på om jeg må ta den på nytt ennå, men legen skulle orientere meg når de får svar på prøvene. Hååååper jeg slipper [:'(] og håper mest av alt at jeg er utenfor faresonen!

Jeg leste litt på nettet idag da jeg satt på jobb, og kom over en artikkel (har ikke link lenger) der det sto at dersom pasienten drikker glukosevannet for fort kan kvalme og oppkast oppstå, og jeg drakk det veldig fort for å slippe smaken i munnen. Kanskje derfor jeg ble så dårlig?! Noe å tenke på for andre som må gjennom dette senere [;)]
 
ORIGINAL: MariaR83

Hei

Nå er det lenge siden jeg har vært innpå her! Håper alle har det bra og nyter svangerskapet [:D]

Jeg var på sykehuset og tok glukosebelastning idag, etter 30 minutter kastet jeg opp alt sukkervannet jeg hadde drukket. Noen som har vært borti dette før? Jeg har ikke hatt diabetes tidligere, og glukosebelastningen ble tatt som en rutinekontroll for å undersøke om jeg kan være innenfor faresonen for å få svangerskapsdiabetes siden jeg har litt høy vekt.
Jeg ble litt bekymret siden jeg ble så dårlig av sukkervannet, ble fryktelig svimmel og kvalm og det føltes nesten som jeg ble dritings på 30 minutter og kastet opp alt. Jeg måtte avbryte glukosebelastningen siden jeg ikke klarte å sitte i 2 timer uten å kaste det opp igjen. Er det noen som har tatt glukosebelastning og reagert på samme måte? Setter kjempe stor pris på svar [:D]


Jeg tok denne i går og reagerte akkuratt likt, MEN klarte å holde det nede i 2 timer. Men fikk ikke svar ..... De skulle ringe meg om testen slo ut.....

Det er mye søtt på en gang.....
 
Tok denne i dag pga at jeg er med i ett STORK prosjekt. Og gikk sånn passe greit og få det ned og tenkte når jeg var ferdig at dett var ikke såååå ille tross alt. Men så gikk det en halvtime og så ble jeg sånn helt plutselig kvalm, svimmel, ør og varm og ekkel i hele kroppen.. Var skikelig ekkelt men det gav seg etter noen min og jeg kastet heldigvis ikke opp[:D] Prøvene var forøvrig fin så ingen svangerskapsdiabetes på meg! [:D][:D]
Men håper jeg slipper å ta den igjen.. gav ikke akuart mersmak[8D]
 
får dere svar allerede samme dagen?
Heldige dere da.. Jeg må vente i 2-3 dager jeg. Ho som tok den på meg, sa at hun håpte jeg fikk svara før helga.. bah, håper alt er fint..!
 
ORIGINAL: Cameleon

får dere svar allerede samme dagen?
Heldige dere da.. Jeg må vente i 2-3 dager jeg. Ho som tok den på meg, sa at hun håpte jeg fikk svara før helga.. bah, håper alt er fint..!


Jeg fikk svar etter 5 min jeg, etter jeg hadde venta i 2 timer selvsagt[;)]
 
ORIGINAL: Tove81

ORIGINAL: Cameleon

får dere svar allerede samme dagen?
Heldige dere da.. Jeg må vente i 2-3 dager jeg. Ho som tok den på meg, sa at hun håpte jeg fikk svara før helga.. bah, håper alt er fint..!


Jeg fikk svar etter 5 min jeg, etter jeg hadde venta i 2 timer selvsagt[;)]


Ja, selvsagt! Hmm, jeg må nok bare smøre meg med tolmodighet jeg! [:D]
Bra alt såg fint ut hos deg iallefall!
 
ORIGINAL: Cameleon

ORIGINAL: Tove81

ORIGINAL: Cameleon

får dere svar allerede samme dagen?
Heldige dere da.. Jeg må vente i 2-3 dager jeg. Ho som tok den på meg, sa at hun håpte jeg fikk svara før helga.. bah, håper alt er fint..!


Jeg fikk svar etter 5 min jeg, etter jeg hadde venta i 2 timer selvsagt[;)]


Ja, selvsagt! Hmm, jeg må nok bare smøre meg med tolmodighet jeg! [:D]
Bra alt såg fint ut hos deg iallefall!


Jeg tok min på sykehuset, og måtte vente på endelig svar i 3 dager.
Men jeg tok blodprøver, ikke stikk i fingeren... det er visst stor forskjell på resultatet....
 
trur det er sånn at de som har en BMI på over 25 eller noe må ta glukosebelastnig,eller hvis de plutselig oppdager sukker i urinen... jeg måtte selv ta den fordi jeg er med på ett forskningsprosjekt..
 
Ingen MÅ ta den ;) (All svangerskapsomsorg er frivillig, og det er en god del av undersøkelsene det ikke er entydige anbefalinger om - man er ikke en dårlig mor om man ikke sier ja til alt.)

Det er enkelte grupper som anbefales å ta den:
* sukker påvist i urinprøve
* alder > 38 år
* type 1- eller type 2-diabetes hos foreldre eller søsken
* overvektige med KMI > 27 kg/m2 ved svangerskapets begynnelse
* tidligere påvist svangerskapsdiabetes,
* innvandrere fra India, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka (det indiske subkontinent) eller Nord-Afrika

En undersøkelse i USA viste at 42% av alle gravide hadde risikofaktorer for svangerskapsdiabetes (jeg er ikke helt sikker på om det er akkurat de faktorene som jeg lister opp over), men undersøkelsen fant like mange med svangerskapsdiabetes i kontrollgruppen uten risikofaktorer... Et annet tall jeg har sett sier at halvparten av de som får svangerskapsdiabetes ikke tilhører noen risikogruppe.

I helsedirektoratets retningslinjer for svangerskapsomsorgen (http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00002/Retningslinjer_for_sv_2674a.pdf s. 120) drøftes det en del frem og tilbake, og det etterlyses mer forskning. Ettersom en glukosebelastning ikke medfører noen fare for mor eller barn, og heller ikke er spesielt dyr eller kompetansekrevende, fraråder de ikke å utføre den på såpass vide indikasjoner, men det er altså uvisst om det har noe for seg.

Jeg har BMI over 27, og jordmor "insisterte" på at jeg skulle ta testen. Legen min - som jeg av ulike grunner har mer tiltro til - var derimot mer avslappet og mente det var unødvendig dersom jeg ikke ønsket det selv og ikke følte store blodsukkersvingninger. Jeg kunne dog måle fastende blodsukker på laben en morgen dersom det passet sånn. I tillegg har jeg en venn med diabetes som har tilbudt meg å låne blodsukkermåleren sin, så det blir nok til at jeg gjør en liten privat test i stedet - det blir noe helt annet å stå opp kl 8 en lørdag, drikke søt drikke, og legge meg igjen til 10, i stedet for å stresse avgårde til legekontoret uten så mye som en kaffe innabords...
 
hei. jeg har vert igjennom det samme,blei ordentlig kvalm og svimmel. fikk lov til å dra hjem etterpå siden jeg ikke bor så langt unna legen.måtte legge meg litt. var rar i hele kroppen.prøvene var helt fine så da har jeg i allefall fått utelukka det
 
Ser dette er en veldig gammel tråd, men den dukker opp om man Googler "kaste opp glukosebelastning", vil derfor bare informere om at man bare MÅ holde det nede i 20 min. Oppkast etter dette vil ikke påvirke resultatet.
 
Back
Topp