Hva er akutt?

Storkebaby

Glad i forumet
Mailykke 2018
Sommerfuglene
Jeg lurer rett og slett på når man bør oppsøke legevakt med barn? Da tenker jeg på barn som ikke har grunnsykdommer.
Synes det er vanskelig å vite. Nå har ikke jeg vært i noen situasjon der jeg har trengt å oppsøke legevakt, men kjenner jeg er usikker på dette. Terskelen for å oppsøke legevakt for min egen del er veldig høy.
 
Hei,

Ditt spørsmål er veldig generelt og da blir må jeg svare generelt tilbake.
Jeg skjønner at det kan være vanskelig å vurdere.
Almentilstand er et ord vi bruker ofte i denne sammenhengen - vil barnet bare sov, ikke spise eller drikke, er slapp hele tiden, hjelper det ikke med Paracet ved feber, bare gråter osv. Alt dette inngår i almentilstanden og dersom man er bekymret for dette, bør man oppsøke Legevakten.

Vi anbefaler ellers ved høy feber utover 3 dager, oppkast/diarre og slapphet, manglende urinproduksjon å ta kontakt.
Almentilstanden er et begrep som vanskelig lar seg forklare med få ord. Dersom du kjenner deg usikker på en tilstand hos barnet ditt, føler det er lenge å vente til fastlege dagen etter, er det riktig å oppsøke legevakt.

Hilsen Kristin
 
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg synes det er vanskelig å vurdere. Har vært borti at barnet mitt ble feilvurdert av lege, og at hen gikk 5 dager med ubehandlet uvi der lege sa det var forkjølelse (tredje dag med feber). Burde jeg ha kontaktet legevakten senere den dagen, eller er det «riktig» å stole på legen selvom magefølelsen sier noe annet?
 
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg synes det er vanskelig å vurdere. Har vært borti at barnet mitt ble feilvurdert av lege, og at hen gikk 5 dager med ubehandlet uvi der lege sa det var forkjølelse (tredje dag med feber). Burde jeg ha kontaktet legevakten senere den dagen, eller er det «riktig» å stole på legen selvom magefølelsen sier noe annet?

Hei igjen,

Først og fremst stemte magefølelsen din! Du søkte legevakt i første omgang, men dessverre fikk ikke barnet ditt riktig diagnose. Det er veldig leit og beklagelig. Jeg skulle ønske jeg kunne si at du kan stole på legen, men dessverre kan vi også ta feil enten pga slurv eller at det rett og slett er vanskelig... Så MAGEFØLELSEN din skal du lytte til dersom noe skurrer. Du kjenner barnet ditt best!

Hilsen Kristin
 
Back
Topp