Høyre har sagt ha til eggdonasjon

Spennende!

Jeg lurer på hvordan dette blir fremover? Blir det fremdeles kun 3 IVF-forsøk til hver, eller bør de utvide? Par (og klinikk?) vil vel gjerne prøve sine egg før de begynner med ED...

Jeg har også lurt på hvorfor de ikke på forsamtalen spør om mannfolka (og nå kanskje damer?) vil være donorer til andre. Vi som er innenfor dette gamet vet jo veldig godt om sårheten i forhold til det å ikke få det til på egen hånd.

Men er kanskje ikke et problem med donorer i Norge..
 
Dette gjorde meg så glad. Vi har ett IVF-forsøk igjen, og da er det kanskje håp allikevel [emoji173]️
 
Sa ikke høyre nei..?
 
Spennende!

Jeg lurer på hvordan dette blir fremover? Blir det fremdeles kun 3 IVF-forsøk til hver, eller bør de utvide? Par (og klinikk?) vil vel gjerne prøve sine egg før de begynner med ED...

Jeg har også lurt på hvorfor de ikke på forsamtalen spør om mannfolka (og nå kanskje damer?) vil være donorer til andre. Vi som er innenfor dette gamet vet jo veldig godt om sårheten i forhold til det å ikke få det til på egen hånd.

Men er kanskje ikke et problem med donorer i Norge..


Ser ut til at om det blir vedtatt i stortinget vil det bli lagt en plan for hvordan rulle det ut tror jeg.

Drawbacket er at helsedirektoratet Og bioteknologirådet har to ulike anbefalinger.

Bioteknologirådet ønsker at man skal bruke restegg fra kvinner som har vært gjennom ivf og fått barn. Noe som i seg selv ikke vil gjøre det spesielt lettere for de som søker ed behandling.fagmiljøet er i mot denne løsningen. Jeg tror at alle som har behov for ivf gjerne vil hjelpe en annen med donasjon, men samtidig vil man jo ha eggene litt for seg selv, man vil jo så gjerne bli gravid.

Det må jo innebære at man ikke befrukter alle egg ved uttak ved ivf-forsøk. Noen blir fryst for donasjon. På det tidspunktet er man jo ikke helt ferdig med ivf som bioteknologinemda sier. Mulig noen andre har skjønt det bedre hvordan man skal få det til basert på deres anbefaling. Jeg får i allefall dette ikke helt til å gå opp. Håper man følger helsedirektoratets klare ja uten denne betingelsen.
 
Dette gjorde meg så glad. Vi har ett IVF-forsøk igjen, og da er det kanskje håp allikevel [emoji173]️

Hei Strella,

Det er alltid håp. Får man ikke til dette selv, selv ved ed kan man også adoptere. Skjønner det er kjipt å gå rundt å kjenne på at man har ett forsøk igjen å klare det hele på. Blir litt mer press da.
Husker siste ivf forsøket mitt, tankene gikk på at klarer jeg det ikke nå er det ikke mulig(8.forsøket)
Vi klarte det jo ikke da heller. Måtte gå en del runder med oss selv: ed eller adopsjon. Her ble det ed, da jeg var 39. Ble gravid på første forsøk.
 
Hei Strella,

Det er alltid håp. Får man ikke til dette selv, selv ved ed kan man også adoptere. Skjønner det er kjipt å gå rundt å kjenne på at man har ett forsøk igjen å klare det hele på. Blir litt mer press da.
Husker siste ivf forsøket mitt, tankene gikk på at klarer jeg det ikke nå er det ikke mulig(8.forsøket)
Vi klarte det jo ikke da heller. Måtte gå en del runder med oss selv: ed eller adopsjon. Her ble det ed, da jeg var 39. Ble gravid på første forsøk.

Vi får ikke adoptere. Lang historie, men det har noe med komplisert familie å gjøre.
Vi har vært prøvere i 8 år, og har lenge håpet at ED ville bli lov.
 
Ok, da forstår jeg det kan bli en del mer utfordrende. Beklager hvis jeg var flåsete.

Det går bra. Vi har jo vurdert ED i utlandet, men jeg har ikke vært klar for en slik prosess. Men det hadde jo vært koselig om vi en dag kunne bli en familie på tre. Jeg bare håper ED i Norge kommer i gang før jeg blir for gammel.
 
Back
Topp