Sykehuset Østfold, Fredrikstad

Babyverdens redaksjon

Betatt av forumet
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Telefon: 69 86 12 75 / 69 86 12 76
Nettside: https://sykehuset-ostfold.no/avdelinger/klinikk-for-kvinne-barn/kvinneklinikken/fode-barsel
Adresse: Cicignongata 19, 1606 Fredrikstad (vis på kartet)

Fødeavdelingen tilbyr følgende typer smertelindring:
- Epidural
- Akupunktur
- Steriltvannspapler
- Badekar

Barseltilbud og visittider:
Vi har tre kombinerte føde/barselenheter som alle ligger i Fredrikstad: fødestuen, normalenheten og spesialenheten. Fødestuen har 11 kombinerte føde/barselrom. Normalenheten har 13 kombinerte føde/barselrom. Spesialenheten har fire fødestuer.
Det er ca 25 senger på barsel. Føde/barselenhetene legger til rette for at barnet skal være hos mor hele døgnet. Far eller annen omsorgsperson kan få overnatte sammen med mor mot en døgnpris på ca 200 kr. eksklusiv mat. Barnets far/din partner kan være sammen med deg og barnet under hele barseloppholdet. Søsken har frie visittider, men kan ikke overnatte på sykehuset. Andre i familien og venner er velkomne til sykehusets visittider. Man - fredag kl. 1830-1930 Lørdag - søndag kl. 1400-1500
Vi har Barselhotell i sommermånedene og rundt jul.

Gjennomsnittlig liggetid: 2-3 døgn

Her finner du Spedbarnsboken: Boken ligger tilgjengelig på oppholdsrommet

Parkering: Parkeringen på utsiden av sykehuset er avgiftsbelagt fra kl. 0800 - 2000. Det er også mulig å parkere i parkeringshuset ved bensinstasjonen i St. Croix-krysset.

Nyttige telefonnummer:
Normalenheten: 69 86 12 86/87
Spesialenheten: 69 86 12 64/70
 
Last edited by a moderator:
Jeg har født begge mine på søf,den ene i 2003 og den andre i 2009.
Da jeg fikk min første var fødeavd på B2 og B3 og barsel på B7 og B8,så disse endringene som har blitt beskrevet over her har kommet i mellomtiden der.Med første fødte (HS) på B3 og ble flytta opp på B8. Med han synes jeg de lot meg ligge altfor lenge i "vanlig" fødsel før de fant ut at de skulle ta HS,det gikk ca 27,5 time,selv om jeg hadde både lystgass og epiduralen inne så var jeg tappet for energi og hele fødslen var kaotisk i mine øyer,for det viste seg at jeg hadde en stjernekikker,han satt bom fast i bekkenet mitt,de prøvde og dra han ut med både tang og sugekopp,men til ingen nytte.Jeg var jo totalt utslitt og for en førstegangsfødene , ihvertfall for meg var dette en skremmende opplevelse.Det kom mye rart ut av meg men jeg lå der og hadde det j...lig,men ba alle om unnskyldning etterpå da

Da jeg skulle ha nr 2 kom jo tankene tilbake til første fødsel og jeg var kjempe redd for at alt det traumatiske skulle skje igjen,så jeg skrev brev jeg hadde med meg,var på omvisning av det nye systemet og var til ekstra kontroller både av bekken og av lillegutts leie på slutten,nettopp for og kartlegge for jeg skrev selvfølgelig en klage til sykehuset etter nr 1. Med nr 2. ble jeg lovt at jeg skulle få komme inn med en gang det startet og ligge til han var ute,jeg ble lovt at jeg skulle få være på spesialenheten men ingenting av dette ble overholdt.Ble sendt hjem 3 ganger med 4 cm åpning i håp om kraftigere rier.Den 4 gangen jeg kom ble jeg der,for da hadde jeg 6 cm,etter 4 timer fikk jeg epidural,sovnet og da jeg våkna etter 4 timer igjen hadde jeg full åpning og fra det tok det 1 time og så var gutten ute,jeg ble litt utover formiddagen trilla inn på et annet rom og var der i 2 dager.Jeg fortalte at jeg var skuffa der og da over at det ikke ble holdt det jeg hadde blitt lovt men alt i alt var dette en god opplevelse for i mitt brev stod det at jeg ville prøve og styre litt selv, så langt det var forsvarlig så klart og jeg hadde ikke hjelp i det hele tatt,pressa ut lillemann på 3 press mens jeg stod på alle 4..
 
Jeg fikk lillegutt der i januar iår.
Vannet mitt gikk 25.01 kl 04. Kom så inn til en sjekk kl 11, grunnet fravær av sterke rier. På denne sjekken finner de ut at jeg har null åpning og bli bedt om å gå meg en tur.. Etter to timer kommer vi tilbake på B7, hvor det ikke er noe forandring på åpning.
Da blir jeg og mannen lagt inn på ett rom hvor vi blir bedt om å slappe av, prøve å sove litt.. Senere på ettermiddagen blir jeg sjekket igjen og det er fortsatt ingen forandring på åpning. Så da skulle vi bli sendt hjem for å bli satt igang neste dag.
Jm tar en ctg for siste gang for hjemreise. Denne viser litt forandring i hjertelyden til lillegutt. Så ho tar en runde til for å være sikker på at han er okey. Det er da alt snur oppned :(
Jeg ligger der med ctg, og så hører jeg at hjertelyden hans gradvis blir svakere og svakere til den forsvinner. Da blir det fart i JM og ho slenger meg rundt for å håpe at dette hjelper(trodde navlesnoren var i klem). Ingenting hjalp så legen blir tilkalt og alarmen går på fødeavd. Klærne mine blir revet av og jeg hevet på en annen seng, ender opp nede på B3.
Her innser legen at dette går feil vei og eneste løsning er keisersnitt.. Jeg blir lagt i full narkose. De har så hastverk at de ikke rakk å vaske magen eller noe. kl 20.12 blir en keiser født, frisk og rask. Etterpå får jeg vite at denne typen ks blir kalt katastrofe-ks. Altså absolutt ikke ett sekund å miste!

Barseltiden min ble på B3. Jeg er utrolig fornøyd med hvordan jeg blir behandlet der. Enestående personale! Er glad for at neste fødsel blir ks og på B3!
 
Fødte en gutt på B7 i 2010, og er veldig fornøyd. Kom inn med kraftige rier, fikk undersøkelse og klyster før pressriene satt inn. Jeg føler at de som var på jobb var opptatt av at jeg skulle få ta valg selv. Ville bare ha lystgass og fødte med god hjelp av jordmor. Jeg håper jeg får føde der denne gangen også.
 
Så godt å høre at dere har positiv opplevelse derfra :) jeg skal føde der om ikke mange ukene, og er førstegangs.. vil dere anbefale normalenheten eller fødestuen?? Bestemmer man seg først når man kommer dit?
 
Så godt å høre at dere har positiv opplevelse derfra :) jeg skal føde der om ikke mange ukene, og er førstegangs.. vil dere anbefale normalenheten eller fødestuen?? Bestemmer man seg først når man kommer dit?

De spør deg når du ringer om hvor du vil føde hen.. Jeg anbefaler å begynne på b7 og heller gå ned på b2 hvis du vil ha smertestillende :)
 
Begge mine gutter er født på B3. Uten å gå inn på detaljer så hadde nok ikke vår eldste sønn levd i dag om det ikke hadde vært for Jordmoren og alle de andre på B3 Er ett par ting som kunne blitt gjort annerledes men alt i alt så reddet de sønnen vår! Fødsel nr 2 gikk uten komplikasjoner og var veldig fornøyd da også!
 
Så godt å høre at dere har positiv opplevelse derfra :) jeg skal føde der om ikke mange ukene, og er førstegangs.. vil dere anbefale normalenheten eller fødestuen?? Bestemmer man seg først når man kommer dit?
Jeg fødte datteren min på B7 i 2010 og var kjempefornøyd med det! Både fødselen og de to dagene vi lå der var vi veldig fornøyd med. Venter nummer to i mars og ønsker meg til B7 denne gangen også om ikke noe dukker opp forkant som gjør at det ikke lar seg gjøre. Men anbefaler absolutt B7:)
 
Jeg fødte her i 2008 og har stort sett bare positivt å si om normalenheten.
Hadde en normal fødsel uten noe form for smertelindring etter eget ønske og hadde jordmor og barnepleierske hos meg hele tiden.
Fødselen gikk fort og jeg opplevde begge personer som gode støttespillere i tillegg til far, som også var tilstede.
Far fikk overnatte sammen med oss første døgn og vi beholdt samme rom som ble brukt under fødsel til vi ble sjekket ut. Fødte på en torsdag og ble skrevet ut fredag.
Eneste negative er at jeg ønsker jeg fikk et liggedøgn til da ammingen ikke var kommet igang skikkelig.

Kan også skryte av nyfødtintensiven som gav oss fantastisk hjelp da vi opplevde problemer med amming.
 
Jeg fødte her i januar 2009 og var utrolig fornøyd der iallefall med jordmor jeg hadde der på b3. Blir å føde der igjen å krysser fingre for at samme jordmor fortsatt jobber der
 
Jeg skal føde på Fredrikstad sykehus når lillemann kommer:) Men ser flere her bruker B3 og B7 når de snakker om avdelingene, husker ikke hvem som er hvem:) Jeg tror jeg vil føde på fødestuen. Er vel der de har en mer avslappet atmosfære med badekar od div?
 
Jeg skal føde på Fredrikstad sykehus når lillemann kommer:) Men ser flere her bruker B3 og B7 når de snakker om avdelingene, husker ikke hvem som er hvem:) Jeg tror jeg vil føde på fødestuen. Er vel der de har en mer avslappet atmosfære med badekar od div?

Det er B7 !:)
Ingen epidural der!:) helt fantastisk !;)
 
Fødte på Fredrikstad i 2010 på b3 utrolig dyktige og flinke leger og jordmødre:) Vi er utrolig takknemlig for all hjelp vi fikk der:) Hadde verdens herligste jordmor:)
 
Siden jeg har hatt hastekeisersnitt med første på Ullevål, så skal jeg på B3 i Fredrikstad denne gangen. Har hørt masse godt om avdelingen. Gleder/gruer meg, og håper på en "normal" fødsel denne gang, som blir rundt feb/mars 2014. SPENNENDE! :)
 
Jeg fødte på B7 i oktober i år, er vanvittig fonøyd! Vi fikk et stort føderom med badekar, en veldig rolig og dyktig jordmor som også satte akupunktur på meg. Nå gikk fødselen min vanvittig fort, kom inn kl 7.30 med 3cm, ungen ute kl 10.59. Mens jeg var i badekaret ble fosterlyden litt svak, så jeh fødte i sengen da jm ville ha litt bedre kontroll.
Vi fikk et flott rom med dobbelseng til oppholdet vårt, men vi merket allerede første natta at lilles pust gikk alt for fort. Pga misfarget fostervann fulgte dem ekstra godt med, og dagen etter (søndag) ble han innlagt på nyfødt intensiv med infeksjon i lungene. Når vi kom tilbake mandags morgen var jeg litt slapp, så jordmor på B7 sjekket feberen min, bestilte blodprøver og vips var det oppdaget at jeg hadde masse hinnerester i livmora, så dem fikk meg på antibiotika med en gang før det gikk infeksjon i det.

Jeg ble da flyttet ned på B2, der følte vi oss ikke ivaretatt. Ingen som hadde kontroll på når jeg skulle kobles på antibiotikaen, det tok ofte en time fra jeg ringte i snora til det kom noen, og en del studenter som ikke kunne det jeg lurte på (ikke deres feil, men hvor var veileder?). Heldigvis, de to siste dagene fikk vi en fantastisk jordmor som hadde utskrivelses-samtale med oss. Hadde det ikke vært for jordmoren den siste dagen og barnepleierene er jeg redd jeg hadde gått inn i en fødselsdepresjon, der jeg lå på en avdeling og barnet mitt en annen plass, lite hjelp å få om natten til amming osv...

Så jeg vil skryte uhemmet av B7 og nyfødt intensiv på SØF, de ga oss så mye trygghet og kompetanse på hva dem drev med. Skal jeg føde igjen blir det uten tvil på B7, selvom det gjorde vondt som fæn :)
 
Back
Topp