hjelp..

spireimagen <3

Andre møte med forumet
Hei :) har ei tuppe på 5 uker som sliter en del med luft i magen når hun dier. hun får både flaske og pupp. samme slitet hver gang hun dier.hun spiser litt, så setter hun igang med mye skriking og frustrasjon. hører lufta bobler godt nedi magen og brystet. får hun til å rape, men det er ikke hver gang hun roer seg ned etterpå å vil fortsette å spise. så hun skriker til hun blir trøtt og sovner.. har vært inn til barnelege og tatt ultralyd, dem så mye luft, men sålenge hun la på seg som hun skulle og hadde normal avføring så var det ikke stort vi kunne gjøre annet enn å bytte flaske til anti-kolikk flaske + å prøve med fenikkel-te.. nå har vi prøved dette 1 uke,men ingen bedring.. hva tror du vi kan gjøre? håper på svar.
 
Hei!

Hvor mye legger hun på seg i uka? Pumper du og gir på flaske eller får hun erstatning på flaska? Har det vært sånn som dette helt fra begynnelsen eller har det oppstått underveis? Hvordan er avføringen? Hvor mange bleier i løpet av en dag? Farge? Er den skummende?

Det høres ut som du kan ha kraftig produksjon og kraftig utdrivning, da er det helt klassisk med de symptomene du beskriver ved at hun dier litt for så å bli frustrert og skrike. Et barn som får munnen full av så mye melk at hun får problemer med å håndtere mengden vil ikke klare å svelge normalt og vil derfor svelge masse luft. Det er og forståelig at de skriker når de får en kraftig melkestråle i munnen. Jeg vil gjerne høre mer om hva du tenker om dette og svarene på spørsmålene jeg stilte innledningsvis så skal jeg hjelpe deg videre. Jeg formidler gjerne kontakt med en ammehjelper som kan følge dere opp, bare gi beskjed hvis du ønsker det :)

Håper jeg hører fra deg igjen enten her eller på pm!

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
takk for svar :) Skulla gjerne ha sendt deg pm, men har ingen adresse.

Hun har vært sånn helt fra starten av. Hadde litt problemer med å legge på seg i starten så vi ble anbefalt å gi henne erstatning og pupp annenhver gang. nå legger hun på seg ca 250gr i uka. (har gjort det 2 siste ukene og funnet kurven sin) men det er samme problemet både ved pupp og flaske. hun har både grøtaktig og blaut/korn avføring. det varierer egentlig. hun har ca 1 gulaktig bæsjebleie om dagen de dagene det er grøtaktiv. de dagene den er bløt og gulgrønn så er det alt i fra 1-3 bleier om dagen. men jeg kan ikke forstå at jeg skal ha så kraftig produksjon heller, for det sprenger meget sjeldent selv om jeg ikke fullammer + at hun vil ikke ha mere pupp etter en liten stund (3-5 min) og da må jeg noen ganger jobbe for å få frem melka etterpå, så jeg lurer av og til på om jeg kan ha lite? men det stråler også når jeg melker meg selv innimellom, så det er da så vanskelig å skjønne seg på dette.. så virker det som at jeg har mere melk i venstre puppen. har prøvd å pumpe å sette produksjonen godt i gang i den andre puppen, men ingen hell.. huff, er ikke bare,bare med denne amminga :/
 
men når jeg tenker meg om så har hun ofte litt melk i munnvikene, så det kan godt stemme det du sier der ja, men hva da med flaska? suger hun for kraftig der å da sikkert? hva kan vi prøve å gjøre med dette da?
 
Hei igjen!

Nei det er jammen ikke bare-bare med denne amminga. Det kan være en tøff utfordring til tider. Ut fra det du skriver i de siste innleggene her så tror jeg ikke det er overproduksjon. Har babyen fått sjekket om hun har for kort tungebånd? Har hun tungespiss eller er tunga flat foran eller hjerteformet? Stikker hun tunga ut av munnen noen gang? Kommer det noen lyd når hun dier? Slurpelyder eller klikkelyder?

Kort tungebånd eller for stramme leppebånd kan gi problemer med å holde vakumet ved diing og da får de i seg i seg luft når de dier.
 
hm.... nei jeg tror ikke hun har blitt sjekket for det, vi har ihvertfall ikke hørt noe om det av legene som har sett på henne. hun har flat tunge foran og har stukket tunga ut ja. det varierer litt på hvilke lyder som kommer, det kan være både slurpelyder og klikkelyder. nå har hun bynt og kvie seg for å ta puppene mine. både i natt og i dag så hylskrek hun og ville ikke roe seg ned på en liten stund da jeg prøvde å gi henne pupp. prøvde med flaske da hun roet seg, og den tok hun. selfølgelig med mye styr etterhvert der også.. gruer meg til hvert måltid for det gjør så vondt å se at hun sliter sånn..hun har også siste uka begynt å være litt mer utilpass utenom måltidene også.. huff, skulla vært tankeleser så vi hadde fått visst hva som plager henne, stakkar :(
 
Back
Topp