Kines reise

Trodde ikke at det skulle bli så vanskelig å reise offshore i uke 12. Fastlegen min trodde ikke man kunne reise offshore (men man kan det fritt til et sted mellom uke 23-28 avhengig av plattform). Hun ville ikke skrive NOE kvalmestillende til meg, selv ikke de uten varseltrekant. Sendte melding til han fertilitetslegen og han sa det var medisinsk uforsvarlig av meg å reise offshore og at jeg ikke kunne det. Var ikke helt forberedt på at det skulle bli et problem :smiley-ashamed004 Har ikke fortalt sjefen at jeg er gravid enda, men har fortalt det til min HR ansvarlige som har hjulpet meg å finne frem reglement og sjekket med meg at det er lov å ta med kvalmestillende. Men hjelper ikke når legene sier nei :smiley-ashamed004

Det her var svaret til fertilitetslegen siden jeg er høyrisiko:

"Hei Kine.
Du må fortsette med Albyl‑E på grunn av muskelknutene og tidligere gjentatte aborter.

Jeg må være helt klar: Du kan ikke reise offshore nå! Du er i en svangerskapssituasjon med betydelig økt risiko for alvorlige komplikasjoner, inkludert morkakeløsning. Muskelknutene, din historikk og den fysiske belastningen offshore gjør dette medisinsk uforsvarlig. I tillegg øker Albyl‑E blødningsrisikoen. Samlet gjør dette at du vurderes som medisinsk uegnet for offshore‑arbeid i denne fasen av svangerskapet.

Du har to alternativer:
1. Søke svangerskapspenger og være hjemme med full lønn.

2. Bli sykmeldt for svangerskapskvalme nå, og eventuelt søke svangerskapspenger senere."

Jobber jo på kontoret til normalt og reiser bare 2-3 turer offshore i året + en del site/utenlands reiser. Så da blir det vel bare kontorarbeid da :smiley-ashamed004:smiley-ashamed004:smiley-ashamed004 Trenger iallfall ikke sykemelde meg enda.

Ojj, da må du jo rett og slett sykemeldes❤️ Skjønner det kom som litt av et sjokk på deg, men altså, spesialisten er jo spesialist på dette- så han må du bare høre på❤️ Ville tatt med skrivet til fastlegen❤️ Lykke til, kjære du❤️❤️❤️

Oi, nei, da er det nok tilrettelegging som må til, ja.. Ingen offshore på deg. Fint at du har en lege som passer på deg, da. Selv om begrensninger er kjedelig.. :p

Men hvorfor nei til kvalmestillende? Rar ting å slå seg vrang på..

Oi, nei, da er det nok tilrettelegging som må til, ja.. Ingen offshore på deg. Fint at du har en lege som passer på deg, da. Selv om begrensninger er kjedelig.. :p

Men hvorfor nei til kvalmestillende? Rar ting å slå seg vrang på..
Ja synes det var veldig kjipt. Alt jeg spurte om var kvalmestillende, og både fastlegen og fertilitetslegen var veldig imot at jeg skulle reise offshore.

Så sa ifra til sjefen at jeg kunne kunne reise mer offshore nå.

Det er kjedelig, for hver to ukers tur offshore er 50000 i tillegg normal lønn etter skatt inn på kontoen. Trodde jeg skulle få tatt to sånne turer til før jeg ikke kunne reise lengre :sad010

Ja synes det var veldig kjipt. Alt jeg spurte om var kvalmestillende, og både fastlegen og fertilitetslegen var veldig imot at jeg skulle reise offshore.

Det er kjedelig, for hver to ukers tur offshore er 50000 i tillegg normal lønn etter skatt inn på kontoen. Trodde jeg skulle få tatt to sånne turer til før jeg ikke kunne reise lengre :sad010

Skal svangerskapspenger ikke dekke tapskonto inntekt? Iom at det blir det, siden du blir nektet av legen å ta offshoreturen ut?❤️

Guri malla for en lønn, jeg har valgt feil yrke..

Skal svangerskapspenger ikke dekke tapskonto inntekt? Iom at det blir det, siden du blir nektet av legen å ta offshoreturen ut?❤️
Men jeg kommer ikke til å søke svangerskapspenger da. Jeg tenkte ikke å sykemelde meg selv om han fertilitetslegen ville at jeg skal det heller. Klarer fint å jobbe og kommer bare til å jobbe på kontoret fremover. Tror de har sånne baller man kan sitte på også når jeg kommer så langt. Har iallfall sett andre kollegaer bruke de med mindre de tok de med hjemmefra :hilarious: de bare sitter og hopper på ballene litt innimellom når det blir for mye stillesittende jobb på rad :hilarious: Vi er under 20% damer på arbeidsplassen min da.

Guri malla for en lønn, jeg har valgt feil yrke..
Hehe men det vi tjener på da er jo helg og overtid :hilarious: Vi får overtid på alle timer etter 7,5 og offshore er det 12 timers dager. Får også overtid på helg. I tillegg har man et offshore tillegg hver dag på litt over 1000.

Siden jeg ikke jobber rotasjon er jeg bare pålagt å ta 1/3 av turen fri også gå tilbake på jobb. Men må sette av de fridagene selv, altså føre noen timer mot avspasering. Helger telles som avspasering, så mange tar bare typ 1 dag fri.

Samboer har allerede sagt at det meste av de pengene skal inn på felleskontoen etter vi får barn når jeg slutter og amme slik at vi begge skal tjene på at jeg reiser offshore :hilarious:

Da får han 2 uker med ekstra ansvar som kanskje inkluderer at han må ta seg litt kortere arbeidsdager siden det tar tid å kjøre fra jobb til barnehagen vi ønsker å søke på.

Men jeg kommer ikke til å søke svangerskapspenger da. Jeg tenkte ikke å sykemelde meg selv om han fertilitetslegen ville at jeg skal det heller. Klarer fint å jobbe og kommer bare til å jobbe på kontoret fremover. Tror de har sånne baller man kan sitte på også når jeg kommer så langt. Har iallfall sett andre kollegaer bruke de med mindre de tok de med hjemmefra :hilarious: de bare sitter og hopper på ballene litt innimellom når det blir for mye stillesittende jobb på rad :hilarious: Vi er under 20% damer på arbeidsplassen min da.
Husk på at om du velger å jobbe for mindre penger så er det det de tar med i beregningen når de finner ut hva du skal ha i foreldrepenger. Om du går glipp av de ekstra lønnsomme turene dine, tenkte jeg på. Derfor er svangerskapspenger lurt. Hvis ikke jeg har misforstått hva du tenkte gjøre.

Bare lest de siste innleggene, men: Du taper på å tilrettelegge for deg selv, enn å ta ut berettiget sykmelding eller svangerskapspenger. Du taper ved å frivillig si fra deg lønn, som du kunne fått kompensert inn i foreldrepermisjonen.

Husk på at om du velger å jobbe for mindre penger så er det det de tar med i beregningen når de finner ut hva du skal ha i foreldrepenger. Om du går glipp av de ekstra lønnsomme turene dine, tenkte jeg på. Derfor er svangerskapspenger lurt. Hvis ikke jeg har misforstått hva du tenkte gjøre.

Bare lest de siste innleggene, men: Du taper på å tilrettelegge for deg selv, enn å ta ut berettiget sykmelding eller svangerskapspenger. Du taper ved å frivillig si fra deg lønn, som du kunne fått kompensert inn i foreldrepermisjonen.

Men foreldrepenger er ikke nødvendigvis basert på et gjennomsnitt på de siste tre månedene dersom jobben mener at offshore turer ikke er forventet arbeid av den ansatte slik jeg har skjønt det? Har prøvd å spørre om det allerede.

Hadde en lønning på litt over 200 tusen i januar siden jeg var ute i julen, men hadde jeg startet svangerskapspenger nå så ville bare normale biten/fastlønnen av den lønnen blitt regnet med.

Men jeg kan jo ikke starte svangerskapspenger nå heller når jeg har en arbeidsplass det går helt fint å jobbe på?

Men hvis jeg hadde fått sykemelding, kunne jeg da fått utbetalt for den turen jeg mister? For slik det er nå "gir" jeg jo bare bort turen. Skulle egentlig hatt en tur i januar også, men da fikk jeg jo 100% sykemelding. Det var akkurat når morkaken skulle feste seg siden jeg hadde ekstremt mye stress og ansvar på jobben akkurat de viktigste ukene for min del.

Men foreldrepenger er ikke nødvendigvis basert på et gjennomsnitt på de siste tre månedene dersom jobben mener at offshore turer ikke er forventet arbeid av den ansatte slik jeg har skjønt det? Har prøvd å spørre om det allerede.

Hadde en lønning på litt over 200 tusen i januar siden jeg var ute i julen, men hadde jeg startet svangerskapspenger nå så ville bare normale biten/fastlønnen av den lønnen blitt regnet med.

Men jeg kan jo ikke starte svangerskapspenger nå heller når jeg har en arbeidsplass det går helt fint å jobbe på?

Men hvis jeg hadde fått sykemelding, kunne jeg da fått utbetalt for den turen jeg mister? For slik det er nå "gir" jeg jo bare bort turen. Skulle egentlig hatt en tur i januar også, men da fikk jeg jo 100% sykemelding. Det var akkurat når morkaken skulle feste seg siden jeg hadde ekstremt mye stress og ansvar på jobben akkurat de viktigste ukene for min del.
Jeg ville snakket med nav. Kan hende du kan ordne tilretteleggingsskjema, med tilrettelegging lagt til at du kun jobber på kontoret; men at du på noe vis kan få kompensert de turene du egentlig skulle hatt? Jeg aner ikke, men du burde virkelig sjekke det opp!

Back
Topp