Vi over 40

7 år siden sist jeg fikk barn. Nå er jeg gravid i uke 8 med barn nr 3. Jeg er nå 41, og vil bli 42 rett etter fødsel.
Onsdag er første legebesøk, annet enn at jeg har vært med urinprøve for å bekrefte graviditeten. Regner med å bli henvist til tidlig ultralyd og nipt test på onsdag. Er det noe annet jeg bør tenke på?

Fikk barn som 19år,23,24 og 28 år! Fikk siste nå etter fylt 40 og alt har vært tusen ganger bedre både mentalt å fysisk i dette siste svangerskapet ! Og jeg nyter babyen til det fulle ! Kunne absolutt tenkt meg nr 6 men vil da evt være 42 når det kommer ! Så det må jeg tenke på :) :Heartbigred

Passende trå som jeg slenger meg på. Jeg fylte 40 år i oktober. Fikk første barn i 2010 da var jeg 24 år. Nr 2. oktober 2024 og føder noen mnd før jeg fyller 41 år.

Livet som mamma er helt annerledes, jeg er mer moden, livet er ikke så hektigst og har ikke FOMO som jeg hadde i 20 årene. Gleder meg veldig til nr 3❤️

Er nok mer engstelig nå enn i 20 årene, da jeg ikke hadde noe bekymring og var nok uvitende til å forstå hva som kunne gå galt.

Jeg fikk barn i 2010, 2012 og 2014. Følte meg alene, hadde ammeproblemer og fødselsdepresjon.

Er gravid med nr 4, 12 år siden sist. Jeg er nok mer bekymret for alt som kan gå galt i svangerskapet, mest fordi det er mer risiko forbundet med å være gravid når jeg er 40. Samtidig er jeg roligere, føler meg ivaretatt og trygg. Stresser mindre over hva andre mener er riktig, og følger det som er riktig for oss.

Nå må jeg være ærlig og si at jeg har skiftet mann på disse 12 årene. De siste 5 har jeg vært sammen med - og nå er gift med - faren til det kommende barnet. Relasjonen med min nye mann og faren til de tre første, kan ikke sammenlignes. Så det at jeg har en støttende, omsorgsfull og emosjonelt tilgjengelig mann er definitivt medvirkende til at jeg opplever dette svangerskapet som koseligere og mer gledesfylt.

Fikk barn da jeg var 24, 34, 40 og nå rekker jeg bli 43 om dette går bra. Begynte prøving som 20 åring, så det har tatt tid å få barn.

Den letteste graviditeten var da jeg var 24, den letteste og enn så lenge raskeste og beste fødselen var da jeg var 34. Men det var den verste graviditeten. Da jeg var 40 var det økonomiske bedre så alt med det har vært lettere. Nå som 42 åring er jeg mer preget av redsel for alt som kan gå galt pga alder.

7 år siden sist jeg fikk barn. Nå er jeg gravid i uke 8 med barn nr 3. Jeg er nå 41, og vil bli 42 rett etter fødsel.
Onsdag er første legebesøk, annet enn at jeg har vært med urinprøve for å bekrefte graviditeten. Regner med å bli henvist til tidlig ultralyd og nipt test på onsdag. Er det noe annet jeg bør tenke på?
Ta folat og glede deg over svangerskapet.

Jeg stoler på at jordmor og lege tar ansvar for det jeg har rett på, og informerer meg om det som trengs.

Utrolig hvor forskjellig det kan være , var nokk mye mer redd og engstelig for hva som kunne gå galt med nr 5, men kan og være for jeg jobber innen fødselsomsorg ! Men alt i alt så nyter jeg barsel tiden så mye mer! Å har ikke behov for å få med meg alt som skjer ! Koser meg så hjemme ! Å har innsett mine venninner har og travle familie liv så det blir ikke så mye sosialt uten barn ! Men siden det er kun jeg som har baby så vil gjerne venninnene mine ha babyen når vi er sammen så det synes jeg er stas:) alltid noen som vil holde eller kose :)

Noen som får kommentarer på alder? Er det som holder meg litt tilbake nå

Tja. Vi har vært åpne hele veien med at vi ønsker flere barn og har ofte fått kommentaren « uff, orker dere det a?». Fikk også kommentaren «skal vi gratulere eller kondolere « da jeg ble gravid sist i en alder av 40. Ble 41 noen mnd etter fødsel.
Nå har jeg en rimelig syrlig tunge da folk lirer ut av seg slik og gir blanke i hva de måtte mene.

Jeg venter at det kommer en kommentar om alder når jeg forteller det til mamma, for hun har tidligere sagt når temaet flere barn har vært oppe, at «jaja, du må få de ungene du skal ha før du blir 40 i alle fall» (jeg blir 40 i neste måned). :wacky:
De andre to ble født da jeg var hhv 35 og 37, og jeg tipper hun regner med at det ikke blir noen flere på oss.

Tja. Vi har vært åpne hele veien med at vi ønsker flere barn og har ofte fått kommentaren « uff, orker dere det a?». Fikk også kommentaren «skal vi gratulere eller kondolere « da jeg ble gravid sist i en alder av 40. Ble 41 noen mnd etter fødsel.
Nå har jeg en rimelig syrlig tunge da folk lirer ut av seg slik og gir blanke i hva de måtte mene.

Fy fader…. Da aner jeg ikke hva jeg hadde svart, tror jeg hadde blitt så paff at jeg ikke hadde greid å få fram noe.

Fy fader…. Da aner jeg ikke hva jeg hadde svart, tror jeg hadde blitt så paff at jeg ikke hadde greid å få fram noe.
Jeg har også fått den kommentaren. Jeg synes det var teit, så jeg svarte «takk, vi gleder oss». Og ignorerte kondolerer-delen.

Tilogmed jeg føler på dette med alder. Jeg er 35, blir 36 i år. Hadde nok ikke følt så mye på det om jeg ikke hadde barn eller bare hadde treåringen, men når jeg i tillegg har en 13 og 16 åring, så mener folk at jeg er ferdig.

Tilogmed jeg føler på dette med alder. Jeg er 35, blir 36 i år. Hadde nok ikke følt så mye på det om jeg ikke hadde barn eller bare hadde treåringen, men når jeg i tillegg har en 13 og 16 åring, så mener folk at jeg er ferdig.
Vi har en som blir 18 år , 8 åring og ei på 2 år. Og det kommer til tider «nå er det vel heller på tide å bli bestemor?!»

Som sagt tidligere her på forumet så begynte jeg prøving i en alder av 20 år, så det har tatt tid å få de ungene vi har.

Jepp jepp har mange som har sagt, « på tide å vente på og bli bestemor « eller hva skal du med alle ungene , eller herregud samler du på barn , mine er så sammensveiset å den lille babyen vi har nå på 3 mnd elsker å forguder de, men de er jo snart flyttet så lille blir jo nermest enebarn ! Å jeg tenker skal jeg ha en til rekker jeg aldri få det før jeg er nermere 42 og da kommer vel folk til og vri seg i smerte ! De synes jo 40 var hårreisende !

Folk har meninger om alt, men spydigheter og slemme kommentarer til damer kan de la vær! Man er sårbar nok som det er.

Jeg er 40 og 9+0, så har ikke fortalt det til noen enda(unntatt pappaen da), men må si jeg er litt spent på hvordan folk vil reagere!

Tenk at vi ikke klarer å la den ligge , den tenk hva den å den sier å mener !! D angrer jeg så på idag at jeg ikke var mer rakrygget ! Å tok de med engang de åpnet munnen for og si noe ! For vanligvis er det ingen problem! Elsker seriøst å være voksn mamma :Heartbigred

Flere som fikk beskjed at man skal bruke albyl-e i svangerskap. Nye retningslinjer for de over 40 år. Fastlegen min mente det ikke var noe behov for min del.

Back
Topp