November 2025

Dag to etter innsett for meg og symptomjakten er selvfølgelig i gang! Jeg føler litt sånn stramming/murring over livmoren som jeg kjenner igjen fra de forrige innsettene, men jeg har jo ingen anelse om det er pga Cyclogesten eller om det faktisk er noe som foregår der inne! De forrige gangene testet jeg positivt 9dpo, altså 4 dager etter innsett, så det spørs om jeg ryker på en tidlig test denne gangen også!

Ja da er det nok ikke så dumt med icsi. Blir spennende å se om det hjelper. Jeg krysser fingre.

Scratching er at man bevisst lager et lite sår i livmoren, så det stimulerer immunforsvaret/tilheling, trigger veksthormoner bl.a. og forhåpentligvis hjelper på implantasjon. Ikke bevist noe hverken eller, men virker å potensielt være bra for enkelte grupper. Det kan hvertfall ikke skade... Men var rimelig vondt. Jeg tok to biopsier, ikke vanlig scratching. Besvimte sågar i gynekologstolen:dead:
Oisann! Får man ikke bedøvelse for det? :wideyed:

Takk for at du forklarte, håper det gjør susen for deg denne gang :smiley-angelic003

Dag to etter innsett for meg og symptomjakten er selvfølgelig i gang! Jeg føler litt sånn stramming/murring over livmoren som jeg kjenner igjen fra de forrige innsettene, men jeg har jo ingen anelse om det er pga Cyclogesten eller om det faktisk er noe som foregår der inne! De forrige gangene testet jeg positivt 9dpo, altså 4 dager etter innsett, så det spørs om jeg ryker på en tidlig test denne gangen også!
Det blir spennende, da er det jo ikke lenge igjen siden du satt inn en 5 dagers blasto? Kan jo føles som uendelig lenge for deg selvsagt :joyful: Håper for deg!

Ja det ser jeg for meg! Nå nærmer vi oss virkelig den neste milepælen på onsdag da :smiley-bounce012 Syns det egentlig er så greit å få satt inn en 5-dagers, da blir ventetiden kortere før man kan teste hehe!

Tror vi har litt ulike protokoller siden jeg ikke har eggløsning av meg selv, så da stimulerer man og så settes Ovitrelle. Men skjønner det er ulike måter å preppe til FET, for du skal vel ikke ha eggløsning i det hele tatt? Mulig det er ulik praksis hos de ulike klinikkene? :dontknow
Ja, det går heldigvis fort dit! Gjør du noe spesielt dagene før innsett? Jeg prøver å spise alt jeg ikke kan spise som gravid frem til da :smiley-ashamed004 Hjelper mye at det ikke blir såå lenge før man kan teste ja!

Ååja, skjønner! Ja, jeg tror ikke jeg skal ha eggløsning i det hele tatt, det er hvert fall sånn jeg har skjønt det. Har du fått testdato ennå eller får du det ved innsett?

Oisann! Får man ikke bedøvelse for det? :wideyed:

Takk for at du forklarte, håper det gjør susen for deg denne gang :smiley-angelic003
Jo, hun sprayet på noe bedøvelse, men det gjorde ikke store forskjellen tror jeg. Det gikk heldigvis ganske fort over, det tok vel ca 10 sek per biopsi, og smertene i etterkant varte bare i 15-20 min. Men det var rimelig vondt da det stod på. Puh.

Jo, hun sprayet på noe bedøvelse, men det gjorde ikke store forskjellen tror jeg. Det gikk heldigvis ganske fort over, det tok vel ca 10 sek per biopsi, og smertene i etterkant varte bare i 15-20 min. Men det var rimelig vondt da det stod på. Puh.
Spraye på bedøvelse hørtes ikke overbevisende ut nei :bored: Godt det var rask overstått iallefall :happy:

Melding fra Helse Norge på befruktning: Hele 4 egg er befruktet normalt med ICSI :woot:

Så det er samme resultat så langt som sist IVF runde :smiley-ashamed004 Nå er det bare å håpe på god kvalitet og overlevelse til mandag, så vi får 1 til innsett og kanskje vi er heldig med 1 på frys :smiley-angelic001:Heartbigred

Litt tårer i øyekroken nå for jeg er så glad, ydmyk og takknemlig:sad010

Last edited:
Melding fra Helse Norge på befruktning:

Hele 4 egg er befruktet normalt med ICSI :woot:

Så det er samme resultat så langt som sist IVF runde :smiley-ashamed004 Nå er det bare å håpe på god kvalitet og overlevelse til mandag, så vi får 1 til innsett og kanskje vi er heldig med 1 på frys :smiley-angelic001:Heartbigred

Det er jo strålende nyheter! Så glad på dine vegne :excited001 :Heartbigred

Ja, tenker det jeg og ❤️ samme for deg!

Ja, skjønner hva du mener. Jeg føler klinikken har veldig kontroll nå også, men synes på en merkelig måte at tiden gikk litt fortere med sprøyter og hele greia. Det er min første frys, så hittil kjennes det greit. Bare redd for å ta tabletter til feil tidspunkt eller gjøre noe galt. Jeg skal ikke ta ovitrelle, hva er egentlig årsaken til at man setter det i fryseforsøk?
Sniker. Ovitrelle settes for å kontrollere EL. Ved naturlig syklus bør ferskinnsett inkludere både ultralyd og Ovitrelle for å best mulig time innsettet. Å bomme på tidsvinduet på innsett er en av de tre hovedårsakene for hvorfor implantasjon feiler (eggkvalitet, forhold i livmor og tidsvindu).

Sniker. Ovitrelle settes for å kontrollere EL. Ved naturlig syklus bør ferskinnsett inkludere både ultralyd og Ovitrelle for å best mulig time innsettet. Å bomme på tidsvinduet på innsett er en av de tre hovedårsakene for hvorfor implantasjon feiler (eggkvalitet, forhold i livmor og tidsvindu).
Åh, takk for svar! Men de som da setter ovitrelle i fryseforsøk, er det også bare for å time tidspunktet? For min egen del så er det kun progynova og ultralyd som har bestemt innsettet, så forstår ikke alt rundt det :smiley-ashamed004

Ja, det går heldigvis fort dit! Gjør du noe spesielt dagene før innsett? Jeg prøver å spise alt jeg ikke kan spise som gravid frem til da :smiley-ashamed004 Hjelper mye at det ikke blir såå lenge før man kan teste ja!

Ååja, skjønner! Ja, jeg tror ikke jeg skal ha eggløsning i det hele tatt, det er hvert fall sånn jeg har skjønt det. Har du fått testdato ennå eller får du det ved innsett?
Haha det høres lurt ut! Jeg prøver bare å slappe maksimalt av egentlig. :happy:

Virker som helt ulike måter å gjøre det på ja. Har alltid testedato 14 dager etter innsett her, uansett alder på embryo. Litt sårbart å ha testdato så nærme jul, føler det enten blir et lite julemirakel eller en litt trist jul. :confused: Hva med deg?

Melding fra Helse Norge på befruktning:

Hele 4 egg er befruktet normalt med ICSI :woot:

Fantastisk bra!! :Heartpink :DHadde du høyere befruktningsrate med ICSI eller er den også lik?

Fantastisk bra!! :Heartpink :DHadde du høyere befruktningsrate med ICSI eller er den også lik?
Befruktningsraten med ICSI var 66 % (2 av 3), med IVF 50 % (halvparten) så det er jo en økning og forbedring sånn sett :smiley-angelic003 :Heartbigred Hvordan var befruktnignsraten din med IVF vs ICSI nå igjen?

Åh, takk for svar! Men de som da setter ovitrelle i fryseforsøk, er det også bare for å time tidspunktet? For min egen del så er det kun progynova og ultralyd som har bestemt innsettet, så forstår ikke alt rundt det :smiley-ashamed004
Ja, i fryseforsøk handler det mest om å time innsett fordi du ikke skal ha noen egg ut. Eller mener du fersk-innsett? Ovitrelle er iallfall uansett (både i fryseforsøk og fersk) en triggersprøyte for EL. Den er nødvendig for å time både innsett ved frys og egguttak ved fersk (altså å redusere sannsynligheten for at EL allerede har skjedd før du har egguttak). Når du setter den ved fersk forsøk (altså før egguttak) kan den også hjelpe for at eggene skal modnes/slippes. Hvis man har mange tomme eggposer eller umodne egg ved uttak, vil man ofte sette dobbel trigger- som kan f.eks. være en blanding av ovitrelle/gonapeptyl eller flere ovitrelle sprøyter.

Haha det høres lurt ut! Jeg prøver bare å slappe maksimalt av egentlig. :happy:

Virker som helt ulike måter å gjøre det på ja. Har alltid testedato 14 dager etter innsett her, uansett alder på embryo. Litt sårbart å ha testdato så nærme jul, føler det enten blir et lite julemirakel eller en litt trist jul. :confused: Hva med deg?
Det er nok veldig lurt!

Så rart at det er 14 dager uansett? Jeg er ganske sikker på at OUS har testdato så man treffer den dagen man er «14DPO». Ja, skjønner godt hva du mener. Tenker at julen uten baby hadde vært kjip uansett, nå er det hvert fall et lite håp.

Ja, i fryseforsøk handler det mest om å time innsett fordi du ikke skal ha noen egg ut. Eller mener du fersk-innsett? Ovitrelle er iallfall uansett (både i fryseforsøk og fersk) en triggersprøyte for EL. Den er nødvendig for å time både innsett ved frys og egguttak ved fersk (altså å redusere sannsynligheten for at EL allerede har skjedd før du har egguttak). Når du setter den ved fersk forsøk (altså før egguttak) kan den også hjelpe for at eggene skal modnes/slippes. Hvis man har mange tomme eggposer eller umodne egg ved uttak, vil man ofte sette dobbel trigger- som kan f.eks. være en blanding av ovitrelle/gonapeptyl eller flere ovitrelle sprøyter.
Nei, mente fryseforsøk. Jeg har hatt fersk og da tok jeg også ovitrelle før uttak. Derfor jeg var litt nysgjerrig på hvorfor det også blir brukt i fryseforsøk når man ikke skal ha noen ut :happy:
Formulerte meg kanskje litt dårlig.

Befruktningsraten med ICSI var 66 % (2 av 3), med IVF 50 % (halvparten) så det er jo en økning og forbedring sånn sett :smiley-angelic003 :Heartbigred Hvordan var befruktnignsraten din med IVF vs ICSI nå igjen?
Ja det er jo en økning! :HeartpinkFørste forsøk med IVF var befruktningsraten på 37% 3 av 8 modne egg. Denne gangen med ICSI var befruktningsraten 78% 7 av 9 modne egg! Så var utrolig glad for at de gjorde ICSI denne gangen. Litt merkelig for når vi kom på uttaket begynte embryologen å prate om at de bare skulle gjøre vanlig IVF og vi sammen med legen måtte overbevise/diskutere oss frem til icsi.. veldig merkelig

Ja det er jo en økning! :HeartpinkFørste forsøk med IVF var befruktningsraten på 37% 3 av 8 modne egg. Denne gangen med ICSI var befruktningsraten 78% 7 av 9 modne egg! Så var utrolig glad for at de gjorde ICSI denne gangen. Litt merkelig for når vi kom på uttaket begynte embryologen å prate om at de bare skulle gjøre vanlig IVF og vi sammen med legen måtte overbevise/diskutere oss frem til icsi.. veldig merkelig
Ja wow det var sykt bra og stor forskjell i resultater :woot: :Heartbigred Litt sånn hos oss også, ved forrige forsøk sa de at de skulle bruke ICSI neste gang. Da jeg spurte om metode ved UL sjekk om de har satt opp ICSI så sa de nei, men det skulle de gjøre. Når jeg spurte på egguttak om de ville gjøre ICSI bare for å forsikre meg, så fikk jeg litt sånn svar om at «ja men det var jo planen fra begynnelsen av…» Akkurat som jeg var en hønemor som passet altfor godt på og blandet meg :schocked028 Men mulig jeg feiltolket, no harm done uansett og det er helt ok om jeg oppfattes som en hønemor i en så viktig prosess!!! :joyful:

Ikke helt sikker på hva du mener? De fleste klinikker har en «siste dato» de forholder seg til. Den datoen handler om når du får mensen, ikke EL. De fleste (vil jeg tro) bruker Ovitrelle ved fryseforsøk og da spiller det jo ingen rolle når kroppen din egentlig vil ha EL. Ovitrelle overstyrer din egen EL. Ved å bruke ovitrelle unngår man jo ofte innsett i helg. Men som sagt, det handler om når du får mensen. Jeg ville spurt klinikken/sykehuset hva som er siste dato for mens før jul ved innsett.

Tenker heller ikke at det er så rart at du var sen med EL hvis du fikk mens allerede 7 dager etter uttak. Da er det nok bare kroppen din som regulerer seg tilbake til vanlig syklus.
Takk for detaljert svar. Jeg er nå i syklusen etter egguttak og venter igjen på mensen så blir det fryseforsøk. Jeg tenkte egentlig om jeg får den eggløsning i denne syklusen så får jeg jo også forskyvet mensen noen dager som gjør at den blir lenger. Og da risikerer jeg at det ikke blir nok dager i neste syklus for at innsett kan foregå. Men jeg skal sende en melding om hva som er siste dato for mens før jul ved innsett.

Back
Topp