Dere med Garmin klokke...

Samme her, høyt stress nivå å økt puls

Noen andre som plutselig har pulsvariabilitet (HRV) som stiger? Har ikke Garmin, men Fitbit, men tenkte denne tråden var den mest relevante å skrive i.

Kan ikke egentlig si det stiger noe særlig, men den ble faktisk hakket bedre da jeg gikk ut i ferie. Det gir mening at den kan stige selv om grunnivået er lavere i graviditeten. Det går jo på balansen mellom hvile, aktivitet, stress. Lav HRV handler om overbelastning, og så må det tolkes annerledes når man er gravid :) Føler du deg mer uthvilt, har du ferie f.eks?

Sist steg HR da jeg ble gravid, vedvarte og sank etter jeg fødte. Denne gang har det steget og vedvart så regner med det vedvarer denne gangen også.
Det har vedvart :meh: Første dag i siste mens 22/10. Testet positivt 22/11.

Fortsatt litt variabelt men det kommer an på hva jeg gjør den dagen dvs. går jeg i trappene ned til båtplassen her så er det 88 trappetrinn i 30 grader +/- i hetebølgen vi har hatt hele uken. Det er pain det.

Vedlegg

• IMG_9809.jpeg
    IMG_9809.jpeg
    153,7 KB · Visninger: 7
  • IMG_9810.jpeg
    IMG_9810.jpeg
    144 KB · Visninger: 6
Det har vedvart :meh: Første dag i siste mens 22/10. Testet positivt 22/11.

Fortsatt litt variabelt men det kommer an på hva jeg gjør den dagen dvs. går jeg i trappene ned til båtplassen her så er det 88 trappetrinn i 30 grader +/- i hetebølgen vi har hatt hele uken. Det er pain det.
Men dette er hvilepuls, ikke HRV (pulsvariabilitet)?

Noen andre som plutselig har pulsvariabilitet (HRV) som stiger? Har ikke Garmin, men Fitbit, men tenkte denne tråden var den mest relevante å skrive i.

Min har ligget rundt 40 i flere måneder nå, sank enda mer nå som jeg ble forkjølet :hilarious: Hva ligger din på?

Kan ikke egentlig si det stiger noe særlig, men den ble faktisk hakket bedre da jeg gikk ut i ferie. Det gir mening at den kan stige selv om grunnivået er lavere i graviditeten. Det går jo på balansen mellom hvile, aktivitet, stress. Lav HRV handler om overbelastning, og så må det tolkes annerledes når man er gravid :) Føler du deg mer uthvilt, har du ferie f.eks?
Har vært 100% sykmeldt siden 16. juni, så eneste jeg har gjort annerledes siste ukene er mer turer/aktivitet og mer avspenning/meditasjon.

Siste dagene har jeg fått stigning i HRV og dagsform 100 (!).

Jeg forholder meg ganske rolig til sånne målinger siden de fleste smartklokker er lagd for og av menn 50+ uten spesielt mye tilpasning for graviditet, syklus, etc., men syns det er litt interessant å følge med på når det plutselig er større endringer.

HRV sank jo jevnt i starten av graviditeten, og den lille stigninga nå er ikke i nærheten av mine vanlige verdier som ikke-gravid. Regner med det hele påvirkes av blodvolum og alt sånt også:)

Fra januar til nå:
IMG_9736.jpeg

Den siste måneden:
IMG_9737.jpeg

Hvilepulsen har også gått bittelitt ned.

Jordmor sa at en av grunnene til at jeg følges opp tett er at eldre gravide oftere får problemer med morkaka den siste måneden, og at det var viktig å følge godt med. Skal på kontroll på tirsdag, og føler meg i veldig fin form, så uroer meg i grunnen ikke.

Min har ligget rundt 40 i flere måneder nå, sank enda mer nå som jeg ble forkjølet :hilarious: Hva ligger din på?
Min har vært på 19-20, mot 40-50 før graviditeten, og har steget til rundt 30 de siste dagene. Tenker at akkurat verdiene - hvor høy/lav den er - påvirkes av så mange ting i tillegg til graviditet, men interessant med stigning nå mot slutten. Termin 16/8.

Men dette er hvilepuls, ikke HRV (pulsvariabilitet)?
Jau nå svarte jeg meg selv da angående stigende og vedvarende HR og ikke på HRV spm ditt men både pulsen og HRVen min har en økt tendens hos meg. Jeg ligger vanligvis mellom 50-70 i puls. Som gravid ligger jeg mellom 80-100. Normal hvilepuls på ca. 55, gravid hvilepuls på ca. 85.

Har vært 100% sykmeldt siden 16. juni, så eneste jeg har gjort annerledes siste ukene er mer turer/aktivitet og mer avspenning/meditasjon.

Siste dagene har jeg fått stigning i HRV og dagsform 100 (!).

Jeg forholder meg ganske rolig til sånne målinger siden de fleste smartklokker er lagd for og av menn 50+ uten spesielt mye tilpasning for graviditet, syklus, etc., men syns det er litt interessant å følge med på når det plutselig er større endringer.

HRV sank jo jevnt i starten av graviditeten, og den lille stigninga nå er ikke i nærheten av mine vanlige verdier som ikke-gravid. Regner med det hele påvirkes av blodvolum og alt sånt også:)

Fra januar til nå:
Vis vedlegget 465361

Den siste måneden:
Vis vedlegget 465362

Hvilepulsen har også gått bittelitt ned.

Jordmor sa at en av grunnene til at jeg følges opp tett er at eldre gravide oftere får problemer med morkaka den siste måneden, og at det var viktig å følge godt med. Skal på kontroll på tirsdag, og føler meg i veldig fin form, så uroer meg i grunnen ikke.
Sånn jeg har forstått HRV så synes jeg absolutt det gir mening at mer fysisk aktivitet (innenfor det man orker så klart) og mental avslapning kan gi forbedret HRV. Begge disse tingene kan forbedre søvn og redusere stress i kroppen. Klokka ser etter den gode balansen, og det å kunne fokusere på egen helse og velvære virker å gi effekt. Høres kjempebra ut :)

Og som du sier - stigningen er ikke stor. Det er uansett litt gøy å følge med på slike ting, synes nå jeg. Selv om man ikke skal lese for mye inn i det. Lurer skikkelig på hvordan ting vil se ut under selve fødselen! Klokka mi tar ikke kvinnehelse eller graviditet i betraktning i det hele tatt, så den sier sikkert bare «høyt stress, prøv å ta det rolig i dag» hehe.

Sånn jeg har forstått HRV så synes jeg absolutt det gir mening at mer fysisk aktivitet (innenfor det man orker så klart) og mental avslapning kan gi forbedret HRV. Begge disse tingene kan forbedre søvn og redusere stress i kroppen. Klokka ser etter den gode balansen, og det å kunne fokusere på egen helse og velvære virker å gi effekt. Høres kjempebra ut :)

Og som du sier - stigningen er ikke stor. Det er uansett litt gøy å følge med på slike ting, synes nå jeg. Selv om man ikke skal lese for mye inn i det. Lurer skikkelig på hvordan ting vil se ut under selve fødselen! Klokka mi tar ikke kvinnehelse eller graviditet i betraktning i det hele tatt, så den sier sikkert bare «høyt stress, prøv å ta det rolig i dag» hehe.
Ja, den har sine måter å forklare ting på :laughing002 Jeg har hatt noen sånne store pulshopp, (plutselig 205 i et par minutter uten anstrengelse), spesielt i andre trimester, som er vanlig pga økt blodvolum, og som jeg fikk sjekka at ikke var farlig. Etter det var klokka supergira over hvor flink jeg hadde vært å trene og kalte meg lat de dagene jeg «bare» gikk tur 30 minutter :laughing021

Min HRV lå på 28-32 i store deler av svangerskapet. Var på det laveste da bekkenløsninga slo ut og var på sitt verste. Steg gradvis fra 31 til 43 fra to dager etter fødsel og en uke frem. Toppen var 9 dager etter fødsel.

Ble veldig skuffa over ikke å kunne «spå» fødselen. HRV ble sagt at skulle stige rett før fødsel. Min begynte å stige fra 28 til 31, 16 dager før fødsel. Så fant den et nytt nivå å stabilisere seg på (31), ca. 1 uke før jeg fødte. Ikke før to dager etter begynte den å skyte til værs.

Min HRV utenom svangerskapet ligger stort sett på 37. Har ikke hatt klokka mens jeg har hatt mensen (kun når gravid og etterpå), så veldig spent på om jeg kan «spå» eggløsning og mensen på HRV-en når de kommer tilbake.

Back
Topp