Kvisekrem som er ok for gravide?

kokosbolle1984

Forelsket i forumet
Pumpkin Bumps 2025
Hei! Jeg har slitt med kviser opp gjennom årene. Har gått fast på epiduo i flere år når jeg ikke har vært gravid, men slutta da vi begynte å prøve nå. Har en del kviser hele tiden. Finnes det kvisekrem på apoteket som virker og som er godkjent for gravide? Jeg skal høre med de, men lurer på om dere anbefaler noe?

Spurte ChatGPT jeg:

"Ja, men alternativene er begrenset siden mange vanlige akne-behandlinger ikke er trygge under graviditet. Her er noen trygge og effektive valg:

Trygge alternativer:

Azelaic acid (azelainsyre) – Reduserer kviser og hyperpigmentering.

Benzoylperoksid (lav konsentrasjon, opptil 5%) – Trygt i moderate mengder, men kan tørke ut huden.

Glykolsyre (lav konsentrasjon) – Eksfolierer og kan hjelpe mot tilstoppede porer.

Svovelbaserte produkter – Har antibakterielle egenskaper og kan dempe betennelse.

Hva du bør unngå:

Retinoider (som retinol, tretinoin) – Kan være skadelige for fosteret.

Høye doser salisylsyre – Små mengder i ansiktsrens kan være greit, men unngå høye konsentrasjoner og kjemiske peelinger.

Antibiotika som tetracyklin – Kan påvirke fosterets utvikling.

Mild hudpleie og gode fuktighetskremer hjelper også. Er det plagsomt, kan en hudlege
gi trygg veiledning!"

Spurte ChatGPT jeg:

"Ja, men alternativene er begrenset siden mange vanlige akne-behandlinger ikke er trygge under graviditet. Her er noen trygge og effektive valg:

Trygge alternativer:

Azelaic acid (azelainsyre) – Reduserer kviser og hyperpigmentering.

Benzoylperoksid (lav konsentrasjon, opptil 5%) – Trygt i moderate mengder, men kan tørke ut huden.

Glykolsyre (lav konsentrasjon) – Eksfolierer og kan hjelpe mot tilstoppede porer.

Svovelbaserte produkter – Har antibakterielle egenskaper og kan dempe betennelse.

Hva du bør unngå:

Retinoider (som retinol, tretinoin) – Kan være skadelige for fosteret.

Høye doser salisylsyre – Små mengder i ansiktsrens kan være greit, men unngå høye konsentrasjoner og kjemiske peelinger.

Antibiotika som tetracyklin – Kan påvirke fosterets utvikling.

Mild hudpleie og gode fuktighetskremer hjelper også. Er det plagsomt, kan en hudlege
gi trygg veiledning!"
Takk!

Jeg var hos apoteket og fikk en krem som var ok for alle. Den skal brukes i en 30-dagers periode. Håper den tørker ut huden, den er helt utrolig fet nå.

Jeg skal til hudpleie en min om en ukes tid og høre hva hun har.
Rapporter gjerne hva de anbefaler! Jeg har aldri hatt denne typen akne før så det MÅ være disse hormonene jeg går på. Håper å slippe Cyclogest om halvannen ukes tid, da tror jeg huden vil bedre seg. Kan ikke huske at jeg har hatt dårlig hud i mine tidligere svangerskap, heller motsatt, at hud og hår var bra.

Rapporter gjerne hva de anbefaler! Jeg har aldri hatt denne typen akne før så det MÅ være disse hormonene jeg går på. Håper å slippe Cyclogest om halvannen ukes tid, da tror jeg huden vil bedre seg. Kan ikke huske at jeg har hatt dårlig hud i mine tidligere svangerskap, heller motsatt, at hud og hår var bra.
Kan ikke huske det selv, og jeg går ikke på noen hormoner. Er helt vanvittig. Hvor ble det av «graviditetsgløden»?

For meg var det motsatt. Forrige svangerskap var IVF, med MASSE hormoner i forkant, Cyclogest til uke 16, men ikke en kvise. Håret mitt var også helt perfekt, ble aldri fett og hadde sånn vakker glans husker jeg :joyful:

Denne gang har jeg helt vilt med kviser, nupper, uren hud, skikkelig fæle rosacea utbrudd som bare er der konstant. Håret er tørt og stygt, og blir fett bare jeg ser på det. Og dette svangerskapet skjedde spontant. Helt vilt hvor stor forskjell det skal være! Skjønner så inderlig godt frustrasjonen din ❤️

Ellers kan jeg anbefale https://tryggmammamedisin.no/ - der kan du stille spørsmål og få svar av leger og farmasøyter. Det er egentlig rettet mot medisiner, men vil tro du også kan spørre om kremer blant annet.

For meg var det motsatt. Forrige svangerskap var IVF, med MASSE hormoner i forkant, Cyclogest til uke 16, men ikke en kvise. Håret mitt var også helt perfekt, ble aldri fett og hadde sånn vakker glans husker jeg :joyful:

Denne gang har jeg helt vilt med kviser, nupper, uren hud, skikkelig fæle rosacea utbrudd som bare er der konstant. Håret er tørt og stygt, og blir fett bare jeg ser på det. Og dette svangerskapet skjedde spontant. Helt vilt hvor stor forskjell det skal være! Skjønner så inderlig godt frustrasjonen din ❤️

Ellers kan jeg anbefale https://tryggmammamedisin.no/ - der kan du stille spørsmål og få svar av leger og farmasøyter. Det er egentlig rettet mot medisiner, men vil tro du også kan spørre om kremer blant annet.
Tusen takk og mange klemmer herfra. Vet hvordan du har det.

Nå sniker jeg, men må bare svare :p

Jeg slet med uren hud i graviditeten og denne var veldig effektiv for meg:

Anbefales!:)

Huden min ble uansett mye bedre etter fødsel selv uten produkter og p-piller som jeg trengte for å holde huden i sjakk før graviditet. Jeg bruker nå bare den kremen av og til. Kanskje noe hormoner pga ammingen? Det er i hvert fall håp på bedring :p

Fikk to produkter:
Azelqic Forte 25. Som skal hjelpe mot kviser og rødhet og nupper.
Dr Dennis Gross oil-free radiant moisturiser. Fuktighetskrem som kan brukes dag og natt.

Hvis det ikke blir bedre kan jeg også prøve et serum, men disse to produktene er dyre nok så fint å se om det er nok først.

Fikk to produkter:
Azelqic Forte 25. Som skal hjelpe mot kviser og rødhet og nupper.
Dr Dennis Gross oil-free radiant moisturiser. Fuktighetskrem som kan brukes dag og natt.

Hvis det ikke blir bedre kan jeg også prøve et serum, men disse to produktene er dyre nok så fint å se om det er nok først.
Hvordan har det gått med deg? Jeg er snart helt desperat her, jeg har vært såååå fin i huden i alle år som jeg har brukt epiduo og nå er det helt katastrofe. Ny kvise(r) HVER dag. Legen sa at Skinoren kanskje kunne brukes, og noen leger sier ja, andre sier nei. Jeg er SÅ ubeskrivelig lei av dette og føler meg så fæl.

Hvordan har det gått med deg? Jeg er snart helt desperat her, jeg har vært såååå fin i huden i alle år som jeg har brukt epiduo og nå er det helt katastrofe. Ny kvise(r) HVER dag. Legen sa at Skinoren kanskje kunne brukes, og noen leger sier ja, andre sier nei. Jeg er SÅ ubeskrivelig lei av dette og føler meg så fæl.
Det har blitt litt bedre, og ihvertfall ikke verre. Men jeg klarer ikke bruke dagkremen fordi lukten gjør meg kvalm så det kunne kanskje vært bedre om jeg hadde brukt den.

Når lurer jeg på om det ikke er hormonene som er skyldige, men xonvea. Gikk tom for xonvea og har nå gått fire dager uten og huden min er plutselig fin igjen.
Kvalmen er sinnsykt mye verre så må begynne på medisinen igjen, da kan jeg få bekreftet om det er en reaksjon på den eller ikke.

Oj, det er interessant da!

Her er huden fortsatt krise. Nye kviser hver dag og vond og rød. Lurer litt på om det er sånn periooral dermatitt for det er verst rundt munnen. Må snakke med legen til uka hvis det ikke gir seg. Kvalmen min har gitt seg veldig og kvisene er jo også hormonelt betinget så håper at de gir seg litt nå.

Har termin i oktober jeg også og har slitt mye med utslett/kviser. Har virkelig ikke tenkt over at jeg ikke kan bruke samme i svangerskap som før og er nå rimelig stressa for ser at det er enkelte ingredienser i rens som ikke er bra :nailbiting: I tillegg har jeg brukt en sånn tynt flytende greie over natten som jeg bare har brukt inni mellom. Rimelig stressa for at jeg har puttet i meg farlige greier. Noen med noen trøstende ord? Hvor farlig er dette? Alt bra på toul, og nærmer seg oul, men kjenner jeg blir stresset altså!

Har termin i oktober jeg også og har slitt mye med utslett/kviser. Har virkelig ikke tenkt over at jeg ikke kan bruke samme i svangerskap som før og er nå rimelig stressa for ser at det er enkelte ingredienser i rens som ikke er bra :nailbiting: I tillegg har jeg brukt en sånn tynt flytende greie over natten som jeg bare har brukt inni mellom. Rimelig stressa for at jeg har puttet i meg farlige greier. Noen med noen trøstende ord? Hvor farlig er dette? Alt bra på toul, og nærmer seg oul, men kjenner jeg blir stresset altså!
For å være helt ærlig tror jeg du er safe så lenge du ikke har brukt medisiner i form av piller. Det som smøres på huden kommer i mye mindre form «frem» til baby. Jeg tror ofte disse forbudene er fordi man ikke har testet det nok.

Oj, det er interessant da!

Her er huden fortsatt krise. Nye kviser hver dag og vond og rød. Lurer litt på om det er sånn periooral dermatitt for det er verst rundt munnen. Må snakke med legen til uka hvis det ikke gir seg. Kvalmen min har gitt seg veldig og kvisene er jo også hormonelt betinget så håper at de gir seg litt nå.
Klør det? Har slitt med perioral dermatitt før og måtte ha langvarig antibiotikakur. Men de «kvisene» var ikke kviser. Man kunne ikke poppe dem og de hadde ikke noe «hodet». De klødde og spredde seg. For meg startet de ved neseroten og utover.

Man bør unngå produkter med retinol, ellers tror jeg ikke det er så mye som er farlig.

Back
Topp