Motorisk utvikling

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Hva driver deres små med om dagen?

Noen som har en god oversikt over hva de skal kunne når?
Tenker på det å f.eks stå opp på armene, ligge på magen og rotere rundt sin egen akse, sette seg opp, krype osv.

Vet normalvariasjonen er helt sykt stor, men bare kjekt å følge litt med hva som er neste kode å knekke etter å snu på magen :D

Hva driver deres små med om dagen?

Noen som har en god oversikt over hva de skal kunne når?
Tenker på det å f.eks stå opp på armene, ligge på magen og rotere rundt sin egen akse, sette seg opp, krype osv.

Vet normalvariasjonen er helt sykt stor, men bare kjekt å følge litt med hva som er neste kode å knekke etter å snu på magen :D
Jeg vet ikke hva de skal kunne når, lurer på det samme da jeg tror mini er litt tidlig ute her. Han snur seg fra rygg til mage "hele tiden" og prøver å krabba når han ligger på magen ser det ut som. Løfter rumpa og prøver å sparke ifra. Han er 4.5 mnd nå. :)

Min lille babyen har også knekt kode på rulling fra rygg til mage for en liten uke siden, og gjør nå ikke annet :laughing002 hun klarer riktig nok ikke tilbake ennå, så jeg må sitte og følge med for å rulle hun tilbake når hun blir sliten. Det tar halvt sekund før hun ruller tibake igjen :laughing002 Hun blir 4 mnd om 1 uke.
Det er jo en grei oversikt her på babyverden, sjekket den? Min ler ikke ennå da ikke sånn ordentlig.. hun lager en slags lyd, men ikke sånn latterkule.. men vi er litt "tilbakeholdne" mennesker, kanskje derfor?..

https://www.babyverden.no/baby/vekst-og-utvikling/utviklingsoversikt-0-15-maneder/

Min gutt er 4 mnd og griper ting og fører de til munnen, heiser seg i grypestilling, snur seg fra rygg til mage, åler seg framover i en voldsom fart og snur seg rundt seg selv. Når han holder meg i fingeren så heiser han seg opp for å sitte og for å stå. Men han er ekstremt tidlig motorisk

Min frøken rullet fra rygg til mage når hun var 4 mnd og 1 uke. Men ruller ikke tilbake enda. Hun snurrer rundt sin egen akse på magen, holder overkroppen på strake armer og kan bruke armene til å holde leker mens hun ligger på magen. Hun trekker beina oppunder kroppen, og kan sparke seg litt bortover hvis hun har noe å sparke mot (meg, vegg eller møbel). Hvis ikke, ligger hun rolig foreløpig.
Hun har latter-lignende lyder, men ikke "latterkrampe" enda med slik trillende babylatter. Det er et lite hakk unna foreløpig.

Det er nok store variasjoner i denne alderen :)

Jenta vår er nå 4 mnd og snudde seg fra rygg til mage da hun var 3 mnd, men bare mot hennes venstre side og ikke tilbake igjen. Øver seg på å komme framover når hun ligger på magen og heiser knærne under seg, bruker armene aktivt til lek i mageleie. Hun har alltid vært sterk og muligens litt tidlig motorisk. Vil sjeldent ligge og glo når hun er våken, vil helst opp og sitte. Drar seg opp i sittestilling etter hendene mine. Bæres mye i sele og sjal.

Sokker kan vi nesten bare glemme for tiden, for tærne er i munnen veldig ofte. Alt skal liksom inn i munnen, så vi har biteringer i alle rom.

Venter enda på latterkrampen, men ler og koser seg når vi gjør oss til for henne.

Jenta her er 4 mnd og litt over en uke. Snurrer fra rygg til mage hele tiden. Beveger seg i sirkler og litt bakover. Ikke fremover enda, men hun jobber veldig med å prøve. Løfter rumpa og strekker armene. Og ligger i fallskjermhopp-positur :P Vil heller sitte enn å ligge på rygg. Fører ting til munnen og fra hånd til hånd. Venter fortsatt på den skikkelig gode babylatteren, føler hun er såå på nippet :love017

Er så forskjellig når de lærer de ulike tingene, og så stort aldersspenn på hva som er normalt :) Det å gå feks er vel vanlig mellom 9 og 18 mnd eller noe. Eldste her hadde akkurat begynt å åle seg på den alderen mellomste begynte å gå :P

Jenta vår er 4 måneder og 3 uker gammel. Hun lå i Frejkaspute til hun var 3 måneder, så vi henger nok litt etter. Magetrening med Frejkaspute var uaktuelt for henne, uansett for mye vi forsøkte å hjelpe/legge til rette. Så det å ligge på mage er fortsatt ikke spesielt populært her.

Hun kan ikke rulle noen veier, men er på god vei til å mestre å rulle fra rygg til mage.

Hun har et godt grep rundt leker når hun ligger på mage og rygg, og strekker seg for å ta leker eller ting hun ser. De siste ukene har hun oppdaget føttene sine og holder godt tak i de så ofte hun kan. Vi venter i spenning på om de blir dratt inn i munnen snart, for omtrent alt annet skal inn i munnen og tygges på

Ellers er hun blitt ei skikkelig skravlebøtte og vi hører stadig verdens fineste latter når vi tuller og tøyser eller «kiler»

Vår jente er 4 mnd og snart 3 uker. Ho ruller over på magen titt og ofte, men arbeider fortsatt tilbake på rygg selv om hun får det til noen ganger. Ho ligger også i fallskjermhopp positur ofte og klarer å gripe etter leker og sende dem mellom hendene. Ho har derimot ikke så mye vandring rundt egen akse ennå, ei heller å sette seg opp, men sitter med støtte.
Når ho ligger på rygg er beina somregel opp i været konstant, som gjør bleieskift til en ny opplevelse :dance008

Ho har ledd mye i flere uker, men vi venter fortsatt på den latterkula. Nå har ho plutselig blitt veldig kresen og krever mye mer kreativitet fra oss for å le :laughing002

Vår har ikke snudd seg fra rygg til mage enda, og han er 4 mnd og 3 uker. Får ikke med seg hodet og skulderen enda. Tror han har styrken, men «gidder» liksom ikke, eller så skjønner han ikke at det går enda. Men han har ved noen ubevisste anledninger rullet fra mage til rygg fra han var 3 mnd. Men ikke bevisst tror vi.

Gutten vår på 4,5 måned ruller fra rygg til mage både dag og natt, men han klarer ikke rulle tilbake igjen på ryggen for egen maskin. Jeg tør ikke la han sove på magen om natten i frykt for at han plutselig skal ligge med fjeset plantet godt i madrassen… Er jeg for hysterisk? Noen andre som lar de sove på magen selv om de ikke klarer å rulle tilbake på rygg enda?

Gutten vår på 4,5 måned ruller fra rygg til mage både dag og natt, men han klarer ikke rulle tilbake igjen på ryggen for egen maskin. Jeg tør ikke la han sove på magen om natten i frykt for at han plutselig skal ligge med fjeset plantet godt i madrassen… Er jeg for hysterisk? Noen andre som lar de sove på magen selv om de ikke klarer å rulle tilbake på rygg enda?
Samme utfordring her. Har rulla et håndkle på hennes venstre side slik at hun ikke kommer seg noen vei. Har likevel skrekken for at hun skal komme seg over på mage uten at jeg får det med meg i løpet av natten.

Jeg vet ikke hva de skal kunne når, lurer på det samme da jeg tror mini er litt tidlig ute her. Han snur seg fra rygg til mage "hele tiden" og prøver å krabba når han ligger på magen ser det ut som. Løfter rumpa og prøver å sparke ifra. Han er 4.5 mnd nå. :)
De er nok ikke tidlig ute sånn sett, men tidlig innenfor normalen, men det er samme her hvis jeg løfter opp kneet og holder det nede så sparker hun i fra. Snudde seg på magen par dager etter hun ble 4 mnd, men hun står ikke opp på armene enda, kun albuene. Men det hadde vært kjekt å vite hva som var neste trinn sånn jeg kunne ha tilrettelagt og utfordret henne på det. Som f.eks ved å holde lekene rundt, ikke pushe henne inn i stillinger liksom. Nå lar jeg henne bare leke litt over foten min, sånn hun kommer litt opp til å strekke ut armene

Greia er at de skal være sterke nok til å løfte hodet opp og legge det på siden når de klarer å snu seg på magen. Så det skal være trygt, men jeg hadde nok ikke stolt helt på det selv heller.

Her har vi ikke støtt på det problemet enda, hun sover ganske rolig på ryggen heldigvis. Vi har hatt litt samme problem med at hun ikke klarer å rulle tilbake da, hun klarer det, men ikke hver gang så om hun blir for sliten så kaver hun og klarer ikke snu seg selv. Får hun ligge så legger hun hodet ned på siden.

Angående oversikt over motorisk utvikling, har du sett denne artikkelen? Synes den var fin, viser hvertfall de største milepælene og alder (tidlig/vanligere/senere). Men skulle gjerne hatt en som viste flere av de mindre milepælene også.

Vår har ikke snudd seg fra rygg til mage enda, og han er 4 mnd og 3 uker. Får ikke med seg hodet og skulderen enda. Tror han har styrken, men «gidder» liksom ikke, eller så skjønner han ikke at det går enda. Men han har ved noen ubevisste anledninger rullet fra mage til rygg fra han var 3 mnd. Men ikke bevisst tror vi.
Samme her :happy090 Tror hun egentlig klarer det, bare bedagelig og «gidder» ikke. Haha!

Angående oversikt over motorisk utvikling, har du sett denne artikkelen? Synes den var fin, viser hvertfall de største milepælene og alder (tidlig/vanligere/senere). Men skulle gjerne hatt en som viste flere av de mindre milepælene også.

Denne var fin da! Men jeg savner litt sånne enkle ting som å stå på strake armer, rotere sidveis, stå på alle fire, stå på knærne osv.

Vi er nok en stund unna sitting her, hun vil ikke opp på armene, men virker som hun prøver å rotere rundt sin egen akse for harde livet, men det går ikke helt. Det spiller jo ingen rolle når ting skjer, men det er jo kjekt å følge litt med på, så kan man jo følge utviklingen eller vite hvor man skal holde ranglen og prøve å lokke liksom

Min lille pjokk har ikke hatt særlig lyst til å være baby spesielt lenge. Her har det vært full fart en god stund allerede, og de siste dagene har han begynt å reise seg opp inntil møbler:smiley-ashamed004 Veldig sterk og målbevisst liten fyr, da:Heartred Kjenner forsåvidt igjen dette voldsomme aktivitetsnivået fra da han var i magen også!

Min lille pjokk har ikke hatt særlig lyst til å være baby spesielt lenge. Her har det vært full fart en god stund allerede, og de siste dagene har han begynt å reise seg opp inntil møbler:smiley-ashamed004 Veldig sterk og målbevisst liten fyr, da:Heartred Kjenner forsåvidt igjen dette voldsomme aktivitetsnivået fra da han var i magen også!
Oi det var tidlig da, men gøy/travelt :hilarious:

Back
Topp