Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Ja, men men lavere grunnlag 65% om du blir syk i perioden med ulønnet og ingen penger de første 14dagene. Egenmelding har en ikke rett på de fire første ukene etter permisjon uansett.
Ja, men men lavere grunnlag 65% om du blir syk i perioden med ulønnet og ingen penger de første 14dagene. Egenmelding har en ikke rett på de fire første ukene etter permisjon uansett.
Ja. Er da en går ned i lønn og evt mister sykepenger i arbeidsgiverperiode. Egenmeldingsretten falle bort i fire uker etter lønnet permisjon og ved ulønnet. Veldig mye å sette seg i og veldig kronglete regelverk
Sent ute som vanlig. Noen som har søkt om permisjon og skal ha en uke ulønnet i måneden? Hvordan legger dere det inn på NAV sine sider? Må man seriøst legge inn utsettelse hver mnd.?
Takk for info!! Må sjekke det ut snart… starter i ny jobb i midten av august også eller det vil si.. jeg har kun jobbet 50% inntil studier, så dette er min første 100%faste jobb!
Jeg hadde en del ulønnet perm forrige svangerskap og da avtalte jeg dette bare direkte med arbeidsgiver. Siden jeg er statsansatt nå la jeg det inn i DFØ (om noen her bruker det) og sendte bare en Mail om hvorfor og hva planen min var. Så gikk det helt fint.
om arbeidsgiver godkjenner det, er det mulig og ta 2 uker ulønnet permisjon mellom min periode og fellesperioden, og deretter to uker ulønnet permisjon mellom fellesperioden og partners periode for ikke å miste ulønnet permisjon?
eller må den ulønnete permisjonstiden være etter mødrekvoten for at det er lovlig?
For dere som er lærere: Legger dere inn "opphold" i søknaden når det f.eks. er vinterferie, påske osv? Da vil vel ukene med permisjon vare litt lenger, hvis jeg tenker rett?
For dere som er lærere: Legger dere inn "opphold" i søknaden når det f.eks. er vinterferie, påske osv? Da vil vel ukene med permisjon vare litt lenger, hvis jeg tenker rett?
Vinter- høst og påskeferie regnes ikke som ferie men avspasering for lærere har jeg skjønt. Da må du ha spesiell avtale med arbeidsgiver og du kan pålegges å faktisk jobbe og gis arbeidspppgaver om du pauser permisjonen da. Kan ikke tenke meg at arbeidsgiver vil gå med på noe sånt, men en kan jo selvfølgelig prøve.
Vinter- høst og påskeferie regnes ikke som ferie men avspasering for lærere har jeg skjønt. Da må du ha spesiell avtale med arbeidsgiver og du kan pålegges å faktisk jobbe og gis arbeidspppgaver om du pauser permisjonen da. Kan ikke tenke meg at arbeidsgiver vil gå med på noe sånt, men en kan jo selvfølgelig prøve.
Takk for innspill. Rett etter at jeg postet tenkte jeg at det blir jo bare surr for arbeidsgiver med slike opphold ja. Tenker over alle måter å forlenge permisjonen på, selv om jeg har valgt 100% - vil så gjerne være hjemme til baby er 1 år, det blir 19 uker ulønnet
Takk for innspill. Rett etter at jeg postet tenkte jeg at det blir jo bare surr for arbeidsgiver med slike opphold ja. Tenker over alle måter å forlenge permisjonen på, selv om jeg har valgt 100% - vil så gjerne være hjemme til baby er 1 år, det blir 19 uker ulønnet
har du regna over om det kanskje lønner seg å gå 80% likevel hvis du skal ha 19 uker ulønnet permisjon? jeg fant en kalkulator online, og ut fra den innså jeg og mannen at fordi vi begge er under 6g i lønn så ser det ut som det lønner seg og gå 80% i stedet for 100%+masse ulønnet. Samt at det gir oss mer tid sammen i ferien, istedet for at vi må splitte ferien fullstendig i to
Kalkulatoren gir svaret på hva som lønner seg av å velge 80 prosent eller 100 prosent dekning.
www.smartepenger.no
Redigert inn:
For å legge til og utdype litt: og si at det lønner seg for oss blir jo ikke helt rett siden vi får mindre utbetalt totalt. Men vi hat funnet ut at vi har råd til det, mot at vi begge får mer tid hjemme, mer ut av ferien, og slipper og tenke på at vi må spare opp en bolk med penger for og dekke ulønnet. Så det «lønner» seg fordi vi har luksusen til og la de andre, ikke pengerelaterte sidene veie tyngre en de pengene vi mister
har du regna over om det kanskje lønner seg å gå 80% likevel hvis du skal ha 19 uker ulønnet permisjon? jeg fant en kalkulator online, og ut fra den innså jeg og mannen at fordi vi begge er under 6g i lønn så ser det ut som det lønner seg og gå 80% i stedet for 100%+masse ulønnet. Samt at det gir oss mer tid sammen i ferien, istedet for at vi må splitte ferien fullstendig i to
Kalkulatoren gir svaret på hva som lønner seg av å velge 80 prosent eller 100 prosent dekning.
www.smartepenger.no
Redigert inn:
For å legge til og utdype litt: og si at det lønner seg for oss blir jo ikke helt rett siden vi får mindre utbetalt totalt. Men vi hat funnet ut at vi har råd til det, mot at vi begge får mer tid hjemme, mer ut av ferien, og slipper og tenke på at vi må spare opp en bolk med penger for og dekke ulønnet. Så det «lønner» seg fordi vi har luksusen til og la de andre, ikke pengerelaterte sidene veie tyngre en de pengene vi mister
Takk for innspill! Jeg er veldig usikker - vi er egentlig ikke så gira på at mannen skal ha flere uker, han synes 15 uker er mer enn nok. Skulle så gjerne ønske vi kunne fordelt ukene selv.. Jeg hørte senest i går at det var noen endringer i foreldrepengerfordelingen slik at en ikke skulle tape så mye på 80% lenger, men jeg må lese meg opp, mye å sette seg inn i dette her
Takk for innspill! Jeg er veldig usikker - vi er egentlig ikke så gira på at mannen skal ha flere uker, han synes 15 uker er mer enn nok. Skulle så gjerne ønske vi kunne fordelt ukene selv.. Jeg hørte senest i går at det var noen endringer i foreldrepengerfordelingen slik at en ikke skulle tape så mye på 80% lenger, men jeg må lese meg opp, mye å sette seg inn i dette her
tror ikke de endringene regjeringa snakker om trer i kraft før 2024 ): men har man flaks, så har det jo noe tilbakevirkende effekt på de som alt er ute i permisjon?
Om du gjør det skal arb. giver trekke deg tilsvarende i lønn. Er mange som prøver å legge inn pauser i jul osv, både som lærere og andre, men det er ikke noe en har rett på med full betaling selv om det er teknisk mulig å legge inn hos nav.
@VilleVilma , @Spurvelurv
Takk for svar og innspill. Jeg tror vi lander på 100%. Da stopper min permisjon 17. mai, så får det heller bli ulønnet fram til baby er 1 år (slik gjorde vi det med første baby også).
@VilleVilma , @Spurvelurv
Takk for svar og innspill. Jeg tror vi lander på 100%. Da stopper min permisjon 17. mai, så får det heller bli ulønnet fram til baby er 1 år (slik gjorde vi det med første baby også).
Ett tips er at nå må ikke mannen ta sin permisjon direkte etter din permisjon så vi tenker at jeg er hjemme fram til sommerferien (er lærer) og så starter han sin når jeg begynner på jobb i august. Da blir det ikke så lenge ulønnet.
Ett tips er at nå må ikke mannen ta sin permisjon direkte etter din permisjon så vi tenker at jeg er hjemme fram til sommerferien (er lærer) og så starter han sin når jeg begynner på jobb i august. Da blir det ikke så lenge ulønnet.
Det er planen her også! Men vi må vel ta ulønnet de ukene vi egentlig avspaserer om sommeren? Mannen må ta ut ferie i juli da, så det blir litt dobbelt og felles ferie! Men det er jo litt hyggelig også
Det er planen her også! Men vi må vel ta ulønnet de ukene vi egentlig avspaserer om sommeren? Mannen må ta ut ferie i juli da, så det blir litt dobbelt og felles ferie! Men det er jo litt hyggelig også
Nei, det skal en ikke måtte. Jeg tenker å «begynne i jobb» den første avspaseringsdagen. Om de blir vanskelige på det så er det jo bare til å si at du vil starte siste skoledag før ferien. Da har du igjennopptatt arbeidet. Sist permisjon tok jeg siste dag ulønnet siste dag før påskeferien. Ingen sa noe da. Om en er sykemeldt frem til siste dag før ferien så er det ingen som sider at du må være sykemeldt i avspaseringstiden i ferien også.
Her må nok mannen også ta ferie i juli, men da har jo bhg også ferie, så kan jo bare bli kos med ferie sammen alle sammen.
Tror vi kommer i mål med ukene og oppstart bhg uansett, så lenge hun ikke kommer flere uker før termin
PS husk at reglene er endret slik at pappaene kan ta to uker av fedrekvoten ved fødsel (dette blir i tillegg til de to han kan få fra arbeidsgiver) Da kan han bli hjemme i fire uker etter fødsel med foreldrepenger i to av ukene og evt i fire om jobben gir lønnet permisjon. Fint for de fedrene som synes det blir lenge med 15 uker i strekk og veldig fint for oss mødrer om det f.eks blir keisersnitt at en kn få hjelp hjemme lengre