Bevegelse i magen

M-40415138

Andre møte med forumet
Jeg er nå 18+3 og kjenner enda ikke noen bevegelse i magen, dette er mitt første svangerskap.
Når kjente du bevegelse første gangen? :)

Synes jeg egentlig burde kjenne noe snart og lest masse om at det skal føles ut som; bobler i magen eller en fisk som svømmer, men her kjennes ingenting på innsiden. Noen ganger når jeg har lagt meg og legger hendene på magen det føles utsom jeg holder på en ballong og at det er noe inni den som rører seg, men tror mest jeg innbiller meg det

Jeg kjente uke 14 første svangerskap, men denne gang, nr4, først nå i uke 16.
Forøvrig, første gang er det helt normalt at det ikke kjennes noe før uke 18-20.
Jeg synes beskrivelsen 'liten boble som sprekker' (gjerne type såpeboble), eller "sommerfuglvinger som stryker på innsiden" passer best de første ukene med bevegelse. Det kan være veldig svakt i starten, også blir det mer "blopp" etterhvert.

Vet du om du har morkaken foran eller bak?

Jeg kjente uke 14 første svangerskap, men denne gang, nr4, først nå i uke 16.
Forøvrig, første gang er det helt normalt at det ikke kjennes noe før uke 18-20.
Jeg synes beskrivelsen 'liten boble som sprekker' (gjerne type såpeboble), eller "sommerfuglvinger som stryker på innsiden" passer best de første ukene med bevegelse. Det kan være veldig svakt i starten, også blir det mer "blopp" etterhvert.

Vet du om du har morkaken foran eller bak?
Hvordan påvirker det hva man kjenner? Altså hvor morkaka er?

Hvordan påvirker det hva man kjenner? Altså hvor morkaka er?
Hvis morkaken er foran, så vil det dempe spark og bevegelse.
Da sparker jo gjerne babyen i morkaken, og ikke i livmorveggen.

Jeg er 18+2 og førstegangs, har heller ikke kjent noe. Så du er ikke alene hvert fall :) det er forøvrig helt normalt at det drøyer seg både 2 og 4 uker til før man kjenner liv, og spesielt når det er første.

Hvis morkaken er foran, så vil det dempe spark og bevegelse.
Da sparker jo gjerne babyen i morkaken, og ikke i livmorveggen.
Aha! Da vil det nok gå ei stund til jeg kjenner noe. For fikk en kommentar på at jeg hadde den foran på TUL

Aha! Da vil det nok gå ei stund til jeg kjenner noe. For fikk en kommentar på at jeg hadde den foran på TUL

Kan fort ta litt lengre tid, ja. Tar vel i snitt 2-3 uker lengre tid å kjenne med morkaken foran enn bak. :)

Jeg er andregangs med morkaka bak. Ikke kjent verken bobler eller baby, men vet at baby er i full aktivitet:)

• Liker
Reactions: HCS
Jeg er nå 18+3 og kjenner enda ikke noen bevegelse i magen, dette er mitt første svangerskap.
Når kjente du bevegelse første gangen? :)

Synes jeg egentlig burde kjenne noe snart og lest masse om at det skal føles ut som; bobler i magen eller en fisk som svømmer, men her kjennes ingenting på innsiden. Noen ganger når jeg har lagt meg og legger hendene på magen det føles utsom jeg holder på en ballong og at det er noe inni den som rører seg, men tror mest jeg innbiller meg det
Første kidd kjente jeg spark i uke 19+ noe :)

Var 19+4 da jeg begynte å kjenne han :) første graviditet, og morkaka foran :) ikke kjent bobling, men litt som en fisk kanskje. Far kjente i går 20+2, da va han veldig aktiv en liten stund. har kjent hver dag siste uka ❤️

Sniker.

20+5, førstegang. Morkake foran. Tror jeg har kjent noe en og annen gang, men veldig usikkert. Veldig aktiv baby på ultralyd, så skal ikke være noe problem, men syntes jeg burde kjenne mer aktivitet nå..

Tror kanskje jeg kjente en del bevegelse nå i kveld jeg la meg og samboeren ligger med handa på magen. Akkurat som det er enklere å kjenne når der er litt lett press :)

Jeg er i uke 20 nå. Begynte å kjenne det smått i uke 16. Da var jeg litt usikker i starten på om det var baby. Det kunne liksom gå flere dager før jeg kjente noe igjen. I uke 18 var jeg sikker, og har kjent det nesten hver dag siden :) Søstra mi er ca. 2 uker bak meg i sin graviditet og har ikke merket noe bevegelse ennå. Så dette er veldig individuelt. Er første svangerskap hos begge :)

Jeg er andregangs. er 19+2 i dag, men merket ikke så mye før 2 ordenlige spark i går. Har morkaken foran denne gangen :) Forrige gang kjente jeg spark hver dag fra uke 18

Last edited:
Når jg først har begynt å kjenne på spark merker jeg at jeg er sykt utålmodig, og vil helst kjenne det hele tiden :p Og at jeg blir en smule stressa når jeg ikke kjenner det så godt noen dager

Jeg er andregangs. er 19+2 i dag, men merket ikke så mye for 2 ordenlige spark i går. Har morkaken foran denne gangen :) Forrige gang kjente jeg spark hver dag fra uke 18
Er det forskjell i hvordan det kjennes ut? Jeg har også foran, men førstegangs så har ikke noe å sammenligne med. I uke 20 her og kjenner spark innimellom :) veeeeldog svake da

Er det forskjell i hvordan det kjennes ut? Jeg har også foran, men førstegangs så har ikke noe å sammenligne med. I uke 20 her og kjenner spark innimellom :) veeeeldog svake da

Ikke meg du siterte, men ja. Når morkaken er foran, så kommer jo mange av sparkene i et organ som ikke er deg. Så.. man kjenner evt det som kommer utenfor, bare. Evt det som sparkes så det kjennes gjennom morkaken, men da skal det være ganske heftig.
Man kjenner gjerne spark mye senere da, og svakere.
Jeg er selv vant til å få mange "plopp" på en gang av lille, men blir liksom bare ett og annet, da mesteparten kommer i morkaken.

What she said ;) Kjenner kun når hun sparker til siden. Alt annet er det morkaka som må leve med:hilarious:

Back
Topp