Tips til sunnere mat?

EndeligTrebarnsmamma

♡2014♡2023♡2025♡
Junibollene 2023
Mailykken 2025
Jeg spiser frokost kl 7, og kl 10 er jeg allerede ekstremt sulten. Det holder ikke med en skive og et stk frukt som vanlig. Da tar jeg det første jeg finner i kjøleskapet og forsøker og spise meg mett... av en eller annen grunn vil jeg bare ha salt mat.
Noen tips til sunnere og mettende lunsjer?

Har også veldig lyst på salt mat! Prøver å spise god og sunn middag, men gjennom resten av dagen frister raske karbohydrater mest. Har ikke noen gode tips. Men - jordmor sa at jeg ikke skulle være så bekymret for å skeie litt ut denne første tiden med mye kvalme, trøtthet og tidvis sterk sultfølelse, så lenge jeg har et godt kosthold fra før/i bunn.

Akkurat nå liker jeg godt:
Rugsprø med godt smør, klementiner, appelsiner, druer og epler, H-melk, ovnsbakte grønnsaker, alle typer nøtter

Jeg spiser generelt UTROLIG sunt, men i går grunnet mye kvalme prøvde jeg en del karbohydrater for å se om det hjalp. Nope! Ble mye verre! Så nå er det tilbake til sunn mat. Spiser mye søtpotet og
«lett»stekt kyllingfilet med salt Agurk er også en vinner, men spiser ganske lite..

Jeg har ikke samme problem, så har sikkert ingen gode forslag til løsning heller:laughing002 Men kan det hjelpe å lage noe med f.eks bønner/linser osv? Som metter en del? Ellers er jeg fan av egg og avocado, men det er jo ikke salt da.. Blir jo å finne noe som metter, men som ikke nødvendigvis gir altfor mye kalorier kanskje..

Har begynt å spise hold it :wacky: men vaniljekesam (den vanlige) med bær/banan og musli, og ekstra godt om man blander inn kakao(som jo er sunt) og har kverna salt på toppen. Men følger tråden for inspo, for klarte plutselig ikke brød mer etter en toastperiode.

Etter ekstremt hungersnød i uke 3 og 4, har kommet kvalme og dårlig matlyst i uke 5. Så nå trenger jeg ikke å bekymre meg for å spise usunt, fordi jeg har stort sett bare lyst på rå tomater og appelsinjus. :hilarious:

Har begynt å spise hold it :wacky: men vaniljekesam (den vanlige) med bær/banan og musli, og ekstra godt om man blander inn kakao(som jo er sunt) og har kverna salt på toppen. Men følger tråden for inspo, for klarte plutselig ikke brød mer etter en toastperiode.
Ååh, HoldIt!!! Nå fikk jeg lyst på den gamle helten jeg og :woot: :hilarious:

Prøvde mæ på en pizzabolle men hold tpå å krepere av lukta :laughing002 (En sånn man får kjøpt i butikken ved boller osv)
Kanskje holdit e bedre :)
Ja, den pizzabollelukta er ikke no god lenger nei, helt enig.

Eneste jeg har lyst på er kylling med hjemmelaget søtpotet/rotmos og ovnsbakt laks med grønnsaker stekt i ovnen. Veldig godt men tar tid å lage så må ha litt inspirasjon i travel hverdag hvor kvalmen ødelegger all matlyst å appetitt :depressed:

Kanskje salat med fetaost, eller oliven som snack kan dempe noe. Eller litt pesto under hvitost istedet for smør for å gi mer smak (superdigg med cherrytomater eller paprika til) Jeg har superdilla på knekkebrød med makrell i tomat, eller grov dansk leverpostei med syltet agurk. Jeg er og sånn som må ha salt mat, så det går i mye sterke syrlige smaker og sylta ting. Sånn agurksalat i eddik foreksempel, omg, nam! Eller hele bittesmå sylta agurk :joyful:

Back
Topp