Vann i ørene

dagosi

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberbarna 19
Sønnen min skal sjekkes for vann i ærene på mandag. Hva kan jeg forvente av denne timen? Hva blir de å gjøre? Hvordan gjør de det? Og vil det være smertefult eller noe vi må vite eller tenke over?
 
Det er ikke smertefullt og fort unnagjort. Legen ser bare inni øre med det «vanlige instrumentet» sånn med kjeglehusformet tupp. Ser legen at det er vann der får dere time til å sette inn dren.
 
Det er ikke smertefullt og fort unnagjort. Legen ser bare inni øre med det «vanlige instrumentet» sånn med kjeglehusformet tupp. Ser legen at det er vann der får dere time til å sette inn dren.
Takk for svar. Var bare vann igjen i det ene øret, så vi skal avvente og få kontroll time om 3 måneder. Men hun kikka også i halsen og sa at noe var stort, men jeg skjønte ikke hva som var stort der, som kan ha med ørene og gjøre, vet du det? Og om han får dren, er dette vondt? guttungen har jo ikke så mye vann igjen i det øret som ennå har vann i seg. Men han sliter veldig med språket så lurer jo på om jeg bør pushe på for å få dren, eller bare la det være og satse på at det andre øret også tørker selv. Nå henviser vi også til PPT for å få oppfølging på han for språket, så da blir jo problemet på en måte tatt hånd om selv om det er litt vann... Uten at jeg vet hvor lang tid slike ting kan ta.
 
Takk for svar. Var bare vann igjen i det ene øret, så vi skal avvente og få kontroll time om 3 måneder. Men hun kikka også i halsen og sa at noe var stort, men jeg skjønte ikke hva som var stort der, som kan ha med ørene og gjøre, vet du det? Og om han får dren, er dette vondt? guttungen har jo ikke så mye vann igjen i det øret som ennå har vann i seg. Men han sliter veldig med språket så lurer jo på om jeg bør pushe på for å få dren, eller bare la det være og satse på at det andre øret også tørker selv. Nå henviser vi også til PPT for å få oppfølging på han for språket, så da blir jo problemet på en måte tatt hånd om selv om det er litt vann... Uten at jeg vet hvor lang tid slike ting kan ta.

Halsen kan være mandlene eller «falske mandler» uten at jeg vet så veldig mye mer om det :p
Det er hvertfall noen barn som må fjerne mandlene, som regel i første halvdel av barndommen
 
Det er en grunn til at det heter øre, nese, hals. Det henger sammen og er ofte en spesialist.
Jeg og mine søstre har alle hatt og har mye væske i ørene og satt inn dren mange ganger. Det er en kort operasjon og man kommer seg fort.
Konsultasjonen i forkant er også sjelden særlig ubehagelig.
Vi alle tre har tatt mandlene og polypper.
Min sønn tok mandler og polypper for et år siden. Han har derimot ikke problemer med væske i ørene.
Vanlig å slite med språket om man har mye væske i ørene, det gjør at man hører dårlig. Men man vil også unngå å operere unødvendig.
 
Ah ja så klart. Ikke tenkt på at det het øre nese hals siden vi bare tenkte at det var ørene som var "problemet". gutten har ikke gitt tegn til hverken mye ørebetennelser eller halsbetennelser. Men vi har jo også lurt på hvorfor han sikler en del og språket og at det kunne vært i munnen problemet lå. Men kanskje det tilogmed ligger i hals... Uff håper han slipper å ta mandler og slikt... De er jo veldig fine å ha, og takka meg høyt å lavt den tiden jeg sleit med halsbetennelser i hytt å pine for at jeg hadde mandler til å ta det meste av den støyten, for det gjorde så vondt! Men vil jo at de skal hjelpe han likevel...
 
Takk for svar. Var bare vann igjen i det ene øret, så vi skal avvente og få kontroll time om 3 måneder. Men hun kikka også i halsen og sa at noe var stort, men jeg skjønte ikke hva som var stort der, som kan ha med ørene og gjøre, vet du det? Og om han får dren, er dette vondt? guttungen har jo ikke så mye vann igjen i det øret som ennå har vann i seg. Men han sliter veldig med språket så lurer jo på om jeg bør pushe på for å få dren, eller bare la det være og satse på at det andre øret også tørker selv. Nå henviser vi også til PPT for å få oppfølging på han for språket, så da blir jo problemet på en måte tatt hånd om selv om det er litt vann... Uten at jeg vet hvor lang tid slike ting kan ta.
Ser du har fått svar på at det kan være snakk om mandlene, støtter meg til det. Det gjør ikke vondt å sette inn dren. Det er et bittelite plastrør som settes inn. Gjør heller ikke vondt i etterkant. Vet du hvor mye nedsatt hørsel han har? Hvis det kun er snakk om ubetydelig grad av nedsatt hørsel vil jeg tro at hans språkproblemer er mer sammensatt en kun vann i ørene. PPT er fint å få inn uansett årsak til språkproblemer for han trenger jo å ta igjen språkutvikling og der kan ppt sette inn tiltak og ressurser.
 
Ser du har fått svar på at det kan være snakk om mandlene, støtter meg til det. Det gjør ikke vondt å sette inn dren. Det er et bittelite plastrør som settes inn. Gjør heller ikke vondt i etterkant. Vet du hvor mye nedsatt hørsel han har? Hvis det kun er snakk om ubetydelig grad av nedsatt hørsel vil jeg tro at hans språkproblemer er mer sammensatt en kun vann i ørene. PPT er fint å få inn uansett årsak til språkproblemer for han trenger jo å ta igjen språkutvikling og der kan ppt sette inn tiltak og ressurser.
Hun sa ikke hvor nedsatt hørselen var, vet faktisk heller ikke om den var nedsatt, for vi føler jo han hører alt av lyder å sånt, men kanskje litt annerledes enn vi gjør. Feks når han prater, lager han veldig vanskelige og kompliserte lyder i forhold til hva vi gjør når vi snakker, noe som fikk meg til å tenke på vann i ørene i utgangspunktet. men kan jo være at han plages med å få lydene ut i halsen også for alt jeg vet. Og at det derfor høres veldig komplisert og vanskelig ut. De fleste ting forkorter han til 2 bokstav lyder og peker og tegner i lufta for å bli forstått. Ja han ligger jo veldig langt etter de andre barna så håper de i PPT ser at han trenger et tiltak som gjør at han kan ta igjen de på samme alder.
 
Hun sa ikke hvor nedsatt hørselen var, vet faktisk heller ikke om den var nedsatt, for vi føler jo han hører alt av lyder å sånt, men kanskje litt annerledes enn vi gjør. Feks når han prater, lager han veldig vanskelige og kompliserte lyder i forhold til hva vi gjør når vi snakker, noe som fikk meg til å tenke på vann i ørene i utgangspunktet. men kan jo være at han plages med å få lydene ut i halsen også for alt jeg vet. Og at det derfor høres veldig komplisert og vanskelig ut. De fleste ting forkorter han til 2 bokstav lyder og peker og tegner i lufta for å bli forstått. Ja han ligger jo veldig langt etter de andre barna så håper de i PPT ser at han trenger et tiltak som gjør at han kan ta igjen de på samme alder.
Ville hørt med legen om han har nedsatt hørsel. Det er noe av det første ppt vil spørre om for det har jo stor betydning for hvilke tiltak som settes inn. Barn er generelt veldig flinke til å skjule at de hører dårlig hvis hørselen bare er litt nedsatt, men at det har en innvirkning på språkutviklingen. Nå vet jeg ikke hvor gammel sønnen din er så vanskelig å si noe om den utviklingen du beskriver, men har en sønn som hang veldig etter språklig. Snakket knapt før han var 3 år og da snakket veldig utydelig og lagde ofte egne ord. Etter å ha satt inn dren og med god hjelp fra ppt har han tatt igjen de andre barna både på ordforråd og uttale.
 
Ville hørt med legen om han har nedsatt hørsel. Det er noe av det første ppt vil spørre om for det har jo stor betydning for hvilke tiltak som settes inn. Barn er generelt veldig flinke til å skjule at de hører dårlig hvis hørselen bare er litt nedsatt, men at det har en innvirkning på språkutviklingen. Nå vet jeg ikke hvor gammel sønnen din er så vanskelig å si noe om den utviklingen du beskriver, men har en sønn som hang veldig etter språklig. Snakket knapt før han var 3 år og da snakket veldig utydelig og lagde ofte egne ord. Etter å ha satt inn dren og med god hjelp fra ppt har han tatt igjen de andre barna både på ordforråd og uttale.
Snipp blir 3 i november. Han har noen ord, men campingvogn høres mer ut som catwalk når han sier det. Ofte forkorter han ordene han bruker mye. Feks mamma er ma, pappa er pa, bestefar er befa. Om han vil spise eller drikke bruker han tegn til tale, og noe vi sluttet med da han var året fordi helsesøster ikke likte det. Men nå gjør han det på eget insenativ til tross for at det er nesten 2 år siden vi sluttet og oppfordre til det. Vi har dog sett en forbedring i forhold til språket hele veien. Og han har startet å prate lange setninger, problemet er bare at da skjønner man nesten ennå mindre fordi det blir ennå mer oppstykket at man ikke klarer å plukke ut et eneste ord.
Veldig fint å høre at han faktisk klarte å ta igjen de andre barna, for føler de starter å få et ganske langt forsprang nå.
 
Snipp blir 3 i november. Han har noen ord, men campingvogn høres mer ut som catwalk når han sier det. Ofte forkorter han ordene han bruker mye. Feks mamma er ma, pappa er pa, bestefar er befa. Om han vil spise eller drikke bruker han tegn til tale, og noe vi sluttet med da han var året fordi helsesøster ikke likte det. Men nå gjør han det på eget insenativ til tross for at det er nesten 2 år siden vi sluttet og oppfordre til det. Vi har dog sett en forbedring i forhold til språket hele veien. Og han har startet å prate lange setninger, problemet er bare at da skjønner man nesten ennå mindre fordi det blir ennå mer oppstykket at man ikke klarer å plukke ut et eneste ord.
Veldig fint å høre at han faktisk klarte å ta igjen de andre barna, for føler de starter å få et ganske langt forsprang nå.
Det første jeg vil si er at helsesøster bør lese seg opp på hva som hjelper språkutvikling for tegn til tale er absolutt en av de tingene! Så det vil jeg bare fortsette med. Finnes også noe som heter ASK «alternativ supplerende kommunikasjon» som ofte brukes i barnehagen hos barn med språkproblematikk (dette vet ppt om). Både tegn til tale og ASK er også viktige når det gjelder barnets kognitive og sosiale utvikling. Kjenner meg mye igjen i det du beskriver. Når min begynte på stor avd var det ingen av personalet som skjønte hva han sa. Heldigvis har jeg en tålmodig gutt som viste personalet hva han ville ved hjelp av kroppsspråk og peking (han tok personalet med rundt og pekte). Det morsomme er at nå som han har begynt på skolen (1.klasse) er han bedre en jevngamle på å lære nye ting, han skriver f.eks hele setninger mens de fleste andre ikke kan alfabetet.
 
Det første jeg vil si er at helsesøster bør lese seg opp på hva som hjelper språkutvikling for tegn til tale er absolutt en av de tingene! Så det vil jeg bare fortsette med. Finnes også noe som heter ASK «alternativ supplerende kommunikasjon» som ofte brukes i barnehagen hos barn med språkproblematikk (dette vet ppt om). Både tegn til tale og ASK er også viktige når det gjelder barnets kognitive og sosiale utvikling. Kjenner meg mye igjen i det du beskriver. Når min begynte på stor avd var det ingen av personalet som skjønte hva han sa. Heldigvis har jeg en tålmodig gutt som viste personalet hva han ville ved hjelp av kroppsspråk og peking (han tok personalet med rundt og pekte). Det morsomme er at nå som han har begynt på skolen (1.klasse) er han bedre en jevngamle på å lære nye ting, han skriver f.eks hele setninger mens de fleste andre ikke kan alfabetet.

Ja veldig enig med deg om helsesøster, blir litt satt ut av at vi møtte så mye motstand mot noe som er helt vanlig å bruke i USA. Men helsesøster truet med barnevernet å da vant hun den kampen. I ettertid hørte jeg at de ønsker at man skal bruke morsmål først å fremst og at det skal være det språket som blir valgt naturlig og da ikke tegn-til-tale men jeg er jo rimelig sikker på at min sønn velger norsk fremfor tegn-til-tale når han skal kommunisere og klarer å uttale ordene såpass at han blir forstått, men frem til da ville det jo vært fint om han kunne fått bruke tegn-til-tale som et hjelpespråk. Dessuten er jo tegn-til-tale norsk, når vi bruker de norske ordene til tegnene. Så veldig uenig i hvordan dette ble gjort, men ville ikke ta opp kampen om min barneoppdragelse med barnevernet.

Må se om jeg finner litt ut hva dette ASK er for noe og om jeg kan allerede nå starte å bruke det litt sammen med han. Det vil jo kunne gjøre det lettere også når PPT kommer inn i bildet i løpet av høsten.

Så bra at sønnen din ikke tok seg så nær av at han måtte bruke mye ekstra tid på å få hjelp og behov dekket. Og at han ikke tok det personlig. For føler min sønn tar seg veldig nær av at de ikke skjønner hva han prøver å be om, og derfor virker det som han ikke vil prøve mer på å gjøre seg forstått til folk han ikke kjenner så godt. Nå starter han på storavdelinga, men kullet under flyttet også opp sammen med han, så det ble veldig mange små på stor avdelingen, så da blir jo hønemor igjen redd for at han skal falle mellom steinene og ikke tørre å be om hjelp. Hele sommeren har han trukket seg tilbake og unna andre barn og voksne. De få han har lekt med har vært utenlandske barn som ikke snakker norsk og de da slipper ta hensyn til språket. Og så gøy at han gjør det så bra på skolen også! Har dere drevet mye med bokstaver å sånt hjemme? Eller i barnehagen eller i spill?
 
Altså - barnehagen her har rutine på å bruke tegn til tale på småbarnsavdelingen her. Så den helsesykepleieren der høres jo helt gæren ut!!!
 
Ja veldig enig med deg om helsesøster, blir litt satt ut av at vi møtte så mye motstand mot noe som er helt vanlig å bruke i USA. Men helsesøster truet med barnevernet å da vant hun den kampen. I ettertid hørte jeg at de ønsker at man skal bruke morsmål først å fremst og at det skal være det språket som blir valgt naturlig og da ikke tegn-til-tale men jeg er jo rimelig sikker på at min sønn velger norsk fremfor tegn-til-tale når han skal kommunisere og klarer å uttale ordene såpass at han blir forstått, men frem til da ville det jo vært fint om han kunne fått bruke tegn-til-tale som et hjelpespråk. Dessuten er jo tegn-til-tale norsk, når vi bruker de norske ordene til tegnene. Så veldig uenig i hvordan dette ble gjort, men ville ikke ta opp kampen om min barneoppdragelse med barnevernet.

Må se om jeg finner litt ut hva dette ASK er for noe og om jeg kan allerede nå starte å bruke det litt sammen med han. Det vil jo kunne gjøre det lettere også når PPT kommer inn i bildet i løpet av høsten.

Så bra at sønnen din ikke tok seg så nær av at han måtte bruke mye ekstra tid på å få hjelp og behov dekket. Og at han ikke tok det personlig. For føler min sønn tar seg veldig nær av at de ikke skjønner hva han prøver å be om, og derfor virker det som han ikke vil prøve mer på å gjøre seg forstått til folk han ikke kjenner så godt. Nå starter han på storavdelinga, men kullet under flyttet også opp sammen med han, så det ble veldig mange små på stor avdelingen, så da blir jo hønemor igjen redd for at han skal falle mellom steinene og ikke tørre å be om hjelp. Hele sommeren har han trukket seg tilbake og unna andre barn og voksne. De få han har lekt med har vært utenlandske barn som ikke snakker norsk og de da slipper ta hensyn til språket. Og så gøy at han gjør det så bra på skolen også! Har dere drevet mye med bokstaver å sånt hjemme? Eller i barnehagen eller i spill?
Må si jeg blir ganske sjokkert av å høre at hs truet med barnevernet. Hvis det hadde vært meg hadde jeg snakket med sjefen hennes og sendt inn en klage for det går ikke ann å komme med sånne trusler når det å ikke bruke tegn til tale faktisk gjør problemet større. Min sønn fikk spesial pedagog som brukte halvparten av timene en til en med ren språktrening og halvparten av timene på å bruke språket i samhandling med andre barn. Tok i alle på 2 år. Vi har ikke spesifikt øvd på bokstaver hjemme, men øvd på ord innenfor det temaet spesial pedagogen har jobbet med. Så har sønnen min selv hatt interesse både for tall og bokstaver og plukket opp ting underveis. Har en sønn som er litt over gjennomsnittet interessert.
 
Altså - barnehagen her har rutine på å bruke tegn til tale på småbarnsavdelingen her. Så den helsesykepleieren der høres jo helt gæren ut!!!
Skulle ønske de gjorde det i alle barnehager! Syns det går på så mye mer enn bare språket, og de vil lettere kunne kommunisere med de som faktisk må bruke det hele livet. Det var grunnen til at jeg startet med det, selv om jeg på daværende tidspunkt ikke viste at snipp ble å få språkvansker når den tid kom. Jeg gjorde det jo for at han skulle kunne kommunisere med meg på et tidlig tidspunkt før språket var på plass men også gi han en forståelse for at man kan kommunisere på flere måter enn bare ved ord. Husker ikke hvem som bekreftet for meg hvorfor helsesøsteren vår mente at dette var så galt. Men var noen jeg snakket med i ettertid som forklarte at det var funnet ut at barnet kunne velge tegn-til-tale fremfor morsmål. Jeg synes dette høres veldig absurd ut, men jeg turte ikke å stå opp mot denne holdningen når hun startet å dra inn barnevernet i dette.
 
Må si jeg blir ganske sjokkert av å høre at hs truet med barnevernet. Hvis det hadde vært meg hadde jeg snakket med sjefen hennes og sendt inn en klage for det går ikke ann å komme med sånne trusler når det å ikke bruke tegn til tale faktisk gjør problemet større. Min sønn fikk spesial pedagog som brukte halvparten av timene en til en med ren språktrening og halvparten av timene på å bruke språket i samhandling med andre barn. Tok i alle på 2 år. Vi har ikke spesifikt øvd på bokstaver hjemme, men øvd på ord innenfor det temaet spesial pedagogen har jobbet med. Så har sønnen min selv hatt interesse både for tall og bokstaver og plukket opp ting underveis. Har en sønn som er litt over gjennomsnittet interessert.

Ja trist måte å få makt på, i tillegg så bruker hun barnevernet til skremsel på den måten, noe som heller ikke er bra. Jeg gikk ikke videre med det, da jeg ikke vil at de skal sende noe varsel på meg til barnevernet. Jeg bare sluttet å bruke tegn-til-tale. I tillegg var det mange andre ting jeg lot vær å ta opp med henne og mange ting jeg i ettertid angrer veldig på at jeg tok opp. Nå skal denne dama være pensjonist i tillegg. Så begrenser seg hvor mange hun kan påvirke i fremtiden. Og skulle jeg være så heldig å få flere barn så gjør jeg nytt forsøk på tegn-til-tale med det barnet også men holder det litt mer for meg selv.
Ja da har han jo et veldig bra grunnlag og har funnet noe han liker!
 
Ah ja så klart. Ikke tenkt på at det het øre nese hals siden vi bare tenkte at det var ørene som var "problemet". gutten har ikke gitt tegn til hverken mye ørebetennelser eller halsbetennelser. Men vi har jo også lurt på hvorfor han sikler en del og språket og at det kunne vært i munnen problemet lå. Men kanskje det tilogmed ligger i hals... Uff håper han slipper å ta mandler og slikt... De er jo veldig fine å ha, og takka meg høyt å lavt den tiden jeg sleit med halsbetennelser i hytt å pine for at jeg hadde mandler til å ta det meste av den støyten, for det gjorde så vondt! Men vil jo at de skal hjelpe han likevel...
De tar ikke mandler om man ikke har et visst antall halsbetennelser i året.
 
Ikke det sykehuset vi tilhører

Ok. Generelt gjelder dette:

Fjerning av mandlene blir utført dersom barnet har:
  • gjentatte akutte betennelser i mandlene
  • kronisk betennelse i mandlene
  • forstørrede mandler som gir svelge- og pustevansker
  • abscess/byll i mandlene
 
Back
Topp