Har dere vært hos lege/jordmor/gynekolog til nå?

Løven93

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Augustmagi 2025
Hei. Siden dette er første gang jeg er gravid blir jeg litt forvirra og rett og slett litt stressa over hva jeg skal holde styr på. :laughing021

jordmor, gynekolog og lege… har dere vært på noen kontroller til nå?

Jeg tenker og be om legetime for å ta blodprøver for å sjekke at kroppen min har det den trenger av vitaminer mineraler. Jeg tok blodprøve i september og da var alt fint utenom litt lav på D-vitamin som nok kommer av årstiden.

jeg tenker også og bestille time hos jordmor til tidlig ultralyd i uke 8.

Er det noe jeg bør gjøre utover dette? :laughing002 Hva tenker dere?

Hei. Siden dette er første gang jeg er gravid blir jeg litt forvirra og rett og slett litt stressa over hva jeg skal holde styr på. :laughing021

jordmor, gynekolog og lege… har dere vært på noen kontroller til nå?

Jeg tenker og be om legetime for å ta blodprøver for å sjekke at kroppen min har det den trenger av vitaminer mineraler. Jeg tok blodprøve i september og da var alt fint utenom litt lav på D-vitamin som nok kommer av årstiden.

jeg tenker også og bestille time hos jordmor til tidlig ultralyd i uke 8.

Er det noe jeg bør gjøre utover dette? :laughing002 Hva tenker dere?

Kan bare svare for min egen del, så absolutt ingen fasit!

Jeg har bestilt legetime i uke 8 (mener jeg fikk høre hjertet sist i uke 8, men har lest at det ikke er så lett å finne og at dermed ikke så mange ønsker å gjøre det) og sjekke basale ting som blodtrykk osv. Kanskje jeg også skal be om blodprøve, for jeg har lave jernlagre fra før.

Så blir det jordmor og legetime annenhver kontroll (er det hver 4. uke kanskje?)

Jeg kommer til å ta tidlig ultralyd i uke 11 (fint å se, sist måtte jeg vente til uke 20 med ordinær, og da er jo ungen svær. I uke 11 så kan man også få litt mer presist estimat på termin, da varisjonen er større på f.eks femurlengde osv i uke 18-20).

Kommer til å skippe glukosebelastningstesten denne gang. Hadde veldig fine resultater sist og er bare 31. Den er ekkel å ta og tar en del av dagen din. I tillegg sjekker de jo urinen hver gang. :D

Er det noen som vet om man må ta den der glukosebelastnings testen? Jeg har et veldig godt og stabilt blodsukker. Ble målt rett før jeg ble gravid. Legen skrøt tilogmed av hvor fine blodprøver var. Jeg hadde bra med b-vitamin og folat. Hadde perfekt kolesterol og eneste som var litt lavt var jern og d-vitamin. Men jeg går på tilskudd, så det går bra sa legen.

Jeg har time hos lege når jeg er 6 uker på vei. Har bestilt ultralyd når jeg er 7 uker på vei. Håper på å få se et bankende hjerte. Jeg tror ikke jeg orker å styre med kontroll hos jordmor. Kommer til å gå hos fastlegen. Han er dyktig og jeg føler meg trygg hos han.

Er det noen som vet om man må ta den der glukosebelastnings testen? Jeg har et veldig godt og stabilt blodsukker. Ble målt rett før jeg ble gravid. Legen skrøt tilogmed av hvor fine blodprøver var. Jeg hadde bra med b-vitamin og folat. Hadde perfekt kolesterol og eneste som var litt lavt var jern og d-vitamin. Men jeg går på tilskudd, så det går bra sa legen.

Jeg har time hos lege når jeg er 6 uker på vei. Har bestilt ultralyd når jeg er 7 uker på vei. Håper på å få se et bankende hjerte. Jeg tror ikke jeg orker å styre med kontroll hos jordmor. Kommer til å gå hos fastlegen. Han er dyktig og jeg føler meg trygg hos han.

Søsteren min som er lege og som gikk gravid flere år før meg, lo da jeg fortalte at jeg måtte ta glukosebelastningstesten. Det er jo relativt nytt at de har satt ned anbefalt alder for denne. Så lenge man er frisk og rask og har målt blodsukker før under noen omstendighet, så kan man velge den bort.

Jeg syns den var direkte ekkel å ta og brukte hele formiddagen min på den sist.

Skal til lege neste fredag for å ta blodprøver, og til gynekolog den 14 :) jordmor skal jeg også til neste uke :)

Jeg har alt perfekt selv- men regner med å måtte ta den pga overvekt. Dog vil jeg nevne at mange jeg kjenner har hatt gode målinger men likevel fått svangerskapsdiabetes, selv om det ikke var noe grunn til å tro de skulle få det.. det er noe dritt men bedre føre var kanskje ?

Man må ingenting. Alt er frivillig. Jeg ville likevel fulgt anbefalingene da de er der av en grunn. Kan få konsekvenser å gå med uoppdaget svangerskapsdiabetes. Blant de som anbefales glukosebelastninger bl.a førstegangsfødende over 25 år, flergangsfødende over 40 år, gravide med BMI over 25, diabetes i familien, tidligere svangerskapsdiabetes eller store barn og skulderdystoci, enkelte etnisiteter osv.

Var hos legen forrige (prat om oppfølging), jordmor imorgen av samme grunn. Ny time til legen 2/3 for å ta blodprøver + sende henvisninger.

Ultralyd torsdag, 18/2 og 24/3 foreløpig :)

Var hos legen forrige (prat om oppfølging), jordmor imorgen av samme grunn. Ny time til legen 2/3 for å ta blodprøver + sende henvisninger.

Ultralyd torsdag, 18/2 og 24/3 foreløpig :)
Hvorfor skal du til jordmor så tidlig i svangerskapet? For å snakke om veien videre? Ringte du helsestasjonen i din kommune? Eller tok en tilfeldig privat jordmor på nett?

Hvorfor skal du til jordmor så tidlig i svangerskapet? For å snakke om veien videre? Ringte du helsestasjonen i din kommune? Eller tok en tilfeldig privat jordmor på nett?

Ift videre oppfølging etter sist svangerskap.

Offentlig ja, ringte helsestasjon.

Ift videre oppfølging etter sist svangerskap.

Offentlig ja, ringte helsestasjon.
Okay. Ringte legekontoret idag. Der ble jeg skikkelig avvist med: nei vi tar deg ikke inn før i uke 12!!
Ble litt fornærma faktisk. :eek::rolleyes:

Jeg har bare sendt edialog. Håper på å kunne vente litt til slik at vi kan bare få jobbe med å ta inn over oss den store nyheten litt til.

Okay. Ringte legekontoret idag. Der ble jeg skikkelig avvist med: nei vi tar deg ikke inn før i uke 12!!

Det pleier være standard, uke 10-12. Men skal man ha mer oppfølging må man kreve det :)

Jeg har time til jordmor i uke 7, jeg ringte å spurte når jeg kunne ha første kontroll og da satte hun meg opp i uke 7, sa at det ikke var noe problem

Jøsses! Det har jeg aldri opplevd før! Dessuten har de ikke lov til å si det. I følge fastlegeforskriften,har man krav på hjelp innen fem dager. Hvis jeg følte at jeg trengte den timen før ved 12 uker,så hadde jeg stått på krava:finger:. Ved første graviditet hadde jeg en annen, men litt beslektet og kjip opplevelse. Jeg ringte legekontoret for å bestille første kontroll. Jeg sa jeg trengte time relativt kjapt fordi jeg måtte ha bekreftelse på graviditet for å kunne søke om plass på riksen. Da smalt det fra legesekretæren: «Det er ikke noen vits så tidlig. Du vet at veldig mange aborterer såpass tidlig» :eek:.

Jøsses! Det har jeg aldri opplevd før! Dessuten har de ikke lov til å si det. I følge fastlegeforskriften,har man krav på hjelp innen fem dager. Hvis jeg følte at jeg trengte den timen før ved 12 uker,så hadde jeg stått på krava:finger:. Ved første graviditet hadde jeg en annen, men litt beslektet og kjip opplevelse. Jeg ringte legekontoret for å bestille første kontroll. Jeg sa jeg trengte time relativt kjapt fordi jeg måtte ha bekreftelse på graviditet for å kunne søke om plass på riksen. Da smalt det fra legesekretæren: «Det er ikke noen vits så tidlig. Du vet at veldig mange aborterer såpass tidlig» :eek:.
Er det mulig? Så respektløst…

Jeg skal til fastlegen for noe annet i morgen, så skal spørre henne om videre oppfølging da. Lurer på om jeg skal be om måling av hcg.. Har lyst til å se at det går rett vei- kanskje jeg da klarer å slå meg til ro med tanken om å ikke gjennomføre privat UL før jeg får på sykehuset i uke 12.

Fy søren så frekt. Men var litt sånn jeg følte her også, uten av hun sa det… du trenger ikke kontroll før i uke 12 altså. Sa bare at legen min ønska meg inn på kontroll tidligere grunnet magen min og at jeg sliter med og holde på mag(irritabel tarm) og dermed ønsket blodprøver. Så sa hun bare: jaha du kan få time om 2 uker, dere kommer nok ikke så langt da…

så frekt ass

Fy søren så frekt. Men var litt sånn jeg følte her også, uten av hun sa det… du trenger ikke kontroll før i uke 12 altså. Sa bare at legen min ønska meg inn på kontroll tidligere grunnet magen min og at jeg sliter med og holde på mag(irritabel tarm) og dermed ønsket blodprøver. Så sa hun bare: jaha du kan få time om 2 uker, dere kommer nok ikke så langt da…

så frekt ass
Helt utrolig! Hva vet vel de som sitter på sen andre siden av linken? Asså..for det første så vet de ikke veldig mye mer om forløpet i en graviditet, enn mannen i gata, og for andre så er det jo bare helt unødvendig å si. Kjenner jeg blir sint! Hun jeg snakket med fikk så hatten passet iallfall. Svarte noe sånn som: «vet du-det er jeg fullt klar over. Alle som har litt allmennkunnskap kjenner til denne statistikken. Det jeg ikke forstår, er hvorfor du kjenner på et behov for å belære meg om det».

Back
Topp