Kjip situasjon, gravid uten jobb :-(

*Håpefull*

Glad i forumet
Hei :)

Det er sikkert flere her inne som har stått i lignende situasjon. Jeg er gravid i 4 mnd, så det er et godt stykke på vei allerede nå. Men så mistet jeg jobben i desember. Håpte jeg skulle få fortsette i prosjektstillingen men grunnet økonomien på arbeidsplassen så fikk jeg ikke forlenget kontrakten.

Så da står jeg her gravid uten jobb. Hvilke muligheter har jeg og hvordan har dere andre "løst" en slik situasjon? Jeg hadde bare 55% stilling, så dette utgjør svært lite i dagpenger, skulle gjerne hatt en inntekt de siste 5 mnd før permisjon som gjør at permisjonstiden ikke blir minimal å leve av. Har dere noen tips til meg nå ift jobbmuligheter?

Hilsen frustrert og litt bekymret:shy:
 
Er du ferdig med oppsigelsestiden? Om du klarer å få deg sykmelding før sen løper ut så beholder du samme lønn i alle fall, i stedet for å gå over til dagpenger :happy::happy: ellers ønsker jeg det lykke til med jobbsøkingen! :Heartred
 
Du kan få regnet ut foreldrepenger lengre tilbake i tid hvis man har ustabil inntekt. Hos meg ble det regnet 1 år tilbake. Så fikk da gjennomsnittet av det. Så jeg fikk mer enn den lille faste stillingen jeg hadde siden jeg jobbet mer. Var sykmeldt og hadde da kun den faste inntekten.
 
Er det muligheter for å være vikar?

Ja det er en mulighet jeg ser på, vikar/ekstravakt. Jeg er åpen for mange muligheter nå kjenner jeg bare jeg får "karret" til meg et godt foreldrepenger-grunnlag:joyful: Men jeg kjenner at det er litt forskjell på i dag og når jeg var student. Da hadde jeg 4-5 jobber ved siden av studiet hvor jeg jobbet som ekstravakt og fikk sånn sett ei tålig bra månedsinntekt. Vet ikke om jeg "klarer" å være like fleksibel nå i graviditeten med en form som varierer litt fra dag til dag og en hverdag som kombineres med å være mamma.

Men et vikariat hadde vært det beste, men det ser ikke ut som at det ligger så mange utlysninger med såpass korte vikariat som 5 mnd...
 
Er du ferdig med oppsigelsestiden? Om du klarer å få deg sykmelding før sen løper ut så beholder du samme lønn i alle fall, i stedet for å gå over til dagpenger :happy::happy: ellers ønsker jeg det lykke til med jobbsøkingen! :Heartred

Er forbi oppsigelsestiden dessverre....Jeg var grådig kvalm de første 13 ukene, men jobbet likevel med hjelp av kvalmestillende...forferdelige uker:shy: Burde kanskje sykemeldt meg da når det fortsatt var "nyttig";):laughing002 Tusen takk, håper det åpner seg en løsning på et vis.
 
Du kan få regnet ut foreldrepenger lengre tilbake i tid hvis man har ustabil inntekt. Hos meg ble det regnet 1 år tilbake. Så fikk da gjennomsnittet av det. Så jeg fikk mer enn den lille faste stillingen jeg hadde siden jeg jobbet mer. Var sykmeldt og hadde da kun den faste inntekten.

Ååh, kan man det? De regner ikke kun ut fra de 6/10 beste mnd? Jeg fikk et svar fra nav som følger:

Det er en særregel for gravide kvinner som mottar dagpenger helt eller delvis når foreldrepengeperioden starter.
- Foreldrepenger beregnes da på bakgrunn av et gjennomsnitt av inntekten de 6 beste av de 10 siste månedene. Det er kun avsluttende kalendermåneder som tas med. (Feriepenger tas ikke med i beregningen).
- NAV beregner hvilket alternativ som er best for deg, dagpenger eller 6 av de 10 siste månedene.
- Saken kan ikke behandles før vi har mottatt siste meldekort på dagpenger.
- OBS: Særregelen gjelder ikke menn, og heller ikke kvinner ved adopsjon.

Men da mener du at de også kan beregne tidligere enn bare de 10 mnd før fødsel? Dette skal jeg virkelig sjekke opp, for det hadde jo vært supert :D
 
Sitter i samme båt som deg, er og nettstudent og sa opp jobben jeg hadde som var fast jobb pga dårlige arbeidsforhold som gikk på helsa løs. Jobber som ringevikar vedsiden av men pga en svangerskaps kvalme så har det ikke blitt så mye denne mnd enda. Men jeg har ikke term før i sept og siste arb dag var siste dag i des, kan man virkelig få de til å regne tilbake til da?
 
Sitter i samme båt som deg, er og nettstudent og sa opp jobben jeg hadde som var fast jobb pga dårlige arbeidsforhold som gikk på helsa løs. Jobber som ringevikar vedsiden av men pga en svangerskaps kvalme så har det ikke blitt så mye denne mnd enda. Men jeg har ikke term før i sept og siste arb dag var siste dag i des, kan man virkelig få de til å regne tilbake til da?

Det er ingen drømmesituasjon å være i…:shy: Får håpe det vil ordne seg for oss på et vis:Heartpink
Men siden du er student har du noen fordeler ift å søke foreldrestipend og tilleggslån fra Lånekassen. Har du sjekket ut dette? Jeg vurderer å finne noe å studere bare for å få rett til foreldrestipend, hvis jeg ser at det ikke løser seg økonomisk ellers..

Er spent på hva Nav svarer ang om de kan beregne lenger bak i tid enn bare de 6/10 mnd. Skal oppdatere deg når jeg får svar:Heartpink:happy:
 
Jeg er kun student frem til Juni, men har null peil på når ut i svangerskapet man pleier å søke på ting, lest et sted at det er i uke 28 eller noe.
 
Ååh, kan man det? De regner ikke kun ut fra de 6/10 beste mnd? Jeg fikk et svar fra nav som følger:

Det er en særregel for gravide kvinner som mottar dagpenger helt eller delvis når foreldrepengeperioden starter.
- Foreldrepenger beregnes da på bakgrunn av et gjennomsnitt av inntekten de 6 beste av de 10 siste månedene. Det er kun avsluttende kalendermåneder som tas med. (Feriepenger tas ikke med i beregningen).
- NAV beregner hvilket alternativ som er best for deg, dagpenger eller 6 av de 10 siste månedene.
- Saken kan ikke behandles før vi har mottatt siste meldekort på dagpenger.
- OBS: Særregelen gjelder ikke menn, og heller ikke kvinner ved adopsjon.

Men da mener du at de også kan beregne tidligere enn bare de 10 mnd før fødsel? Dette skal jeg virkelig sjekke opp, for det hadde jo vært supert :D
Ja. Men man må ringe dem og mase litt på der. Jeg fant det ut ved en tilfeldighet når jeg fikk avslag på foreldrepenger. Med den regnenåten så fikk jeg det plutselig. Men sitter mange på nav som bare svarer uten å sjekke.
 
Ja det er en mulighet jeg ser på, vikar/ekstravakt. Jeg er åpen for mange muligheter nå kjenner jeg bare jeg får "karret" til meg et godt foreldrepenger-grunnlag:joyful: Men jeg kjenner at det er litt forskjell på i dag og når jeg var student. Da hadde jeg 4-5 jobber ved siden av studiet hvor jeg jobbet som ekstravakt og fikk sånn sett ei tålig bra månedsinntekt. Vet ikke om jeg "klarer" å være like fleksibel nå i graviditeten med en form som varierer litt fra dag til dag og en hverdag som kombineres med å være mamma.

Men et vikariat hadde vært det beste, men det ser ikke ut som at det ligger så mange utlysninger med såpass korte vikariat som 5 mnd...
Men så er det noe med det faktum at du da vil tjene deg opp penger, som vil gi grunnlag for evt penger ved en sykemelding. Jeg tenker jo at du vinner på å ta ulike vakter over en periode, også om du blir sykemeldt. I verste fall står du ovenfor å få utbetalt engangsstøtte? Og da da må du tilbake i jobb etter relativt kort tid….
 
Sitter i samme båt som deg, er og nettstudent og sa opp jobben jeg hadde som var fast jobb pga dårlige arbeidsforhold som gikk på helsa løs. Jobber som ringevikar vedsiden av men pga en svangerskaps kvalme så har det ikke blitt så mye denne mnd enda. Men jeg har ikke term før i sept og siste arb dag var siste dag i des, kan man virkelig få de til å regne tilbake til da?
Det rette du burde gjort var vell å sykemelde deg. Ikke si opp. Da hadde du bygget opp rett til permisjon og hatt mulighet for å Leite etter ny jobb før babyen kom
 
Vet faktisk om flere som har søkt og fått ny jobb som gravid også, så jeg ville forsøkt det også :) er du en god kandidat kan du være verdt å vente på for mange
 
Det rette du burde gjort var vell å sykemelde deg. Ikke si opp. Da hadde du bygget opp rett til permisjon og hatt mulighet for å Leite etter ny jobb før babyen kom

Jeg var sykemeldt lenge, men med den sjefen og forholdene så var eneste utvei og si opp, viste ikke at jeg skulle bli gravid så fort selv om det var planlagt å prøve i desember. Gikk gjennom alle mulighetene og for min egen psykiske helse så var det eneste mulighet. Men det ordner seg nok på en eller annen måte, studerer nå og søker jobber innenfor det studievalget.
 
Det rette du burde gjort var vell å sykemelde deg. Ikke si opp. Da hadde du bygget opp rett til permisjon og hatt mulighet for å Leite etter ny jobb før babyen kom

det er ikke alle leger som gir sykemelding på det grunnlaget da. Er ikke sånn at vi kan gå til legen og kreve en sykemelding.
 
Jeg var sykemeldt lenge, men med den sjefen og forholdene så var eneste utvei og si opp, viste ikke at jeg skulle bli gravid så fort selv om det var planlagt å prøve i desember. Gikk gjennom alle mulighetene og for min egen psykiske helse så var det eneste mulighet. Men det ordner seg nok på en eller annen måte, studerer nå og søker jobber innenfor det studievalget.

vet det ikke hjelper deg nå, men et tips til en annen gang er at du kan fint være sykemeldt selv om du sier opp jobben så lenge du ble sykemeldt før du sluttet (og selvfølgelig oppfyller kriteriene til sykemelding).
 
Back
Topp