Dere som har hatt/skal ha tidlig UL

Enhjørning!

Gift med forumet
Juliknøttene 2022
..altså på sykehus, ikke privat...

Slik jeg har forstått det så skal alle over 35år få tilbud om tidlig ultralyd..!?

Hvor mange her har fått d??
Noen som ikke har fått??

Min lege henviste til både tidlig og ordinær ultralyd, men jeg har bare fått time til ordinær:(

Slik jeg har forstått det så skal alle over 35år få tilbud om tidlig ultralyd..!?

Noen som ikke har fått??

Min lege henviste til både tidlig og ordinær ultralyd, men jeg har bare fått time til ordinær:(
Har dere fødeavdeling der? Jeg ringe selc fødeavdelingen lokalt og fikk time etter 3 dager for tidlig ul. Jeg har en forhistorie med mange aborter så kanskje derfor, men ville uansett ringt å spurt :)
Jeg fikk ul i uke 4, 6, 9,12 osv

Noen som ikke har fått??

Regelen gjelder egentlig fra 1. januar, men jeg var heldig og fikk en time til TUL i uke 12 nå i Desember, på 24 timers varsel, da jordmor innså alderen min.

Skjønte som at de er begynt å ta oss inn, men at de ikke er påkrevd enda og derfor tar inn på kapasitet.

Jeg tok en tlf til sykehuset å nevnte det ang TUL for sånn jeg har forstått det så har jeg krav på det.
Jordmor hadde nemlig ikke skrevet spesifikk ang alderen min, så godt jeg tok kontakt for eller så hadde jeg kun fått OUL. Gikk vel kanskje 1uke så var det brev i posten om time til TUL. Skal dit neste uke

Jeg hadde time til tul i dag! Fant egentlig aldri ut hvorfor jeg fikk den timen :smiley-ashamed004 er 31 og har ingen medisinsk grunn for å få.. mulig det er fastlege som har henvist feil første gangen hun sendte henvisning. Hun virket overrasket når jeg nevnte at jeg hadde fått time når jeg var på kontroll forrige uke. Kan nesten ikke klage! Alt sto bra til med den lille :love7 aktiv liten krabat som ikke ønsket å bli tatt bilde av i dag! Veldig glad vi var privat før jul hvor vi fikk bilder :Heartred

Jeg fikk. JM spurte meg og vi ville ha TUL fordi det var prosedyren nå. Virker som alle har fått henvisning til TUL uavhengig av alder her. Jeg er 31. skal dit første uken i januar. Tilhører helse vest

Har dere fødeavdeling der? Jeg ringe selc fødeavdelingen lokalt og fikk time etter 3 dager for tidlig ul. Jeg har en forhistorie med mange aborter så kanskje derfor, men ville uansett ringt å spurt :)
Jeg fikk ul i uke 4, 6, 9,12 osv

Har fødeavd. i nabokommunen. Mulig jeg også må prøve meg påmelding ringe. Vet legen skrev noe om tidlig UL.

Regelen gjelder egentlig fra 1. januar, men jeg var heldig og fikk en time til TUL i uke 12 nå i Desember, på 24 timers varsel, da jordmor innså alderen min.

Skjønte som at de er begynt å ta oss inn, men at de ikke er påkrevd enda og derfor tar inn på kapasitet.

Jeg er 37 og 10+2 i dag, så burde vel egentlig kunne få på nyåret da. Vet da ikke om legen skrev noe om min alder, men det skulle de vel se om de ser på fødselsdato..

Jeg er bare 10uker

Jeg fikk. JM spurte meg og vi ville ha TUL fordi det var prosedyren nå. Virker som alle har fått henvisning til TUL uavhengig av alder her. Jeg er 31. skal dit første uken i januar. Tilhører helse vest

Trodde prosedyren var om man var over 35år. Jeg er selv 37år. Litt merkelig at det skal vær så stor forskjell, men får se om jeg ikke tar en telefon selv rett over nyttår om jeg ikke hører noe. Uvisst om lege skrev noe om alder.

Jeg er 29 år. Legen min henviste meg til TUL på St.Olavs fordi jeg ga uttrykk for at jeg var engstelig om det i det hele tatt var liv (mitt første svangerskap) og i tillegg til at jeg var bekymret for ryggmargsbrokk (siden vi har dette i familien). Jeg har fått time 6 januar, jeg regner med det er pga ryggmargsbrokken i familien. Jeg vet egentlig ikke :nailbiting:

Helse vest som i rundt Bergen? Jeg fikk beskjed om at helse vest ikke hadde begynt med dette. Er 32 år selv.

Last edited:
Jordmor henviste meg og trodde egentlig at jeg ville få, men jeg fikk avslag på TUL i Oslo. Er 33, så sånn sett ikke prioritert mht alder.

Fikk ikke, selv om jeg hadde trodd det. Ikke pga alder, men andre medisinske årsaker. Men er ikke lenge til ordinær da. :)

Jeg var hos jordmor på onsdag, da sa hun at hun skulle sende henvisning til OUL. Dagen etterpå fikk jeg melding fra St. Olavs om at jeg har fått time til ultralyd 6. januar (da vil jeg være 12+5). Har jeg fått time til TUL tror dere eller har det skjedd en feil? Jeg er 30 år.

Jeg var hos jordmor på onsdag, da sa hun at hun skulle sende henvisning til OUL. Dagen etterpå fikk jeg melding fra St. Olavs om at jeg har fått time til ultralyd 6. januar (da vil jeg være 12+5). Har jeg fått time til TUL tror dere eller har det skjedd en feil? Jeg er 30 år.
Samme skjedde til meg da fastlege sa hun skulle sende henvisning til oul på st.olavs :joyful: Mulig de har satt i gang ny praksis der de tar inn alle til tul?? Fikk først time til oul etter jeg var på tul! Fikk dog veldig sein time til oul... 20+2 ut i fra tul og 20+4 etter egne beregninger/forrige tul... nesten fristet til å ringe for å høre om de har en tidligere time til meg... :shifty::smiley-ashamed004

Samme skjedde til meg da fastlege sa hun skulle sende henvisning til oul på st.olavs :joyful: Mulig de har satt i gang ny praksis der de tar inn alle til tul?? Fikk først time til oul etter jeg var på tul! Fikk dog veldig sein time til oul... 20+2 ut i fra tul og 20+4 etter egne beregninger/forrige tul... nesten fristet til å ringe for å høre om de har en tidligere time til meg... :shifty::smiley-ashamed004

Ja, kanskje det er ny praksis. Jeg sier i hvert fall ikke nei takk til en ekstra TUL :D
Og enig med deg, uke 20+2/4 var seint!

Egentlig så ble det vedtatt at alle skal få tidlig ultralyd uavhengig av alder, men kun NIPT om over 35 år. Noen sykehus sliter med å gå utdannet nok folk raskt nok, derfor er det regionale forskjeller. Det skal visst være på plass overalt i løpet av 2022.

Jeg har fått i uke 5, 7, 9 og 11 pga 3 ma i 2021. Har fått informert at jeg skal ha lav terskel for å ringe. Veldig mentalt betryggende å få se liv imellom.

Back
Topp