Drømmen om en liten mini

Sask

Forelsket i forumet
September To Remember
30 år ung dame med PCOS og lavt stoffskifte har prøvd å bli gravid i 4 år. Har endelig startet letrozol-reisen.

Historien så langt
2017: sluttet med p-pille etter 6 års bruk.
2018: tok ikke prøvingen på alvor og håpte det skulle skje naturlig.
2019: Henvisning til gynokolog. Fikk beskjed at jeg har PCOS og celleforandring, CIN 3. Opererer bort celleforandringen.
2020: Kontroll etter operasjon, viser at all celleforandring er blitt fjernet. Finner ut at jeg har lavt stoffskifte. Ny henvisning til gynekolog, forsvinner i posten.
2021: Endelig! Ny gynekolog, vil hjelpe men jeg må først gå ned i vekt. Klarer å gå ned 10-15% av kroppsvekt. Får resept på letrozol og provera.
11. okt - 16. nov: PP33. 1. runde med letrozol ga ikke eggløsning.
17. nov - 16. des: PP34. 2. runde med letrozol. Første runde med dobbel dose. Fikk eggløsning, men ble ikke gravid.
17. des - : PP35. Kunne ikke ta letrozol denne runden fordi jeg ikke kunne ha ul på cd12. Fikk eggløsning for det om og er nå gravid!

Det var kort oppsummert, min reise så langt.
————————————————————————————

Første runde med Provera:
10 dager med ømme bryster, hetetokter og humørsvingninger. Mensen startet 4. dag etter siste tablett og varte i i 10 dager med 2 dager spotting etter.

16 dager pause.

Andre runde med Provera:
10 dager uten noen symptomer, redd de ikke skal virke.
Spotting starter 2. dag etter siste tablett og varer i 4 dager.

11. oktober: Endelig starter mensen! Så nå kan begynne med første Letrozol tablett, 13. okt (i morgen) enkel kur som skal tas i 5 dager.
Endelig er jeg i gang og jeg både gleder meg og gruer meg til hva de neste månedene vil bringe.
Jeg har lest mye på forum selv disse årene og tenkte at nå vil jeg dokumentere min reise med Letrozol:)
 
Last edited:
CD 7
Da var første runde med letrozol ferdig. Syns det har gått greit, men har hatt noen symptomer. Ble VELDIG trøtt på dag 3. Har hatt litt kramper hver dag, men det er nok bare mensen. Har vært litt tung i hodet noen av dagene, men det har ikke utviklet seg til hodepine.
Forrige mensen varte i 10 dager, hadde håpt at denne ble kortere, men ser ikke sånn ut.

Har kjent meg veldig utålmodig de siste dagene. Først venter jeg på at mensen skal starte. Så når mensen kommer, venter jeg på at den skal bli ferdig :dead: Er egentlig ganske tålmodig, men de siste dagene har det ikke vært så letto_O
Forhåpentligvis er mensen snart ferdig og jeg kan begynne å teste etter el.
Er veldig spent på om enkel dose letrozol vil hjelpe.

Sist jeg hadde el var i juni, men da var det mye kluss i systemet, for jeg hadde mensen nesten konstant i 7 måneder (desember 2020-juni 2021). Ble ikke hørt av verken fastlegen eller gynekologen, de tok noen taster men gjorde ikke noe videre for å løse problemet.
Noen dager blødde jeg så mye at jeg nesten ikke kunne forlate toalettet.
I juli stoppet blødningen og gikk tilbake som før, hvor det kan gå alt fra 40-90 dager mellom hver mens (p.g.a PCOS)
Min magefølelse sier at det var på grunn av stoffskifte og tablettene rundt det som gjorde at jeg begynte å blø, siden vi måtte finne riktig dose og hver gang vi økte eller minsket dosen så begynte jeg og blø mer eller mindre. Til slutt når dosen ble riktig, så sluttet blødningene. Men legene tror ikke det var det som var grunnen:rolleyes:
Er uansett glad for at det lange halvåret med konstant mensen er ferdig, men blir redd for at det skal starte opp igjen hver gang jeg får mensen, så det er sikkert litt av grunnen til at jeg blir utålmodig:)
 
Last edited:
Oi, for en reise du har hatt! Spennende fase så som du har fått litt hjelp på veien. Håper dere lykkes snart!❤️
 
Tusen takk for den fine kommentaren din, Hattifnatt❤️

CD 11
Mensen stoppet heldigvis på CD 8 denne gangen.
Har nå begynt å teste etter EL, tenkt å tempe denne syklusen.

Har gått og tenkt litt i dag, på våren 2020. Jeg vil dele historien min her bare for å få luftet tankene jeg har om hele situasjonen.

I april 2020 fikk jeg positiv el-test 3 dager på rad og alt klaffet som det skulle.
Jeg fikk mange rare stikninger og kramper i underlivet, i siden og bak i ryggen i dagene som fulgte og jeg begynte å føle at noe var annerledes. Men 12 dager etter første positive el-test, fikk jeg mensen. Den var veldig kraftig og jeg fikk aldri en positiv g-test.

Så i mai skulle jeg på kontroll etter operasjonen jeg hadde hatt hvor de fjernet celleforandringen. Da tok de en ultralyd og så at jeg hadde to tomme ekkolodd poser (som de kalte det) i livmoren. Det kunne være tegn på tidlig graviditet. Men jeg var på cd 30 og var ganske sikker på at jeg ikke hadde hatt el. De tok en g-test og sa den var uklar.
Jeg fikk et lite håp, men samtidig virket det rart. Jeg husker at jeg i denne perioden tok flere g-tester hjemme men alle var negative. Kun på en test gikk det an å kanskje skimte en strek på, men den var så svak at det kunne like så godt ha vært en skyggestrek.

De neste månedene fikk jeg ingen positiv test og tenkte at det var enda en lang syklus som jeg var vant til på grunn av PCOS-en.
Men jeg hadde noen rare symptomer. Øyet mitt dirret HELE tiden, jeg var ofte kvalm (kastet opp en gang) og hadde dårlig matlyst. Jeg var mye sliten og ble unormalt mye tungpustet når jeg gikk tur. Hadde også helt sykt halsbrann. Ingen av disse tingene var noe jeg hadde opplevd før og var ikke normalt for meg.

En blodprøve hos fastlegen var like negativ som testene jeg hadde tatt hjemme. Men jeg følte at noe var galt.

I juli, fikk jeg en natt, skjelvinger. Jeg var ikke syk og hadde ikke feber, men jeg våknet av at hele kroppen min skalv og tennene klapret. Det var utrolig skummelt og ubehagelig, for jeg kunne ikke kontrollere det. Jeg kledde på meg spiste et eple og la meg under dynen igjen. Etterhvert roet kroppen seg og jeg sovnet.
Dro til en lege (vikar) dagen etter, siden jeg var bekymret og redd for at det skulle skje igjen. Han tok noen blodprøver men alt så fint ut.

TMI
To dager senere sto jeg og lagde middag da en klump med blod plutselig ville ut. Jeg måtte undersøke den og det var annerledes en mensen. Fikk litt spotting i dagene som fulgte og 2 uker senere kom en litt mindre blodklump samtid som jeg fikk eggløsning.
I månedene som fulgte, mister jeg mye hår og alle symptomene jeg hadde hatt forsvant.

Jeg så det ikke da men i ettertid har jeg lurt på om jeg hadde en «missed abortion», men jeg kommer aldri til å vite det med sikkerhet. Dette skjedde før jeg fikk en gynekolog, men da jeg nevnte det for henne så sa hun at vi ikke kunne spekulere i det nå og måtte heller fokusere på tiden fremover.

Det er rart, alt man skal igjennom her i livet. Håper bare det snart er min tur til å bli gravid ❤️
 
Last edited:
CD 16
I dag sitter jeg med en følelse av håpløshet.
Jeg har mye murringer i underlivet og har hatt el-slim, men el-testene har så vidt en skygge:wtf:
Hadde et håp om at letrozol skulle hjelpe og el ville komme fort:D men jeg er forberedt på at de kanskje ikke vil hjelpe første runden, eller at det bare tar litt tid før el kommer.
Jeg vet det er tidlig enda, men håper el kan komme snart:wacky:
 
CD 21
Forrvirret!:bored:
El-testene fikk streker som var mellom 0,15-0,17 i Premom-appen, de siste 4 dagene. Det gikk sakte oppover og jeg tenkte: «nå kommer kanskje el:happy:»
MEN i går ble testen svakere og i dag var streken nesten helt borte igjen.
Tror ikke jeg gikk glipp av el for jeg har testet opptil 3 ganger hver dagen, fordi jeg var redd for å gå glipp av den:D
I går og i dag har brystvortene blitt ekstremt ømme og det blir de alltid samme dag som el, eller rett etter el, og varer frem til mensen.
Så nå er jeg litt forvirret over hva som skjer! Har jeg hatt el eller kommer den snart?!
Er veldig spent på hva blodprøven hos gyn sier i morgen:nailbiting:
 
CD 25
I går var en kjip dag. Fikk vite at blodprøven jeg tok på cd 22 viste at progesteron verdien min var 7. Jeg har ikke snakket med gyn enda, men ut i fra det jeg har lest på Internett, så tyder det på at jeg ikke har hatt eggløsning.
Men da skjønner jeg ikke hvorfor jeg har fått ømme brystvorter. Det får jeg kun etter el.
Så ja, i går var en kjip dag, men det går bedre nå. Tenker at jeg tar kontakt med gyn på mandag og hører hva hun tenker videre. Kanskje jeg kan øke til dobbel dose letrozol neste runde. :D
 
CD 32
Det ble ikke eggløsning på første runde med enkel dose letrozol.
Har snakket med gyn og avtalt at jeg skal ta dobbel dose letrozol denne gangen, men må først sette i gang mensen med provera.
Så starter med det i morgen :)

PP 100 000 her kommer jeg :D
 
CD 35
I dag har vært en vanskelig dag.
I tillegg til mye stress og styr, så har jeg startet opp med metformin igjen (så er dårlig i magen), er på dag 3 med provera (så er hormonell og har hodepine) og fikk vite at en tredje person i familien er gravid (det er tredje person på to måneder).

Nå har jeg prøvd i over 4 år, når er det min tur?:sorry:

Jeg gruer meg sånn til alle begynner å snakke om det og jeg må se voksende babymager og nyfødt barn. Og her sitter jeg og føler meg defekt og må ta på et falskt smil for å ikke vise hvor knust jeg er på innsiden.:bag:

Jeg ønsker alle all lykke og er en person som alltid prøver å være positiv, men i dag har det vært vanskelig.
Jeg håper positiviteten returnerer i morgen:brb:

Krysser fingrene og håper, så sykt, på at jeg får et lite julemirakel i år:Heartred
 
CD 1
Tok siste provera-tablett i går og begynte å spotte på kvelden. I dag startet mensen for fult med mye kramper.

Kom over en YouTube-video om reflexologi som skulle hjelpe mensen i gang. Føler det hjalp siden jeg denne gangen fikk mensen dagen etter provera, mens de andre gangene har det tatt 4-6 dager etter siste tablett. Tenker det uansett i gjorde noen skade og tenker å prøve øvelsene for å få eggløsning:D

På fredag kan jeg begynne med dobbel dose letrozol, men må ringe og høre med gyn om jeg skal ta begge tablettene samtidig, eller en morgen og en kveld. Må også bestille ultralyd til cd12.

Har også tatt myo-inositol i noen dager nå, i tillegg til metformin. Vurderer også og kjøpe salviete i morgen og prøve det også denne runden.
Hvorfor ikke prøve det man kan prøve:D
 
CD 4
Tok første doble dose med letrozol i går. Har ikke merket noen bivirkninger enda.

Mensen er midt på 3 denne syklusen. Blødningen har vært den mest normale jeg har hatt på mange år! MEN *banneord* for noen kramper:yuck: la oss bare si at det har vært langt fra behagelig og har følt meg ganske øm nedentil.
I dag er det litt bedre, så håper mensen er ferdig i morgen eller mandag:)

Har fått time hos gyn 29. nov, som blir cd13, så håper det er et fint og modent egg som dukker opp på ultralyden da:love7
 
Last edited:
CD 6
Mensen vil ikke helt slippe taket. To ganger har jeg trodd den er ferdig, men så kommer det litt rosa spotting.

Tok influensavaksine i dag, har ikke merket noen symptomer enda og håper ikke den klusser til ting i syklusen.

Første dag jeg har tatt Solvipect slimløsende hosftesaft. Tok en slurk morgen og kveld.

Blenda el-test. Måtte bare teste selv om det er litt tidlig enda:D
 
CD 13
Eggmåling hos gyn i dag viste et stort og fint egg som kommer til å slippe i løpet av uken:nailbiting:
Slimhinnen hadde bra tykkelse.
Hadde et lite håp når el-slimet kom i går kveld, så var gøy å få bekreftet hos gyn i dag at det faktisk er noe på gang :D
El testen i går kveld hadde bare en svaaaak rosa strek, så håper den blir sterkere snart:woot:
 
CD 17
I går ble jeg først skuffet fordi el-testen på morgenen ikke var blitt noe sterkere. På kvelden tok jeg ny test og plutselig var det noe på gang!:nailbiting:
Har mye kramper og det stikker mest på høyre side.
4E718988-FB29-4AED-8CE5-DDB3A405C4D3.jpeg

El-testene i dag er litt lavere, men skal vente til kvelden og ta en ny.
 
CD 20
Føler meg som et stort spørsmålstegn.
Sist uke:
Mandag - Gyn så et stort fint modent egg på høyre side.
Torsdag: El-test morgen nesten blank, el test kveld tydelig strek.

El-testen ble ikke sterkere, så jeg tenkte kanskje jeg gikk glipp av toppen eller at testene er dårlige…
De beste dagene gikk el-testene opp og ned i styrke.

Lørdag: øme brystvorter, før var det et tegn på el, men forrige runde meg letrozol fikk jeg det samme og da hadde jeg ikke hatt el.

Gyn sa mandag sist uka, at egget kom til å slippe i løpet av uken. Har det sluppet og jeg gikk glipp av det? Arh så frustrerende å ikke vite!

Nå er det ny uke. Enten slapp egget rundt torsdag, som i så fall betyr at jeg er rundt 3-4 dpo eller så slapp det ikke allikevel…
Har øme brystvorter og ekstrem halsbrann i dag:confused:

Blodprøve for å måle progesteron i morgen:nailbiting:
 
CD 23
Blodprøve-resulterer kom inn i dag.
Det viste at på cd21 var progesteron-verdien min 16.
Sist syklus på cd22 viste den 7.

Så vet ikke helt hva det betyr. Har prøvd å lese meg frem på nettsider og forum og sånn jeg forstår det så er det mellom 8,4-67 som er referanseområdet på progesteron etter el:think005

Hvis jeg hadde el, så antar jeg det var på fredag, siden den sterkeste el-testen var på torsdag.
Så da tok jeg tok blodprøven, var jeg i så fall 4 dpo.
Hvis jeg forsto det riktig skal man måle progesteron en uke før ikm, så kanskje blodprøven ble tatt litt for tidlig:confused005
Jeg må ringe og høre med gyn i morgen, men klamrer meg til et lite håp om at el har vært og at jeg i dag er 6 dpo, selv om det virker usannsynlig:sorry:
 
CD 23
Blodprøve-resulterer kom inn i dag.
Det viste at på cd21 var progesteron-verdien min 16.
Sist syklus på cd22 viste den 7.

Så vet ikke helt hva det betyr. Har prøvd å lese meg frem på nettsider og forum og sånn jeg forstår det så er det mellom 8,4-67 som er referanseområdet på progesteron etter el:think005

Hvis jeg hadde el, så antar jeg det var på fredag, siden den sterkeste el-testen var på torsdag.
Så da tok jeg tok blodprøven, var jeg i så fall 4 dpo.
Hvis jeg forsto det riktig skal man måle progesteron en uke før ikm, så kanskje blodprøven ble tatt litt for tidlig:confused005
Jeg må ringe og høre med gyn i morgen, men klamrer meg til et lite håp om at el har vært og at jeg i dag er 6 dpo, selv om det virker usannsynlig:sorry:
Tror over 10 betyr eggløsning. Og at verdien bør være over 20 for å være en god eggløsning hvis du tar blodprøven akkurat syv dager etter eggløsning. Du vet kanskje ikke om den ble tatt syv dager etter nøyaktig hvis du er usikker på el? Men kan virke som du har hatt eggløsning i hvert fall, og hvis det er mer eller mindre enn syv dager siden kan det være du var over 20 på toppen. Jeg hadde verdi på 12 syv dager etter eggløsning og må ta ekstra progesteron.

Hvor stor var follikkelen på ultralyden?
 
Tror over 10 betyr eggløsning. Og at verdien bør være over 20 for å være en god eggløsning hvis du tar blodprøven akkurat syv dager etter eggløsning. Du vet kanskje ikke om den ble tatt syv dager etter nøyaktig hvis du er usikker på el? Men kan virke som du har hatt eggløsning i hvert fall, og hvis det er mer eller mindre enn syv dager siden kan det være du var over 20 på toppen. Jeg hadde verdi på 12 syv dager etter eggløsning og må ta ekstra progesteron.

Hvor stor var follikkelen på ultralyden?

Tusen takk, for at du tok deg tid til å svare meg:Heartred

Ja, jeg er usikker. Men hvis jeg har hatt el, så må det ha vært på fredag og jeg tok blodprøve på tirsdag. Så det betyr at jeg målte progesteron bare 4 dager etter el. Da tok jeg vel blodprøven alt for tidlig, hvis den skal tas 7 dager etter el:confused:

Jeg glemte helt å spør hvor stor follikkelen var. Det er så nytt for meg alt dette :D Selv om jeg har prøvd å bli gravid i 4 år, så er dette kun andre syklusen jeg har fått medisinsk hjelp, så føler meg helt fersk:smiley-ashamed005

Gyn målte follikkelen og sa: «Oi! Ja, denne var stor og fin. Veldig bra! Akkurat sånn den skal være. Den kommer til å slippe i løpet av uken» Jeg burde ha spurt hvor stor den målte:angelic:

Har prøvd å ringe gyn to dager på rad nå for å høre hva hun mener, men hun var ikke på kontoret.

Det hjalp å lese din erfaring med progesteron-måling! Det gav meg et lite håp om at egget har sluppet, men at jeg bare tok blodprøven litt for tidlig. Og jeg tror jeg bommet helt med el-testingen:rolleyes: Får bare vente i spenning å se hva som skjer, og prøve å ringe gyn igjen på mandag:D

:Heartred
 
Tusen takk, for at du tok deg tid til å svare meg:Heartred

Ja, jeg er usikker. Men hvis jeg har hatt el, så må det ha vært på fredag og jeg tok blodprøve på tirsdag. Så det betyr at jeg målte progesteron bare 4 dager etter el. Da tok jeg vel blodprøven alt for tidlig, hvis den skal tas 7 dager etter el:confused:

Jeg glemte helt å spør hvor stor follikkelen var. Det er så nytt for meg alt dette :D Selv om jeg har prøvd å bli gravid i 4 år, så er dette kun andre syklusen jeg har fått medisinsk hjelp, så føler meg helt fersk:smiley-ashamed005

Gyn målte follikkelen og sa: «Oi! Ja, denne var stor og fin. Veldig bra! Akkurat sånn den skal være. Den kommer til å slippe i løpet av uken» Jeg burde ha spurt hvor stor den målte:angelic:

Har prøvd å ringe gyn to dager på rad nå for å høre hva hun mener, men hun var ikke på kontoret.

Det hjalp å lese din erfaring med progesteron-måling! Det gav meg et lite håp om at egget har sluppet, men at jeg bare tok blodprøven litt for tidlig. Og jeg tror jeg bommet helt med el-testingen:rolleyes: Får bare vente i spenning å se hva som skjer, og prøve å ringe gyn igjen på mandag:D

:Heartred
Hvis det blir en neste gang (som jeg håper det ikke blir), så er follikkelen rundt 20 mm når den sprekker og slimhinnen er veldig god hvis den er på 10 mm, men det kan fint gå med 8 mm også. Ved IVF er det noen klinikker som setter inn egg ned til 6,5 mm slimhinne også. Follikkelen vokser gjerne to mm hver andre dag, så hvis den er 18 når du ser det kan man anta eggløsning to dager etterpå. Men det er ikke eksakt vitenskap og de vokser litt i rykk og napp. Min var på 22 mm forrige syklus og da slapp den dagen etter. En annen gang var den på 13 mm og slapp tre dager etter, så det varierer ☺️
 
Hvis det blir en neste gang (som jeg håper det ikke blir), så er follikkelen rundt 20 mm når den sprekker og slimhinnen er veldig god hvis den er på 10 mm, men det kan fint gå med 8 mm også. Ved IVF er det noen klinikker som setter inn egg ned til 6,5 mm slimhinne også. Follikkelen vokser gjerne to mm hver andre dag, så hvis den er 18 når du ser det kan man anta eggløsning to dager etterpå. Men det er ikke eksakt vitenskap og de vokser litt i rykk og napp. Min var på 22 mm forrige syklus og da slapp den dagen etter. En annen gang var den på 13 mm og slapp tre dager etter, så det varierer ☺️

Så interresant! Takk for informasjonen. Da skal jeg spør gyn, hvis jeg noen gang får tak i henne, hvor stor follikken var. Det hadde vært gøy å vite:D
 
Back
Topp