(Over)vekt og sult og sånn

Chevron

Gift med forumet
Julibarna 2019
Juliknøttene 2022
Inspirert av tråden om vektnedgang:

Er vi flere som har slitt med å heller legge på seg for mye i svangerskapet..?
Sliter med ekstrem bekkenløsning og svak rygg, og er avhengig av bevegelse for å holde vekta. Å den komboen gjør bevegelse lite mulig etterhvert.

Har brukt 1,5 år nå med trening og lavkalori for å få bort forrige babyvekt. Klarte det, men vekten fra første svangerskap henger fremdeles på. Vektnedgangen stoppa nemlig med 16 kg igjen :sorry:

Nå som gravid, så kan jeg ikke leve på lavkcal. Men kroppen må gradvis vendes til økt kalorimengde, for å ikke legge alt på seg igjen. Iallefall når jeg allerede har for mye:cool14 Å det at vektnedgangen stoppa var jo kanskje et tegn på sparebluss, som sier noe om at kroppen er veldig klar for å suge til seg kilo igjen! Så må være ekstremt forsiktig:smiley-angelic006

Men ulvehungeren er på plass, å det er en sann lidelse:laughing002 For jeg skal gjøre alt i min makt for å redusere vektoppgangen så ikke tilværelsen blir ulidelig som overvektig i sommervarmen, men hadde glemt HVOR intens den SULTEN er!!!

Er det flere som må være litt forsiktig? Som tygger gulrøtter og ikke kan gi etter for lite hensiktsmessige cravings eller hull i magesekken? #støttegruppe:D:hilarious:
 
:smiley-ashamed008 Uff ja jeg la på meg nærmere 40kg under mine 2 svangerskap :confused2 Fikk vite i det siste svangeskapet at jeg hadde svangeskapdiabetes ca 1,5mnd før termin. Og hadde det helt sikkert under første svangerskap oxo. Så jeg håper virkelig ikke jeg legger på meg så mye denne gangen også :crybaby2 Prøver å ikke overdrive når det kommer til karbohydrater, men er ikke lett. Snakket med jordmor om at jeg skal prøve smartkarbo. Har alltid nøtter liggende om jeg blir fysen på noe .
 
Jeg måtte kutte ut sukker i mai (påvist diabetes 2)
La om kostholdet helt og spiste kun protein, og fiber, unngikk også fett. Ligger på ca 950 kcal i døgnet. Men er mett altså. (Kan av og til gå over normalen for protein).

Det kan vel kalles lavkarbo?

Men hvorfor kan du ikke fortsette å spise lav karbo nå som du er gravid?

Jeg har ikke lyst å endre dietten min selv om at jeg denne uka fikk vite at jeg er helt kvitt diabetes 2 nå.

Jeg sliter veldig med at jeg legger raskt på meg, og det vil jeg ikke nå som jeg endelig var så nær målet mitt.
(Jeg har allerede gått opp 4 kilo, iiiik) jeg prøver å holde meg til grønnsaker som snacks. Prøver :p
 
:smiley-ashamed008 Uff ja jeg la på meg nærmere 40kg under mine 2 svangerskap :confused2 Fikk vite i det siste svangeskapet at jeg hadde svangeskapdiabetes ca 1,5mnd før termin. Og hadde det helt sikkert under første svangerskap oxo. Så jeg håper virkelig ikke jeg legger på meg så mye denne gangen også :crybaby2 Prøver å ikke overdrive når det kommer til karbohydrater, men er ikke lett. Snakket med jordmor om at jeg skal prøve smartkarbo. Har alltid nøtter liggende om jeg blir fysen på noe .

All medfølelse! Gravid og stor er ingen god kombinasjon… Planlegging er absolutt en kjempefordel, å være forberedt:happy: Prøver også å ha de gode alternativene tilgjengelig hele tiden, men det blir vanskeligere når jula kommer:hungover:
 
Jeg måtte kutte ut sukker i mai (påvist diabetes 2)
La om kostholdet helt og spiste kun protein, og fiber, unngikk også fett. Ligger på ca 950 kcal i døgnet. Men er mett altså. (Kan av og til gå over normalen for protein).

Det kan vel kalles lavkarbo?

Men hvorfor kan du ikke fortsette å spise lav karbo nå som du er gravid?

Jeg har ikke lyst å endre dietten min selv om at jeg denne uka fikk vite at jeg er helt kvitt diabetes 2 nå.

Jeg sliter veldig med at jeg legger raskt på meg, og det vil jeg ikke nå som jeg endelig var så nær målet mitt.
(Jeg har allerede gått opp 4 kilo, iiiik) jeg prøver å holde meg til grønnsaker som snacks. Prøver :p

Ikke lavkarbo, men lavkalori :smiley-ashamed004 Lavkarbo gikk jeg opp i vekt av, så prøver ikke det igjen :laughing002
Jeg teller absolutt fremdeles, men opplever at 1500 kalorier er veldig lite, når jeg sikkert skulle ligget på 2000-2500, og sikkert enda mer når jeg både har de ekstra kg pluss er gravid.

Men føler akkurat som deg! Har ikke lyst til å legge på meg igjen, så det blir grønnsaker og begrensing av måltider så godt det går! En dag av gangen, å så må man bare håpe..:scared001

950 kcal? Å du er ikke sulten??:smiley-bounce022 Har justert meg opp til 17-1800, fordelt på fire måltider, å er sulten bare 2 timer etter måltidet, og om kvelden er det ekstrem sult! Men det pleier å roe seg når det blir mindre plass i magen, så må bare holde ut:D
 
Ikke lavkarbo, men lavkalori :smiley-ashamed004 Lavkarbo gikk jeg opp i vekt av, så prøver ikke det igjen :laughing002
Jeg teller absolutt fremdeles, men opplever at 1500 kalorier er veldig lite, når jeg sikkert skulle ligget på 2000-2500, og sikkert enda mer når jeg både har de ekstra kg pluss er gravid.

Men føler akkurat som deg! Har ikke lyst til å legge på meg igjen, så det blir grønnsaker og begrensing av måltider så godt det går! En dag av gangen, å så må man bare håpe..:scared001

950 kcal? Å du er ikke sulten??:smiley-bounce022 Har justert meg opp til 17-1800, fordelt på fire måltider, å er sulten bare 2 timer etter måltidet, og om kvelden er det ekstrem sult! Men det pleier å roe seg når det blir mindre plass i magen, så må bare holde ut:D


Ikke sulten i det hele tatt, sukkersuge forsvant fort også. Spiste kun gresk yougurt, kesam mager, proteinpudding, grønsaker, masse wok typer, fiberknekkebrød, fiber frokosblandig for å ha i yougurten, magert kjøttpålegg, cottagecheese, små mengder syltetøy uten sukker, Omelett (3 eggehviter og 1 plomme), masse ren fisk, Osv....

Når man spiser ting med lite karbohydrater, lite fett. Så kan man spise ganske mye og likevel ikke nå 1000 kcal. Så jeg var mett hele tiden.

Dessverre har jeg blitt slappere med kosten nå pga kvalme og såååå sulten om jeg ikke har spis på 2 timer. :wacky: sto tilogmed opp midt på natten for et par netter siden. Måtte ha mat :bag: er så rart å føle seg mett, men samtidig så sulten.
 
Jeg hadde akkurat gått ned 25kg før jeg ble gravid med første. Da gikk jeg opp 30kg:confused:

På tross av mye turer å slikt etter fødsel så rikket ikke disse seg. Ble gravid med nr2 å fikk svangerskapsdiabetes.
Endte da med å gå for en delvis lavkarbodiett. Det funket frem til fødsel, å jeg la bare på meg 11kg.

Men etter fødsel, på tross av amming la jeg på meg 13kg å var tilbake til litt over høygravidvekt.

Har vippet 5kg opp og ned siden da, å nå er jeg redd jeg eser ut så det virkelig blir helsefarlig. Har derfor bestemt meg for å kjøre mye sunnere matvaner å prøve å bevege meg så mye jeg kan. Høre på kroppen så klart, men ikke kjøre unnskyldninger som jeg er veldig flink til:rolleyes:
 
Jeg måtte kutte ut sukker i mai (påvist diabetes 2)
La om kostholdet helt og spiste kun protein, og fiber, unngikk også fett. Ligger på ca 950 kcal i døgnet. Men er mett altså. (Kan av og til gå over normalen for protein).

Det kan vel kalles lavkarbo?

Men hvorfor kan du ikke fortsette å spise lav karbo nå som du er gravid?

Jeg har ikke lyst å endre dietten min selv om at jeg denne uka fikk vite at jeg er helt kvitt diabetes 2 nå.

Jeg sliter veldig med at jeg legger raskt på meg, og det vil jeg ikke nå som jeg endelig var så nær målet mitt.
(Jeg har allerede gått opp 4 kilo, iiiik) jeg prøver å holde meg til grønnsaker som snacks. Prøver :p
Sniker
Man bør ikke gå på lavkarbo som gravid fordi man ikke vet hvordan ketose påvirker baby :)
 
Sniker
Man bør ikke gå på lavkarbo som gravid fordi man ikke vet hvordan ketose påvirker baby :)

Kan spise lavkarbo uten å være i ketose da, spørs hvor lite karbohydrater man spiser og hvor lett man kommer i ketose.
 
Ikke sulten i det hele tatt, sukkersuge forsvant fort også. Spiste kun gresk yougurt, kesam mager, proteinpudding, grønsaker, masse wok typer, fiberknekkebrød, fiber frokosblandig for å ha i yougurten, magert kjøttpålegg, cottagecheese, små mengder syltetøy uten sukker, Omelett (3 eggehviter og 1 plomme), masse ren fisk, Osv....

Når man spiser ting med lite karbohydrater, lite fett. Så kan man spise ganske mye og likevel ikke nå 1000 kcal. Så jeg var mett hele tiden.

Dessverre har jeg blitt slappere med kosten nå pga kvalme og såååå sulten om jeg ikke har spis på 2 timer. :wacky: sto tilogmed opp midt på natten for et par netter siden. Måtte ha mat :bag: er så rart å føle seg mett, men samtidig så sulten.

Så herlig å lese når et opplegg som funker for noen! Da har du uansett en fin rutine å falle tilbake på - om ulvehungeren gir seg:joyful:

Det er rart å være så overstyrt ja, for jeg vet også hva som er nok mat for meg nå etterhvert, men det protesteres bare så kraftig på innsiden:hilarious: Lagde forøvrig tunfiskrøre og knekkebrød til middag, å da ble jeg endelig mett! Men nå er jeg småuggen fordi det enten ble for mye eller var feil. Så her blir man liksom uvel på en eller annen måte, uansett hva jeg gjør:hilarious:
 
Jeg hadde akkurat gått ned 25kg før jeg ble gravid med første. Da gikk jeg opp 30kg:confused:

På tross av mye turer å slikt etter fødsel så rikket ikke disse seg. Ble gravid med nr2 å fikk svangerskapsdiabetes.
Endte da med å gå for en delvis lavkarbodiett. Det funket frem til fødsel, å jeg la bare på meg 11kg.

Men etter fødsel, på tross av amming la jeg på meg 13kg å var tilbake til litt over høygravidvekt.

Har vippet 5kg opp og ned siden da, å nå er jeg redd jeg eser ut så det virkelig blir helsefarlig. Har derfor bestemt meg for å kjøre mye sunnere matvaner å prøve å bevege meg så mye jeg kan. Høre på kroppen så klart, men ikke kjøre unnskyldninger som jeg er veldig flink til:rolleyes:

Det er så frustrende å måtte slite med det på toppen av alt med et svangerskap som allerede er tungt.. Men samtidig litt fint å vite at vi er flere:love017

Har bestemt at ikke en eneste unnskyldning gjelder, å at hver dag må ha samme regime, uansett julaften, bursdag, lørdag osv. For vekta som kommer på, vil jeg ikke kunne få av igjen sånn midt i svangerskapet med BL og invaliditet. Så da må jeg bare sulte da, så lenge jeg vet at jeg får i leg nok mat, å så blir belønningen forhåpentligvis bedre fysisk helse siste halvdel av svangerskapet *krysser alt som kan krysses*:D (Problemet oppstår om kvalmen kommer, men har bestilt et svangerskap uten det, så satser på at det innfris :laughing002)

Så da satser vi på fine uker uten en eneste unnskyldning da :laughing002
 
Sniker
Man bør ikke gå på lavkarbo som gravid fordi man ikke vet hvordan ketose påvirker baby :)


Tror ikke ketose er noe problem for meg. Jeg spiser potet, ris etc. Selv om jeg ikke tar MEST av det på tallerken. Søndagsfrokost kan jeg gjerne kose meg med et lyst rundstykke.

Jeg kuttet ut sukker og reduserte karbohydrater. La meg bare til en sunnere vane. ;)

Dessverre innsisterer bøllefrøet på at jeg spiser nudler og mc'n cheese for tiden. Hvorav jeg har gått opp 4/5 kilo på 3 uker :p Det er slike ting jeg må være forsiktig med nå som jeg er sulten heeeele tiden.
 
Så herlig å lese når et opplegg som funker for noen! Da har du uansett en fin rutine å falle tilbake på - om ulvehungeren gir seg:joyful:

Det er rart å være så overstyrt ja, for jeg vet også hva som er nok mat for meg nå etterhvert, men det protesteres bare så kraftig på innsiden:hilarious: Lagde forøvrig tunfiskrøre og knekkebrød til middag, å da ble jeg endelig mett! Men nå er jeg småuggen fordi det enten ble for mye eller var feil. Så her blir man liksom uvel på en eller annen måte, uansett hva jeg gjør:hilarious:


Haha, ja jeg prøvde meg på sylteagurk for å se om det hjalp. Var godt men, stoppet der.
Elsker å wokke grønnsaker/salat så tror jeg må bare ha det lett tilgjengelig.
 
Kjenner og på den samme sulten og er litt god i kantene fra før av, men har ikke sjans å kjempe både mot sulten og kvalmen da mat er løsningen på kvalmen for min del:bag:
 
Å herlighet, nå altså! Formen er oppgradert - evt nedgradert, til å ha det som en sånn medium dagen-derpå-følelse konstant! Ikke direkte kvalm, ikke direkte dårlig, men uggen og grønn i magen liksom..?

Å da er det jo ikke rart at cravingen for everything crap er det som frister, og i hovedsetet står smelta ost!!! :smiley-bounce022 Min største fiende i livet!

Vet jo at det er her unnskyldningene kommer og egensympatien sprekker alle gode planer, så her snakker vi viljestyrke på et nytt nivå. Iallefall idag:D (Feirer alle små seire, inkl det å straks være vitne til mannen som spiser rullekebab:joyful:)
 
Jeg gikk opp 25 kg første svangerskap, gikk ikke ned noe før 2.. gikk da heldigvis bare oppe 4 kg. Akkurat slanket meg 20kg siden mars, så håper på å ikke gå opp så mye :p
 
Back
Topp