Stans i utviklingen - egg eller sperm problem?

Frk.G

Glad i forumet
Assistert-jentene
Ved kontakt med IVF Serum i Aten ifm. mensprøve som vi sendte ned dit, så var legen der veldig interessert i å vite på hvilke dager eggene som ble befruktet stanset å utvikle seg. Dette pga. at det kunne indikere om det var et problem med egg eller sperm basert på hvilke dager utviklingen stoppet opp.
Noen her inne som husker/har hørt om hvilke dager som gjaldt egg og hvilke som gjaldt sperm? Klarer selvfølgelig ikke å huske dette.
Grunnen til at jeg lurer er fordi vi vurdere en såkalt DNA-skade spermtest hos Medicus. Av 8 egg ut sist, ble 5 befruktet. Alle eggene stanset utviklingen på dag 2, og forsøket ble avbrutt...
Takknemlig for alle svar:notworthy
 
Dytter på denne igjen og håper det er noen kloke hoder som kan svare
 
Jeg fant denne artikkelen: https://www.remembryo.com/embryo-arrest/

Har ikke lest hele, men står blant annet:

"The sperm fertilizes the egg and forms the embryo. More specifically, it’s forms the Genome
(The genome is the complete set of all the genes/chromosomes/DNA in an organism. Every cell has this complete set of DNA that gives it instructions for life.)
of the embryo. This is the embryo’s complete set of DNA and it includes all instructions for its life.

The embryo’s Genome isn’t actually turned on until about Day 3 when the embryo has about 8 cells (Hanna et al. 2018).

Until this point, the embryo relies on stored maternal factors in the egg, kind of like when your parents would go away for the weekend and leave the fridge stocked with goodies.

Because the embryo’s DNA isn’t active yet, it can’t make it’s own factors, so it needs to rely on stored maternal factors. The oocyte is very responsible!"
 
Dytter på denne igjen og håper det er noen kloke hoder som kan svare

Heisann :) lege fra St Olavs sa litt om det til oss. Hun sa at når det er manglende utvikling frem til dag 3 så er det egget, etter dag 3 så er det ofte sædcellen. Virker som det stemmer med info til Timi.

Jeg vil tro virkeligheten kan være litt mer nyansert og at legen sa det fordi det stemte med hennes mening om oss.

Første gang vi opplevde 100% stans tenkte vi at det kunne være tilfeldig / uheldig. Etter den andre gangen kunne vi lettere se at det var et mønster for å mislykkes. Vanskelig å si ut i fra data til bare en syklus. Det kan jo være en uheldig gjeng med egg/sperm?

Håper virkelig at testene gir deg svarene du er ute etter ❤️
 
Vi ble anbefalt den sædprøven mtp DNA skade hos Medicus og venter nå på svar på denne. Vi får fine embryo og alt ser tipp topp ut når de settes inn (blastoer), men har foreløpig til gode å se de berømte to stekene. På bakgrunn av at noe tydeligvis stopper opp tidlig i utviklingen (men etter blastostadiet) mistenkte embryologene dna skade på sædcellene.
 
Jeg fant denne artikkelen: https://www.remembryo.com/embryo-arrest/

Har ikke lest hele, men står blant annet:

"The sperm fertilizes the egg and forms the embryo. More specifically, it’s forms the Genome
(The genome is the complete set of all the genes/chromosomes/DNA in an organism. Every cell has this complete set of DNA that gives it instructions for life.)
of the embryo. This is the embryo’s complete set of DNA and it includes all instructions for its life.

The embryo’s Genome isn’t actually turned on until about Day 3 when the embryo has about 8 cells (Hanna et al. 2018).

Until this point, the embryo relies on stored maternal factors in the egg, kind of like when your parents would go away for the weekend and leave the fridge stocked with goodies.

Because the embryo’s DNA isn’t active yet, it can’t make it’s own factors, so it needs to rely on stored maternal factors. The oocyte is very responsible!"

Takk for svar:bookworm: Det stemmer med de artiklene jeg fant om emnet på nettet også. Er nå igang med prosjekt forbedring eggkvalitet (tar q10, melatonin, vitamin e og tran hver dag) før neste forsøk i januar. Krysser fingrene!
 

Vedlegg

  • Screenshot_20211125-143328_Drive.jpg
    Screenshot_20211125-143328_Drive.jpg
    753,7 KB · Visninger: 54
Heisann :) lege fra St Olavs sa litt om det til oss. Hun sa at når det er manglende utvikling frem til dag 3 så er det egget, etter dag 3 så er det ofte sædcellen. Virker som det stemmer med info til Timi.

Jeg vil tro virkeligheten kan være litt mer nyansert og at legen sa det fordi det stemte med hennes mening om oss.

Første gang vi opplevde 100% stans tenkte vi at det kunne være tilfeldig / uheldig. Etter den andre gangen kunne vi lettere se at det var et mønster for å mislykkes. Vanskelig å si ut i fra data til bare en syklus. Det kan jo være en uheldig gjeng med egg/sperm?

Håper virkelig at testene gir deg svarene du er ute etter ❤️

Hei! Stemmer også med det jeg fant ut, så nå er prosjekt forbedring av eggkvalitet igang;) takk for at du svarte:angelic:
 
Vi ble anbefalt den sædprøven mtp DNA skade hos Medicus og venter nå på svar på denne. Vi får fine embryo og alt ser tipp topp ut når de settes inn (blastoer), men har foreløpig til gode å se de berømte to stekene. På bakgrunn av at noe tydeligvis stopper opp tidlig i utviklingen (men etter blastostadiet) mistenkte embryologene dna skade på sædcellene.

Aha, blir spennende å få svar! Vet du hva veien videre blir for dere om det viser seg at det er dna skade? Masse lykke til!
Her har vi kun fått dyrket til blastocyst 2 ganger av totalt 23 befruktede egg i 3 forskjellige forsøk, så derfor jeg er litt interessert i hva som hindrer utvikling, og om det er egg eller sperm som er problemet :bookworm:
 
Takk for svar:bookworm: Det stemmer med de artiklene jeg fant om emnet på nettet også. Er nå igang med prosjekt forbedring eggkvalitet (tar q10, melatonin, vitamin e og tran hver dag) før neste forsøk i januar. Krysser fingrene!
Håper det har effekt! Krysser fingrene :)
 
Aha, blir spennende å få svar! Vet du hva veien videre blir for dere om det viser seg at det er dna skade? Masse lykke til!
Her har vi kun fått dyrket til blastocyst 2 ganger av totalt 23 befruktede egg i 3 forskjellige forsøk, så derfor jeg er litt interessert i hva som hindrer utvikling, og om det er egg eller sperm som er problemet :bookworm:
Ja, det blir veldig spennende! Håper jo på at de finner noe feil. Litt rart kanskje, men blir sprø av å være uforklarlig infertil. Dersom det viser dna skade vil de hente ut sædcellene med en nål fra testiklene (tese?) og gjøre icsi på neste forsøk. På tide at mannen også får litt nåler stukket inn i de edle delene tenker nå jeg :hilarious:
 
Ja, det blir veldig spennende! Håper jo på at de finner noe feil. Litt rart kanskje, men blir sprø av å være uforklarlig infertil. Dersom det viser dna skade vil de hente ut sædcellene med en nål fra testiklene (tese?) og gjøre icsi på neste forsøk. På tide at mannen også får litt nåler stukket inn i de edle delene tenker nå jeg :hilarious:

Jeg skjønner veldig godt den følelsen av å være uforklarlig infertil, hater den selv. Håper dere finner ut av det, og at det er det som skal til for dere:joyful:
 
Takk for lenken! Jeg har kjøpt noen runder av disse uniquinol-pillene nå som forberedelse til forsøk, men aldri funnet dem så billig. Fortsatt dyrt må jeg si, men vel verdt å prøve utfra det jeg har lest.

De har billigere på iherb. Frakt er dyrt, men om man kjøper for flere mange mnd kan det lønne seg :)
 
hei:) jeg lurer på hvilken q10 du bruker da det er 2 forskjellige :) tror det er den quinol som skal være best om jeg ikke tar feil :)

Ser du har fått mange svar. Jeg tar BioActive uniqinol 100 mg. Tar 4 tabletter daglig, 2 til frokost og 2 til lunsj. Den er dessverre dyr...
 
hei:) jeg lurer på hvilken q10 du bruker da det er 2 forskjellige :) tror det er den quinol som skal være best om jeg ikke tar feil :)

Hei,

Q10 er best kjent som ubiquinon. Det er den eneste typen av Q10 som har eksistert som kosttilskudd siden de første Q10-preparatene ble innført i Europa straks etter 1990. Globalt har ubiqinon også vært den eneste formen av Q10 der effekten er dokumentert i vitenskaplige studier, fram til ubiqinol kom på markedet. Ubiqinol, den reduserte formen av Q10, kom først ut på markedet i 2006. Siden da har ubiqinol blitt markedsført som aktivt Q10, på tross av at det ikke er mer aktivt enn ubiqinon. Det finnes få vitenskaplige studier på ubiqinol, nesten all dokumentasjon om forebyggende bruk og behandling av Q10-mangel er utført med ubiqinon, dette inkluderer studier med Bio-Qinon.

De to formene av Q10 har imidlertid ganske ulike roller i kroppen. Ubiqinol donerer elektroner, mens ubiqinon mottar elektroner. Ubiqinol har en viktig funksjon som antioksidant i kroppen. I cellenes energiproduserende mitokondrier veksler de to formene hele tiden fra den ene formen til den andre - det vil si fra den oksiderte til den reduserte formen, og tilbake igjen. Derfor kan man ikke si at en form av Q10 er mer aktiv eller mer viktig enn den andre. Preparat med ubiqinol er vanligvis dyrere enn preparat med ubiqinon.

For å lære mer om Bio-Qinon Active Q10 Gold 100 mg besøk gjerne vår hjemmeside: https://www.pharmanord.no/produkter/bio-qinon-q10-gold-100mg

Kan anbefale å se denne filmen også: https://www.youtube.com/watch?v=08BzN2IFTMI

Håper dette var til hjelp:)

Mvh.
Pharma Nord Norge AS
 
Har fått svar på denne prøven fra Medicus. Alle verdier var helt på grensa og en av verdiene utenfor referanseverdien. Altså dna-skader på sædcellene. Fikk anbefalt div livsstilsendringer for mannen (spise sunt, drikke lite alkohol, være aktiv osv). Selv føler jeg han lever ganske sunt og aktivt fra før, men kanskje det kan hjelpe litt uansett. De anbefalte oss icsi, så da er det det som blir veien videre :bookworm: endelig har vi funnet årsaken til barnløsheten vår.. Vet bare ikke helt hva jeg skal føle om det enda.. Må snakke med klinikken selv:sorry:
 
Back
Topp