Barseltid midt i fellesferien

Maaadde

Forelsket i forumet
Mailykken 2025
Jeg har allerede en son er 4år, og siden vi har termin i juli, blir det vel mange som da har termin i felles ferien. Hva er deres tanker med å gå rundt med flere små rundt dere samtidig som dere bærer på en nyfødt? Blir sikkert kjempe fint altså, men kjenner litt at tanken stresser meg :wacky:

Det har jeg ikke tenkt så mye på! Men er sammen med en lærer med lang sommerferie, så da regner jeg med at han tar seg av han på da 2,5 år. Mulig vi planlegger slik at vi tar bhg-ferie mot slutten av juli, sånn at baby med termin 8.juli rekker å komme først. Regner med det blir fødsel før termin igjen, så da blir det nok junibaby.

Da tenker jeg at jeg får masse hjelp fra de store barna. Yngste her er 8 så jeg tenker det går supert for vår del. :happy: Men tenker at for de med yngre barn så går det helt fint. Vi tilpasser oss.

Jeg har tenkt det er fordeler og ulemper rundt det. Nå har vi riktig nok en stor som vil være 10 år neste sommer, men av erfaring kreves det en del ekstra oppmerksomhet i ferier hvor barnets venner ikke nødvendigvis er hjemme og tilgjengelig. Så kan se for meg det kan være utfordrende. Samtidig er jeg redd jeg får litt dårlig samvittighet for å ikke kunne finne på like mange morsomme ting i barnets sommerfeire som vi pleier. Fordelen er jo om mannen får kombinert fødselsperm med ferie, så får vi mange uker sammen i starten (og vet jo at han og 10 åringen kommer til å finne på morsomme ting sammen som kanskje ikke jeg og mini får vært med på). :happy:
Det jeg gruer meg mest til er å føde under ferieavvilkling på fødeavdelingen:nailbiting:

Oi, det har jeg ikke tenkt på :nailbiting: har ei på 3.5 nå... det blir jo.... spennende... :wideyed: månedskort på lekeland? Bur i hagen? :dance008

Vår barnehage har åpent om sommeren (de slår sammen de 3 nærmeste) så 3 åringen blir nok i sommerbarnehagen de 2 første ukene i juli og ferie seint:happy:

Det har jeg ikke tenkt på, men mistenker at vi prøver å legge ferien til mannen like etter hans to ukers permisjon slik at jeg får mest mulig avlastning. Har heldigvis også foreldre og søster i byen som er tilgjengelige for litt hjelp.

Har virkelig ikke tenkt på dette! Men har heller ingen forventning om å gå veien ut, forventer vel (helst) juni eller en maibaby her

Spørs når babyen melder sin ankomst, eller ikke melder sin ankomst o_O Sist gikk jeg 12 dager på overtid, og baby kom med igangsetting. Men samboer har ‘sen-ferie’ så det passer bra.

Obs! Skulle baby komme midt i ferien til fedrene, så har far krav på å få tilbake disse feriedagene senere :) Ferieloven §9 «Faller permisjonstid som nevnt i første ledd sammen med allerede fastsatt ferie, kan arbeidstaker kreve utsettelse av de virkedager ferie som er blitt omfattet av permisjonstiden.»

Blir min femte (og siste) så har litt av hvert å holde på med :hilarious: er egentlig ganske fornøyd med slutten av juli så rekker jeg å gå ut i ferie før jeg får baby. Synes det passer perfekt! Men kommer jo til å bli en del å henge fingrene i da! :D

Har foreløpig termin 11 juli, noe som stresser meg litt mtp ferieavvikling på sykehuset. Jordmødrene strever jo allerede, med både lange vakter og for få ressurser.

Ellers ser jeg for meg at det blir litt kaos på hjemmefronten, da minstemor er 2,5 år da og barnehagen er stengt. Satser på at storesøster har lyst til å ta sin del av ferien hos oss da, så får vi et par ekstra armer og så er det selvfølgelig veldig kos å ha hele familien samlet i en sånn tid !

Har ingen fra før å tenke på, men har tenkt en del på dette med sykehus, fødeavdeling og ferieavvikling...
Hører jo at det periodevis på sykehusene er krise midt i fellesferier o.l, det kjenner jeg litt på merker jeg :p
Nå bor jeg heldigvis ikke på et mindre sted, så jeg skal forsåvidt være godt fornøyd med at vi faktisk har sykehus i nærheten hele året, men tanken om å være pasient på «feil» tid har streifet meg mer enn en gang. Som førstegangsfødende så er jo alt ekstremt ukjent og...

Jeg har et barn fra før som er født i juli. Det værste var varmen! Høygravid og nylig født midt på sommeren var ganske pyton! Stå å stresse med sprengte pupper og svetta som rant:woot: så i år blir det innkjøp av A/C!

Jeg har termin 4/4, men med min historikk regner jeg med at barnet i det minste kommer i juni, hvis ikke mai. Da får vi litt tid hjemme først, er litt usikker på om vi skal planlegge noen ferie i det hele tatt, eller bare ta det som det kommer med å dra på hytta når den blir ledig f eks.

Har også termin midt i fellesferien så jeg tenker at det skal gå fint siden mannen også et hjemme i 2 uker etter fødsel + ferie regner jeg med. Første ble født i starten av august så det var mye vikarer på sykehuset, men hadde fin opplevelse uansett. Ble mest irritert for at jeg fikk en dansk vikar, som var veldig grei da. Men når riene var skikkelig ille og hun snakker dansk som jeg ikke skjønner mye av :p det var litt krise, hehe :rolleyes:

Tenker at det er positivt. Mannen, besteforeldre og mange andre har ferie. Mere hjelp tilgjengelig.
Har selv tidligere vært alenemor med nyfødt baby og to søsken, så denne gangen blir det luksus.

Blir verre med varmen. Har et juni og et august barn fra før, og jeg husker hvordan kroppen ble full i vann. Crocs var det eneste som funket.

Lykken blir større enn alt det andre. :Heartbigred

Tenker at det bare blir fint jeg igrunn :) Regner med samboeren tar ferie rundt den tiden slik at vi begge kan ha litt alenetid med storesøster, samt at vi også får vært sammen alle fire :Heartred Tror det er bra for kommende storesøster å være hjemme slik at hun føler seg inkludert og får tid til å bli kjent osv. Også er termin 24.juli, så er ikke mange dagene før bhg åpner igjen heller.

Mulig jeg har et altfor optimistisk syn på det men… laughing6 Tiden får vise!

Vi kan velge selv når barna skal ha sommerferie, side de bare slår sammen barnehagene her om sommeren for de barna som er der. Såå, da kan jo barna gå i bhg, og vi kan ta ferie på et tidligere/senere tidspunkt. Jeg forventer jo ikke å gå helt til 4. juli, men spørsmål om evt prematuritet, hvor prematur og hensyn som må tas er jo usikkert... Kanskje ta litt sen ferie, slik at vi får vært en del hjemme med minste før vi alle tar ferie..

Kjenner jeg gruer meg litt da jeg ble glemt ut på fødeavdelingen om vinteren sist… hvordan skal det nå gå med juli… jeg har termin 2 juli ca. Tenker ta ferien etter 2-3 uker. Da er vi akkurat innenfor barnehagens krav.

Har termin 2. Juli og tenker bare positivt om at det blir rett før fellesferien og i skoleferien. Har et barn på 10år fra tidligere, tenker det blir fint at vi alle får mye tid sammen i sommerferien, for å bli kjent med den nye tilværelsen, ingen lekser å gjøre og heller ingen faste aktiviteter i ferien som vi må stresse oss til. Og samboer blir jo også mye lengre hjemme grunnet det blir ferie uker rett etter de første 14dagen som han har hjemme etter fødselen

Selvfølgelig kan det kanskje bli litt "kjedelig" til tider for han på 10år med tanke på at kanskje ikke alt er ikke like enkelt å gjennomføre som vi tidligere har gjort i feriene, men så har jo alle andre rundt oss ferie også i juli så da får vi nokk masse hjelp både men den lille og den store Så dette tror jeg blir bra
Optimist Til Det Motsatte Er Bevist

Og første barn ble født på vinteren, masse snø og kulde ❄, så nå gleeeeder jeg meg til å kunne nyte sommeren og høsten med trilleturer ☀️

Back
Topp