Fast føde

JuliiiMamma

Forumet er livet
Vi som prøver :)
Juligull2021
Vi har i dag begynt med å gi lille litt smaksprøver. Men så har jeg blandet most banan med morsmelk og en annen skål med most potet med morsmelk. Men blir jo veldig usikker på om hvor lenge dette holder seg i kjøleskapet :wideyed: skal man gå etter hvor lenge morsmelken kan holde seg i kjøleskapet (som da er 4-6 dager) mens potet holder seg jo gjerne holde seg i 2 dager i kjøleskapet, men hva med når grønnsak etc er blandetnmed morsmelk.

hvordan er det dette med blant annet pære? Kan dette gis ved 4 måneder, eller må dette ventes med til 6 måneder.

Håper noen skjønte hva jeg mente og kan gi meg noen gode svar :)
 
Jeg ville ikke blandet i morsmelk, men kun gitt ren frukt eller grønnsaksmos. Bruk gjerne «søte grønnsaker» som gulrot og søtpotet. Det liker de aller fleste og er ikke så altfor ille for magen. Du kan gi all type frukt, men pass på at eks banan kan være litt hard for magen. Velg godt moden frukt og gjerne blandet i litt sviskemos for å hjelpe tarmsystemet litt.
 
Jeg ville ikke blandet i morsmelk, men kun gitt ren frukt eller grønnsaksmos. Bruk gjerne «søte grønnsaker» som gulrot og søtpotet. Det liker de aller fleste og er ikke så altfor ille for magen. Du kan gi all type frukt, men pass på at eks banan kan være litt hard for magen. Velg godt moden frukt og gjerne blandet i litt sviskemos for å hjelpe tarmsystemet litt.


Hva skal brukes istedenfor morsmelk da?? Med tanke på når man moser potet så blir denne veldig fast. Det er vell ikke det beste å vende lille over på annen mat med det samme.


trodde ikke svisker kunne gis ved 4 måneder, men ved 6 måneder.

er det noe frukt som skal kokes?? Lest på nettet at det meste av frukt skal kokes, men står lite om hvorfor det skal det.

Føler jeg ikke blir helt klok på dette :wacky:
 
Du blander inn vann eller litt olje eller melkefritt smør i Mos :)
Eller så kan du blande inn morsmelk rett før servering, men ikke morsmelk i det som skal lagres i kjøleskap, da det gir veldig kort holdbarhet og morsmelk starter netbrytningsprosess veldig fort. Ved 4 mnd er det jo mest snakk om at de skal få små smaksprøver.
Jeg har aldri hørt at frukt skal kokes, må vel bare være for at du skal få most det? :)
Ellers har jeg heller ikke hørt at svisker må vente til etter 6 mnd. Her er det info om fast føde og mat du skal unngå.
https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/spedbarn/
 
Hva skal brukes istedenfor morsmelk da?? Med tanke på når man moser potet så blir denne veldig fast. Det er vell ikke det beste å vende lille over på annen mat med det samme.


trodde ikke svisker kunne gis ved 4 måneder, men ved 6 måneder.

er det noe frukt som skal kokes?? Lest på nettet at det meste av frukt skal kokes, men står lite om hvorfor det skal det.

Føler jeg ikke blir helt klok på dette :wacky:

frukt kokes kun for at de skal bli mye nok til å moses. Frossne bær fra butikken derimot skal alltid kokes fordi de kan inneholde bla norovirus og hepatitt A. Svisker kan fint gis ved 4 mnd.

Det meste kan egentlig gis fra 4 mnd, men det er best for magen å starte forsiktig med mat som fordøyes lett så tarmsystemet vender seg til fastføde. Som veivalsa skriver blander du inn vann (gjerne kokevannet hvis du koker i kjele), olje eller smør til passe konsistens. Det er kun snakk om små smaksprøver i starten og det går derfor helt fint å ikke blande inn morsmelk, men hvis du vil det bør du som veivalsa også skriver blande inn det ved servering.
 
Du blander inn vann eller litt olje eller melkefritt smør i Mos :)
Eller så kan du blande inn morsmelk rett før servering, men ikke morsmelk i det som skal lagres i kjøleskap, da det gir veldig kort holdbarhet og morsmelk starter netbrytningsprosess veldig fort. Ved 4 mnd er det jo mest snakk om at de skal få små smaksprøver.
Jeg har aldri hørt at frukt skal kokes, må vel bare være for at du skal få most det? :)
Ellers har jeg heller ikke hørt at svisker må vente til etter 6 mnd. Her er det info om fast føde og mat du skal unngå.
https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/spedbarn/



Da skjønner jeg litt mer. Men lurer da på hvor lenge den potet blandet med morsmelk holder seg. Typ holder den seg i dag til tross for å ha blandet potet og morsmelk i går??
 
frukt kokes kun for at de skal bli mye nok til å moses. Frossne bær fra butikken derimot skal alltid kokes fordi de kan inneholde bla norovirus og hepatitt A. Svisker kan fint gis ved 4 mnd.

Det meste kan egentlig gis fra 4 mnd, men det er best for magen å starte forsiktig med mat som fordøyes lett så tarmsystemet vender seg til fastføde. Som veivalsa skriver blander du inn vann (gjerne kokevannet hvis du koker i kjele), olje eller smør til passe konsistens. Det er kun snakk om små smaksprøver i starten og det går derfor helt fint å ikke blande inn morsmelk, men hvis du vil det bør du som veivalsa også skriver blande inn det ved servering.


Var selv på tanken at det er derfor frukten skulle kokes :p ble usikker så tenkte det var bedre å heller spørre enn å klø seg i hue.

Er holdbarheten lengre hvis det blsndes olje med potet enn hvis det blandes med morsmelk??
 
Da skjønner jeg litt mer. Men lurer da på hvor lenge den potet blandet med morsmelk holder seg. Typ holder den seg i dag til tross for å ha blandet potet og morsmelk i går??
Det var i går holder seg sikkert i dag om du har hatt det i kjøleskap.
Jeg lager ny mat hver dag eller bruker rester kan holde seg 2-3 dager i kjøleskap. Hvis du bare skal ha en bitteliten bit til smaksprøver kan du heller lage mye og fryse i store isbitformer :)
 
Det var i går holder seg sikkert i dag om du har hatt det i kjøleskap.
Jeg lager ny mat hver dag eller bruker rester kan holde seg 2-3 dager i kjøleskap. Hvis du bare skal ha en bitteliten bit til smaksprøver kan du heller lage mye og fryse i store isbitformer :)


Ja, ble satt relativt fort i kjøleskap.

hvordan reagerer lille hos dere når ting er fryst? :)
 
Kan ikke huske at hun har brydd seg noe om det - maten varmes opp uansett :)


Så lille spiser det ikke som typ is?? Har sett andre har gjort dette og da spiser babyen det som en is ikke måltid. Hvis du skjønner hva jeg mener :p:p
 
Så lille spiser det ikke som typ is?? Har sett andre har gjort dette og da spiser babyen det som en is ikke måltid. Hvis du skjønner hva jeg mener :p:p

Nei, ikke hvis det er middagsmat liksom :p Da er det fordi det er fryst smoothie. Tror nok de fleste babyer foretrekker at man varmer opp type grønnsaksmoser, og om det er frukt så har jeg latt dte bli romtemperert. Men fryst fruktmos bruker jeg mest i grøten, har en isbit i varm grøt, så smelter den og grøten er spiseklar i temperatur :)
 
Var selv på tanken at det er derfor frukten skulle kokes :p ble usikker så tenkte det var bedre å heller spørre enn å klø seg i hue.

Er holdbarheten lengre hvis det blsndes olje med potet enn hvis det blandes med morsmelk??

ja holdbarheten er mye lenger hvis du blander med olje. Har hatt mos i 4-5 dager i kjøleskap uten problem. Men som veivalsa skriver går det fint ann å fryse. Mine 3 har ikke brydd seg om det. Har smakt på det selv og jeg smaker ikke forskjell. Kan bli litt mer vannete i utseende, men smaken er den samme. Mine har ikke vært så sære på temperatur med iskald mat det ville de ikke ha.
 
Morsmelk bryter ned maten, så det bør du unngå å ha i maten som du skal lagre. Du kan ha det i rett før servering, men er egentlig ikke noe poeng i det
 
Ang holdbarhet, er det 3 dagar i kjøleskap og 3 mnd i frys, som er anbefalt når det kjem til barnemat.

Morsmelk bør man ikkje ha i før rett før servering, ellers endar det meste opp som suppe.

Mumsformini på Instagram har mange gode forslag til smaksprøver frå 4 mnd.
Både svisker og tørka mango og aprikos la eg i vatn over natta, før eg kokte og mosa. Kun det med e220(???) som må leggast i vatn, men føler det får ein litt finare konsistens, så eg legg det i vatn uansett.
Her lagde eg ovnsbakt pære med muskat og kardemomme, som så vart mosa, til mini når han var 4 mnd. Det likte han veldig godt! :joyful:
 
Back
Topp