Trøtt baby.....

abrakad

Forelsket i forumet
Flere med trøtte babyer her som kan "roe" meg litt ned? Lille sover mellom 12 og 13 timer hver natt. Virker som han sover godt og er ikke våken så vitt jeg vet - har baby sitter med kamera inn på vårt rom (han ligger på eget). Baby er 11 mnd
Når vi står opp på morgenen er han smørblid! Spiser frokost og drikker godt. Ca en time etter at han har våknet er han trøtt igjen, gnur seg i øynene og sutrer, blir klengete. Samme gjelder etter dupp. Uansett om han har sovet 30 min eller 2 timer er han trøtt ca en time etter han har våknet. Jeg har tatt det opp både med hs, lege og barnelege. Ingen hadde noe bekymring da de stadig lærer nye ting men ingen av mine venner med barn har opplevd dette.
Har prøvd rolig lek, fartsfylt lek, trilletur, ut i frisk luft, kjøre bil osvosv men utfallet er det samme. Jeg prøver å følge de såkalte "wake Windows" men jeg har ikke sjans i havet å holde han våken i 4-5 timer som wake Windows anbefaler.. Flere? :dead:
 
Last edited:
Hvor gammel er han?
Tror ikke de generelle rådene fra disse søvnekspertene på insta ol. er likt for alle barn :)
Min klarer heller ikke å være våken så lenge som de mener hun skal i forhold til sin alder. Vi prøver å strekke på våkentiden ,men vi kjenner henne og ser når hun er trøtt :)
Poenget med wake window er vel an ungen skal være trøtt nok til å sove lenge nok :)
 
Hvor gammel er han?
Tror ikke de generelle rådene fra disse søvnekspertene på insta ol. er likt for alle barn :)
Min klarer heller ikke å være våken så lenge som de mener hun skal i forhold til sin alder. Vi prøver å strekke på våkentiden ,men vi kjenner henne og ser når hun er trøtt :)
Poenget med wake window er vel an ungen skal være trøtt nok til å sove lenge nok :)
Oi, glemte å skrive det :joyful: er endret nå. Han er 11 mnd
 
Babyer er veldig forskjellige. Det er også sånn at søvn avler søvn, så har man en baby som sovner lett så sover de gjerne mye. Så lenge babyen/barnet utvikler seg som det skal er det ingen problemer med at de sover mye.
 
Ja det vil jeg tro. Har vært hos lege og hs flere ganger men de sier at de tar ikke blodprøve av så små barn når de følger kurven sin :meh:

genrelt er alt av blodprøver ok når de følger kurven sin for der første tegnet på at noe ikke er innenfor normalen er at de slutter å vokse.
 
Hvis du kjenner deg bekymra, ville jeg mast en gang til. Det er ikke sikkert der er noe annet enn bare et barn med enormt søvnbehov, men våkentid på kun 1 time før han blir trøtt igjen for en på 11 mnd har jeg heller ikke hørt om før. Det er jo veldig kort, og de fleste barn er ofte der at de sover rundt feks 8:30 og 13:30 i denne alderen, med lurer på 1-2 timer. Dette er individuelt altså, men det er ca dette jeg hadde på mitt barn i denne alderen og det stemmer for de andre barna jeg kjenner også. I tillegg sover han jo veldig godt på natt, som høres utrolig deilig ut - men da er normalen ofte mindre behov for søvn på dagtid.

Det med kurven synes jeg var et rart argument. Jeg har nylig tatt blodprøve på babyen min og hun har vokst perfekt hele veien. Men likevel hatt plager/utfordringer som vi vil utrede bare for å utelukke for sikkerhetsskyld.
 
Hvis du kjenner deg bekymra, ville jeg mast en gang til. Det er ikke sikkert der er noe annet enn bare et barn med enormt søvnbehov, men våkentid på kun 1 time før han blir trøtt igjen for en på 11 mnd har jeg heller ikke hørt om før. Det er jo veldig kort, og de fleste barn er ofte der at de sover rundt feks 8:30 og 13:30 i denne alderen, med lurer på 1-2 timer. Dette er individuelt altså, men det er ca dette jeg hadde på mitt barn i denne alderen og det stemmer for de andre barna jeg kjenner også. I tillegg sover han jo veldig godt på natt, som høres utrolig deilig ut - men da er normalen ofte mindre behov for søvn på dagtid.

Det med kurven synes jeg var et rart argument. Jeg har nylig tatt blodprøve på babyen min og hun har vokst perfekt hele veien. Men likevel hatt plager/utfordringer som vi vil utrede bare for å utelukke for sikkerhetsskyld.

På sykehuset her tar de ikke blodprøver hvis kurven er fin og allmenntilstanden generelt er fin. Økt søvnbehov sees ikke på som nedsatt almenntilstand. De mener at da vil blodprøvene være fine og unødvendig belastning for babyen
 
På sykehuset her tar de ikke blodprøver hvis kurven er fin og allmenntilstanden generelt er fin. Økt søvnbehov sees ikke på som nedsatt almenntilstand. De mener at da vil blodprøvene være fine og unødvendig belastning for babyen

Det er flere ting man kan se på annet enn bare kurve :) Jeg har ikke vært via sykehus, men hevisning til barnelege via helsestasjonen.
 
Hvis du kjenner deg bekymra, ville jeg mast en gang til. Det er ikke sikkert der er noe annet enn bare et barn med enormt søvnbehov, men våkentid på kun 1 time før han blir trøtt igjen for en på 11 mnd har jeg heller ikke hørt om før. Det er jo veldig kort, og de fleste barn er ofte der at de sover rundt feks 8:30 og 13:30 i denne alderen, med lurer på 1-2 timer. Dette er individuelt altså, men det er ca dette jeg hadde på mitt barn i denne alderen og det stemmer for de andre barna jeg kjenner også. I tillegg sover han jo veldig godt på natt, som høres utrolig deilig ut - men da er normalen ofte mindre behov for søvn på dagtid.

Det med kurven synes jeg var et rart argument. Jeg har nylig tatt blodprøve på babyen min og hun har vokst perfekt hele veien. Men likevel hatt plager/utfordringer som vi vil utrede bare for å utelukke for sikkerhetsskyld.
ja som jeg skrev er det er en total vurdering med kurve og allmenntilstand

Han spiser og drikker godt, leker godt, krabber, går langs bord/sofa/benk, ler og leker og nådd alle "milepæler" så langt. Det er ikke noe som tyder på at det er noe, men når han viser tydelig tegn til at han trenge å sove 1 time etter dupp så lurer jeg jo. Men alle er jo forskjellig så jeg prøver å tenke slik.
Ja han sover godt på natta (bank i bordet) og det trenges :joyful:
 
Back
Topp