Nattpose, pysjamas, bare dyne, body?

Iddi10

Flørter med forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei,
vet det er litt tidlig- men hva er best å bruke på en nyfødt baby? Har dere gjort dere noen tanker rundt dette, noen erfaringer.

det finnes jo åpenbare fordeler ved de enkelte. Hva er vanligst? Og snakker vi ull, viskose (bambus) eller bomull?


Hjelp!
 
Hei! Kommende storesøster er født i mars, på henne brukte vi tynne ull og bambus pysjamaser de første månedene. Hadde tynn dyne over, eventuelt et hjemmestrikket teppe. Det har fungert utmerket for oss, hun er ganske varm av seg og opplever det lettere å regulere temperaturen ved bruk av dyne. Ull og bambus er jo med å regulere varme, så det er helt gull hvertfall i begynnelsen ❤️
 
Hei! Kommende storesøster er født i mars, på henne brukte vi tynne ull og bambus pysjamaser de første månedene. Hadde tynn dyne over, eventuelt et hjemmestrikket teppe. Det har fungert utmerket for oss, hun er ganske varm av seg og opplever det lettere å regulere temperaturen ved bruk av dyne. Ull og bambus er jo med å regulere varme, så det er helt gull hvertfall i begynnelsen ❤️

Sniker. Hvordan gjorde dere det om natten? Bedside? Sammen? Vi har det ganske kaldt på rommet. Tenkte i utgangspunktet bedside. Hun kommer i februar:)
 
Vanlig nattdress og vogndyne. Evt et helseteppe under dyna vis det er kaldt.
 
Sniker. Hvordan gjorde dere det om natten? Bedside? Sammen? Vi har det ganske kaldt på rommet. Tenkte i utgangspunktet bedside. Hun kommer i februar:)

ja dette lurer jeg også på! Vi liker også å ha det kaldt på rommet, men det skal kanskje ikke være det? Vi tenker bedside crib.
 
Min marsbaby sov i ullpysj (bambus går for nesten det samme), med helseteppe rundt seg og pledd/dyne over. Vi begynte med nattpose når han ble litt eldre, utpå høsten.
 
Forrige baby var helt klistremerke på natt, så der brukte vi bare pysj og en veldig lett babydyne. Sov stort sett limt inntil meg de første 4 mnd. Etterhvert var nattpose gull. Men de fleste er litt store til nyfødt. Vurderer å prøve svøpepose denne gangen, men tenker jeg ser an babyen før jeg kjøper.
 
Her har det vært helt perfekt med ull eller bambus pysj og dundyne. Vi prøvde nattpose men mini ble veldig urolig av den.
 
Sniker. Hvordan gjorde dere det om natten? Bedside? Sammen? Vi har det ganske kaldt på rommet. Tenkte i utgangspunktet bedside. Hun kommer i februar:)

ja dette lurer jeg også på! Vi liker også å ha det kaldt på rommet, men det skal kanskje ikke være det? Vi tenker bedside crib.

Vi har det også kaldt på soverommet. Hadde bedside crib, satte den lengst unna vinduet. Vi fikk kun positiv feedback fra HS på at vi hadde det kaldt på rommet, men vær oppmerksom på trekk. :)

Edit. Legger til at vi brukte dundyne, så selv om den ikke var tykk og tung varmet den fortsatt godt!
 
Vi har det også kaldt på soverommet. Hadde bedside crib, satte den lengst unna vinduet. Vi fikk kun positiv feedback fra HS på at vi hadde det kaldt på rommet, men vær oppmerksom på trekk. :)

Edit. Legger til at vi brukte dundyne, så selv om den ikke var tykk og tung varmet den fortsatt godt!

Åå, bra! Orker ikke 18 grader på soverommet:hungover::angelic:
 
En til her som har det kaldt på soverommet. Vi har bedside crib og minstemann sov i body eller pysj og en fleece eller bomull nattpose avhengig av hvor kaldt det var. Brukte ikke dyne når han var så liten. Vi kommer til å gjøre det samme igjen.
 
Jeg føler at vi har akkurat for liten seng (150) til at det er trygt å ha et spedbarn der (spesielt hvis den skal ha egen dyne og hard madrass osv). Jeg har lyst til å ha en bedside crib, og vurderer å bare kjøpe en sprinkelseng til senere og ha den vedsiden av. Den kommer jo sikkert til å virke veldig stor. Er det dumt for barnet og ligge i en stor sprinkelseng når den er nyfødt, skal de helst ha det lite og trangt som i mors liv?
 
Jeg føler at vi har akkurat for liten seng (150) til at det er trygt å ha et spedbarn der (spesielt hvis den skal ha egen dyne og hard madrass osv). Jeg har lyst til å ha en bedside crib, og vurderer å bare kjøpe en sprinkelseng til senere og ha den vedsiden av. Den kommer jo sikkert til å virke veldig stor. Er det dumt for barnet og ligge i en stor sprinkelseng når den er nyfødt, skal de helst ha det lite og trangt som i mors liv?


Går helt fint det, bedside crib er jo et ganske nytt produkt av utstyr så det har helt klart gått bra uten bedside for nyfødte tidligere :D

Jeg kan anbefale å søke opp IKEA bedside hack, så finner du tips til hvordan du kan lage en sprinkelseng til bedside så den passer til senga deres. Vi er lite handy av oss men det var ganske enkelt å fikse. Selve senga har vi bundet fast til vår seng med bagasjestropper og ene sprinkelsiden montert vekk så den er nå som en bedside seng - bare at den ikke blir utvokst så fort. Når babyen begynner å krabbe kan man også senke bunnen for å kunne bruke den enda lenger :)
Det fine med å ha en seng bundet fast til foreldesenga er at man på den måten kan kjøre trygg samsoving om babyen faktisk totalt nekter å sove noe annet sted enn på din madrass :) da ligger babyen ytterst med sprinkelsenga som beskyttelse mot å falle ut, så du i midten og partner på andre siden.
Denne gangen gikk vi helt enkelt for å pælme hele mannfolket inn på et annet rom. Uforstyrra søvn for han så i det minste en av oss er uthvilt og hele dobbeltsenga til meg og babyen. Så flytter han inn på rommet når verste nattammingen har gitt seg. Men alt sånn finner man ut av etter fødsel :)


Til en nyfødt i stor seng kan du rulle et helseteppe som en halvsirkel og pakker rundt babyens bein og kropp, da kjenner de seg mer omsluttet som inni magen :)

Til soving vil jeg også bare si at man må faktisk ikke ha pysj heller. Babyen aner jo ikke hva den har på seg og grunnet feks lekkasje av bæsj, tiss og gulp må man skifte endel i starten likevel, så vi har brukt body og strømpebukse på natta. Samme som vi bruker på dagtid. Babyen på 7 mnd ligger ved siden av meg nå i den outfiten nå også, fordi alt av pysjer er til vask ;)
 
Back
Topp