Hva bør jeg vite??

Iddi10

Flørter med forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei igjen alle!

som førstegangsfødende syns jeg det er mye å sette seg inn i. Hva bør jeg vite om?

Finnes det kurs jeg burde ta/vite om?
Er det noe jeg kan abonnere på som kan være nyttig (blad, babyting, hva som helst)
Er det noen produkter jeg burde kjøpe som gravid som jeg ikke vet at fins?


Litt vanskelige spørsmål kanskje, vil bare slippe å stå igjen: aaaaah det burde jeg gjort/visst da jeg var gravid! Noen tips, er vel egentlig det jeg lurer på!

stor klem fra meg!
 
Det finnes mange kurs. Har ingen erfaring med de selv, men vurderer å ta et denne gangen.

Verdens beste produkt er PURELAN. Både til vonde brystvorter og tørre lepper.
Har aldri abbonert på noe blad, men Babyverden har mange fine artikler.
Er du usikker på noe, prat med jordmor eller noen andre du stoler på.

Viktigst av alt, bare lytt til kroppen, så ordner det meste seg :)
 
Jeg har ikke så mange råd å komme med - er selv andregangs, men har ikke vært på noe særlig kurs, abonnert på blader etc. Jeg tar det for det meste som det kommer - uansett vanskelig å planlegge både fødsel og barseltid. Vi var på fødselsforberedende kurs i regi av helsestasjonen, men ikke noe utover det. Men der har man jo ulike behov:happy:

mitt eneste råd er å gjøre det som føles riktig for deg selv, både som gravid og med spedbarn. Ikke alltid svigermor eller andre rundt deg vet bedre, selv om de har så så mange barn osv. lytt til fagpersoner og stol på din egen magefølelse, du kjenner DIN baby best - selv om det er din første!:happy:
 
- Ikke planlegge alt i detalj - ting blir normalt ikke som en har tenkt uansett.
- Tør å si nei til besøk på sykehus/hjemme hvis du føler for det.
- For meg var barseltårene den største overraskelsen i starten. Var mye mer sliten enn jeg skjønte der og da
- Det er helt normalt å slite med amming med førstemann. Søvn er undervurdert for å få til produksjon. En liten klunk mme er ikke verdens undergang dersom babyen og du får litt søvn
- Inotyol er den beste sinksalven - ingen over, ingen ved siden
 
- Ikke prøv å gjør ting perfekt, ingen kan det.
- ikke stress med rutiner, følg heller baby sine behov. Happy baby, happy mom!
- En god ammepute er gull!
- Purelan på såre nippler er gull!
- Om baby går i nattdress hele dagen fordi det er enklest å skifte, så er det helt innafor!
- Nattdress er enklest å kle i til timer til helsestasjon, så slipper en å knote med av og påkledning av 10 plagg mens noen står å venter.
- En vippestol kan være gull, men en trenger ikke alt av babyting, se det heller ann.
- Sprekker niplene opp, pump heller melk en å pine deg sjølv gjennom amming et par dager til det gror på puppen det gjelder.
- Er helt lov å seie nei til besøk.
- Personlig får jeg ikke melk før dag 4/før jeg er komt hjem å slappe av. Folk er forskjellig!
 
Kom på en ting til. Spør masse om hjelp til amming på barsel! Jeg fikk hjelp ved hver amming de første 3-4 dagene og ble aldri særlig sår :) Brukte de dagene på å få til teknikkene på egenhånd. Skal sies at jeg hadde litt slapp baby som slet med påkobling, så det går kanskje litt fortere for noen.
Generelt - spør om hjelp når du trenger, men ignorer råd du ikke har bedt om. Folk mener alt mulig rart.
 
Jeg ble mest overrasket over hvor krevende det ble med amming, så litt mme i kjøleskapet var helt nødvendig. Og jeg angrer litt på at jeg ikke hvilte/sov mer før termin.
Og som skrevet over: ignorer alle som skal gi masse råd du ikke har bedt om.
 
Du har allerede fått mange gode råd! Det viktigste tror jeg er å møte både fødsel og morsrollen med et åpent sinn. Det blir ikke likt som alle andre og da er det dumt å «planlegge» på forhånd.

Jeg tok fødselsforberedende kurs på Ullevål, og for meg var det nesten mer skremmende. Skal sies at jeg hadde lest meg godt opp på forhånd, så det ble mest repetering av selve fødselsforløpet. Syntes positivfødsel, fødebagen og evarosebirth gir god informasjon på en fin måte, følger disse på Instagram. Eva Rose er også fødselsfotograf og deler mange bilder fra fødsel. Det er for meg lærerikt og betryggende, for andre kan det virke skremmende.

Ta tid for dere selv de første dagene, vi hadde så mye besøk forrige gang. Følte jeg bare var en melkeku, det var kun når babyen skulle ha mat at hun var hos meg. Dette har vært sårt i etterkant og skal ikke skje denne gangen!

Stol på deg selv og følg rådene du får av helsepersonell. Jeg holdt selv på å bli gal av alle rundt som kom med råd og hadde en mening om hvordan jeg skulle gjøre ting med barnet. Min mamma sa en ting og svigermor noe helt annet, det ble det ekstremt dårlig stemning av.

Ikke minst, ta tid til deg selv! Du vil nok bare kose med babyen, men gå og ta deg en lang dusj. Ta en tur på butikken alene, spis en sjokolade i bilen og bare nyt et øyeblikk med alenetid. ❤️
 
«Fødsel kan ikke planlegges», har jeg hørt mye. Men er du som meg og liker å forberede deg, kan du f.eks. ta «Positiv fødsel»-kurset og låne boka hennes på biblioteket (helt fersk bok). Veldig fint kurs som gir deg gode verktøy. Ikke for å planlegge fødselen, men for å forberede deg og partner til fødsel. To helt forskjellige ting ☺️

Ellers kan du gjerne lese endel på ammehjelpen sine sider. Å være klar over at amming kan være veldig krevende i korte eller lange perioder, og at det finnes mange ting man kan forsøke før man velger noe annet. Og vit at det ikke er din feil om ammingen ikke går som forventet. Det er helt i orden å bruke morsmelkerstatning delvis, eller helt om barnet har behov for det.

Av utstyr ville jeg ikke vært foruten bæresjal og anbefaler å starte å bruke det allerede på sykehuset. Positivt for melkeproduksjon, og erfaringsmessig sov baby 1 veldig godt i sjal i motsetning til andre steder. Hygieneprodukter og ting fra apoteket anbefaler jeg at du venter med å kjøpe til du ser an behovet. Naboen brukte babyolje ved hvert stell, mens vi aldri har brukt det til noe. Termometer kan være kjekt bare

Et siste tips: du har samtykkerettigheter under fødsel. Du skal kunne samtykke eller nekte alt de anbefaler. Jeg ble anbefalt drypp (Oxytocin intravenøst som forsterker/starter rier) i mange timer av fødselsjordmor nr. 2, men jordmor hadde ingen argumenter for hvorfor. Både jeg og babyen (hjerteslag) hadde det helt topp. Jeg ønsket ikke drypp (og her er det individuelle forskjeller - du velger selv) så jeg nektet å ta det imot. Fødsel gikk fint og varte nøyaktig på snittet av en førstegangsfødende. Det var ingen grunn til å forhaste den.
 
Flere av mine venninner har gitt meg følgende tips de kunne ønske de hadde fått på forhånd:

Husk at det også er normalt å ikke bli overveldet av den enorme kjærligheten og morsfølelsen rett etter fødsel. Mange opplever den store «kjærligheten», men om du ikke gjør det er det også normalt og sier ingenting om deg som mor.
 
Du har fått veldig mange gode tips:happy:

Om det er et godt råd jeg vil gi deg, så er det å stole på deg selv og magefølelsen din. Da min gutt som nå er 1 år ble født, så hadde habæn gulsott og var veldig trøtt og lite sugevillig. Fikk mye hjelp på barsel og endte opp på ammepoliklinikk(for oppfølging av gulsott og amming). Jeg møtte forskjellige mennesker der hver gang, men forskjellige meninger. Endte opp med å være fortvilet og frustrert. Magefølelsen min hyylte noe helt annet. Etter å ha fått kommet på helsestasjonen og fått beskjed om å følge magefølelsen min, så fikk vi en ny hverdag:happy: Så mitt råd er å stole på deg selv:Heartbigred
 
Mitt aller viktigste tips er:
Stol mer på deg selv angående barnet enn helsepersonell.. for hver gang jeg har hatt en situasjon der de har dyttet bekymringen min vekk så har sykehuset lurt på hvorfor jeg ikke har kommet tidligere :hilarious:
 
Mange leser masse og forbereder seg til fødsel og er ikke forberedt på tiden rett etterpå. Etterier kan være veldig vonde så ha med paraset i fødselsdagen, du kommer til å blø mye og kanskje også lenge etterpå, sørg for gode komfortable truser med plass til skikkelige bind, og du kan risikere å grine for ALT, det er normalt men føler du deg overveldet eller som at noe ikke stemmer så må du be om hjelp.
 
Flere av mine venninner har gitt meg følgende tips de kunne ønske de hadde fått på forhånd:

Husk at det også er normalt å ikke bli overveldet av den enorme kjærligheten og morsfølelsen rett etter fødsel. Mange opplever den store «kjærligheten», men om du ikke gjør det er det også normalt og sier ingenting om deg som mor.

Godt poeng! Selv merket jeg kun en lettelse for at fødselen var over. Det tok flere uker før jeg kjente på noen dyp kjærlighet. Og selv om mannen gråt da hun kom ut, merket ikke han forelskelsen før hun begynte å gi med respons og faktisk se PÅ han og ikke «gjennom» som det kan føles ut som i starten. Vi stresset ikke noe over dette og tok ikke noe mindre ansvar for henne for det om. Forguder henne nå begge to.
 
Back
Topp