Sensitiv på lyder og skvetter lett.

Monimo

Glad i forumet
Februarbarna 2023
Marsboerne 2023
Jeg har en liten en på 11 mnd som har siden fødsel vært veldig sensitiv på lyder, han skvetter lett og begynner å gråte. Når vi er på besøk hos andre med små barn som hyler litt, lager litt høye lyder så blir lille helt ifra seg og gråter nesten fra vi kommer til vi drar derfra. Er det samme når vi har besøk av folk med små barn/baby. Han er veldig trygg på større barn og voksne. Og er ikke noe sjenert. Han er veldig selvstendig og stille og rolig av seg. Han reagerer ikke på støvsuger, oppvaskmaskin eller slike lyder. Er bare andre barn og hunder som bjeffer han reagerer på. Har vært flere ganger han har vært helt utrøstelig å han har grått til han er helt utslitt. HS vet om det, og ble selv overasket når hun skulle kaste en leke på gulvet til han og han skvatt så til. Da fikk hun ikke komme i nærheten av han. Men hun sa ikke noe mere ang det. Er det flere som opplever dette med sine? Er litt bekymra for hvordan dette skal gå når han ska begynne i barnehage.
 
Må også legge til at han skvetter av plutselig høye/skarpe lyder også.
 
Min hadde en lenger periode da han blir livredd av hvining og sånn moroskriking fra andre småbarn :wacky: noen ganger måtte vi bare gå fordi han gråt hver gang han hørte en skummel lyd. Det gikk seg hvertfall til med eksponering. Lillesøsteren hans er 7 mnd og leer knapt på øyelokket av høy brøl, skrik og skrål, som hun har blitt tilvendt til fra hun ble født. Hun våkner kjempelett av lyder da, så hun er ikke immun mot bråk liksom. Men når hun er våken bryr hun seg ikke om høylydt bråk.

Med andre ord tror jeg det vil gå seh til, men ville prøvd på eksponering for lydene han reagerer på så mye som mulig med dere tilstede. Før barnehagestart :) men dette ordner seg nok!
 
Nr 1 er veldig lyd sensitiv. Han har alltid vært det. Alle kjente steder og lyder går nå greit, selv om han trenger mer hvile enn andre barn. Utfordringen er på nye steder med mye mennesker eller når det er tilstelninger i barnehagen med foreldre og søsken da trenger han å forberedes på det og en trygg hånd å holde i.
 
Nr 1 er veldig lyd sensitiv. Han har alltid vært det. Alle kjente steder og lyder går nå greit, selv om han trenger mer hvile enn andre barn. Utfordringen er på nye steder med mye mennesker eller når det er tilstelninger i barnehagen med foreldre og søsken da trenger han å forberedes på det og en trygg hånd å holde i.
Minsin trenger også mye mere hvile enn andre barn. Han sover opptil to timer hver lur. Og sover igjennom natten, opptil 12 timer. Både jeg og pappan er B mennesker,og er glade i søvn. Jeg er også hypersensitiv, men det har kommet med åra. Vet selv hvor slitsomt det er. Men trist at lillegull skal plages. Selv om jeg er sensitiv så har jeg på lyder i hjemme. Tar han med på besøk til andre med barn. Men er vel kansje ikke flink til å gjøre det ofte nok.
 
Minsin trenger også mye mere hvile enn andre barn. Han sover opptil to timer hver lur. Og sover igjennom natten, opptil 12 timer. Både jeg og pappan er B mennesker,og er glade i søvn. Jeg er også hypersensitiv, men det har kommet med åra. Vet selv hvor slitsomt det er. Men trist at lillegull skal plages. Selv om jeg er sensitiv så har jeg på lyder i hjemme. Tar han med på besøk til andre med barn. Men er vel kansje ikke flink til å gjøre det ofte nok.

så lenge du tar han med på besøk til andre barn innimellom så vender han seg til det. Viktig å ta det i hans tempo tenker jeg :)
 
Kan garantere at han raskt blir kurert når han begynner i barnehage i alle fall ;)
 
Back
Topp