Kontantstøtte

Men har dere glemt at de vil sette ned bhg prisen samtidig, og gratis Sfo til 1 klassinger. Så de bruker jo da pengene ett annet sted. Jeg håper på billigere bhg for det er vanvittig dyrt. Merker godt at minste begynte i bhg i august.
 
Nja. Nå er vi av de med de laveste inntektene i Norge. Mannen min er renholder i kommune. Snytt for lønnsøkning hvert pr fordi staten ikke mener jobben er viktig, some bhg, skole og pleiere også kjenner på. Jeg har vært hjemme siden 2014. Jeg hadde ingenting frem til 2019, for da havnet jeg på aap. Barne har vært minst 2 år ved bhg start. Så er ikke kun for de rike nei. Eldste var 3.5 pr ved bhg start og kontantstøtte varer da ikke så lenge. Jeg har også brukt kontantstøtten til å handle inn til barna og ikke på regninger. Så litt feil å si at kun de rike klarer det når vi klarte det i flere år som veldig fattige.
Jeg forstår ikke helt hva du mener, hadde du ingen inntekt mellom 2014 og 2019? Da fikk du kanskje sosialhjelp? Og da får du vel også ekstra fordi du er arbeidsledig med barn. Og hvis du var arbeidsledig, så blir det vel heller ikke samme sak som det som snakkes om her.
 
Nja. Nå er vi av de med de laveste inntektene i Norge. Mannen min er renholder i kommune. Snytt for lønnsøkning hvert pr fordi staten ikke mener jobben er viktig, some bhg, skole og pleiere også kjenner på. Jeg har vært hjemme siden 2014. Jeg hadde ingenting frem til 2019, for da havnet jeg på aap. Barne har vært minst 2 år ved bhg start. Så er ikke
Men har dere glemt at de vil sette ned bhg prisen samtidig, og gratis Sfo til 1 klassinger. Så de bruker jo da pengene ett annet sted. Jeg håper på billigere bhg for det er vanvittig dyrt. Merker godt at minste begynte i bhg i august.
Jeg kommer ikke til å få noen flere barn, har to barnehagebarn, ei som begynner i første til høsten. Likevel syns jeg det er synd med kontantstøtte, at den forandrer seg:shy:
 
Så det at foreldrene velge at ungene ikkje skal gå i bhg ellers får eg ikkje fleire barn, det skal staten betale for? Slik fungerer ikkje verda. Man må ta ansvar for egne valg.
Enig med deg, at jeg valgte å gå ned i stilling for å ha kengubsrnet både redusert plass og kortere dager i bhg er selvsagt noe jeg måtte betale for selv, skulle bare mangle ,samme om jeg ville hatt han hjemme fulltid lenger. Jeg hadde elendig lønn, men det var likevel mitt valg å få enda mindre lønn å gå hjemme
 
Enig med deg, at jeg valgte å gå ned i stilling for å ha kengubsrnet både redusert plass og kortere dager i bhg er selvsagt noe jeg måtte betale for selv, skulle bare mangle ,samme om jeg ville hatt han hjemme fulltid lenger. Jeg hadde elendig lønn, men det var likevel mitt valg å få enda mindre lønn å gå hjemme
Bare så det er sagt, jeg sier ikke at det er feil. Men da kan de hvertfall ikke oppfordre og forvente befolkningsvekst heller, da er konsekvensen at folk nedprioriterer flere barn :)
 
Bare så det er sagt, jeg sier ikke at det er feil. Men da kan de hvertfall ikke oppfordre og forvente befolkningsvekst heller, da er konsekvensen at folk nedprioriterer flere barn :)
Noen vil kanskje det, mens andre som ønsker seg barn fortsatt vil få de barna
 
Noen vil kanskje det, mens andre som ønsker seg barn fortsatt vil få de barna
Vi er jo forskjellige:)
Jeg mener bare at befolkningsveksten ikke øker hvis goder blir fjernet. Det er realiteten og det får konsekvenser for oss når vi blir gamle :)
 
Vi er jo forskjellige:)
Jeg mener bare at befolkningsveksten ikke øker hvis goder blir fjernet. Det er realiteten og det får konsekvenser for oss når vi blir gamle :)
Helt enig med deg. Det er akkurat det, for befolkningsveksten ER allerede dårlig. Så ja, noen vil få barn fremdeles, men ikke nok.
 
Nja. Nå er vi av de med de laveste inntektene i Norge. Mannen min er renholder i kommune. Snytt for lønnsøkning hvert pr fordi staten ikke mener jobben er viktig, some bhg, skole og pleiere også kjenner på. Jeg har vært hjemme siden 2014. Jeg hadde ingenting frem til 2019, for da havnet jeg på aap. Barne har vært minst 2 år ved bhg start. Så er ikke kun for de rike nei. Eldste var 3.5 pr ved bhg start og kontantstøtte varer da ikke så lenge. Jeg har også brukt kontantstøtten til å handle inn til barna og ikke på regninger. Så litt feil å si at kun de rike klarer det når vi klarte det i flere år som veldig fattige.

Hvis du var uten inntekt en periode og deretter på AAP, så hadde du vel ikke inntektstap om du var hjemme lenger med barna?
 
Altså, greit nok at man kan velge å gå hjemme ulønnet, men reelt sett har ikke alle det valget! Og det er jo barnet det går ut over i så fall. Selv føler jeg at vi er heldige, som tjener godt, og kunne ha barna hjemme lenge :) Jeg tenker dog at det er litt urettferdig at ikke alle har den muligheten. Jeg tenker skatt godt kunne vært høyere for at alle skulle ha den muligheten. Hva staten skal prioritere penger på, er selvsagt en diskusjonsside, men å gi foreldre og barn den muligheten til å være hjemme lenger, tror jeg er en god investering i helse. Hvorfor er det mindre viktig enn å investere i andre goder? Dere som mener det ikke er statens ansvar, hva tenker dere om sykepenger/AAP? Er det også ens eget ansvar? Barnetrygden?
 
Altså, greit nok at man kan velge å gå hjemme ulønnet, men reelt sett har ikke alle det valget! Og det er jo barnet det går ut over i så fall. Selv føler jeg at vi er heldige, som tjener godt, og kunne ha barna hjemme lenge :) Jeg tenker dog at det er litt urettferdig at ikke alle har den muligheten. Jeg tenker skatt godt kunne vært høyere for at alle skulle ha den muligheten. Hva staten skal prioritere penger på, er selvsagt en diskusjonsside, men å gi foreldre og barn den muligheten til å være hjemme lenger, tror jeg er en god investering i helse. Hvorfor er det mindre viktig enn å investere i andre goder? Dere som mener det ikke er statens ansvar, hva tenker dere om sykepenger/AAP? Er det også ens eget ansvar? Barnetrygden?
Nei, syk/aaper da noe helt annet og ikke noe man velger, kan ikke sammenlignes i det hele tatt.
 
Får vi barn for at Erna sa det eller får vi barn for at vi ønsker det selv? Blir det mindre barn fordi man ikke får støtte så lenge man ønsker? Jeg har aldri tenkt at jeg får litt ekstra penger om staten så jeg setter barn til verden jeg, jeg har tenkt jeg ønsker meg barn så derfor får jeg barn. Tror ikke barn blir styrt av økonomi, for det er ofte mange barn i fattige land f.eks.
Jeg tenker at vi nordmenn skal begynne å være litt takknemlige for det vi faktisk har, og begynne å vise moderasjon å tenke på våre barn. De ønsker kanskje å ikke sende sine barn i barnehage når de er babyer, men kanskje de må det for vi har ikke noe å tilby de lenger. Vi brukte opp rubbel og bit for at vi har blitt veldig bortskjemte og forventer at staten skal betale oss for alle valg vi tar...
Kontantstøtte er en oppfordring til at kvinner ikke skal jobbe, den kommer fra krf som gjerne ønsker kvinner ut av arbeidslivet og tilbake til den glade 50 tallsfamilien.
Jeg er veldig glad for at den nå skal strammes litt inn, jeg håper på sikt at den forsvinner og ventepenger er et bedre alternativ.
Vi har valgt å sende barna senere i barnehagen, vi har da jobbet redusert og en av oss jobbet kveld/natt og den andre tidlig. Det har kostet oss mye både fysisk og økonomisk . Men Det kan løses slik i dag også, jeg har aldri mottatt kontantstøtte, men valgte likevel senere oppstart. Slike valg er det helt greit at staten ikke skal støtte. De har helheten å tenke på, et samfunn og ikke enkelt personer.
 
Altså, greit nok at man kan velge å gå hjemme ulønnet, men reelt sett har ikke alle det valget! Og det er jo barnet det går ut over i så fall. Selv føler jeg at vi er heldige, som tjener godt, og kunne ha barna hjemme lenge :) Jeg tenker dog at det er litt urettferdig at ikke alle har den muligheten. Jeg tenker skatt godt kunne vært høyere for at alle skulle ha den muligheten. Hva staten skal prioritere penger på, er selvsagt en diskusjonsside, men å gi foreldre og barn den muligheten til å være hjemme lenger, tror jeg er en god investering i helse. Hvorfor er det mindre viktig enn å investere i andre goder? Dere som mener det ikke er statens ansvar, hva tenker dere om sykepenger/AAP? Er det også ens eget ansvar? Barnetrygden?
Velger man å bli syk? Du får penger i 1 år for å ha barnet ditt hjemme. Den støtter nok de fleste av oss, foreldrepermisjon er bra, men å velge å være hjemme etter denne det er et personlig valg og ikke noe staten skal betale for. Vi har et tilbud som også koster staten mye, barnehage.
Ingen som sier at man ikke skal ha velferdstaten lenger, men det er greit å vise moderasjon til neste generasjon. sykepenger kommer staten til gode, det så du godt under pandemien. Man tapte ikke på å være hjemme derfor lyttet også nordmenn på hold dere hjemme når dere er syke. Så velger man heller ikke å bli syk, og det vil ramme barn svært hardt om du tar vekk aap/sykepenger. Men jeg kan ikke si til min arbeidsgiver at du jeg tar ett år med aap jeg. Trenger å være litt hjemme, slik det er med kontantstøtte :) Staten har et subsidiert tilbud til barn når permisjonen er ferdig, det er ikke dermed en selvfølge at man kan få velge hva man vil med betalt.
 
Du kan nok ikke lenger sammenligne med dine foreldre som sikkert er 60-70 år nå eller mer? De hadde barn i en tid hvor hele samfunnsstrukturen baserte seg på totalt samlet lavere inntekt per person. Det gjelder særlig priser innenfor både eie og leie av bolig.

Kor gammel trur du eg er? Far min er tidlig 60åra men mor er under 60. Ja det er dyrt å leve, ha bolig ol. Da må det evt kuttes utgifter for å bli heima. Det er kvar enkelt sitt ansvar, ikkje staten...
 
Men hvis du ikke jobber, vil jo ikke dette berøre deg, så da er det jo ikke så rart du ikke vil ha det. Dessuten, det er ikke alltid et valg å ha lav inntekt, som du sikkert vil skrive under på.

Ellers tror jeg at jeg skriver under på det @AnneS skriver.

Eg jobber no. Fortsatt kronisk sjuk. Skulle eg ha inntekt, så krevde nav at ungene var i bhg, yngste var 10 mnd. Eg er enslig mor i tillegg. Veit godt at ikkje alltid man har råderett over inntekt men det må man ta ansvar for likevel.
 
Selvfølgelig må man det, men da får også samfunnet ta konsekvensene av våre valg. De kan ikke forvente befolkningsvekst når goder blir fjernet :p

Det er opp til kvar enkelt ja. Det er kontantstøtte til 18mnd, deretter ventestøtte. I andre land begynner man ofte å jobbe når den lille er rundt 6 uker. Det er annerledes i Norge, ver glad for det.
 
Kor gammel trur du eg er? Far min er tidlig 60åra men mor er under 60. Ja det er dyrt å leve, ha bolig ol. Da må det evt kuttes utgifter for å bli heima. Det er kvar enkelt sitt ansvar, ikkje staten...

Det kommer jo helt an på når man har fått barn det da :p Samboer er under 30 og har likevel en far på over 70, mens besteforeldrene mine bare er et par år eldre enn svigerfar. Så det har egebtlig ikke noe å gjøre med hvor gammel jeg tror du er.
 
Det er en vanskelig diskusjon. Her i Uk har de også kuttet ned på hvor mye penger man får av å være hjemme med barn. Det ble veldig misbrukt her. Folk som får barn etter barn fordi da slipper de å jobbe.
Samtidig så er barnehageløsninger så greie i Norge, at det skal ganske mye til for at man ikke har råd til å sende de i barnehagen.
De eneste dette egentlig «skader», er de som velger å være hjemme lenger, og når man tar det valget selv så kan man kanskje spare opp litt til ulønnet perm.
Jeg har vært hjemme med min til nå, (han er fire). Rett og slett fordi jeg ikke har hatt råd til å jobbe, men da uten en eneste kr i inntekt etter endt permisjon.
Personlig så syns jeg at man har det rimelig greit i Norge, med mange rettigheter og stønader om det trengs, at om man velger selv å være hjemme lenger enn permisjon, så får man ta det fra sin egen lommebok :p
 
Det kommer jo helt an på når man har fått barn det da :p Samboer er under 30 og har likevel en far på over 70, mens besteforeldrene mine bare er et par år eldre enn svigerfar. Så det har egebtlig ikke noe å gjøre med hvor gammel jeg tror du er.

Uansett så er det mulig for oss i dag også, at ein jobbe tidlig og ein seint, slik at ungene slippe bhg. Kjenner folk på min alder som jobber 80%, mens ungene er små. Det er løsninger der ute, som foreldre må finne ut av, for staten kan ikkje ta ansvar for alle.
 
Back
Topp