Kjøpe bolig før eller etter barn

Vi hadde ikke fått lån om banken visste vi skulle ha barn.. så jeg var ikke med på siste møtet med banken fordi magen var så stor :hilarious: men etter det første kjøpet, så var det lettere til tross for ett barn til. Men var første lånet hos oss som var vanskelig å få
 
det finnes i offentlige register ( folkeregister) så det har de tilgang til ja. Løers blir man bedt om å oppgi dette på alle søknadsskjema jeg har sett i x antall banker så det er ganske standard.

Mye mulig det er standard, men som sagt aldri blitt bedt om å oppgi det. Og alltid fått innvilget lån uten problemer, uten noen kommentar om barn..
 
Forbruksutgiftene vil utgjøre en mindre og mindre prosentandel av utgiftene jo mer man tjener. Bankene bryr seg ikke om hva som er rettferdig, de er utelukkende interessert i å tjene penger og de ønsker stor sikkerhet, noe de får hos høyinntektsfamiliene.

Men ja, det må være veldig frustrerende å ikke få lån, og samtidig måtte bruke 10-20k i mnd på husleie...
Det er ikke bankene som har bestemt alle kriteriene for å få lån, det er politisk styrt. Det er styrt av politikere for å bremse boligmarkedet. Jeg mener de begynner da i helt fei ende å gjøre det vanskelig for unge boligkjøpere å komme inn på boligmarkedet. Før så var det enklere bankene ga 100% lån og de så på betjeningsevnen din.
Og ja de tok med alt av utgifter da også men de trakk ikke automatisk 500 pr barn.

Når din høye inntekt blir spist opp av et sky høyt boliglån så spiller det ikke så stor rolle at barna spiser en mindre del av inntekten din. Når renta går opp og du har ett lån på 7 mill og har barn så vil den familien få det hardt og hadde hatt det mindre hardt uten barna.
Det jeg mener at det er rart man skal få låne mer enn det dobbelt med en inntekt som ikke er dobbelt så høy og barna teller ikke noe, mens barna drar ned noe helt sykt med en inntekt som ligger par hundre tusen under.
Jeg kunne altså låne 7 mill med vår inntekt og 3 barn, men med litt lavere inntekt kunne jeg kunne låne 3,3 mill med 3 barn. Håper noe gjøres med disse reglene slik at det blir lettere for nyetablerte å komme inn på boligmarkedet.
 
Det tror jeg ikke, min bror å samboer tjener ganske bra og fikk beskjed om antall barn dro ned
Nei, du kan jo tro hva du vil :)
Jeg skriver ikke løgn, de barna har aldri dratt ned hos oss. Jeg har også sjekket det og med litt lavere inntekt enn oss drar de ned, men ikke med vår inntekt på boligkalkulator på forskjellige banker.
 
Det er ikke bankene som har bestemt alle kriteriene for å få lån, det er politisk styrt. Det er styrt av politikere for å bremse boligmarkedet. Jeg mener de begynner da i helt fei ende å gjøre det vanskelig for unge boligkjøpere å komme inn på boligmarkedet. Før så var det enklere bankene ga 100% lån og de så på betjeningsevnen din.
Og ja de tok med alt av utgifter da også men de trakk ikke automatisk 500 pr barn.

Når din høye inntekt blir spist opp av et sky høyt boliglån så spiller det ikke så stor rolle at barna spiser en mindre del av inntekten din. Når renta går opp og du har ett lån på 7 mill og har barn så vil den familien få det hardt og hadde hatt det mindre hardt uten barna.
Det jeg mener at det er rart man skal få låne mer enn det dobbelt med en inntekt som ikke er dobbelt så høy og barna teller ikke noe, mens barna drar ned noe helt sykt med en inntekt som ligger par hundre tusen under.
Jeg kunne altså låne 7 mill med vår inntekt og 3 barn, men med litt lavere inntekt kunne jeg kunne låne 3,3 mill med 3 barn. Håper noe gjøres med disse reglene slik at det blir lettere for nyetablerte å komme inn på boligmarkedet.
Vi som har relativt lav inntekt har jo måtte spinke og spart i åresvis for å få kjøpt leilighet, og har nå pusset opp med egne penger. Jeg skjønner at reglene bør være strenge, men om de kunne lempet litt på egenkapitalkravet kunne vi spart penger ved å kjøpe tidligere istedenfor å ha husleie på 8,800 på en toroms leilighet. Jaja, vi kom oss inn for snart ett år siden så det er jo bra.
 
Det er ikke bankene som har bestemt alle kriteriene for å få lån, det er politisk styrt. Det er styrt av politikere for å bremse boligmarkedet. Jeg mener de begynner da i helt fei ende å gjøre det vanskelig for unge boligkjøpere å komme inn på boligmarkedet. Før så var det enklere bankene ga 100% lån og de så på betjeningsevnen din.
Og ja de tok med alt av utgifter da også men de trakk ikke automatisk 500 pr barn.

Når din høye inntekt blir spist opp av et sky høyt boliglån så spiller det ikke så stor rolle at barna spiser en mindre del av inntekten din. Når renta går opp og du har ett lån på 7 mill og har barn så vil den familien få det hardt og hadde hatt det mindre hardt uten barna.
Det jeg mener at det er rart man skal få låne mer enn det dobbelt med en inntekt som ikke er dobbelt så høy og barna teller ikke noe, mens barna drar ned noe helt sykt med en inntekt som ligger par hundre tusen under.
Jeg kunne altså låne 7 mill med vår inntekt og 3 barn, men med litt lavere inntekt kunne jeg kunne låne 3,3 mill med 3 barn. Håper noe gjøres med disse reglene slik at det blir lettere for nyetablerte å komme inn på boligmarkedet.

De trekker ikke automatisk 500k per barn. Beløpet de trekker starter svært lavt, og går opp til 500k for de familiene som tjener minst. Det er altså et gradert trekk utifra inntekt.

Noe regler må det være, for folk må klare å betjene lån selv ved relativt stor renteoppgang. Egenkapitalskravet er noe av det som gjør det vanskelig for lavtlønnede å komme inn på boligmarkedet, og som det kanskje hadde vært lettere å gjort noe med.

Får bare være uenige i at forbruksutgifter tar en like stor bit av bolken hos familier med høy inntekt som hos familier med lav inntekt... En lavinntektsfamilie sitter igjen med mye mindre penger etter at faste utgifter er betalt enn det en høyinntektsfamilie gjør. Selv om en høyinntektsfamilie også kan ha høyere låneutgifter utgjør lånet maksimalt bare 5x inntekten. Dette tar bankene og lovverket hensyn til.

Jeg mener absolutt ikke at alle lånereglene er helt riktige, men jeg er uenig i at det ikke gir mening at barn påvirker låneevnen til familier med lav inntekt i større grad enn familier med høy inntekt.
 
Jeg har 4 barn og fagarbeider lønn. Ville aldri i verden fått lån i de store bankene… Men i den lille lokalbanken sa de som sant var, klarte jeg husleie på 7000 i mnd ville jeg klare lån på 3500 i mnd :) så der fikk jeg lån (men nå bor jeg på bygda og eneboligen min kosta under 1 mill)
 
De trekker ikke automatisk 500k per barn. Beløpet de trekker starter svært lavt, og går opp til 500k for de familiene som tjener minst. Det er altså et gradert trekk utifra inntekt.

Noe regler må det være, for folk må klare å betjene lån selv ved relativt stor renteoppgang. Egenkapitalskravet er noe av det som gjør det vanskelig for lavtlønnede å komme inn på boligmarkedet, og som det kanskje hadde vært lettere å gjort noe med.

Får bare være uenige i at forbruksutgifter tar en like stor bit av bolken hos familier med høy inntekt som hos familier med lav inntekt... En lavinntektsfamilie sitter igjen med mye mindre penger etter at faste utgifter er betalt enn det en høyinntektsfamilie gjør. Selv om en høyinntektsfamilie også kan ha høyere låneutgifter utgjør lånet maksimalt bare 5x inntekten. Dette tar bankene og lovverket hensyn til.

Jeg mener absolutt ikke at alle lånereglene er helt riktige, men jeg er uenig i at det ikke gir mening at barn påvirker låneevnen til familier med lav inntekt i større grad enn familier med høy inntekt.
Synes du 1 mill i inntekt er lavtlønte? De trakk 1,7 mill med 3 barn på en inntekt på en mill. Jeg mener at inntekt på 1 mill i husholdningen er ikke lavt og at uten de barna kunne du lånt 5 mill .
Jeg ca fem ganger inntekten får man, men og den regelen er helt innafor men det er ikke 5 ganger inntekt om man tjener 1 mill og har barn. Da var det kun 3X inntekt. Du skal betjene lånet selv med høy eller lav inntekt, men at barn utgjør en så høy andel på de med litt lavere inntekt enn oss er ikke greit.
Jeg har aldri skrevet at de skal dele ut lån til alle men at man skal rammes hardt pga barn er ikke greit.
 
Det er ikke bankene som har bestemt alle kriteriene for å få lån, det er politisk styrt. Det er styrt av politikere for å bremse boligmarkedet. Jeg mener de begynner da i helt fei ende å gjøre det vanskelig for unge boligkjøpere å komme inn på boligmarkedet. Før så var det enklere bankene ga 100% lån og de så på betjeningsevnen din.
Og ja de tok med alt av utgifter da også men de trakk ikke automatisk 500 pr barn.

Når din høye inntekt blir spist opp av et sky høyt boliglån så spiller det ikke så stor rolle at barna spiser en mindre del av inntekten din. Når renta går opp og du har ett lån på 7 mill og har barn så vil den familien få det hardt og hadde hatt det mindre hardt uten barna.
Det jeg mener at det er rart man skal få låne mer enn det dobbelt med en inntekt som ikke er dobbelt så høy og barna teller ikke noe, mens barna drar ned noe helt sykt med en inntekt som ligger par hundre tusen under.
Jeg kunne altså låne 7 mill med vår inntekt og 3 barn, men med litt lavere inntekt kunne jeg kunne låne 3,3 mill med 3 barn. Håper noe gjøres med disse reglene slik at det blir lettere for nyetablerte å komme inn på boligmarkedet.
Bestevenninnen min og forloveden får ikke lån på 200.000 for å sluttstille prosjektene de har (han er assisterende daglig leder på en kiwi, hun er student med fast vikar-stilling 3 dager i uka, skal underskrive kontrakten en av dagene nå).

De ga 1,2mill for huset, fikset opp endel, så sikkert 2mill i lån nå. Dette at de har fire barn har spilt inn på det med nytt lån. Enten må forloveden tjene 900.000 eller så må de vente til hun er ferdig som student. Jeg ba henne spørre igjen og vise til kontrakten når den er underskrevet:wacky:
 
Synes du 1 mill i inntekt er lavtlønte? De trakk 1,7 mill med 3 barn på en inntekt på en mill. Jeg mener at inntekt på 1 mill i husholdningen er ikke lavt og at uten de barna kunne du lånt 5 mill .
Jeg ca fem ganger inntekten får man, men og den regelen er helt innafor men det er ikke 5 ganger inntekt om man tjener 1 mill og har barn. Da var det kun 3X inntekt. Du skal betjene lånet selv med høy eller lav inntekt, men at barn utgjør en så høy andel på de med litt lavere inntekt enn oss er ikke greit.
Jeg har aldri skrevet at de skal dele ut lån til alle men at man skal rammes hardt pga barn er ikke greit.

Ikke vits å si noe mer når du ikke leser hva jeg skriver. :)
 
Ikke vits å si noe mer når du ikke leser hva jeg skriver. :)
Jeg leste hva du skrev, og jeg viste ikke at vi var i en slik dyp uenighet at man ikke kunne snakke sammen lenger. Men det er helt greit det. Jeg var bare nysgjerrig på om du synes 1 mill er lavt lønnt for det er de jeg har henvist til hele tiden. Lavtlønte i norge har vel halvparten igjen av det igjen så ønsket bare å vite om vi skrev om de samme.
 
Bestevenninnen min og forloveden får ikke lån på 200.000 for å sluttstille prosjektene de har (han er assisterende daglig leder på en kiwi, hun er student med fast vikar-stilling 3 dager i uka, skal underskrive kontrakten en av dagene nå).

De ga 1,2mill for huset, fikset opp endel, så sikkert 2mill i lån nå. Dette at de har fire barn har spilt inn på det med nytt lån. Enten må forloveden tjene 900.000 eller så må de vente til hun er ferdig som student. Jeg ba henne spørre igjen og vise til kontrakten når den er underskrevet:wacky:
Trist, vil tro de da klarer et slikt lån fint selv om renta går opp 7 ganger på et par år nå. :(
 
Trist, vil tro de da klarer et slikt lån fint selv om renta går opp 7 ganger på et par år nå. :(
Håper det ordner seg for dem, de driver å ordner ting fortløpende når penger kommer :shy:
 
Jeg ville ordnet bolig før barn. Særlig nå, som man kan anta bankene blir mer restriktive med utlån pga renteoppgang som forventes.

Noen regler er lovpålagte, det er et krav til egenkapital og til ikke mer enn 5 ganger inntekten osv. Egenkapitalkravet mener jeg i et visst antall av sakene i banken fravikes i spesielle tilfeller. De fleste bankene har vel brukt det på både unge boligkjøpere og på de som må ha ny bolig etter samlivsbrudd.

Så er det resten da, som banken bestemmer selv. Banken ser på betjeningsevne, og generelt sett påvirker antall barn dette. Er man ikke i ytterkantene for størrelse på lån, betyr det jo lite sånn sett hvor mange barn man har. Dette er det som sagt bankene som bestemmer. Det er her det er skille på de greie bankene som hjelper de som trenger det når de ser at de kan betjene lånet, og ofte de større bankene som egentlig ikke vurderer så veldig mye ut over det deres kalkulatorer sier. De små bankene ønsker ofte å sikre seg kunder som er fornøyde, de større bankene ønsker å sikre seg kunder som er rike, satt på spissen. Banken vurderer jo nøye hvem de tror blir gode kunder og hvem de av ulike grunner kan få problemer med, det er jo en risiko for dem hvis de låner ut mye som ikke blir tilbakebetalt. At folk blir møtt på veldig ulike måter av bankene tviler jeg ikke et sekund på, for det handler om inntekt og det handler om hvilken type bank det er og hvem de ønsker som kunder.
 
Nei, du kan jo tro hva du vil :)
Jeg skriver ikke løgn, de barna har aldri dratt ned hos oss. Jeg har også sjekket det og med litt lavere inntekt enn oss drar de ned, men ikke med vår inntekt på boligkalkulator på forskjellige banker.
Du stilte et spørsmål om det kunne være inntekten, jeg svarte på det , ingen som har antydet du lyver
 
Back
Topp