Mot kvalme

HeltPåTur

Elsker forumet
Noen som har fått noe mot kvalme som faktisk virker? Er - så - kvalm, og det er så invalidiserende! Ig jeg tror ikke jeg holder ut denne kvalmen med flere barn å ta meg av!:hungover:
 
Noen som har fått noe mot kvalme som faktisk virker? Er - så - kvalm, og det er så invalidiserende! Ig jeg tror ikke jeg holder ut denne kvalmen med flere barn å ta meg av!:hungover:
Zofran og cola (med sukker) med isbiter.. Er det som hjelper hos meg ihvertfall.
 
Ingen ting som tok bort alt dessverre og andre barn kunne jeg bare glemme å ta meg av når det stod på som verst. Det som kunne hjelpe litt var frisk luft. Lå mye på verandaen (pakket meg inn i tepper og sovepose når det var kaldt). Ellers var det ro og fred, og IKKE matlukt som gjaldt.
 
Zofran og cola (med sukker) med isbiter.. Er det som hjelper hos meg ihvertfall.
Googlet zofran, da jeg ikke har hørt om det før, og drt kom opp;
"Du skal ikke bruke Zofran i de tre første månedene av graviditeten. Zofran kan føre til en liten økning i risikoen for at barnet blir født med leppespalte og/eller ganespalte (åpninger eller spalter i overleppen og/eller ganen)."
 
Googlet zofran, da jeg ikke har hørt om det før, og drt kom opp;
"Du skal ikke bruke Zofran i de tre første månedene av graviditeten. Zofran kan føre til en liten økning i risikoen for at barnet blir født med leppespalte og/eller ganespalte (åpninger eller spalter i overleppen og/eller ganen)."
Felleskatalogen vil ofte fraråde bruk av mange medikamenter som gravid og ammende, derfor ser man ofte at en blir bedt å sjekke med Relis/tryggmammamedisin i stedet da det er mange legemidler som fint kan brukes som gravid/ammende selv om det ved første øyekast ikke virker slik.
 
Googlet zofran, da jeg ikke har hørt om det før, og drt kom opp;
"Du skal ikke bruke Zofran i de tre første månedene av graviditeten. Zofran kan føre til en liten økning i risikoen for at barnet blir født med leppespalte og/eller ganespalte (åpninger eller spalter i overleppen og/eller ganen)."
Zofran blir skrevet ut av lege til gravide. Det er reseptbelagt. Nå begynte ikke jeg å ta zofran før jeg nådde uke 16, og kvalmen forverret seg. Jeg prøvde med postafen før det, men det gav lite og veldig sakte effekt hos meg, og jeg måtte ta den daglig for å få noenlunde virkning av den.
 
Synes ingefærkapsler på apoteket fungerer granske greit. Tar det sammen med prostafen. Men Max dose/døgn må ikke overskride 1g. De er på 250 eller 300 g per kapsel (husker ikke nøyaktig) men 1x dagen hjelper for meg:)
 
Synes ingefærkapsler på apoteket fungerer granske greit. Tar det sammen med prostafen. Men Max dose/døgn må ikke overskride 1g. De er på 250 eller 300 g per kapsel (husker ikke nøyaktig) men 1x dagen hjelper for meg:)
Ingefær brukes forøvrig i behandlingen av hyperemesis, så det er ikke bare et kjerringråd.

Utdrag fra norsk gynekologisk forenings veileder: Tørket ingefærrotpulver opptil 250 mg x 4 er ikke farlig for fosteret og kan hjelpe ved lett/moderat kvalme. Ingefær kan gi uttalt dyspepsi og er ikke egnet ved uttalt svangerskapskvalme/HG 13.
 
Jeg har ekstemsvangerskapskvalme og kan ta afipran ved behov og har virkelig funket 90% av gangene jeg har tatt den, tar bare lang tid før den funker så det er en ulempe.
 
Back
Topp