Kjøpe bolig før eller etter barn

Vi kjøpte før barn, men skal refinansiere. Barn påvirker MYE.
 
Det har mye å si. Vi kunne få lån i 2008 på en inntekt. Nå i 21 med 3 barn og to inntekter så får vi ikke lån.
 
Har jeg aldri tenkt på.. hadde barn da jeg møtte mannen.. han Eide selv og så har vi bare kjøpt oss videre.. aldri vært spørsmål om hvor mange unger vi har - kun ek og inntekt.. :rolleyes:
 
Som skrevet øverst: de regner 500 000,- pr barn (ialf hos Nordea), og det er ikke kvantumsrabatt. Jo flere barn man får, er det vanskeligere å få lån. Men hvis man har god økonomi, vil man kanskje ikke legge så mye merke til årsbeløpet pr unge
 
Hos oss var det inntekt minus gjeld, jeg var gravid med nr to forrige gang vi tok opp lån. Kjøpte første bolig før barn.
 
Det har mye å si. Vi kunne få lån i 2008 på en inntekt. Nå i 21 med 3 barn og to inntekter så får vi ikke lån.

nå er det jo mye øvrig som har skjedd i boliglånsmarledet eller altså feks boliglånsforeskriftene som kom i 2015 og er endret utallige ganger siden, så det er nok ikke bare derfor det kan oppleves vanskeligere nå sammenlignet med 2008- betydelige endringer i krav og regelverk som bankene må følge.
 
Som skrevet øverst: de regner 500 000,- pr barn (ialf hos Nordea), og det er ikke kvantumsrabatt. Jo flere barn man får, er det vanskeligere å få lån. Men hvis man har god økonomi, vil man kanskje ikke legge så mye merke til årsbeløpet pr unge

det er ikke så firkantet at det er 500 000 mindre per barn uansett, men det er nok generelt rundt dette det ofte kan utgjør så det er nok en «enklere» tommelfinger regel å oppgi.

det gjøres en beregning på inntekt/utgifter å det er her barna kommer inn for da trekkes det fra utgifter ihht antall barn/alder på barn og bergnet kostad i SIFOreferanse budsjett, barnehage/sfo utgifter trekkes fra, men det legges også til barnetrygd + evnt bidrag og fradrag. Altså vill ikke fasiten alltid være at dette utgjør 500 000 per barn fordi det vil komme ann på resultatet av det litt komplekse regnestykket her.

men generelt ja, det koster ganske mye å forsørge barn så det drar nokk i fleste tilfeller betydelig ned hva man kan låne.
 
Fikk greit huslån med to barn + tredje på vei.
Men vi tjener begge greit og har ikke billån og mye studielån. Får også bidrag for de to første, så da var aldri det noe problem.

Men har en mulighet for å kjøpe, uansett når, så
ville jeg heller gjort det raskest mulig. Alltid en fordel å eie :)
 
Som flere skriver beregner de ca 500 000 per barn (få banker gjør noe individuell vurdering, men noen små banker gjør det) så det kan være greit å tenke på hvis man har utfordring med å få låne så mye man ønsker. Her kjøpte vi hus mellom barn nr 2 og 3 for da måtte vi ha noe større.
 
Kjenner nå at jeg er glad vi eier et hus siden vi venter unge nr 7:hilarious:
Wow gratulerer unge nr 7. kan jeg spør hvor gamle barna er? Hvordan går hverdagen med så mange barn? Jeg er selv vokst opp i en familie med mange barn. Selv har jeg 3 st. Frister litt med en til men er så i tvil
 
Sjekk på lånekalkulatorer. Kommer ann på hvor mye du skal låne. Da jeg sjekket var det 750.000 i forskjell på barn 2 og 3!
 
Wow gratulerer unge nr 7. kan jeg spør hvor gamle barna er? Hvordan går hverdagen med så mange barn? Jeg er selv vokst opp i en familie med mange barn. Selv har jeg 3 st. Frister litt med en til men er så i tvil
Tusen takk:) de er 20, 15, 13, 10, 9 og 5 år❤ 20 åringen bor i kårleiligheten vår som ligger vegg i vegg med vårt hus (vi bor på gård):) de på 10 og 9 bor hos sin mor og er her annenhver helg og ellers når de vil❤ liker aller best å ha alle hjemme, samtidig så passer vi på å ha tid med hver enkelt:) Jeg har alltid ønsket meg mange barn og er veldig takknemlig for å få to på "kjøpet", så slapp jeg de svangerskapene og det som hører til:joyful:
Her er det alltid åpent hus og ofte har en eller flere overnatting av venner også, så det er mye liv og røre her:D
 
nå er det jo mye øvrig som har skjedd i boliglånsmarledet eller altså feks boliglånsforeskriftene som kom i 2015 og er endret utallige ganger siden, så det er nok ikke bare derfor det kan oppleves vanskeligere nå sammenlignet med 2008- betydelige endringer i krav og regelverk som bankene må følge.
Hvis jeg sjekker uten barn så er det likt. Men med barn barn så får vi ingenting.
 
Tusen takk:) de er 20, 15, 13, 10, 9 og 5 år❤ 20 åringen bor i kårleiligheten vår som ligger vegg i vegg med vårt hus (vi bor på gård):) de på 10 og 9 bor hos sin mor og er her annenhver helg og ellers når de vil❤ liker aller best å ha alle hjemme, samtidig så passer vi på å ha tid med hver enkelt:) Jeg har alltid ønsket meg mange barn og er veldig takknemlig for å få to på "kjøpet", så slapp jeg de svangerskapene og det som hører til:joyful:
Her er det alltid åpent hus og ofte har en eller flere overnatting av venner også, så det er mye liv og røre her:D
Super mama!:couchpotato::thumright
 
Back
Topp