Ta koronavaksine når man er gravid?

Jeg skal ta Pfizer i uke 14,men kjenner jeg er redd for at det er for tidlig? Hvilken uke tok dere vaksine, dere som allerede har tatt den? :happy:
Jeg tok 13+1, både legen min og jordmor sa at alt etter 12+0 er ok, så også en plakat fra FHI på helsestasjonen der det stod at gravide kan ta vaksinen fra svangerskapsuke 12. :) Jordmor sa man kan vente litt etter 12+0 hvis man ikke er helt sikker på fosterets alder, men jeg var rimelig sikker på eggløsning og hadde vært på to ultralyder der jeg ble målt +/- 1 dag fra mine egne beregninger, så jeg ville ha vaksinen jo før jo heller. Særlig med gjenåpning av samfunnet føles det som en forutsetning å være beskyttet.
 
Fikk første dose Moderna i dag! Er 14+1, og alle leger, gynekologer og ultralydjordmødre har anbefalt meg det. Litt usikker på intervallet mellom dose 1 og 2 bare.. de ville sette meg opp etter 4 uker, men jeg har hørt av en lege at gravide bør vente 8 uker. Fikk til slutt satt meg opp til dose 2 om 6 uker. Men bør jeg kanskje flytte den 2 uker senere? Har dere hørt noe om dette?
 
Fikk første dose Moderna i dag! Er 14+1, og alle leger, gynekologer og ultralydjordmødre har anbefalt meg det. Litt usikker på intervallet mellom dose 1 og 2 bare.. de ville sette meg opp etter 4 uker, men jeg har hørt av en lege at gravide bør vente 8 uker. Fikk til slutt satt meg opp til dose 2 om 6 uker. Men bør jeg kanskje flytte den 2 uker senere? Har dere hørt noe om dette?

Jeg visste ikke at det var noen anbefaling om at gravide burde vente 8 uker. Men jeg har i alle fall fått time 5-6 uker etter første dose. Dette fant jeg i full fart på fhi, så kan hende det har kommer andre anbefalinger. Gravide vil få tilbud om to doser med 3-8 ukers intervall med en av de to mRNA-vaksinene som er tilgjengelig i Norge. [https://www.fhi.no/nettpub/coronavi...og-ammende/?term=&h=1#vaksinasjon-av-gravide]

Om noen vet noe annet, så er det interessant å henge på denne :)
 
Jeg visste ikke at det var noen anbefaling om at gravide burde vente 8 uker. Men jeg har i alle fall fått time 5-6 uker etter første dose. Dette fant jeg i full fart på fhi, så kan hende det har kommer andre anbefalinger. Gravide vil få tilbud om to doser med 3-8 ukers intervall med en av de to mRNA-vaksinene som er tilgjengelig i Norge. [https://www.fhi.no/nettpub/coronavi...og-ammende/?term=&h=1#vaksinasjon-av-gravide]
Om noen vet noe annet, så er det interessant å henge på denne :)

Takk for svar :)

Da er det sikkert dette avsnittet legen tenkte på:
Et fleksibelt intervall er viktig slik at de som har kommet langt i svangerskapet har mulighet til å bli fullvaksinert før fødsel, mens for de som starter vaksinasjon tidligere i svangerskapet kan det tillates et lenger intervall.
 
Hadde landet på at jeg ønsker moderna som dose to, og tenkte ta den neste uke, uke 15. Men etter de nye reglene i Sverige om at menn under 30 ikke får moderna er jeg igjen i tvil. Unge i Norge får også kun tilbud om pgeizer slik jeg har skjønt det. Kan fosteret ta mer skade av moderna enn pfeizer tro??
 
Hadde landet på at jeg ønsker moderna som dose to, og tenkte ta den neste uke, uke 15. Men etter de nye reglene i Sverige om at menn under 30 ikke får moderna er jeg igjen i tvil. Unge i Norge får også kun tilbud om pgeizer slik jeg har skjønt det. Kan fosteret ta mer skade av moderna enn pfeizer tro??
OY! Hvor har du lest det? Jeg skal ta moderna som dose 2 nå neste onsdag! Men ble brått usikker på moderna nå?
 
OY! Hvor har du lest det? Jeg skal ta moderna som dose 2 nå neste onsdag! Men ble brått usikker på moderna nå?
Jeg tror årsaken til at de i Sverige nå har sluttet å gi Moderna til de under 30 er pga. noe økt risiko for betennelse i hjerteposen/hjertemuskelen. Denne bivirkningen er vanligst for menn, så jeg tror ikke det er uttalt noen fare for foster ved å ta morderna. https://www.folkhalsomyndigheten.se...pausas-for-alla-som-ar-fodda-1991-och-senare/
 
Last edited:
Jeg sitter på venterom etter stikk nå. De valgte å gi meg moderna da jeg sa jeg var gravid.
 
Hvor langt er du på vei? :) jeg skal selv ta den etterpå, er i uke 14,men utrolig engstelig og usikker fortsatt :banghead:

13+5 i dag. Med jobb ute blant folk, barn i barnehagen og en kommende helgetur med fly og buss turte jeg rett og slett ikke vente lenger. Selv om jeg gjerne skulle gitt det et par uker til.
 
Etter svært mye frem og tilbake, mye grining og usikkerhet, ble vaksinen tatt i går.. Så nå håper jeg bare ikke at barnet får noen bivirkninger eller langtidsbivirkninger:smiley-angelic001
 
Jeg tok også dose to under graviditeten! Veldig glad for at jeg er fullvaksinert nå! Kjenner dette er skremmende lesing..
 
Jeg er fullvaksinert med moderna. 1. dose to uker før befruktning, 2. dose i uke 9+0. Baby utvikler seg helt perfekt, og mor er frisk og rask. Jeg leste mye forskning fra de landene som vaksinerer i 1. tri før jeg bestemte meg i samråd med lege.
 
Jeg ble bedt om å snu i døra da jeg skulle ta første dose fordi vi da prøve å bli gravide. Hadde jeg tatt den da hadde det vært ca. 14 uker til jeg kunne tatt dose to i 2.trimester, så det hadde vel gått fint, men det visste jeg jo ikke den gangen.

Jeg tok derfor første dose i 2. trimester da jeg var 18 + 4. Jeg vet jeg egentlig burde ta dose to så snart jeg får lov for å beskytte meg mot potensiell alvorlig sykdom, men jeg venter nok 10 uker. Forskning viser at det er litt mer sannsynlig for alvorlig sykdom som gravid på grunn av økt belastning på hjertet og lunger blant annet. Men annen forskning viser også at lengre intervall mellom 1. og 2. dose gir bedre beskyttelse. Så enn så lenge er det det jeg innstiller meg på.

Fikk nettopp en luftveisinfeksjon to uker etter å ha starta på jobb etter permisjon, så det kan være jeg endrer mening, da det er åpenbart at bakterier og virus sprer seg lettere nå om dagen.
 
Back
Topp