Er det noen "gamle" her på 38 eller over?

Heidiha

Andre møte med forumet
Jeg er 38, og 6 uker på vei. Vil gjerne ha tul og kubtest, men lurer litt på hvor tidlig jeg må gå til første kontroll hos legen så jeg blir henvist i tide. Noen som har tatt dette tidligere og vet hvor fort henvisning går og evt hvilke uker man helst skal ta de respektive undersøkelsene?

Jeg er over 40.
Hadde TUL privat, da jeg er gravid gjennom ivf. De bestille også KUB til meg. Fikk timeavtalen tilsendt senere samme dag. TUL 7+5. KUB 12+3. Har bestilt legetime mellom der.

Jeg er 40 :-) ikke planlagt svangerskap…
Lettere sjokkert
Fått time på riksen i oktober.. syns det var sent men de sa at de gjør ikke de testene før i uke 12?

Jeg er 38. Fikk time på Ullevål 03.11, er da i uke 13. Fikk tilsendt innkallingen til time kun et par dager etter at jeg hadde vært hos legen og bedt om henvisning. Trodde i grunn jeg skulle få time før, men får satse på at alt er som det skal.

Sniker fra august-klubben. Jeg bestilte legetime så fort jeg fant ut at jeg var gravid, og fikk beskjed på SUS at mtp KUB som jeg fikk ta da, var det viktig å ha legetime tidlig pga en henvisning og blodprøve som måtte tas før første UL i uke 9.

Nå dropper de KUB og alle over 38 får NIPT!
:wav

Fastlege henviser til fosterdiagnostikk til de aktuelle sykehusene. Riksen, Bergen, Stavanger, Trondheim og evt et i nord?

Jeg er 38, har ikke vært hos legen ennå, er gravid i uke 7 nå... skal til legen i slutten av neste uke. Har ikke tenkt at det er noe problem jeg? Et barn fra før så tenkte liksom alt var som sist da jeg var gravid for tre år siden.
Vet liksom ikke helt hva man bør eller kan før jeg snakker med legen

Nå dropper de KUB og alle over 38 får NIPT!
:wav

Fastlege henviser til fosterdiagnostikk til de aktuelle sykehusene. Riksen, Bergen, Stavanger, Trondheim og evt et i nord?

Men for de som ikke bor i nærheten av disse sykehusene, hvordan er det da? For meg er det f.eks 3 timer til nærmeste av de sykehusene. Kan man ta blodprøven lokalt eller må man møte opp på et av de aktuelle sykehusene?

Men for de som ikke bor i nærheten av disse sykehusene, hvordan er det da? For meg er det f.eks 3 timer til nærmeste av de sykehusene. Kan man ta blodprøven lokalt eller må man møte opp på et av de aktuelle sykehusene?

De tar først ultralyd av deg, for å sjekke antall fostre, hvor langt på vei du er osv. før de tar blodprøven..

Jeg blir 38 i år…
Jeg ringte til fastlegen og sa jeg ville har fosterdiagonostikk eller NIPT test ettersom jeg fyller 38 år innen fødsel.
Har fått time på sykehuset den 07.10 :)

Nope, du må dit.
Det samme for min del, bor 3 timer unna Stavanger. 5 timer unna Oslo, jeg fikk velge selv.
Da ble det drittvei til Stavanger. Uansett, bare veldig gla de er i gang, og da gjorde jeg det gladelig!!

Nope, du må dit.
Det samme for min del, bor 3 timer unna Stavanger. 5 timer unna Oslo, jeg fikk velge selv.
Da ble det drittvei til Stavanger. Uansett, bare veldig gla de er i gang, og da gjorde jeg det gladelig!!

Sørlending du også, skjønner jeg?
Spurte du spesifikt etter NIPT eller henviste de deg dit uansett? Lang ventetid? Har bestilt første ledige time hos fastlegen, men det er ikke før uke 8. Håper det holder. Forstod det som at både NIPT og kub var optimalt å ta rundt uke 10, mens ultralyd helst skal være et par uker senere.

Huff, et styr dette her. Men da tar de nipt og ultralyd samtidig når du først er der?

Jeg blir 38 i år…
Jeg ringte til fastlegen og sa jeg ville har fosterdiagonostikk eller NIPT test ettersom jeg fyller 38 år innen fødsel.
Har fått time på sykehuset den 07.10 :)

Fikk du NIPT da eller kub? Og på ditt lokale sykehus eller et av de 5 som er godkjent for NIPT?

Sørlending du også, skjønner jeg?
Spurte du spesifikt etter NIPT eller henviste de deg dit uansett? Lang ventetid? Har bestilt første ledige time hos fastlegen, men det er ikke før uke 8. Håper det holder. Forstod det som at både NIPT og kub var optimalt å ta rundt uke 10, mens ultralyd helst skal være et par uker senere.

Det stemmer. ;) Bor i Mandal. Du da?
Nå skal du høre. Stavanger startet opp med NIPT forrige Mandag, så jeg var der først for en kub i uke 9, for helt riktig, den bør tas før uke 10.
Fikk i utgangspunktet beskjed at jeg skulle få nipt uten kub, men Stavanger var ikke i gang.
Ringte derfor fastlegen etter kub og ba om henvisning til Riksen, for der var de i gang 2 uker før.

Fikk henvisning nesten på dagen, med time i uke 12.. Ringte Stavanger (etter avtale) et par dager før jeg skulle til Oslo for å høre om de nå var i gang.. Jepp.
Så da slapp jeg Oslotur og fikk NIPT 12+3. :talk017
Den tar de med tidligere ultralyd, helst i uke 12 ja. xsmile9xsmile9
Men det går fint opp til uke 14 <det er den tidlige UL de ønsker i uke 12. Pga nakkefold.

KUB svaret fikk jeg ikke engang svaret på. Så det var grei bomtur første gangen.

Ring legen din, eller send melding i patientsky, så sender han henvisning nå. Lykke til!

Supert! Takk for svar. Ringte legen nå, og hun skulle komme tilbake til meg Jeg er fra kr.sand, så tror jeg foretrekker Oslo selv om det er litt lenger.

Men et siste spørsmål; så kub må også tas på et av de få utvalgte sykehusene altså? Synes da virkelig sørlandet sykehus også burde fikse seg denne godkjenningen.

Jeg er også over 38, og jeg var på min første kontroll hos jordmor i dag. Hun bestilte KUB til meg, og jeg slipper heldigvis å reise for å ta den siden de kan ta den her i byen. Glad jeg kan få sjekket det sånn at jeg får vite at alt forhåpentligvis er OK. :happy:

Supert! Takk for svar. Ringte legen nå, og hun skulle komme tilbake til meg Jeg er fra kr.sand, så tror jeg foretrekker Oslo selv om det er litt lenger.

Men et siste spørsmål; så kub må også tas på et av de få utvalgte sykehusene altså? Synes da virkelig sørlandet sykehus også burde fikse seg denne godkjenningen.

Ja, så lenge du ikke gjør det privat. Tror egentlig ikke det er noen som tar KUB annet enn overnevnte.
Ingen over 38 trenger å ta KUB nå. Det er deilig.

Jeg er også over 38, og jeg var på min første kontroll hos jordmor i dag. Hun bestilte KUB til meg, og jeg slipper heldigvis å reise for å ta den siden de kan ta den her i byen. Glad jeg kan få sjekket det sånn at jeg får vite at alt forhåpentligvis er OK. :happy:

Da skal du ikke ha kub. Eller. Opp til deg selvsagt. Du har krav på NIPT. Som er 99, 9% sikker, mot 70%, på KUB.

Må man være fullt 38? Jeg fyller 2 mnd etter termin trodde loven var endret til 35. Utrolig kjipt å måtte betale mange tusen....

Det har definitivt blitt en lovendring, men jeg er litt usikker på om de har tatt den i bruk enda. Krysser fingre!!:signs003

Back
Topp