Bruker/har ditt barn brukt smokk?

Bruker/brukte ditt barn smokk?

  • Ja

    Votes: 33 54,1%
  • Nei

    Votes: 11 18,0%
  • Ja og nei (hvis flere barn)

    Votes: 17 27,9%

  • Antall som har svart
    61

Isobel

Forelsket i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Hei. Har to jenter fra før og venter nå tredjemann. Begge jentene brukte smokk, men det er over 10 år siden, og ting forandrer seg med tiden.
Leser om fler og fler som går bort fra det.

Lurer på hvordan dere twnker, fortell gjerne om hvorfor/hvorfor ikke. :smug:
 
Hei. Har to jenter fra før og venter nå tredjemann. Begge jentene brukte smokk, men det er over 10 år siden, og ting forandrer seg med tiden.
Leser om fler og fler som går bort fra det.

Lurer på hvordan dere twnker, fortell gjerne om hvorfor/hvorfor ikke. :smug:
Nei, ingen av våre to har brukt smokk. Vi bestemte da minste ble født at det ikke er nødvendig. I tillegg var han litt dårlig å die i begynnelsen så jobbet noen ekstra dager med det,og ble redd for at bruk av smokk skulle kamuflere feks sult. De nyfødte smatter når de er sultne, men sutter de på en smokk tenkte jeg at det kan kamuflere at de egentlig opplever sult og at de dermed dier sjeldnere enn de egentlig vil, med konsekvens at de plutselig blir kjempesultne og at melkeproduksjonen kanskje går ned. Men dette er jo veldig teoretisk og var nok mer resultat av at vi måtte jobbe litt med amming da han var født, og dermed ikke ville gjøre noe som kunne rote det til.

På det generelle planet tenker jeg fortsatt at smokk er et substitutt som jeg ikke mener mine trenger, og jeg og vi har heller ikke hatt behov for den pausen som foreldre. Da blir det heller ikke noe å avvente, og det har gått veldig bra å ikke bruke smokk. I bil på lengre turer har vi noen få ganger savnet smokk, at de kunne ha den trøsten. Men heller verdt å jobbe ekstra med underholdningen enn jobben med avvenning senere, i mine øyne
:)
 
Første brukte ikke (jeg prøvde) men han ville ikke så jeg ga opp nr 2 brukte til hun var rundt 6mnd og sistemann nektet så gidde opp der også ;p
 
Jeg har brukt smokk på begge mine og er fornøyd med det valget :) skulle det blir flere barn blir det smokk da også. Minste brukte nok 2 mnd før hun aksepterte smokken fullt ut, ga den typ 10 ganger for at hun skulle ha den i et par sekunder i starten, men jeg ga meg ikke og til slutt funket det. Nå er det en kjempegod trøst for henne. Hun har hatt mye vondt og feks aldri latt seg amme i søvn og inntil nylig ikke trivdes med vogn, hatet bilstolen og ikke sovet ett sekund for seg selv på dagtid. Alt sammen har takk og lov akkurat begynt å snu nå som hun er 6,5 mnd.
For meg har likevel smokk aldri erstattet nærhet :) de har fått smokk og nærhet og så mye bryst de bare ønsker. Ingen av mine har på noe tidspunkt godtatt en smokk når de har vært sultne :hilarious: Jeg klarer å se tegn på sult likevel, og om jeg er i tvil gir jeg alltid pupp først. Har absolutt maratonammet i timevis i nyfødttiden, og på natta ville begge ha pupp, ikke smokk, før de sover videre. Men det har vært til god hjelp ved legging, særlig på minste som ikke finner noe innsovingshjelp i brystet, og i vogn har det vært veldig lettvint å stappe inn smokk ved oppvåkning før de egentlig var uthvilt, også soves det videre.

Også må jeg legge til at vi ikke har hatt èn utfordring i forhold til begrensning og avvending av smokk på eldste ;) han har brukt den mest til soving, og fra 1,5 år aldri våken ved mindre han var syk. Vi snakket sammen om at det var på tide å slutte etterhvert, han var enig, fikk en premie og har ikke grått eller hatt problemer med legging etter smokkeslutt. Han har faktisk ikke etterspurt den, selv om han iblant snakker om at han brukte smokken før. Tenker det sikkert også var litt fordi vi klarte å finne riktig tidspunkt for han å slutte.

Jeg hadde forsåvidt mye sår og store smerter som følge av krampe i brystknoppene de første 3 mnd av ammeperioden med storebror, så de trengte virkelig avlastning. Hadde også vonde sår i starten med lillesøster, men det gikk over innen et par uker. Hun har jeg derimot måttet bysse og bære innmari mye, så det har vært deilig at hun kunne trøste seg med smokk samtidig som jeg bar.

Hvis du vil bruke smokk, synes jeg ikke det finnes noen gode argumenter for ikke å gjøre det - dersom DU synes smokk er fint for babyen din. Og vil man ikke bruke smokk, så er jo det helt greit også. :) :)
 
Ja, han fikk smokk allerede på nyfødtintensiven. De spurte oss før de gav han, man så tydelig at han roet seg ned og sov bedre. Null problem å se om han var sulten eller ei :hilarious: han var et skikkelig matvrak. Han brukte den på dagen frem til litt over 2 år og slutta med den helt rett før 3 år.
 
Vi hadde ikke bestemt oss for noe på forhånd, men etter en liten uke tok hun smokken og fant en slags ro. Ja, jeg vet at ammingen bør være på plass og alt sånt, så hadde tenkt å kanskje vente enda litt lengre…. Men hun hadde altså sånn sugebehov (i tillegg til hyppige amminger) og vi ble sittende mye med lillefingeren inni munnen/ganen på henne (et triks de lærte oss på sukehuset) -men man kan jo ikke gjøre det hele tiden. Fornøyd med valget. Hun er nå straks 7 mnd og bruker den mest ved legging og til å finne roen, ikke veldig avhengig av den ellers på dagen.
 
Nr 1 brukte smokk, det var i grunn mest for vår egen del da det var en veldig urolig baby. Avvente seg selv da h*n var to år gammel. Nr 2 har ikke brukt smokk og det har gått overraskende flott uten :)
 
Ja, hun fikk på sykehuset da hun var innlagt, dag 2 tror jeg. Sluttet av seg selv da hun var 13 mnd.
 
Brukte med første (2009). Hun var vanskelig å få til å slutte.
Prøvde med nr2 (2017), fordi jeg var redd hun skulle ta tommelen. Hun nektet smokk, og tygde litt på tommelen av og til, men... Ingenting etter 3-4mnd. Så da slapp vi å slutte med smokk.

Skal se an sugebehovet nå med nr3. Hun må bare... Hute seg ut først.....
 
De to yngste har brukt, fordi behovet har vert der. Men jeg har alltid begrensa bruken til soving og sykdom. Men definitivt enklere etterhvert med hun som ikke brukte. De 3-4 mnd er det enklest med smokk, etter det er det enklest om barnet aldri har brukt smokk :p med yngste vurderte jeg å slutte med den veldig tidlig, men pga tidlig Bhg start så bestemte jeg meg for at han skulle beholde den. Det var Bhg glad for :p
 
Prøvde med eldste, men han var ikke interessert, yngste brukte til ca 9 mnd alder :) begge ammet mye, ene med matallergier og andre med refluks, smokken kom ikke i veien for det hos oss. Prøvde å bruke naturlige smokker, men husker ikke helt hva det var som gjorde at de skulle være bedre :)
 
Jeg tror de anbefaler at man bruker smokk ? Ene av mine brukte smokk, mens andre aldri ville ha..
 
Min yngste bruker smokk og er nå per def for stor. På grunn av kronisk dårlig humør hos barnet, så orker vi ikke å ta den kampen enda. Håper vel han skjønner selv snart at det er på tide å kutte den ut. Bruker den om natten og ofte etter bhg. Har den aldri i bhg eller når vi er ute på noe.
 
Smokk, noe annet var uaktuelt så lenge han tok den. Han hadde enormt sugebejov så smokk var veldig greit
 
Har sett an fra barn til barn.

Førstemann nektet. Hun brukte tommelen til hun var 5/6 i stedet. Prøvde flere ganger og bytte ut tommelen, men var helt umulig.

Andremann ville heller ikke ha smokk. Prøvde en del ganger. Han klarte seg egentlig fint uten, men ble en del amming for å få han i søvn.

Minsten her på 11 mnd har brukt smokk fra starten av. Har lagt øverst på vektkurv hele veien og hatt stort behov for den kosen. Den smokken har nok reddet oss i mange situasjoner og på natta spesielt. Fortsatt vill etter smokken sin. Har de med over alt. En i munnen og en i hver hånd :joyful:
 
Eldste som er 8 brukte smokk
Mellomste som er 5 brukte smokk
Minste på 2 år nekter Smokk.
Så dette er vel noe man ser ann selv. Ingen forskjell på dem utenom at det var lettere å roe ned de to eldste på natten. De to eldste fikk mme mens minste får mm. Alle 3 har refluks. Mellomste og minste får næringsdrikker pga treg vektoppgang og dårlige på å spise mat. Så ingen sammenheng med Smokk. Eldste var kjempe rund og veide lang over grafene.
 
Storebror brukte smokk! Helt gull. Slutta av seg selv når han var ca 2 år.

Lillesøster(snart 4 mnd) nekter…. :meh: Hun har begynt å bruke tommelen da, så det blir jo kjedelig å måtte amputere den, hvis hun ikke slutter av seg selv :facepalm:
 
Back
Topp